Heilig Avondmaal voor ambtsdragers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jul 2003 12:24

Je haalt me de woorden uit mijn mond/post :) (was reactie op nap)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2003 12:25

Niet per se. Een diaken is er m.i. in de eerste plaats om gemeenteleden die financiële problemen hebben, te ondersteunen, en om de "nood der armen te ledigen". Dat zou tijdens het huisbezoek toch aan de orde kunnen komen?

Nogmaals, ik zie het liefst bekeerde ambtsdragers, maar het is voor wat betreft diakenen geen eis.

Kan iemand aangeven wat Gods Woord specifiek over diakenen zegt?

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 16 jul 2003 12:26

Pieter schreef:
Nogmaals, ik zie het liefst bekeerde ambtsdragers, maar het is voor wat betreft diakenen geen eis.


Het is voor elk gemeentelid, ja, voor elk mens een eis! maar zeker voordat je belijdenis van je geloof kunt doen, zou ik zeggen dat geloof noodzakelijk is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jul 2003 12:27

Gods Woord zegt specifiek over gemeenteleden dat ze gelovig moeten zijn. Dat is niet historisch, maar waar-gelovig.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 12:30

parallel met pascha lijkt mij prima ja. Maar ook met de besnijdenis: ik heb je door mijn bloed vrijgekocht.

even kijken in mijn gemeentegids daar in staat:

wie mogen deelnemen? Ieder die wedergeboren is, in vrede leeft met God en met broeders en zusters. Ook aan gasten wordt deze norm in de dienst genoemd. Zij hoeven zich niet apart voor te stellen. IEder moet zichzelf toetsen (1 cor11). het is niet nodig dat iemand het avondmaal voorblij laat gaan omdat naar zijn maatstaf een andre deelnemer in zonde leeft.

wie bediend het avondmaal: bij voorkeur zal een van de oudsten of diakenen leiding geven aan de avonmaalsviering. Hij zal assistentie vragen aan enkele (m/v) gemeenteleden. Hiervoor is geen enkele '' kwalificatie'' nodig dan alleen dat ook zij in vrede leven met God en de broeders enz usters.

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 16 jul 2003 13:48

quote="Pieter"]Niet per se. Een diaken is er m.i. in de eerste plaats om gemeenteleden die financiële problemen hebben, te ondersteunen, en om de "nood der armen te ledigen". Dat zou tijdens het huisbezoek toch aan de orde kunnen komen?

Nogmaals, ik zie het liefst bekeerde ambtsdragers, maar het is voor wat betreft diakenen geen eis.

Kan iemand aangeven wat Gods Woord specifiek over diakenen zegt?"


Dit is 1 Tim. 3:
8 De diakenen insgelijks20) moeten eerbaar zijn,21) niet tweetongig, niet22) die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;
9 Houdende23) de verborgenheid24) des geloofs in een rein geweten.25)
10 En dat deze ook eerst beproefd worden,26) en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.27)
11 De vrouwen insgelijks28) moeten eerbaar zijn, geen lasteraarsters, wakker,29) getrouw in alles.30)
12 Dat de diakenen ener vrouwe mannen zijn, die hun kinderen en hun eigen huizen wel regeren.
13 Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en31) vele vrijmoedigheid32) in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
14 Deze dingen schrijf ik u, hopende zeer haast tot u te komen;
15 Maar zo ik vertoef, opdat gij moogt weten, hoe men in het huis Gods33) moet verkeren, hetwelk is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en34) vastigheid der waarheid.
16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der35) godzaligheid is groot: God is36) geopenbaard37) in het vlees, is38) gerechtvaardigd39) in den Geest,40) is gezien van de engelen,41) is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is42) opgenomen in heerlijkheid.43)

Lijkt me nogal duidelijk dat een diaken ook "vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus" moet hebben.
Persoonlijk denk ik er wel een beetje zwart wit over. Je bent bekeerd of niet, je kunt werk in de gemeente doen of niet. Want als je niet bekeerd bent dan is de overste der wereld de baas over je. :cry:
Laatst gewijzigd door Petertje op 16 jul 2003 15:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 16 jul 2003 14:38

petertje schreef :
Lijkt me nogal duidelijk dat een diaken ook "vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus" moet hebben.
Persoonlijk denk ik er wel een beetje zwart wit over. Je bent bekeerd of niet, je kunt werk in de gemeente doen of niet. Want als je niet bekeerd bent dan is de overste der wereld de baas over je.
----------------------
hier kan ik volkomen achter staan. Het is onmogelijk dat een niet wedergeboren christen een funktie verricht in het huis des Heren.
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 14:56

Lees over diakens eens de geschiedenis van Stefanus. Hand 6-8. Een diaken! vol van geloof en de Heilige Geest en lees wat zijn taak was.
The one thing you can give and still keep is your word.

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 16 jul 2003 15:13

Volgens mij staat in het belijdenisformulier dat je belooft dat je 'de dood des Heeren' zult gedenken. ouderlingen / diakenen hebben belijdenis gedaan, en moeten zich dus aan deze belofte houden. Het avondmaal is er heus niet voor supergelovigen, en ouderlingen / diakenen hoeven ook geen supergelovigen te zijn. Maar ze moeten wel weten dat ze verzoend zijn door het bloed van Christus, anders kun je geeneens troost bieden aan mensen in de gemeente.

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 16 jul 2003 15:29

Pieter schreef:Niet per se. Een diaken is er m.i. in de eerste plaats om gemeenteleden die financiële problemen hebben, te ondersteunen, en om de "nood der armen te ledigen". Dat zou tijdens het huisbezoek toch aan de orde kunnen komen?

Nogmaals, ik zie het liefst bekeerde ambtsdragers, maar het is voor wat betreft diakenen geen eis.

Kan iemand aangeven wat Gods Woord specifiek over diakenen zegt?


Dit is 1 Tim. 3:
8 De diakenen insgelijks20) moeten eerbaar zijn,21) niet tweetongig, niet22) die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;
9 Houdende23) de verborgenheid24) des geloofs in een rein geweten.25)
10 En dat deze ook eerst beproefd worden,26) en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.27)
11 De vrouwen insgelijks28) moeten eerbaar zijn, geen lasteraarsters, wakker,29) getrouw in alles.30)
12 Dat de diakenen ener vrouwe mannen zijn, die hun kinderen en hun eigen huizen wel regeren.
13 Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en31) vele vrijmoedigheid32) in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
14 Deze dingen schrijf ik u, hopende zeer haast tot u te komen;
15 Maar zo ik vertoef, opdat gij moogt weten, hoe men in het huis Gods33) moet verkeren, hetwelk is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en34) vastigheid der waarheid.
16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der35) godzaligheid is groot: God is36) geopenbaard37) in het vlees, is38) gerechtvaardigd39) in den Geest,40) is gezien van de engelen,41) is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is42) opgenomen in heerlijkheid.43)

Lijkt me nogal duidelijk dat een diaken ook "vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus" moet hebben.
Persoonlijk denk ik er wel een beetje zwart wit over. Je bent bekeerd of niet, je kunt werk in de gemeente doen of niet. Want als je niet bekeerd bent dan is de overste der wereld de baas over je.

Verdi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2003 22:07

Heilig Avondmaal voor ambtsdragers?

Berichtdoor Verdi » 18 jul 2003 12:44

Muse schreef:Kan/Mag een lidmaat tot kerkenraadslid gekozen worden als hij nooit aan het avondmaal gaat, terwijl het in de gemeente wel gebruikelijk is dat lidmaten tot het avondmaal aan gaan? Is in een Ned.Herv.kerk, ger.bond.


Ik zou zeggen, lees met me mee uit 1 Korinthe 12:

27 En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.
28 En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.
29 Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?
30 Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers?
31 Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.


Klare wijn, niet? Typisch dat het hoofdstuk over de liefde hier ook op volgt, onder andere:

1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.


Dus een ambtsdrager heeft de Liefde nodig. De ware Liefde schenkt Christus na de ware vergeving van onze zonden. Dus moet een ambtsdrager gerechtvaardigd zijn.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 18 jul 2003 12:51

Van de regering der kerk, door dienaars, van God ingesteld



Wij geloven, dat deze ware kerk geregeerd moet worden naar de geestelijke politie, die ons onze Heere geleerd heeft in Zijn Woord, namelijk: dat er dienaars of herders moeten zijn, om Gods Woord te prediken en de sacramenten te bedienen, dat er ook opzieners en diakenen zijn, om met de herders te zijn als de raad der kerk, en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken dat de ware leer haar loop heeft, dat ook de overtreders op geestelijke wijze gestraft worden en in de toom gehouden, opdat ook de armen en bedrukten geholpen en getroost worden, naardat zij nodig hebben. Door dit middel zullen alle dingen in de kerk goed en ordelijk toegaan, wanneer zulke personen verkoren worden, die getrouw zijn, en naar de regel, die Paulus daarvan geeft in de brief aan Timothe¸s.



Zegt dit ook niet genoeg??

Verdi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2003 22:07

Berichtdoor Verdi » 18 jul 2003 12:59

Ikke21 schreef:Van de regering der kerk, door dienaars, van God ingesteld

Wij geloven, dat deze wa...........

Zegt dit ook niet genoeg??



Dat zegt veel, maar mijn stukje komt uit de Bijbel. Jou stukje is daar wellicht op gebaseerd. Maar dan vergeet je toch die ware Liefde die je moet bezitten.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 18 jul 2003 13:02

Mijn stukje komt uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis en daar wordt het stukje liefde ook in genoemd alleen op een andere manier als in jou stukje......De dominee heeft dit laatst behandeld en hij zei ook dat er liefde voor dit werk moest zijn.

Verdi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jul 2003 22:07

Berichtdoor Verdi » 18 jul 2003 13:12

Ikke21 schreef:Mijn stukje komt uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis en daar wordt het stukje liefde ook in genoemd alleen op een andere manier als in jou stukje......De dominee heeft dit laatst behandeld en hij zei ook dat er liefde voor dit werk moest zijn.


Als mijn stukje (wat uit de Bijbel komt) anders is, dan uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB), dan begrijp jij jou dominee of de NBG niet goed. Of de NGB moet herzien worden. Of jou dominee begrijpt het niet goed. Laten we wel de Bijbel aanhouden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten