Kerkelijke achtergrond forummers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ik ben:

PKN (Confessioneel/Vrijzinnig/Gereformeerd)
54
5%
PKN (Gereformeerde Bond)
163
15%
Christelijk Gereformeerd
120
11%
Hersteld Hervormde Kerk
131
12%
Gereformeerd Vrijgemaakt
53
5%
Nederlands Gereformeerd
16
1%
Gereformeerde Gemeenten
278
26%
Gereformeerde Gemeenten in Ned. (binnen- en buitenverband)
41
4%
(Vrije) Oud Gereformeerd
27
3%
Anders Reformatorisch (b.v. thuislezers)
8
1%
Vergadering der Gelovigen
8
1%
Vol Evangelisch
13
1%
Anders evangelisch/Pinkstergemeente
41
4%
Rooms Katholiek
21
2%
Anders gelovig
31
3%
Niet gelovig
31
3%
...anders namelijk (zet je antwoord in een post)
44
4%
 
Totaal aantal stemmen: 1080

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2017 08:17

Welkom. Als je openstaat om wat te leren hier, zullen andere vast ook wel wat van jou willen opsteken ;)

Overigens is de kerkelijke achtergrond van de bezoekers hier heel divers. Naast "refo's" zijn er ook een hoop andere kerken hier vertegenwoordigd en zijn er ook wel wat niet-gelovigen. Ik heb hier nooit het idee op het forum dat het allemaal wel heel zwaar gereformeerd is of zo ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Chaya » 23 aug 2017 09:41

Marnix schreef:Ik heb hier nooit het idee op het forum dat het allemaal wel heel zwaar gereformeerd is of zo ;)

Als ik het staatje bekijk, zaten hier oorspronkelijk veel forummers uit de rechterflank.
Als dit staatje opnieuw wordt ingevuld nu, zou het er heel anders uitzien.
En dat is eigenlijk best triest. De naam van het forum klopt dus niet meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 09:42

Chaya schreef:Als ik het staatje bekijk, zaten hier oorspronkelijk veel forummers uit de rechterflank.
Als dit staatje opnieuw wordt ingevuld nu, zou het er heel anders uitzien.
En dat is eigenlijk best triest. De naam van het forum klopt dus niet meer.

Waarom is het triest als de dolgroep verschuift?
Is het niet juist positief dat er juist een wat bredere groep bereikt wordt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Chaya » 23 aug 2017 09:52

StillAwake schreef:Waarom is het triest als de dolgroep verschuift?
Is het niet juist positief dat er juist een wat bredere groep bereikt wordt?

Nee. Zo leerzaam en opbouwend is het vaak niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 09:53

Chaya schreef:Nee. Zo leerzaam en opbouwend is het vaak niet.

Was het dat wel in de tijd dat de actieve doelgroep wat rechtser georiënteerd was?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2017 10:26

Chaya schreef:Als ik het staatje bekijk, zaten hier oorspronkelijk veel forummers uit de rechterflank.
Als dit staatje opnieuw wordt ingevuld nu, zou het er heel anders uitzien.
En dat is eigenlijk best triest. De naam van het forum klopt dus niet meer.


Het is het forum dat hoort bij de website refoweb wat wel degelijk een website met een reformatorisch grondslag is. Nog steeds. Kijk maar eens op de nieuwspagina of in de vragenrubriek. Dat dat ook andere christenen en niet-christenen aantrekt die actief worden op het forum vind ik alleen maar positief. Zo kan je van elkaar leren, leren van de verschillen in christelijk Nederland en samen de eenheid zoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 10:32

Marnix schreef:Het is het forum dat hoort bij de website refoweb wat wel degelijk een website met een reformatorisch grondslag is. Nog steeds. Kijk maar eens op de nieuwspagina of in de vragenrubriek. Dat dat ook andere christenen en niet-christenen aantrekt die actief worden op het forum vind ik alleen maar positief. Zo kan je van elkaar leren, leren van de verschillen in christelijk Nederland en samen de eenheid zoeken.

Leren van de verschillen, maar vooral ook (althans, dat merk ik bij mijzelf) zien waar de overeenkomsten liggen.
De tijd van het uitvergroten van verschillen ligt (mijns inzoens terecht) achter ons.
Er is meer wat ons bindt dan wat ons verdeelt als christenen.

En natuurlijk mag je in een discussie een karikatuur maken van je eigen mening en die van de ander. Dat houdt je over en weer scherp.
Discussies met mensen die het met je eens zijn hebben zelden of nooit een aanscherpend effect op je mening...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Observer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 aug 2017 12:55

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Observer » 30 aug 2017 11:17

Hallo allemaal,
Mijn gebruikersnaam is Observator. Ik ben 73 jaar.
Ik ben een vrije christen, verbonden met een "gemeente van Christus" in Groningen. Op het moment komen we bijeen bij mij thuis, waardoor we een (kleine) huisgemeente zijn. Daarbij zouden we ons min of meer "Evangelisch-Reformatorisch" kunnen noemen. We houden iedere zondag "de maaltijd van de Heer" oftewel "het Avondmaal" en dopen door onderdompeling, een geloofsdoop dus, door de persoon zelf gevraagd.
Ik hoop dat deze beschrijving genoeg is.
Broederlijke groet,
Observator

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Marleen1987 » 02 sep 2017 13:12

Observer schreef:Hallo allemaal,
Mijn gebruikersnaam is Observator. Ik ben 73 jaar.
Ik ben een vrije christen, verbonden met een "gemeente van Christus" in Groningen. Op het moment komen we bijeen bij mij thuis, waardoor we een (kleine) huisgemeente zijn. Daarbij zouden we ons min of meer "Evangelisch-Reformatorisch" kunnen noemen. We houden iedere zondag "de maaltijd van de Heer" oftewel "het Avondmaal" en dopen door onderdompeling, een geloofsdoop dus, door de persoon zelf gevraagd.
Ik hoop dat deze beschrijving genoeg is.
Broederlijke groet,
Observator


Ik zit zelf ook in een hele kleine gemeente. Alleen komen wij in een zaaltje bij elkaar wat ze huren.
Ik wordt binnenkort gedoopt door onderdompeling.

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Ravo540 » 08 feb 2018 19:21

Ik was eerst Christelijk gereformeerd want mijn ouders en ik komen uit Noord Holland uit het Gooi.
En nu wonen mijn ouders en ik op de Veluwe in Gelderland en als ik in Barneveld ben bij mijn ouders ga ik met hun mee naar de PKN.
Maar als ik in Bennekom ben bij ds. van Roekel.
En ik hoop over een poosje weer te gaan verhuizen en in een andere plaats in Gelderland wonen.
Dat is bij de rijn, en dan hoop ik daar lid te worden van de PKN.

janbk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2017 13:29

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor janbk » 20 feb 2018 18:21

Aantal jaar geleden was ik nog gereformeerd vrijgemaakt. Daarna helemaal niks. Nu ben ik me weer aan het oriënteren. Of christelijk gereformeerd, of gereformeerde gemeente. Ik vind het allebei wat moois hebben..... Ben er nog niet uit. Komt ook wel door mijn mentale gezondheid, dat ik er nog niet uit ben. Maar dat is weer een ander onderwerp....

Yoshi

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Yoshi » 20 feb 2018 18:31

janbk schreef:Aantal jaar geleden was ik nog gereformeerd vrijgemaakt. Daarna helemaal niks. Nu ben ik me weer aan het oriënteren. Of christelijk gereformeerd, of gereformeerde gemeente. Ik vind het allebei wat moois hebben..... Ben er nog niet uit. Komt ook wel door mijn mentale gezondheid, dat ik er nog niet uit ben. Maar dat is weer een ander onderwerp....

Ga bij beide eens naar de eredienst en voel dan waar jij je het meest welkom voelt.

janbk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2017 13:29

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor janbk » 28 feb 2018 09:01

Yoshi schreef:Ga bij beide eens naar de eredienst en voel dan waar jij je het meest welkom voelt.


Dat zal ik ook gaan doen. Maar wil ook wel weten, wat nu het grote verschil is en wat achtergrondinformatie. Maar ik zal ook bij beiden een eredienst bezoeken....

Nickname
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2015 15:00

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Nickname » 28 feb 2018 09:12

Ik denk dat het grootste leerverschil tussen cgk en gg de verbondenleer is. Maar persoonlijk vind ik dat je hier tijdens de preken weinig van merkt. Misschien luister ik niet goed genoeg :lol: . Net als in de andere kerken is de diversiteit in beide kerkverbanden erg groot. Het is inderdaad goed om te gaan luisteren en kijken waar jij je het meest thuis voelt en waar de preek het dichtst bij Gods woord blijft. Besef wel dat geen kerkverband volmaakt is en er overal dingen zijn die door de mensen worden ingevuld, maar waarover Gods woord niet spreekt.
Sterkte in je zoektocht

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Katlheen » 05 mar 2018 09:12

Ik was GKV maar ben inmiddels overgestapt naar de Oud Katholieke Kerk. Een keuze waar ik nog steeds iedere dag achter sta en nog steeds heel blij mee ben.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten