saartje schreef:het broertje van mn vriendin is verongelukt. Vorige week. Ik verwacht niet dat jullie met allemaal antwoorden komen hor!
Ikben boos. Eigenlijk boos op God. Waarom Hij dit doet. Mensen mogen nooit boos zijn op Hem, want Hij doet alles goed. Dat weet ik wel, maar toch ben ik vanbinnen boos. Ik weet gewoon niet waarom Hij dit doet. Om onze zonden? Maar waarom dan zo'n jong jochie??
Dat wilde ik neerzetten omdat ik wilde weten of iemand hier iets op weet.
bedankt voor het lezen hiervan!
Gecondoleert, het is altijd zwaar als jonge kinderen sterven.
Ik denk dat het menselijk is om boos te worden uit teleurstelling en verdriet; ik denk dat dat ook logisch is en dat het mag.
Op deze wereld gebeurt heel veel onrecht; in arme landen sterft vaak de helft van de jonge kinderen; ook dat is onrecht, ook dat is reden tot boosheid.
Soms kun je niet goed zien waarom dit onrecht gebeurt, soms is het duidelijker. Bv de kinderen die sterven door onder voeding, terwijl er op de wereld genoeg voedsel is ... Wiens verantwoordelijkheid is dat?
Het is makkelijk om je boosheid op God te richten, maar zijn wij met z'n allen daar niet verantwoordelijk voor. En ja, dan is het makkelijk om God de schuld te geven, maar God heeft gezorgd dat op deze wereld voldoende voedsel verbouwd kan worden, alleen de mens verdeeld het niet goed genoeg. Het onrecht komt dus niet van God, maar van de mens. Dat maakt de pijn om het overlijden van een kind niet minder en ook de boosheid niet, maar het geeft er wel een richting aan!
Soms leidt het verdriet tot nieuwe contacten met medemensen of met God, soms breekt het verdriet alleen maar af. Het is mij niet altijd duidelijk of iets Gods plan is, of dat God het laat gebeuren. Het boek Job staat vol ellende die God laat gebeuren, zonder dat God ogenschijnlijk een doel heeft. Job wordt teleurgesteld en boos; terecht. Job gaat zoeken; terecht. Job legt de schuld bij God, en God laat Job zien wie waarvoor verantwoordelijk is. Job zoekt God en wordt getroost.
Dit is geen antwoord of, geen rechtvaardiging, want die zijn er menselijkerwijs niet.
Hopelijk mag jij, je vriendin en haar familie getroost worden door een liefdevolle God die altijd dicht bij je wilt zijn.