jonge kinderen die sterven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

jonge kinderen die sterven

Berichtdoor saartje » 28 sep 2004 14:11

het broertje van mn vriendin is verongelukt. Vorige week. Ik verwacht niet dat jullie met allemaal antwoorden komen hor!
Ikben boos. Eigenlijk boos op God. Waarom Hij dit doet. Mensen mogen nooit boos zijn op Hem, want Hij doet alles goed. Dat weet ik wel, maar toch ben ik vanbinnen boos. Ik weet gewoon niet waarom Hij dit doet. Om onze zonden? Maar waarom dan zo'n jong jochie??

Dat wilde ik neerzetten omdat ik wilde weten of iemand hier iets op weet.
bedankt voor het lezen hiervan!
Psalm 25:2 (ber.)

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 28 sep 2004 14:39

Er wordt soms gezegd dat God hem "gehaald"heeft, omdat Hij dat jongetje graag bij Hem wil hebben! Op Zijn tijd, al is dat voor ons soms veel te vroeg.

Er blijven altijd heel veel vragen over. Wij kunnen die niet beantwoorden.
Laatst gewijzigd door janneke op 28 sep 2004 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 28 sep 2004 14:45

dus alle jonge jongetjes worden behouden? Er gaat er geen naar de hel? (sorry saartje)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 14:58

ik kan juist goed begrijpen dat je boos ben en uit die boosheid maar naar God toe als je dat nog niet gedaan hebt. :wink:
Ja waarom moest zo'n jong kind sterven?
je bent iig boos omdat God dat jongetje niet beschremde toen hij dat ongeluk kreeg?
sterkte hoor.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 28 sep 2004 15:03

Yael schreef:ik kan juist goed begrijpen dat je boos ben en uit die boosheid maar naar God toe als je dat nog niet gedaan hebt. :wink:
Ja waarom moest zo'n jong kind sterven?
je bent iig boos omdat God dat jongetje niet beschremde toen hij dat ongeluk kreeg?
sterkte hoor.

dank je! boos omdat dit gebeurd, de familie verslagen en zo'n jochie dood terwijl hij zo levenslustig was.
Psalm 25:2 (ber.)

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 28 sep 2004 15:18

Yael schreef:Ja waarom moest zo'n jong kind sterven?

Hoe durft men die vraag nog te stellen. Het is toch bedroevend dat een mens het volgende nog durft te zeggen: Ik heb gezondigd, maar waarom moet ik sterven?[/quote]
Laatst gewijzigd door Pieter Bel op 28 sep 2004 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 15:20

Pieter Bel schreef:Hoe durft men die vraag nog te stellen. Dat is het bedroevende: Ik heb gezondigd, maar waarom moet ik sterven?

:roll: dit was de intentie niet van mijn opmerking het is voor mij persoonlijk erg moeilijk te begrijpen dat zo'n jong kind het leven moet laten.
Je hebt inderdaad wel gelijk dat in Bijbels opzicht dit geen vraag mag zijn.
Maar ze is wel erg menselijk.

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 28 sep 2004 15:22

En dat ben ik helemaal weer met je eens. Ik oordeel ook niet over jullie, maar wilde het alleen even aangeven.

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: jonge kinderen die sterven

Berichtdoor Brion » 28 sep 2004 16:09

saartje schreef:het broertje van mn vriendin is verongelukt. Vorige week. Ik verwacht niet dat jullie met allemaal antwoorden komen hor!
Ikben boos. Eigenlijk boos op God. Waarom Hij dit doet. Mensen mogen nooit boos zijn op Hem, want Hij doet alles goed. Dat weet ik wel, maar toch ben ik vanbinnen boos. Ik weet gewoon niet waarom Hij dit doet. Om onze zonden? Maar waarom dan zo'n jong jochie??

Hoi, je vraagt of "iemand hier iets op weet". Ik weet er niks op, en kan eigenlijk alleen maar zwijgen. Wel kan ik je zeggen dat ik je boosheid ZO goed begrijp. Want als ik je bericht lees ben ik ook boos. Iedereen die dit soort vreselijke dingen van dichtbij meemaakt zal zó reageren. Heel menselijk dus. Ik wens je toe, dat je iets van die boosheid kunt vertalen in steun naar je vriendin toe. Ze zal het hard nodig hebben. Ik denk, dat je vriendin op dit moment meer heeft aan iemand zoals jij, die hoos is, en het allemaal echt niet meer begrijpt, dan aan iemand die direkt de passende verklaring en juiste mooie woorden weet te vinden. Heel veel sterkte!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2004 16:15

Gecondoleerd.

Zie het niet als een straf... dat je het niet kan begrijpen snap ik.... dat zal nog wel een poos duren...

En bedenk 1 ding als je boos bent: Voor jou is het niet beter dat hij weg is, voor je vriendin en haar familie ook niet... maar voor hem wel.

Later als je daar ook bent zul je dat begrijpen.

Sterkte in de komende tijd. Je vriendin kan je de komende tijd wel gebruiken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 28 sep 2004 16:18

sterkte in de komende tijd en ook voor de familie, en ook sterkte in de zoektocht van het WAAROM.
ook al komt het antwoordt niet zoals wij verwachten misschien.
Toch is de Heilige Geest de trooster!!!!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 sep 2004 19:34

Het is vreselijk!
Waarom God het toelaat weet ik niet, maar ik geloof wel dat kleine kinderen gelijk naar de hemel gaan.
Ik weet hoe het voelt.
Mijn 2de kind, een dochter, is met 10 maanden overleden aan kanker.
Plotseling, van de ene dag op de andere dag, ineens.
Zo'n klap die je dan geestelijk krijgt, kom je nooit meer te boven.
Je leert er op den duur wel mee leven.
Maar het blijft voor altijd je kind.
Saartje, als je kan, probeer je vriendin en haar moeder maar zo veel mogelijk te steunen, want dat hebben ze hard nodig. Veel mensen zie je op den duur niet meer als zo iets gebeurt. Of ze weten zich geen houding te geven of niet wat ze moeten zeggen.
Als je niet weet wat je moet zeggen, kun je ook laten merken dat je er voor hun wilt zijn, om ze te steunen, al is het maar dat ze hun verhaal tegen jou kwijt kunnen.
Sterkte en ik zal voor jullie bidden!

André

Berichtdoor André » 28 sep 2004 20:49

Mariamagdalena schreef:Saartje, als je kan, probeer je vriendin en haar moeder maar zo veel mogelijk te steunen, want dat hebben ze hard nodig. Veel mensen zie je op den duur niet meer als zo iets gebeurt. Of ze weten zich geen houding te geven of niet wat ze moeten zeggen.
Als je niet weet wat je moet zeggen, kun je ook laten merken dat je er voor hun wilt zijn, om ze te steunen, al is het maar dat ze hun verhaal tegen jou kwijt kunnen.
Sterkte en ik zal voor jullie bidden!

Heel belangrijk dit, ook al ga je maar even om er te zijn.
Sterkte wens ik je.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 sep 2004 10:45

Echt moeilijk joh! Heel veel sterkte ermee!

God heeft dit zo gewild en het is altijd zo moeilijk te begrijpen waarom... Ik ben een paar jaar geleden ook een nichtje verloren die 5 jaar was... Het lijkt zo onrechtvaardig, maar dat komt omdat wij Gods gedachten niet weten. God heeft er Zijn wijze bedoeling mee gehad.

Ik wens je veel kracht toe! Ook om er te mogen zijn voor je vriendin!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: jonge kinderen die sterven

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 11:46

saartje schreef:het broertje van mn vriendin is verongelukt. Vorige week. Ik verwacht niet dat jullie met allemaal antwoorden komen hor!

Gecondoleert, het is altijd zwaar als jonge kinderen sterven.
Ik denk dat het menselijk is om boos te worden uit teleurstelling en verdriet; ik denk dat dat ook logisch is en dat het mag.
Op deze wereld gebeurt heel veel onrecht; in arme landen sterft vaak de helft van de jonge kinderen; ook dat is onrecht, ook dat is reden tot boosheid.

Soms kun je niet goed zien waarom dit onrecht gebeurt, soms is het duidelijker. Bv de kinderen die sterven door onder voeding, terwijl er op de wereld genoeg voedsel is ... Wiens verantwoordelijkheid is dat?
Het is makkelijk om je boosheid op God te richten, maar zijn wij met z'n allen daar niet verantwoordelijk voor. En ja, dan is het makkelijk om God de schuld te geven, maar God heeft gezorgd dat op deze wereld voldoende voedsel verbouwd kan worden, alleen de mens verdeeld het niet goed genoeg. Het onrecht komt dus niet van God, maar van de mens. Dat maakt de pijn om het overlijden van een kind niet minder en ook de boosheid niet, maar het geeft er wel een richting aan!

Soms leidt het verdriet tot nieuwe contacten met medemensen of met God, soms breekt het verdriet alleen maar af. Het is mij niet altijd duidelijk of iets Gods plan is, of dat God het laat gebeuren. Het boek Job staat vol ellende die God laat gebeuren, zonder dat God ogenschijnlijk een doel heeft. Job wordt teleurgesteld en boos; terecht. Job gaat zoeken; terecht. Job legt de schuld bij God, en God laat Job zien wie waarvoor verantwoordelijk is. Job zoekt God en wordt getroost.

Dit is geen antwoord of, geen rechtvaardiging, want die zijn er menselijkerwijs niet.

Hopelijk mag jij, je vriendin en haar familie getroost worden door een liefdevolle God die altijd dicht bij je wilt zijn.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Terug naar “Archief”