De doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

De doop

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 01:39

Er zijn al verscheidene topics geweest over de doop, maar toch wil ik opnieuw een gesprek starten hierover. Een gesprek, dus geen discussie.

Voordat iedereen begint met reageren zou ik graag willen dat men de volgende bijbelgedeeltes leest:

Mattheus 28:18-20
Handelingen 2:37-41
Kolossenzen 2:8-12
Romeinen 6:1-8
Mattheus 28:19
1 Korintiërs 12:12-13
Galaten 3:26-29

Wat zijn de je conclusies/gedachtes over de betekenis van de doop naar aanleiding van het lezen van deze stukken?

Het centrale thema is de betekenis van de doop, ik heb het dus nog niet over kinder- of volwassendoop, de manier van dopen etc. Enkel over de betekenis van de doop. Later kunnen we misschien overgaan tot die andere punten.

joris

Berichtdoor joris » 28 sep 2004 05:50

zonder die tgeksten te lezen:

- dat God geloof geeft
- dat een mens kiezen moet voor God
- dat daar een doop bij hoort
-dat het onduidelijk is of kinderen gedoopt werden en of ensen uit een christelijke familie ook gedoopt werden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2004 12:35

Klopt... wel is het duidelijk dat kinderen er ook bijhoren... God sloot een verbond met Abraham en zijn kinderen.... Hij sluit ook een verbond met ons en onze kinderen. Kinderen zullen dit echter later ook moeten beantwoorden, Gods beloften aannemen. De vraag is of de doop een teken is van het verbond dat God sluit, of dat het een teken is van het aannemen van het verbond dat God heeft gesloten, daar izjn de meningen over verdeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 28 sep 2004 17:48

Marnix schreef:Klopt... wel is het duidelijk dat kinderen er ook bijhoren... God sloot een verbond met Abraham en zijn kinderen.... Hij sluit ook een verbond met ons en onze kinderen. Kinderen zullen dit echter later ook moeten beantwoorden, Gods beloften aannemen. De vraag is of de doop een teken is van het verbond dat God sluit, of dat het een teken is van het aannemen van het verbond dat God heeft gesloten, daar izjn de meningen over verdeeld.
God heeft meerder malen het verbond hersloten, maar in het nt volgens mij nooit weer. ik zie het zo: oude testement wijst vooruit naar de komst van Jezus op aarde, God is God, het volk moet God volgen en een belofte van God is dat uit het volk de verlosser zou komen. Als teken daarvan moeten de jongens gebesnedenworden zodat de lijn van de geslachten te zien is en het volk gezond zou blijven! (in een land zonder veel stromend water is een complete voorhuid gevoelig voor infecties met alle gevolgen van dien en voreger ging je gewoon dood met een infectie)Toen kwam Jezus, op grond en als doel van die belofte.
Dus hoofdstuk belofte is afgesloten!
Dan komt: Jezus is koning van de aarde,ik hoor bij hem, dus laat ik mij dopen!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 28 sep 2004 19:05

Klopt... wel is het duidelijk dat kinderen er ook bijhoren... God sloot een verbond met Abraham en zijn kinderen....

De Joden dus, het nageslacht van Abraham. Een verbond wat o.a. handelt over Zijn nageslacht en de landgrenzen van Israel (zie Ge. 17 of Psalm 105.)

Hij sluit ook een verbond met ons en onze kinderen.

Dat is nieuw voor mij, waar staat dat precies Marnix?

De vraag is of de doop een teken is van het verbond dat God sluit, of dat het een teken is van het aannemen van het verbond dat God heeft gesloten, daar izjn de meningen over verdeeld.

Ik zou zeggen, zoals Rom. 6 en Kol.2 het beschrijft, de doop laat het sterven met Christus zien en het opstaan in een nieuw leven met Hem. Ik kom wat dat betreft het woord 'verbond' in relatie met de doop niet zo tegen.
Het is een krachtig teken wat hoort bij de mens die tot geloof gekomen is , zoals Mc. 16:16 zegt en Hand. 8:37: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 28 sep 2004 19:09

Joris, het NT laat duidelijk zien, dat er een nieuw verbond gesloten is, namelijk dat van in Jezus' bloed. Bij het avondmaal wordt dit verbond herdacht en bekrachtigd. Daar heeft Jezus gezegd, het nieuwe verbond, in Mijn bloed.

Wat betreft het verbond met Noach, Abraham, Mozes, hebben wij niet zozeer te maken.
Het is daarom ook niet voor niets, dat de Hebr. brief zeer lovend is over het Nieuwe Verbond wat gekomen is door Jezus. Het oude verbond met Mozes is verouderd (Hebr. 8:13)

joris

Berichtdoor joris » 28 sep 2004 19:41

HereIam schreef:Joris, het NT laat duidelijk zien, dat er een nieuw verbond gesloten is, namelijk dat van in Jezus' bloed. Bij het avondmaal wordt dit verbond herdacht en bekrachtigd. Daar heeft Jezus gezegd, het nieuwe verbond, in Mijn bloed.

Wat betreft het verbond met Noach, Abraham, Mozes, hebben wij niet zozeer te maken.
Het is daarom ook niet voor niets, dat de Hebr. brief zeer lovend is over het Nieuwe Verbond wat gekomen is door Jezus. Het oude verbond met Mozes is verouderd (Hebr. 8:13)
dat bedoel ik ook, jij verwoord het wel beter. maar gereformeeden geloven dat er maar een verbond is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 23:40

Dit alles is waarschijnlijk zeer interessant, maar is louter off topic. De kernvraag hier is, wat is de betekenis van de doop.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 29 sep 2004 05:42

Wat de doop is is toch wel duidelijk! Het houdt de keuze van het afleggen van het oude leven in het graf in en daaruit opstaan in het nieuwe (wedergeboren) leven in Hem. Het dopen staat voor een worden met de dood en opstanding in de Masjiach. Het heeft niets met verbond van doen. Het bloed heeft van doen met het verbond en wordt door Jesajoea verbonden aan de beker na de Pascha maaltijd, verbonden met het bloed dat Hij zou gaan storten en ook daadwerkelijk heeft gestort als offer.
Voorts is de doop een bede van een goed geweten voor G-d.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2004 11:57

HereIam en Joris, ik kan me in jullie uitleg voor een gedeelte wel vinden... Toch zie ik niet in waarom kinderen niet bij God horen, zoals in het OT ook het geval was.

Daarom een vraag. Het nieuwe verbond houdt in: Jezus aannemen. Dan wordt je behouden zegt de bijbel. Ook in het OT werd je niet op basis van je besnijdenis gered, als je besneden was maar God de rug toekeerde werd je toch ook niet gered, omdat je toevallig besneden was? Maar als we nu eens gaan kijken naar een andere situatie. Een kind sterft op jonge leeftijd. Gaat dat kind dan verloren omdat hij Jezus niet heeft kunnen aannemen? Zo ja, dan heb je gelijk. Zo nee, waarom gaat dat kind dan niet verloren als het nog een belofte van redding heeft ontvangen?

Volgens mij is het net als in het oude testament nog steeds zo dat je de beloften kunt aannemen of afwijzen. Maar voordat je daar de kans voor hebt hoor je wel bij God. Jezus zegende de kinderen niet voor niets. Lees maar eens wat hij daarbij zei. En evangelische mensen laten hun kinderen toch ook inzegenen? Wat is daar dan het nut van als ze nog niet bij God zouden horen?

Dit is geen pleidooi voor de kinderdoop. Dit is een pleidooi voor kinderen, dat die ook bij God horen.... God wil vanaf het begin al hun Vader zijn... maar er komt meestal een moment dat ze daar ja of nee op kunnen zeggen en dan is de vraag of ze Gods beloften wel of niet krijgen bepalend.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2004 11:59

joris schreef:
HereIam schreef:Joris, het NT laat duidelijk zien, dat er een nieuw verbond gesloten is, namelijk dat van in Jezus' bloed. Bij het avondmaal wordt dit verbond herdacht en bekrachtigd. Daar heeft Jezus gezegd, het nieuwe verbond, in Mijn bloed.

dat bedoel ik ook, jij verwoord het wel beter. maar gereformeeden geloven dat er maar een verbond is.

Ik geloof ook dat er maar 1 verbond is.... ik probeer juist te definieren wat dat verbond inhoudt.... Het is niet verkeerd om dan ook naar het oude verbond te kijken, want je kunt er wel iets over God uit leren, hoe Hij is.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 29 sep 2004 16:20

In Matth. 28 gaat het om de opdracht van Jezus aan de discipelen om de volken te onderwijzen en te dopen. Het heeft nog een tijd geduurd dat ze aan deze opdracht gestalte gaven. Petrus moest eerst het visioen van de reine en onreine dieren ontvangen om ook maar één stap in het huis van een heiden te zetten. De Heere Jezus had ze in Matth. 10 nog een bevel gegeven om niet naar de heidenen te gaan, maar alleen tot de verloren schapen van het huis Israëls.
Nu ken ik geen Grieks, maar er zijn er wel een paar op dit forum die wel een Grieks woord kunnen vertalen. Kun je hier ook vertalen heel het volk in plaats van alle.
In Lucas 2:10 wordt vertaald 'die al den volke wezen zal' en m.i. had er moeten staan geheel het volk.
Ik moet nu weg, andere keer hoop ik verder te gaan.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 17:34

Ik geloof in twee verbonden, het werkverbond en het genadeverbond.

Werkverbond: Doordat God rechtvaardig is en on goed geschapen heeft, blijft de eis om goede werken voort te brengen heel rechtvaardig

Genadeverbond: Omdat wij het werkverbond niet volbrengen kunnen, is Chrisus naar de wereld gekomen voor zondaren.

Aan deze leer hangt de zaligheid van Gods kinderen!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 sep 2004 18:11

ow ja? :shock: Jezus is de Weg naar de Vader niet de twee of drie verbondenleer.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 18:12

Als je niet gelooft dat er twee verbonden zijn, is er ook geen zonde meer, en dan is verlossing dus onnodig
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Terug naar “Archief”