Avondmaal - Kerverband - Overgaan naar...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Avondmaal - Kerverband - Overgaan naar...

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 10:32

een andere gemeente.

De volgende situatie speelde een tijdje terug binnen een gezin:

Op een avond in de winter kwamen twee ouderlingen op huisbezoek, je praat zoals gewoonlijk eerst over koetjes en kalfjes over studie en werk en van lieverlee wordt er ook over het geloof gepraat. Een van de gezindsleden zat met de volgende vraag over belijdenis doen. Zij heeft verkering met een jongen van een andere kerkverband dan waar zij van is. (zij gergem hij pkn) Het kerkverband doet er niet zo aan toe. Maar zij vroeg: mag ik nu belijdenis doen binnen de gergem of moet ik wachten totdat ik me laat overschrijven naar de pkn? De ouderlingen zeiden dat ze beter kan wachten met belijdenis doen als ze over zou gaan naar de pkn kerk.

Maar stel je eens voor dat je zo graag het Heilig Avondmaal wil vieren met je medechristenen. Dan denk ik van, maar belijdenis doen doe je niet alleen voor de kerk, maar toch ook voor jezelf tegenover God dat je God mag volgen. (in voorspoed en tegenspoed etc.)?

In de situatie word je er dan toch van weerhouden om niet mogen deelnemen aan Zijn Tafel?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 10:41

Ik vind het een heel onwelkome houding van de kerkenraad.

Waarom zou je eigenlijk openbare (!) belijdenis moeten doen alvorens ter tafel te mogen gaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 10:52

Optimatus schreef:Ik vind het een heel onwelkome houding van de kerkenraad.

Waarom zou je eigenlijk openbare (!) belijdenis moeten doen alvorens ter tafel te mogen gaan?

Dat vind ik nou niet. Het avondmaal is alleen ingesteld voor christenen en aangezien de viering van het Heilig Avondmaal een openbare aangelegenheid is, moet ook openbaar duidelijk zijn dat je belijdenis van het christelijk geloof hebt afgelegd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 11:00

Is het niet zo dat Jezus allen heeft uitgenodigd?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2004 11:06

Optimatus schreef:Is het niet zo dat Jezus allen heeft uitgenodigd?

jazekers.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 11:07

Optimatus schreef:Is het niet zo dat Jezus allen heeft uitgenodigd?

Ja, tot Hemzelf. In principe is het zo dat eenieder die tot Hem is gekomen, avondmaal mag vieren (tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen). Als het goed is gaat daar wel een openbare geloofsbelijdenis aan vooraf, zodat het voor de hele gemeente (en daarbuiten) duidelijk is. Ik kan me niet voorstellen dat een gelovige daartegen bezwaar zou kunnen hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 11:10

Maar Jezus at en dronk met de meest vreselijke zondaars. En die hadden ook geen belijdenis gedaan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 11:22

Optimatus schreef:Maar Jezus at en dronk met de meest vreselijke zondaars. En die hadden ook geen belijdenis gedaan.

Dit is volgens mij net iets te kort door de bocht.
Inderdaad at en dronk Jezus met de meest vreselijke zondaars. In dit opzicht is dit een beeld van het Heilig Avondmaal, want daartoe worden geen heiligen in zichzelf genodigd, maar zondaars die van genade moeten leven. Daar hoort dan wel bij dat die zondaars niet meer in zonde willen leven, anders zou het goedkope genade zijn.

De tweede zin (dat ze geen belijdenis hebben gedaan) klopt volgens mij niet. Volgens mij hebben ze wel belijdenis gedaan en dan wel van hun schuld. Juist het feit dat ze naar Jezus kwamen luisteren, was op zich al een belijdenis, want ze voelden zich aangesproken door wat Hij zei. Hij sprak over het feit dat Hij de verloren schapen van Israel kwam zoeken om ze te redden van de ondergang. Dat is geen populaire boodschap, toen niet en nu ook niet, behalve voor mensen die weten dat ze verloren liggen in hun schuld. Vandaar dat de Farizeeen niet zoveel van die boodschap moesten hebben, want ze dachten dat ze zelf hun eigen godsdienstige boontjes wel konden doppen.
Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat deze mensen geen persoonlijk gesprek met de Heiland hebben gehad.

In de laatste plaats was het eten en drinken van Jezus met de hoeren en tollenaars natuurlijk nog niet een geinstitueerd gebeuren in de christelijke gemeente, dat kwam later pas en daar mogen we nu toch ook wel van uitgaan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2004 11:38

De katholieke kerken en ook de orthodoxen en de anglicanen hebben elke dienst of mis weer een schuldbelijdenis.

"Voor u belijden wij, almachtige God,
voor heel de kerk en voor elkaar,
dat wij gezondigd hebben
in gedachte, woord en daad,
in het kwade dat wij gedaan hebben,
en in het goede dat wij hebben nagelaten."

Maar is een openbare belijdenis van het geloof - als "formele opname in de kerk" noodzakelijk om aan te schuiven bij het Avondmaal? Kinderen mogen niet?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 11:57

Optimatus schreef:De katholieke kerken en ook de orthodoxen en de anglicanen hebben elke dienst of mis weer een schuldbelijdenis.

"Voor u belijden wij, almachtige God,
voor heel de kerk en voor elkaar,
dat wij gezondigd hebben
in gedachte, woord en daad,
in het kwade dat wij gedaan hebben,
en in het goede dat wij hebben nagelaten."

Maar is een openbare belijdenis van het geloof - als "formele opname in de kerk" noodzakelijk om aan te schuiven bij het Avondmaal? Kinderen mogen niet?

Tja, schuldbelijdenis is een zaak van het hart en niet in de eerste plaats een zaak van de liturgie. Daarom heb ik er moeite mee om kinderen aan het Avondmaal toe te laten. Om dezelfde reden pleit ik voor openbare belijdenis van het geloof voor het aangaan bij het Avondmaal. Ik neem aan dat degene die zijn of haar geloof belijdt dit vanuit het hart en overtuiging doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 sep 2004 12:12

Als je graag aan het avondmaal wilt, kan je toch ook wel even toelichten waarom je dat wilt en je even voorstellen ofzo (als je in een gemeente te gast bent). In sommige kerken gaat dat inderdaad zo: gasten moeten opstaan en zeggen wie ze zijn en waarom ze aan het avondmaal willen.

Ik vind trouwens dat kinderen wel actief moeten worden betrokken bij het avondmaal, of ze nou meedoen of niet.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 21 sep 2004 12:50

Misschien een hele stomme vraag, hoor, maar volgens mij is het avondmaal nooit ingesteld / geinstitueerd. Goed, Jezus heeft het met zijn discipelen gevierd, en heeft later bij de Emmaüs gangers ook het brood gebroken. Normaal gesproken gebeurde het breken van het brood altijd door de gastheer, dus één van de Emmaüs gangers zou het gedaan moeten hebben. Maar Jezus deed het! Daarmee wilde hij aan de Emmaüs gangers laten zien: Ik ben het echt!

Niet dat ik hiermee het avondmaal wil ontdoen van zijn waarde, want het werd immers in de vroege kerk ten tijde van Paulus (en wellicht ook vóór hem) al gebruikt, maar ik wil wel eens antwoord hebben op de vraag (die voor mij nog steeds onvoldoende is beantwoord) wie wanneer het avondmaal heeft ingesteld. En nogmaals, volgens mij was dat niet Jezus.

Ik vind het avondmaal altijd een prachtige gebeurtenis, die je stilzet bij wat Hij voor mij heeft gedaan, begrijp me goed, maar ik wil graag weten waar dat dogma vandaan komt.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 21 sep 2004 13:16

Volgens mij worden in deze discussie een paar zaken door elkaar gehaald, en schetst TS een situatie die in principe onwenselijk is.

Namelijk dat je een relatie hebt met iemand uit een andere kerk. Ik realiseer mij dat dit iets voor andere topics (al besproken) is, maar het lijkt me niet handig als je in een dergelijke situatie belandt. Voordat je met elkaar een relatie aangaat, moet je het over wezenlijke zaken, zoals kerk en geloof eens zijn. Anders loop je het risico op een moeizame relatie, zowel met jezelf, je partner, de mensen om je heen, de kerk en God. Kijk om je heen voor de voorbeelden.

Ik snap de terughoudendheid van de ouderlingen goed. Gergem en pkn ligt behoorlijk uit elkaar. Als je nou gergem en Bewaar het Pand (cgk) hebt, ligt dat simpeler, maar deze kerkgenootschappen liggen nu eenmaal mijlen ver uit elkaar. De vraag is dan ook: hoe denken de partners zelf over de kerk. Hebben ze een idee waar ze later zullen aansluiten? Hoe staan ze in het geloof? Meer als gergemmer of meer pkn? Als ik hun ouderling was, zou ik zeker niet zeggen: ga maar lekker belijdenis doen. Er zijn nog wezenlijke vragen die je persoonlijk (!) moet beantwoorden. Dat is niet erg, en kun je ook rustig de tijd voor nemen, maar het is wel van belang om die vragen goed beantwoord te hebben, voordat je deelneemt aan het H.A.

Op zich doe je belijdenis voor God. Maar God in de PKN-visie kan nogal verschillen van de God in de gergem-visie.

Het punt wat Optimatus aansnijdt (waarom moet je eigenlijk eerst belijdenis doen?), snijdt hout, maar is misschien iets voor een ander topic.

Heeft Jezus iedereen uitgenodigd (Optimatus)? Jazeker, zelfs bevolen om het H.A. te vieren tot Zijn gedachtenis. Dat staat echter niet op zichzelf. Daar hoort wel een bepaalde levensstijl bij. En dat verschilt nogal bij pkn en gergem.

En inderdaad hadden die vreselijke zondaars met wie Jezus had, geen belijdenis gedaan. Dat was echter geen avondmaal. Dat vierde Jezus met Zijn leerlingen, die bij monde van Petrus een duidelijke belijdenis afgelegd hebben.

Jezus zelf heeft het H.A ingesteld (JMvanVliet). Lees de avondmaalvieringen in de Evangeliën. En als dat je niet overtuigt, lees dan 1 Kor 10 (?) en 11. Daar spreekt Paulus over de instelling (!) van het Avondmaal, door Jezus zelf.

Conclusie: zoek wat God van je vraagt in dit leven. Maar dat geldt niet alleen voor het stelletje dat TS beschrijft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2004 13:23

Tja, vraag die ouderlingen maar eens het volgende:

Voor wie doe ik belijdenis? Voor de kerk of voor God? Waar zeg ik ja op, op de kerk, of op God?

Als ze zeggen dat je het voor de kerk doet zie ik geen reden om daar belijdenis te doen. Bijbels gezien klopt het ook niet dat je ja zegt tegen een bepaalde kerk.

Als ze zeggen dat je het voor God doet kun je ze vragen waarom je dan zou moeten wachten met het doen van belijdenis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 21 sep 2004 13:38

EU-25 schreef:Jezus zelf heeft het H.A ingesteld (JMvanVliet). Lees de avondmaalvieringen in de Evangeliën. En als dat je niet overtuigt, lees dan 1 Kor 10 (?) en 11. Daar spreekt Paulus over de instelling (!) van het Avondmaal, door Jezus zelf.

Ok, ik zal het eens doorlezen, en vervolgens mijn bevindingen posten.
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

Terug naar “Archief”