Wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd

Berichtdoor Bookman » 16 sep 2004 17:30

Tegenwoordig zijn ze maar zo gerechtvaardigd. Nee dat had de oude Houtman anders beleefd. Die was op zijn 20e in zijn ongeluk gezet. Hij was God kwijt. Hij zag zijn totale verlorenheid voor de Heere liggen. Daar liep hij een aantal jaren mee rond. Ach nee hij was onbekeerd hoor. Een echt missend mens. op zijn 25e mocht hij een beloftetje krijgen. Maar dat was niet Christus Zelf. Nee daar was hij nog ver van daan. Het was slecht met hem gesteld. Zien was nog geen hebben. Zo makkelijk gaat het niet.
OP zijn 30e kreeg hij nadere beloftes en betrekking op de Tweede Persoon. Maar dat was zo genoten en zo weer toegesloten. Toch waren er wel ogenblikjes dat hij zijn tranen bij de Heere kwijt kon. O, dat was groot. Om je doodstaat eens te bewenen. Als ze hem vroegen wat hij was dan zei hij een echt missend mens te zijn. O aan de Verbondstafel mocht het weer eens ontsloten worden. Dat was groot. Maar niet genoeg. Hij hoorde bij de bekommerden. Op zijn 67e werd hij in de de dadelijkheid gerechtvaardigd. Ja die kon zijn wegje wel vertellen. Dat was niet zo maar van aannemen en dan bekeerd, neenee.
-----------------------------------------------------------------------------------
Wie kent er zulke verhalen? En wie kan mij haarfijn uitleggen wat hier niet klopt???
Bookman
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 sep 2004 17:35

:mrgreen: toppie bookman hoe je dat zo kan beschrijven, het doet me denken aan een zekere predikant. noem geen namen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 sep 2004 17:37

het doet erg rooms aan als je begrijpt wat ik bedoel.... lijkt of deze man telkens buiten Jezus rust... en dan heeel laat pas tot Jezus komt. :?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 16 sep 2004 17:40

Yael schreef:het doet erg rooms aan als je begrijpt wat ik bedoel.... lijkt of deze man telkens buiten Jezus rust... en dan heeel laat pas tot Jezus komt. :?

Zonder even al te dogmatisch te worden, je slaat de spijker op zijn kop. Het gaat overal over maar niet over het Christus. Het wordt eerder als grond ervaren om Christus niet te hebben. Als je het maar niet hebt. Wat een geloof. En helaas maar al te vaak gehoord. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 18:13

Het is 'the dark side' van de reformatie als je het mij vraagt. :cry:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 sep 2004 18:49

Socrates schreef:Het is 'the dark side' van de reformatie als je het mij vraagt. :cry:

Is het reformatie dan?

Ksnap alleen niet wat vriend Houtman (fictief persoon neem ik aan?) aan de Verbondstafel zocht (dat zal wel Avondmaalstafel zijn?), hij was toch onbekeerd?

Trouwens, die 'ogenblikjes' waren zeker in de hebbelijkheid, die gaf hij daarna gaarne terug.. :mrgreen: (jaja, Aragorn komt ook uit de ogg)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 19:07

Hallo Bookman,

Aardig dat je dit post. In het boek van van der Zwaag kun je ook dit soort verhalen lezen.
Eigenlijk heb ik maar een reactie: Wie mij kan vertellen waar het in de Bijbel zo staat, heeft het recht aan zijn kant.
In de Bijbel staat dat eenvoudig en kinderlijk vertrouwen (hoe moeilijk dat ook is :oops: ) genoeg is voor het behoud.

Weet je wat het is: de mens vind dat eenvoudige geloof maar niets. Het spectakel heeft het altijd beter gedaan. Maar goed, ga maar na hoe het geestelijk leven van het doorsnee lid van dit soort kerken/groeperingen is.
Dan weet je waarschijnlijk ook wat ik liever heb: de Bijbel of dit soort bevindelijke verhalen.......
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 16 sep 2004 19:54

Soms (of regelmatig) krijg ik het gevoel dat als je zo lang missend over deze aarde loopt, dat het dan pas ECHT is. Niet dat ik daar jaloer op kan worden hoor. Jaloers wordt je pas als je hoort hoe de Heere groot gemaakt wordt. Volgens mij zijn we ook daarvoor op de aarde, om God groot te maken.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 16 sep 2004 20:02

Aragorn schreef:
Socrates schreef:Het is 'the dark side' van de reformatie als je het mij vraagt. :cry:

Is het reformatie dan?

Ksnap alleen niet wat vriend Houtman (fictief persoon neem ik aan?) aan de Verbondstafel zocht (dat zal wel Avondmaalstafel zijn?), hij was toch onbekeerd?

Trouwens, die 'ogenblikjes' waren zeker in de hebbelijkheid, die gaf hij daarna gaarne terug.. :mrgreen: (jaja, Aragorn komt ook uit de ogg)

Juist Aragorn, vanuit Houtmans visie had hij niets aan de Verbondstafel te zoeken. Maar dat is juist de grote tegenstelling in dee mensen. Ze willen eigenlijk wel meedoen met het 'volkje'maar zeggen er evengoed niet bij te horen.
Geloof hebben ze niet. Alleen ongeloof.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 16 sep 2004 20:05

Happy One schreef:Hallo Bookman,

Aardig dat je dit post. In het boek van van der Zwaag kun je ook dit soort verhalen lezen.
Eigenlijk heb ik maar een reactie: Wie mij kan vertellen waar het in de Bijbel zo staat, heeft het recht aan zijn kant.
In de Bijbel staat dat eenvoudig en kinderlijk vertrouwen (hoe moeilijk dat ook is :oops: ) genoeg is voor het behoud.

Weet je wat het is: de mens vind dat eenvoudige geloof maar niets. Het spectakel heeft het altijd beter gedaan. Maar goed, ga maar na hoe het geestelijk leven van het doorsnee lid van dit soort kerken/groeperingen is.
Dan weet je waarschijnlijk ook wat ik liever heb: de Bijbel of dit soort bevindelijke verhalen.......

Dank je. Ik heb veel van van der Zwaag geleerd. En heb evengelijke ervaringen opgedaan met zulke mensen. Overigens bekommerde mensen zoals hier bedoeld komen in heel de Schrift niet voor.
En Calvijn leert ons dat de wedergeboorte en rechtvaardiging samen vallen bij de eerste geloofsdaad.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 sep 2004 20:24

Bookman schreef:
Aragorn schreef:

Is het reformatie dan?

Juist Aragorn, vanuit Houtmans visie had hij niets aan de Verbondstafel te zoeken. Maar dat is juist de grote tegenstelling in dee mensen. Ze willen eigenlijk wel meedoen met het 'volkje'maar zeggen er evengoed niet bij te horen.
Geloof hebben ze niet. Alleen ongeloof.

Maar er niet bijhoren is juist een kenmerk van het ware! :D Khoorde pas ook een bandje van een dominee die constant zei dat hij er niks van verstond.. dan vraag ik me ook af wat je daar op die preekstoel doet.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 20:36

dan vraag ik me ook af wat je daar op die preekstoel doet.

Ik ook. Staat er niet in Bijbel: Wanneer een blinde een blinde leidt, zullen ze beide in de gracht vallen?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd

Berichtdoor jas » 16 sep 2004 21:25

Bookman schreef:Tegenwoordig zijn ze maar zo gerechtvaardigd. Nee dat had de oude Houtman anders beleefd. Die was op zijn 20e in zijn ongeluk gezet. Hij was God kwijt. Hij zag zijn totale verlorenheid voor de Heere liggen. Daar liep hij een aantal jaren mee rond. Ach nee hij was onbekeerd hoor. Een echt missend mens. op zijn 25e mocht hij een beloftetje krijgen. Maar dat was niet Christus Zelf. Nee daar was hij nog ver van daan. Het was slecht met hem gesteld. Zien was nog geen hebben. Zo makkelijk gaat het niet.
OP zijn 30e kreeg hij nadere beloftes en betrekking op de Tweede Persoon. Maar dat was zo genoten en zo weer toegesloten. Toch waren er wel ogenblikjes dat hij zijn tranen bij de Heere kwijt kon. O, dat was groot. Om je doodstaat eens te bewenen. Als ze hem vroegen wat hij was dan zei hij een echt missend mens te zijn. O aan de Verbondstafel mocht het weer eens ontsloten worden. Dat was groot. Maar niet genoeg. Hij hoorde bij de bekommerden. Op zijn 67e werd hij in de de dadelijkheid gerechtvaardigd. Ja die kon zijn wegje wel vertellen. Dat was niet zo maar van aannemen en dan bekeerd, neenee.
-----------------------------------------------------------------------------------
Wie kent er zulke verhalen? En wie kan mij haarfijn uitleggen wat hier niet klopt???
Bookman

Hij bezat zijn gemis en rustte daar zowat heel zijn leven op. Daarmee heeft hij dus God goed tegengewerkt. Als hij voor zijn 67e was overleden was het niet goed geweest met hem. Hij was helemaal geen missend mens, integendeel, de bekommering was zijn grond.
M.a.w. hij kon lekker iedereen voor de gek houden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 16 sep 2004 21:29

http://forum.refoweb.nl/posting.php?mode=reply&t=5411
Daar kan verder worden gegaan over ds. die het niet meer weten.

Enne Jas, fijn dat je er weer bent. Kunnen we weer heerlijk genieten van je scherpzinnigheid. Want zo is het, inderdaad uiteraard ben ik het helemaal met je eens. :wink:
Wink zegtie....ken je um?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2004 22:03

En wie kan mij haarfijn uitleggen wat hier niet klopt???

Wat er niet klopt? Ik zou het niet weten. Ik ben blij voor dhr. Houtman dat hij voor zijn dood de rust en vrede in Jezus Christus gevonden heeft.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”