Zelfmoord en geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Niet
Verkenner
Verkenner

Zelfmoord en geloven

Berichtdoor Niet » 13 dec 2002 13:07

Heel vaak hoor ik dat als je zelfmoord hebt gepleegd dat diegene dan niet in de hemel kan komen........ Wat vinden jullie daar nou van?? Zijn jullie het daar mee eens?????
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Zelfmoord en geloven

Berichtdoor RieBo » 13 dec 2002 13:16

Niet schreef:Heel vaak hoor ik dat als je zelfmoord hebt gepleegd dat diegene dan niet in de hemel kan komen........ Wat vinden jullie daar nou van?? Zijn jullie het daar mee eens?????

Dit is een heel moeilijk onderwerp. Uit de bijbel zijn alleen voorbeelden bekend van zelfmoordenaars die niet in de hemel zijn gekomen. Denk dan aan Saul, Judas. Ik denk dat de Heere je zou behouden voor het plegen van zelfmoord als je bekeerd ben of nog zal worden.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

Esther
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther » 13 dec 2002 13:17

Ik denk niet dat wij daar iets over kunnen en mogen zeggen.

Het ligt op zich voor de hand om te zeggen van niet; je mag immers niemand doden, dus ook jezelf niet. Je leven is niet van jezelf maar van God en jij mag er niet over beslissen of je het eindigd of niet.

Het mijns inziens alleen erg kort door de bocht om te zeggen dat je dan niet in ze hemel zal komen. Die beslissing ligt bij God; hij is zoiezo de enige die weet wat er in iemand omgaat die zelfmoord pleegt.

Daarbij zijn er tal van omstandigheden en motivaties wat betreft zelfmoord. Er zijn ook mensen die zelfmoord plegen in een vlaag van onbewustzijn; ik weet niet of het dan nog iets is wat je zelf beslist.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 13 dec 2002 13:20

Er staat in de bijbel dat wie zichzelf van het leven beroofd geenszins het konikrijk Gods zal beereven.
Maar de vraag is wanneer je nu echt jezelf van het leven beroofd.
Een voorbeeld:
Op 11 september 2001 sprongen mensen uit de ramen van het WTC, is dit zelfmoord?

Ik zeg nee, want anders gingen ze ook dood, en je ziet dat ze hun armen ed spreiden als in een poging zich af te remmen en de val te overleven.

En zo zijn er wel meer situaties, als iemand zeker binnen een aantal minuten zal sterven is het dan doodslag om een genadeklap/schot te geven?

Maar ja, daar moet je dus ook weer voorzichtig mee zijn. Want waar is dan de grens tussen een genadeschot en euthanasie?

Dit thema is een van de weinigen dat bij mij meer vragen opropet dan antwoorden.[/quote]
Credo ergo sum

Esther
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther » 13 dec 2002 13:24

Ik denk inderdaad dat wanneer je oprecht christen bent God je zal behoeden voor het plegen van zelfmoord.

Je kan echter denk ik niet zeggen van iemand die zelfmoord pleegde dat diegene geen oprecht christen zou zijn geweest.

Ik blij erbij dat geen van ons weet wie er wel of niet in de hemel komt en dat alleen God daar wat over te zeggen heeft.

Geloof niet dat het de bedoeling is de 'gok' te nemen dat je in de hemel komt als je zelfmoord wil plegen.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 dec 2002 14:17

Hoe kom je er bij dat Saul en judas niet in de hemel zijn?

Ik zou het niet weten. En alleen God ziet het hart en wat daar leeft.
En Hij is ook degene die dat mag uitmaken. Hij heeft ons gemaakt en Hem behoren wij toe.
Ik denk ook dat je eerder kunt zeggen dat iemand wel dan niet in de Hemel is.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 dec 2002 14:28

RPGtB schreef:Er staat in de bijbel dat wie zichzelf van het leven beroofd geenszins het konikrijk Gods zal beereven.

Waar staat dat?
En wat te denken van Simson?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 dec 2002 14:33

joepie schreef:Hoe kom je er bij dat Saul en judas niet in de hemel zijn?

Ik zou het niet weten. En alleen God ziet het hart en wat daar leeft.
En Hij is ook degene die dat mag uitmaken. Hij heeft ons gemaakt en Hem behoren wij toe.
Ik denk ook dat je eerder kunt zeggen dat iemand wel dan niet in de Hemel is.

In 1 Samuel 28 staat: Toen zeide Samuel: Waarom vraagt gij mij toch, dewijl de HEERE van u geweken en uw vijand geworden is?

De Heere heeft geen vijanden meer in de hemel, en er staat niet dat Saul zich nog gebeterd heeft, dus daaruit kunnen we de conclusie trekken. er zijn nog meer voorbeelden uit de bijbel te halen maar deze zijn denk toch wel het duidelijkst.

In Mattheus 26 staat: Maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.

Denk je nu werkelijk dat de Heere Jezus dat van iemand zou zeggen die toch wel in de hemel zal komen?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 dec 2002 14:34

Cathy schreef:En wat te denken van Simson?

Simson die vroeg kracht om de filistijnen te doden, niet zich zelf. Hij doodde zo in zijn dood meer filistijnen (vijanden van God), als in zijn leven.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 dec 2002 14:38

Maar het blijft een vorm van zelfdoding

joepie

Berichtdoor joepie » 13 dec 2002 14:42

Als het zo zou zijn bij Saul , dan kan ik dat nog steeds niet lezen uit wat jij beschrijft.
En zomaar conclusies trekken gaat mij wat ver.
Hoe je het ook draait: Simson pleegde zelfmoord!

Want eigenlijk zeg je dus: Dat als je daarmee vijanden van God meeneemt in jou dood het dan geoorloofd is.
Dat is hetzelfde als er nu in Israel gebeurt. De zelfmoord escaders die het doen in naam van......
Dus daarom is het geoorloofd?????

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 13 dec 2002 14:47

mensen die zelfdoding doen hebben meestal hele erger problemen dat ze niet meer willen leven
maar ik denk dat jezus echt wel hun hart ziet hun verdriet en moeite die ze hebben
zal god dan zulke mensen niet in zijn hemel nemen
ik denk van wel god wil niemand verloren laten gaan
groeten connie

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 dec 2002 14:59

Simson offerde zijn leven op voor de naam des Heeren. Hij kon het niet hebben dat de filistijnen de naam van God langer lasterden en smaden. Dat hij daarbij het leven moest laten is wat anders dan bewust je zelf doden.

Wat Saul betreft, Saul was al zo door God "losgelaten", dat hij zelf wist dat God van hem geweken was, Saul vroeg daarom niet meer de Heere omraad maar de duivel, is het dan nog niet duidelijk genoeg?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 dec 2002 15:22

Ik kan het niet anders zien dan dat Simson bewust zichzelf - met hulp van God- doodde.

Verder denk ik dat je mensen die daartoe komen nooit en te nimmer mag veroordelen. Wij weten tenslotte niet wat er zich afspeelt tussen God en die mens tijdens de laatste uren/minuten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 15:26

Hoe kom je er bij dat Saul en judas niet in de hemel zijn?

Als je veel leest kom je nog eens wat tegen.
Ik las van George Macdonald over Judas ongeveer dit: Nadat Judas Christus verraden had, was zijn geestelijke toestand veel hoopvoller dan ooit tevoren.
Ga maar na: Judas was tot het verraad een koud en hardvochtig mens. Hij moest eerst Christus verraden om tot het inzicht van zijn zonden te komen.
Er valt ook af te leiden dat zijn berouw oprecht was: hij klaagt niet over de consequenties (zoals Kain en Ezau), maar vooral over de verkeerdheid van wat hij gedaan had, nl: 'Ik heb verraden onschuldig bloed'. Door dit besef is hij zo tot wanhoop gekomen, dat hij zichzelf heeft omgebracht. Maar wat zou er gebeurt zijn als Christus weer even terug geweest was en Judas in deze staat gevonden had?? Dat laat ik aan jullie verbeelding over.

In Mattheus 26 staat: Maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.
dit geldt ook voor ons

Ik heb eens een driedelige bijdrage van ds. K Hoefnagel in de Terdege gelezen, waaruit de conclusie was dat mensen die zichzelf ombrengen niet in de hemel komen. Maar dat is een te makkelijke conclusie.

Wat te denken van mensen die het besluit nemen, en dan terug willen maar niet meer kunnen?? Of mensen die in vlaag van zware depressie zichzelf ombrengen? Bij zo'n aanval ben je niet meer in staat om je geest te beheersen.

Simson offerde zijn leven op voor de naam des Heeren. Hij kon het niet hebben dat de filistijnen de naam van God langer lasterden en smaden. Dat hij daarbij het leven moest laten is wat anders dan bewust je zelf doden.
Riebo, ik zou ook kunnen zeggen dat Simson niks meer had om nog voor te leven. Theoretisch, als argument.

Terug naar “Archief”