Herkerkelijking van Nederland - Jullie ideeën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 14 sep 2004 23:31

Aragorn schreef:Is na WOII het kerkbezoek dan structureel toegenomen?


Dat hoef ik toch niet te bewijzen neem ik aan?
Maar net als Johannes in het begin vertelt, kdenk dat het wel waar is.
Idd structureel is het misschien niet nee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 23:34

Andre schreef:
Aragorn schreef:Is na WOII het kerkbezoek dan structureel toegenomen?


Dat hoef ik toch niet te bewijzen neem ik aan?
Maar net als Johannes in het begin vertelt, kdenk dat het wel waar is.
Idd structureel is het misschien niet nee.


Nee, volgens mij dus ook niet structureel, dus dat moet je idd bewijzen. :D

Riska

Berichtdoor Riska » 18 sep 2004 19:47

EU-25 schreef:Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik waardeer je optimisme, maar ik heb het idee dat de overgrote meerderheid van de niet-christenen absoluut niet op het geloof zit te wachten. Althans in Nederland


Dat is weerlegd door diverse onderzoeken. De religieuze behoefte is groter dan ooit, alleen vinden veel mensen het niet meer in de kerk. Waarom denk je anders dat zoiets als New Age, Zen, Boeddhisme e.d. opgang vinden?

Het is het beeld dat van de kerk heerst. Ik noem als voorbeeld Maarten 't Hart, die is blijven steken in een herinnering aan hoeveel jaar geleden? Hij heeft dus een herinnering die tot karikatuur is geworden.

Het Instituut kerk - van alle denominaties, dus ook RK - doet er weinig aan om het imago te veranderen. Of het is zeer "oubollig" in de ogen van de gemiddelde Nederlander, of er vinden schandalen plaats (RK-kerk en seksueel misbruik) - kortom, het Instituut geeft geen goed en aantrekkelijk beeld.

Daarom ziet men niet meer wat er in de plaatselijke kerken en gemeenschappen gebeurt.
Wanneer de plaatselijke kerken open zijn en uitnodigend, is er best wel groei. Ik denk aan Alpha-cursussen, aan groeigroepen, kortom, op plaatselijk niveau is er best wat aan de hand. En op sommige plekken is er geen kerkverlating maar groei.

Je kunt je blind staren op de kerkverlating. Je kunt ook kijken naar wat wél goed gaat en niet te zwartgallig te worden...

Riska

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 18 sep 2004 20:03

ik ben van mening dat zolang het brood ons in de mond vliegt in nederland en (bijna)iedereen komt om in de welvaart dat de kerken niet vol zullen stromen.
in tijden van tegenspoed en oorlog gaan mensen vaker nadenken en beseffen wat de oorzaken zouden kunnen zijn.
dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is in tijd van voorspoed dat de kerken weer volstromen, God kan alles, maar zolang mensen denken dat ze het allemaal zelf in de hand hebben veranderd er niets ten goede in het algemeen
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 19 sep 2004 20:43

Dus dáárom gaat het zo slecht met Nederland... Balkenende heeft de economische recessie gewoon zelf in gang gezet om de secularisatie tegen te gaan ;)

Nee, maar serieus, ik denk dat er wel iets waars in zit, maar aan de andere kant is de grote behoefte aan spiritualiteit vooral iets van de jaren negentig, de jaren waarin het in ons land beter dan ooit ging, terwijl in de economisch wat zuinigere jaren tachtig religie behoorlijk 'not done' was.
Dus helemaal synchroon lopen die tendensen niet.
________________________________
Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Riska

Berichtdoor Riska » 19 sep 2004 21:30

columbus schreef:ik ben van mening dat zolang het brood ons in de mond vliegt in nederland en (bijna)iedereen komt om in de welvaart dat de kerken niet vol zullen stromen.
in tijden van tegenspoed en oorlog gaan mensen vaker nadenken en beseffen wat de oorzaken zouden kunnen zijn.
dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is in tijd van voorspoed dat de kerken weer volstromen, God kan alles, maar zolang mensen denken dat ze het allemaal zelf in de hand hebben veranderd er niets ten goede in het algemeen


Factor van de IKON en Netwerk gezien?
Dan valt dat "in de mond vliegen van brood" nogal vies tegen.
In Helmond maar liefst 360 gezinnen die geholpen worden met gratis voedselpaketten omdat ze anders van honger omkomen, door schulden, geen of te weinig uitkeringen.
Netwerk vanavond: de middenklasse, die voor een deel wakker ligt omdat ze niet meer weten hoe rond te komen... zeker als er lerende/studerende kinderen zijn.

Nee, de tijd van "in de mond vliegen van brood" is reeds lang voltooid verleden tijd...

Riska

André

Berichtdoor André » 19 sep 2004 21:40

Ik zie niet meer zo het verband naar: "De herkerkelijking van Nederland- jullie ideeën?"

Of lette ik ff niet op?

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 19 sep 2004 22:13

Het verband is dat het inmiddels slecht genoeg met Nederland gaat om een massale toestroom richting kerken te vewachten.
________________________________

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 sep 2004 19:10

En het christelijke van Balkenende is dus dat hij probeert de mensen aan menselijke instituten (zoals de regering) te laten wanhopen, hen in te laten zien dat ze van zulke asociale instellingen geen hulp te verwachten hebben, en hen zo terug te drijven naar God :wink:

Maar, laten we hier geen sociaal-economisch verhaal van maken. Misschien moeten we gewoon onderkennen, dat het evangelie per definitie niet aantrekkelijk is, omdat mensen er iets voor op moeten geven. Anderzijds kan een stukje eigentijdsheid (m.n. in het taalgebruik) natuurlijk geen kwaad.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 21 sep 2004 00:36

Idd. Het sociaal-economisch effect kan een externe factor zijn, een push-factor. Maar als de kerken het daar van moeten hebben vind ik dat wel erg zwak. Jezus zelf is de pull-factor, dus alle externe omstandigheden zouden daar ondergeschikt aan moeten zijn.
________________________________

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

caprice

Berichtdoor caprice » 21 sep 2004 06:28

Socrates schreef:Het verband is dat het inmiddels slecht genoeg met Nederland gaat om een massale toestroom richting kerken te vewachten.

Dus Balkenende moet doorgaan. Dat zou heilzaam zijn voor de samenleving.
Of ben ik nu te optimistisch? :|

Riska

Berichtdoor Riska » 21 sep 2004 06:32

caprice schreef:
Socrates schreef:Het verband is dat het inmiddels slecht genoeg met Nederland gaat om een massale toestroom richting kerken te vewachten.

Dus Balkenende moet doorgaan. Dat zou heilzaam zijn voor de samenleving.
Of ben ik nu te optimistisch? :|


Het zou ook kunnen zijn dat als Balkenende doorgaat de kerken juist leger worden, omdat mensen zich afvragen wat die C van het CDA nou eigenlijk inhoudt en het geloof erin verliezen...

Riska

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 21 sep 2004 14:04

caprice schreef:
Socrates schreef:Het verband is dat het inmiddels slecht genoeg met Nederland gaat om een massale toestroom richting kerken te vewachten.

Dus Balkenende moet doorgaan. Dat zou heilzaam zijn voor de samenleving.
Of ben ik nu te optimistisch? :|


Het is maar een theorie... en k geloof er niet echt in. Of, ik sluit de mogelijkheid niet uit.... maar ik geloof niet dat als we ervan uit gaan dat nood ons richting God drijft, dat we dan maar uit alle macht nood moeten gaan creëren... :|
________________________________

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 sep 2004 14:58

Dan komen we weer op het mooie citaat 'deze wereld heeft minder christenen en meer van Christus nodig'. Overigens, het topic over V.d.Beek's artikel verdient ook uw aller aandacht.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2004 17:24

Ik zie wat betreft de herkerkelijking ook geen heil in sociaal-economische repressie, en al helemaal niet als dat bewust gebeurt door de christen-democraten. :D Zelfs in derdewereldlanden gebeurt dat niet, waarom zou ik dan wel opeens naar de kerk gaan als ik geen geld meer heb?

En dan nog, dan zijn dat geen structurele oplossingen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten