Zijn andermans zonden interessant discussie-voer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Zijn andermans zonden interessant discussie-voer?

Berichtdoor groenrondballetje » 11 sep 2004 21:36

Broeders en zusters,

Ik zat zo naar de discussie-onderwerpen te kijken en zag een record aantal reacties bij het onderwerp "homo's in de Bijbel" http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1023. Het is een gevoelig onderwerp in discussies op dit forum, maar ook daarbuiten (PKN).

Een beetje begrijp ik waarom het gevoelig ligt, seks :oops: ligt gevoelig ... ook een onderwerp als "samenwonen", "seks voor het huwelijk" en "seks op de buis" liggen gevoelig, maar ze halen het niet bij het onderwerp homoseksualiteit ....

Met het beetje zelfkennis dat ik heb weet ik dat ik voor vele zonden gevoelig ben, inclusief seksuele zonden. Toch is homoseksualiteit - sorrie mannen, maar jullie zijn voor mij allemaal lelijker dan het minst knappe meisje - niet echt een zonde waar ik mij snel tot verleid zou voelen. Het past niet zo in de aard van dit beestje ...

Ik denk dat bovenstaande voor minimaal 80% van de mannen geldt; desondanks valt het mij op dat het onderwerp "homoseksualiteit" meer los lijkt te maken dan al die andere zaken die de meeste van ons wel direct raken of zouden kunnen raken (zeker als ik in zomerdag in Amsterdam in de metro naar mijn werk zit :oops: )

Dus vandaar mijn vraag, discussieren we zo graag en zo veel over andermans zonden omdat het een ver van mijn bed show is :?:

Houden we ons liever bezig met de zonden van onze broeder dan met onze eigen zonden :?:

Proberen we zodoende de werkelijke verleidingen in het leven naar de achtergrond te dringen :?:

Ik verwacht eigenlijk een oorverdovende stilte :shock: maar schreeuw het alsjeblief uit :!:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Happy One
Sergeant
Sergeant

Re: Zijn andermans zonden interessant discussie-voer?

Berichtdoor Happy One » 11 sep 2004 21:58

groenrondballetje schreef:Broeders en zusters,

Ik zat zo naar de discussie-onderwerpen te kijken en zag een record aantal reacties bij het onderwerp "homo's in de Bijbel" http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1023. Het is een gevoelig onderwerp in discussies op dit forum, maar ook daarbuiten (PKN).

Een beetje begrijp ik waarom het gevoelig ligt, seks :oops: ligt gevoelig ... ook een onderwerp als "samenwonen", "seks voor het huwelijk" en "seks op de buis" liggen gevoelig, maar ze halen het niet bij het onderwerp homoseksualiteit ....

Met het beetje zelfkennis dat ik heb weet ik dat ik voor vele zonden gevoelig ben, inclusief seksuele zonden. Toch is homoseksualiteit - sorrie mannen, maar jullie zijn voor mij allemaal lelijker dan het minst knappe meisje - niet echt een zonde waar ik mij snel tot verleid zou voelen. Het past niet zo in de aard van dit beestje ...

Ik denk dat bovenstaande voor minimaal 80% van de mannen geldt; desondanks valt het mij op dat het onderwerp "homoseksualiteit" meer los lijkt te maken dan al die andere zaken die de meeste van ons wel direct raken of zouden kunnen raken (zeker als ik in zomerdag in Amsterdam in de metro naar mijn werk zit :oops: )

Dus vandaar mijn vraag, discussieren we zo graag en zo veel over andermans zonden omdat het een ver van mijn bed show is :?:

Houden we ons liever bezig met de zonden van onze broeder dan met onze eigen zonden :?:

Proberen we zodoende de werkelijke verleidingen in het leven naar de achtergrond te dringen :?:

Ik verwacht eigenlijk een oorverdovende stilte :shock: maar schreeuw het alsjeblief uit :!:

Ik heb inderdaad het gevoel dat dit aan de hand is :? .
Verder vind ik het verbazingwekkend hoe snel mensen kunnen oordelen zonder dat ze zelf met de problematiek van bijvoorbeeld homoseksualiteit te maken hebben.

Laten we het voorbeeld van Bookman volgen (zie topic je eigen zondelijst), en opener zijn over onze eigen zonden. Daarbij hoort dan automatisch niet direct de ander veroordelen.

Moet ook steeds aan die tekst van de splinter en de balk denken......
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

caprice

Berichtdoor caprice » 11 sep 2004 22:07

Gaat het hart des mensen niet naar de zonden uit? Zo verdorven zijn wij nu.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 sep 2004 22:09

groenrondballetje, ik ben het helemaal eens met je bericht!
Jammer dat je het niet in het betreffende topic zèlf hebt neergezet.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 sep 2004 22:14

Brion schreef:groenrondballetje, ik ben het helemaal eens met je bericht!
Jammer dat je het niet in het betreffende topic zèlf hebt neergezet.

Daar plaats ik mijn eigen mening over homoseksualiteit :wink: want ik ben niet beter dan de andere refowebbers :oops:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 sep 2004 11:22

caprice schreef:Gaat het hart des mensen niet naar de zonden uit? Zo verdorven zijn wij nu.

Het punt is, Caprice, dat wij vaker geneigd zijn om de zonden van een ander te bespreken dan dat wij het hebben over de zonden die wij zelf begaan.

Ik herken dit wel. En ik maak me er zelf ook schuldig aan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2004 11:30

Ik ben het hier totaal niet mee eens.

Als iemand hier een discussie start over een probleem of een zonde waar hij/zij last van heeft en 50 mensen reageren daarop, dan:

1. Is die persoon die het topic startte bezig met zijn eigen problemen of zonden
2. Zet dat anderen ook aan het denken over hun problemen en zonden
3. Krijgen mensen die met dezelfde problemen/zonde zitten practische tips over hoe ze er mee om kunnen gaan

Wat is het probleem? Ik dacht dat geloven iets gezamelijks was en niet alleen iets individueels. Natuurlijk is het belangrijk dat we ook over onze eigen zonden en problemen nadenken, maar dat wil toch niet zeggen dat we elkaar daar niet mee zouden moeten helpen? Sterker nog, het is juist heel bijbels dat je elkaar daarmee helpt, daarom ben je samen Kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 12 sep 2004 12:41

groenrondballetje schreef:Ik verwacht eigenlijk een oorverdovende stilte :shock: maar schreeuw het alsjeblief uit :!:

Schreeuwen heeft mij nooit zo kunnen charmeren, wat ik wel eens doe, als een bekende iets doet wat al als algemeen geaccepteerd wordt aangemerkt, eens vragen of hij/zij dat ook vind?

De antw. zijn zeer variabel :roll:

Ik vertel er dan wel ff voor de zekerheid bij dat ik geen haar beter ben.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 sep 2004 07:27

Sabra schreef:
caprice schreef:Gaat het hart des mensen niet naar de zonden uit? Zo verdorven zijn wij nu.

Het punt is, Caprice, dat wij vaker geneigd zijn om de zonden van een ander te bespreken dan dat wij het hebben over de zonden die wij zelf begaan.

Ik herken dit wel. En ik maak me er zelf ook schuldig aan.

Is het bespreken van de zonden van een ander dan geen zonde?
In elk geval wel als het achter iemands rug om gaat. Als het over iemands zonden gaat moeten we die persoon er op aanspreken, en niet in het openbaar.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 sep 2004 10:27

Ik ben het met Marnix eens dat een discussieforum als dit juist onderwerpen bespreekbaar maakt!

Zoals homoseksualiteit, daat wordt teveel over gezwegen! Laten we er juist over praten!

Net als seks voor het huwelijk...daar denk ik ook over na, en is het fijn om inzichten van anderen te horen.

Maar, wat groenrondballetje denk ik ook bedoeld...het gaat er om hoe je in zo'n discussie staat: jezelf erbuitenplaatsen, veroordelen, met een harde toon praten zonder je in de ander, waar het in het ondewerp omgaat, in te leven.

Ik heb daarbij ook erg veel moeite mee dat mensen die bv Homoseksualiteit op bijbelse grond niet aanvaardbaar vinden, vaak worden beschuldigd van liefdeloosheid. daar erger ik me ook aan. Want die mening mogen mensen hebben, hoe onbegrijpelijk ook voor mensen die dit niet zo zien! Maar het gaat er puur om hoe je het brengt en Marnix, idd, dat je daarbij zelf ook aan het denken wordt gezet: hoe leef ik? Ben ik wel rein voor God?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 10:39

groenrondballetje schreef:Broeders en zusters,

mijn zonde is dat ik niet wil accepteren dat god zo achterlijk veel ellende toelaat in onze kerken. drama's die voortkomen uit alles wat verboden wordt. leviticus praat over mannen en mannen maar ook over vaders en dochters, moeders en zonen, vreemd gaan etc. had god sexualiteit niet wat eenvoudiger kunnen maken. brr.

misschien dat ik daarom wel zo fel reageer op alles wat behoudend lijkt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 sep 2004 16:54

Ten eerste vraag ik me af in hoeverre homoseksualiteit een zonde is en in hoeverre het terecht is dat als dit een zonde is, deze er altijd op zo'n manier wordt uitgepikt, wat maakt homoseksualiteit tot een 'ergere zonde'? Ik vind dat de grootst mogelijke onzin.
Ik erger me wel aan het feit dat op dit forum en vergelijkbare fora ALTIJD maar weer dezelfde discussies gevoerd worden. Over seks (voor en na het huwelijk, homoseksualiteit, samenwonen en seks e.d.), uiterlijkheden (rokjes, hoedjes, make-up)... Waar gaat het hier toch eigenlijk om mensen? Ik kan me niet voorstellen dat God nu vergenoegd in Zijn handen zit te wrijven met de gedachte 'wat ben ik blij dat ze het DAAR over hebben'. In hemelsnaam mensen, maak je eens druk om zaken die er werkelijk toe doen, om zaken die je werkelijk verdiepen. Ja, ook ik maak me schuldig, ook ik doe mee met die discussies. De reden? Het feit dat ik het niet kan uitstaan dat er altijd weer op die veroordelende manier gesproken wordt, en het feit dat ik het niet kan uitstaan dat men zich zo druk maakt dat ik me JUIST druk ga maken om dat gegeven... Helaas.

André

Berichtdoor André » 13 sep 2004 17:22

kurtyo schreef: deze er altijd op zo'n manier wordt uitgepikt, wat maakt homoseksualiteit tot een 'ergere zonde'? Ik vind dat de grootst mogelijke onzin.

Net als u zult niet echtbreken, bedoel je dat, die mensen kun je ook zooooooo duidelijk aanwijzen!!
Maarre, of je nu hoog of laag springt, tblijft wel 1 van de 10 geboden!!

Ja, ook ik maak me schuldig, ook ik doe mee met die discussies. De reden? Het feit dat ik het niet kan uitstaan dat er altijd weer op die veroordelende manier gesproken wordt, en het feit dat ik het niet kan uitstaan dat men zich zo druk maakt dat ik me JUIST druk ga maken om dat gegeven... Helaas.

Ook jij bent een mens die wel eens zonden doet, ik weet het, het is lastig.
Maar dat is de werkelijke reden, was je dat n.m. niet dan konden we elkaar zonder zonden tegemoet treden, ff wachten nog sorry, ik weet ook niet wanneer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 sep 2004 17:50

kurtyo schreef:Ten eerste vraag ik me af in hoeverre homoseksualiteit een zonde is en in hoeverre het terecht is dat als dit een zonde is, deze er altijd op zo'n manier wordt uitgepikt, wat maakt homoseksualiteit tot een 'ergere zonde'? Ik vind dat de grootst mogelijke onzin.
Ik erger me wel aan het feit dat op dit forum en vergelijkbare fora ALTIJD maar weer dezelfde discussies gevoerd worden. Over seks (voor en na het huwelijk, homoseksualiteit, samenwonen en seks e.d.), uiterlijkheden (rokjes, hoedjes, make-up)... Waar gaat het hier toch eigenlijk om mensen? Ik kan me niet voorstellen dat God nu vergenoegd in Zijn handen zit te wrijven met de gedachte 'wat ben ik blij dat ze het DAAR over hebben'. In hemelsnaam mensen, maak je eens druk om zaken die er werkelijk toe doen, om zaken die je werkelijk verdiepen. Ja, ook ik maak me schuldig, ook ik doe mee met die discussies. De reden? Het feit dat ik het niet kan uitstaan dat er altijd weer op die veroordelende manier gesproken wordt, en het feit dat ik het niet kan uitstaan dat men zich zo druk maakt dat ik me JUIST druk ga maken om dat gegeven... Helaas.

En er zijn ook ALTIJD mensen die zich weer druk maken om die discussies en dit soort dingen gaan zeggen. :mrgreen: Ik denk dat je zelfs de gewraakte broek-rok-discussie an sich best mag voeren. Er is immers een soort ´probleem´ (althans, zo ervaren sommigen het) en daar kun je dan best over praten. Alleen de manier waarop en de conclusies die worden getrokken zijn niet altijd even stichtend. :)

Overigens is het ook logisch dat er vaak over uiterlijkheden gepraat wordt: over de kern is men het meestal wel eens, maar hoe je die nu uitvoert in de praktijk, daar lopen de meningen over uiteen.

(Maar verder voel ik eigenlijk best een eind mee in je frustratie over de manier waarop er soms gepraat wordt.. :D )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 sep 2004 18:55

Ja, mijn waarde Aragorn, ik weet dat er altijd weer mensen zullen zijn die zo'n reactie als de mijne zullen posten, maar ach ja... what ever.
En Andre, het gaat er niet om dat je die mensen zooo makkelijk kunt aanwijzen... Het gaat erom dat er uberhaupt op zo'n manier over gesproken wordt. Homoseksualiteit wordt niet expliciet in de tien geboden behandeld.

Terug naar “Archief”