De Tittel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chill

De Tittel

Berichtdoor Chill » 10 sep 2004 08:10

De Joed (het Joetje) is de kleinste letter van het Hebreeuwse alefbet (alfabet) en lijkt op een soort komma die in de lucht hangt. Het is de letter 'i' in het Hebreeuws. In het Grieks heet deze letter de jota. Dit is tevens de kleinste letter van het Griekse alfabet.

Sommige Hebreeuwse letters hebben op Tora boekrol kleine pennestreken aan de bovenkant (zie afbeelding). Deze dunne streepjes die bovenop de letters staan worden in het Hebreeuws 'tagin' genoemd en in het Grieks 'tittel'.

Afbeelding

Mattheus 5:18
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de Tora voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Lukas 16:17
Gemakkelijker zouden hemel en aarde vergaan, dan dat er van de Tora een tittel zou vallen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 sep 2004 08:48

En?

Chill

Berichtdoor Chill » 10 sep 2004 08:59

Tjonge , wat ben jij vriendelijk zeg.
Hier ga ik dus niet op in hoor....geen zin!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 sep 2004 09:03

:mrgreen: Heb met 2 letters iemand sjaga gemaakt... :mrgreen:
Ik bedoel: Is leuk, maar wat wil je met deze topic berijken? Het is me niet helemaal duidelijk.

appie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: De Tittel

Berichtdoor appie » 10 sep 2004 09:46

Chill schreef:Afbeelding

Hier ben ik het helemaal mee eens, vooral de 3e regel. :wink:

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 10 sep 2004 10:28

Beargumenteer eens! :P Loopt het toch nog uit op een discussie...

Offe wil Chill andere reacties?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 10 sep 2004 17:25

Hi Chill :D Volgens mij kennen wij elkaar ergens van.

Wat mij opvalt is dat ik vrijwel nergens die tittels tegenkom in hebreeuwse teksten, alleen als het onderwerp 'Jota's en Tittels' op tafel komt :)

Eric.
..

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 10 sep 2004 17:31

Mensen geen offtopic reacties voordat we weten wat het topic is. Dus we wachten even tot Chill aangegeven heeft wat het doel van dit topic is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2004 14:48

ehm...

moeten alle topics hier Discussietopics zijn?

Chill heeft gewoon een informatief topic geopend... en vervolgens komen de reakties: En? Wat wil je met dit topic bereiken?

Dit is gewoon puur informatief. Kan dat ook of willen we alleen maar discussies hier?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 sep 2004 16:05

even een inhoudelijke vraag. Zijn de teksten over de tittel en jota in de eerste plaats letterlijk bedoeld of gaat het hier om een uitdrukking, zoals bij ons "op een haar na missen". Over de Bijbel zoals wij hem hebben zijn namelijk nogal wat vragen over de grondtekst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Chill

Berichtdoor Chill » 11 sep 2004 18:25

Marnix schreef:ehm...

moeten alle topics hier Discussietopics zijn?

Chill heeft gewoon een informatief topic geopend... en vervolgens komen de reakties: En? Wat wil je met dit topic bereiken?

Dit is gewoon puur informatief. Kan dat ook of willen we alleen maar discussies hier?

Kijk Marnix heeft 'm door! :lol:
Ik vond het een keer leuk om een informatief stuk te plaatsen en vervolgens krijg ik een reactie die ik gewoon niet serieus kan nemen.
Natuurlijk mag en kan men erover discussieeren maar heb helaas geen zin met iemand in "discussie" te gaan die niet echt geinteresseerd is of het zelfs belachelijk wil maken....

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 11 sep 2004 18:26

Dag allemaal,

Rabbi Jesus van Nazareth kende zijn thora. En dat betekende dat hij niet alleen alle verhalen op zijn duimpje en gedetailleerd kende, nee, hij kende ze op de joodse manier, dwz kompleet met de betekenis van de letters.
Als hij het heeft over de tittel en de jota dan bedoelt hij daarmee meer dan alleen maar dat die letter(teken)tjes zo klein zijn.

Er valt heel wat over de jod te vertellen.
Het allerbelangrijkste vind ik haar plaats in de Godsnaam Jod-Heh-Vau-Heh. Het is de letter waarmee de Heilige Haar identiteit aan ons begint te openbaren. Daarom is het ook het kleinste lettertje, als een kind zowaar onder de hebreeuwse letters. Het hangt ook nog in de lucht ipv stevig op de grond te staan.
Laten we echter ook kijken naar die andere letter waarin zij maar liefst twee keer is verwerkt: de 1e letter, de Alef.
De Alef is eigenlijk een schilderij van de eeuwige harmonie. We vinden een jod rechtsboven (de rechterhand van God?) en linksonder. Beide jod's worden gescheiden door de Vau, het symbool voor de mens.
In het perspektief van de alef wil de jod dus het middel zijn waarin de mens de schepping (boven en beneden) tot eeuwige harmonie brengt.
Jesus zei daarom ook 'Uw wil geschiede, zowel in de hemel als op de aarde.'

En zo zou ik nog wel een uur door kunnen gaan over de 'geheimen' van de joodse mystiek.... maar wellicht is dat al voldoende om wat verder door te denken over deze niet-zomaar uitspraak van Jesus :)

jullie broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Re: De Tittel

Berichtdoor Taytelbaum » 11 sep 2004 20:56

Chill schreef:Sommige Hebreeuwse letters hebben op Tora boekrol kleine pennestreken aan de bovenkant (zie afbeelding). Deze dunne streepjes die bovenop de letters staan worden in het Hebreeuws 'tagin' genoemd en in het Grieks 'tittel'.

Mattheus 5:18
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de Tora voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Lukas 16:17
Gemakkelijker zouden hemel en aarde vergaan, dan dat er van de Tora een tittel zou vallen.

Beste Chill, de dunne streepjes (tagin, soort kroontjes) op het Arameese kwadraatschift worden genoemd in de Talmoed Bavli ("Babylonische Talmoed" redactie 6e eeuw, zie M'nachoth 29b; Sotah 20a; Sjabbath 104a; Eroevien 13a). In de oudere "Palestijnse" (>gloep<) geschriften (Miesjna - 2e eeuw; Tosefta en Avoth d'rabbi Nathan - 3e eeuw; Talmoed J'roesjalmi; B'resjieth Rabba; M'chilta d'rabbi Jisma'el; Sifra en Sifre - allen 4e eeuw) lezen we er geloof ik niets over terug.
Hier 2 links waar details van Sefer Torah rollen van respectievelijk 700 en 800 jaar oud, waar de tagin ook te zien zijn:
http://www.rhodesjewishmuseum.org/torah.htm
http://www.bayit02.freeserve.co.uk/html ... _nuns.html

In de oude rollen van ongeveer 1800 tot 2100 jaar geleden (Qumraan, Massada) ontbreken ze echter, laat staan in rollen in het originele [paleo-]Hebreeuws wat de schrijfvorm was (zie: http://www.jewishencyclopedia.com/image ... &imgid=165 ) voordat het Aramese kwadraatschrift werd ingevoerd! Wel is er meestal een kort streepje bovenaan het begin van een letter te bespeuren, daar waar men met de letter begint te schrijven. Wellicht is dat de bewuste tittel, in het grieks: KERAIA - het bekleden of bedekken (lateren) accent of schrijfteken, in 't algemeen een haaltje, puntje, letter (naar het Grieksch Nederlands Schoolwoordenboek, Dr. J.F. Montijn, Tjeenk Wilink, Zwolle 1927). De Latijnse versie van het N.T. heeft hier het woord APEX - hoogste punt of top. Het Chaldees (Aramees) heeft hier SIRTA - merkteken, kras of insnijding. Waar het woord "tittel" dan weer vandaankomt, terwijl het niet in het Grieks in het N.T. staat???? Nederlandse uitdrukking dus voor stippel of punt i.v.m letters!

Sam
Laatst gewijzigd door Taytelbaum op 13 sep 2004 05:43, 4 keer totaal gewijzigd.
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2004 11:59

Tegenwoordig zou je dus zeggen: een komma... dat is denk ik wel vergelijkbaar met een jota :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 12 sep 2004 14:07

Even voor de duidelijkheid:

Jod:
Afbeelding
Alef:
Afbeelding

:wink:
..