Hervormd vs Gereformeerd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Esther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2002 09:11

Hervormd vs Gereformeerd

Berichtdoor Esther » 11 dec 2002 15:43

Wat zijn de pro's en contra's van beiden?

Gebruikersavatar
Koss
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 okt 2002 22:21
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Hervormd vs Gereformeerd

Berichtdoor Koss » 11 dec 2002 17:19

Esther schreef:Wat zijn de pro's en contra's van beiden?


mischien is het beter om naar de overeenkomsten te kijken dan naar de verschillen
dat voorkomt veel geharewar en werpt positive fruchten af
zoals het zamen op weg projekt en zo..
leaver dea as slaaf

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 11 dec 2002 17:34

Hoi esther,

misschien heb je hier ook nog wat aan:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsdenboer18.html

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 dec 2002 18:00

Idee: zeg eerst wat je onder 'hervormd' en wat je onder 'gereformeerd' verstaat. Twee kerkgenootschappen? of bedoel je het verschil tussen NHK en de afgescheiden kerken? of nog iets, wat ik niet snap? Probeer eerst even duidelijk aan te geven wat je met deze begrippen bedoelt.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Esther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2002 09:11

Berichtdoor Esther » 12 dec 2002 14:29

Met Hervormd bedoel ik: Gereformeerde Bond

Met Gereformeerd bedoel ik: De rechtsere/behoudendere/orthodoxere gereformeerde kerken.

Ik ben momenteel bij geen enkele kerk aangesloten, maar wil dat wel graag. Ik ga zowel naar de orthodoxere gereformeerde kerken als naar de nederlands hervormde kerk (bond). Ik vin dhet moeilijk een keuze te maken tussen dezen.

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 15:10

er is zo weinig verschil.... het is alleen een cultuur verschil.
Credo ergo sum

Esther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2002 09:11

Berichtdoor Esther » 12 dec 2002 15:24

Op welke gronden moet ik dan kiezen naar welke ik ga?

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 15:52

Ik denk: waar je je het meest thuis voelt. Wat het warmst op je overkomt.
Credo ergo sum

Esther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2002 09:11

Berichtdoor Esther » 12 dec 2002 16:06

Het warmst?

Klinkt als een soort van eo-aangelegenheid, waar mensen je in hun armen sluiten en waar je gebroederlijk hevig ge-emotioneerd je handen opheft en in aanbidding verzinkt.

De periode waarin ik net bekeerd was, en dus naar de evangelische kerk ging, was 'warm' en heel erg fijn. Ik ben er echter in de loop der tijd achter gekomen dat ik niet naar de kerk moet gaan om warmte te vinden maar om God te ontmoeten. Ik moet niet voor mezelf gaan, maar voor God.

Ik heb het losgelaten om warmte en geborgenheid te zoeken in een kerk. Ik kom primair in de kerk om van God te leren, zijn woord te horen, zijn wil te leren, zijn naam te verheffen, mij bewust te worden van mijn klein-heid tegenover zijn groot-heid. Ik ga niet naar de kerk voor de gezelligheid, hoewel ik het vaak moeilijk vind om, helemaal alleen te zijn, maar ik ga voor God.

Ik wil me graag aansluiten bij een kerk waar God op de juiste manier voorop word gesteld. Een kerk die me ook confronteert met de waarheid en de noodzakelijkheid van een nederige houding tegenover God. In warme kerken is dat vaak verdwenen.

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 16:13

Ik bedoel niet dat je naar de kerk moet voor warmte, het is een secundait motief.

Primaire motieven zijn o.a.: juiste verkondiging van het Woord, je dichterbij God brengen.... vul zelf maar in.

Maar als je nu 2 kerken hebt, die bijde aan de primaire motieven voldoen, die theologisch nauwlijks verschil hebben.... Tja, dan lijkt het mij toch redelijk onmogelijk om op grond van de primaire motieven te kiezen en zou ik toch eens de secundaire in acht nemen......
Credo ergo sum

Esther
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2002 09:11

Berichtdoor Esther » 12 dec 2002 16:19

Het makat dus wezenlijk niet uit of ik naar de Gereformeerde Bond ga of de Gereformeerde Gemeente?

Secundaire motieven.... Voor de Hervormde Kerk kiezen omdat ze daar wel ritmisch zingen?

Op zich spreekt de ger.gem me aan door een zeker maten van consequentie en gedisciplineerdheid. Ik voel me ook wle thuis de soberheid die ik daar vind. Inhoudelijk voel ik echter net iets meer voor de hervormde kerk. Op zich is er weinig verschil in wat er verkondigd word, wel een beetje in 'hoe'. De Hetvormde kerk lijkt ook wat toegankelijker als je, zoals ik, niet bent grootgebracht in een kerkelijke traditie.

Mag ik op basis van dergelijke dingen een keuze maken voor de Hervormde Kerk in plaat van de Ger.Gem.?

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 16:24

Wanneer het gaat tussen gereformeerde bond en ger.gem. lijkt mij absoluut van wel.... er is geen wezenlijk verschil tussen de 2. Maar maak de keuze ook vooral niet overhaast, zet goed op een rijtje wat je van welke kerk waardeert en wat je meer waardeert.

P.s. ben misschien niet helemaal objectief (ger.gem.):lol:
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 dec 2002 15:22

Duidelijk :lol:
ik ben ook gergem, maar als ik objectief moet proberen te zijn:
als ik nog niets was, zou ik zeker naar de hervormde kerk gaan, er is erg veel verschil tussen de GG en de NHK.
De NHK is veel opener richting buitenstaanders en heeft niet van die belachelijke cultureel-bepaalde standpunten van de GG (je mag officieel geen internet voor prive-gebruik, bijvoorbeeld).
Verder zijn er een heleboel leerverschillen (die vind ik veel belangrijker), maar ik weet niet hoe goed jij van de theologische terminologie op de hoogte bent? als je daar een beetje mee op de hoogte bent wil ik het wel proberen uit te leggen, maar anders heeft het niet zo veel zin...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 31 dec 2002 22:24

[quote="Gershwin"]Duidelijk :lol:
als ik nog niets was, zou ik zeker naar de hervormde kerk gaan, er is erg veel verschil tussen de GG en de NHK.
De NHK is veel opener richting buitenstaanders
quote]

Zelf zou ik ook kiesen voor een herv. gemeente. Maar wat jij nu noemt opener richting buitenstaanders vind ik wel heel erg verschillen per woonplaats (waar je woont).

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jan 2003 09:57

quote
Klinkt als een soort van eo-aangelegenheid, waar mensen je in hun armen sluiten en waar je gebroederlijk hevig ge-emotioneerd je handen opheft en in aanbidding verzinkt.

Even een misvestand uit de weg ruimen. Bij de eo staan ze helemaal niet hevig ge-emotioneerd hun handen op te heffen. Onzin! Mijn dochter werkt er en als er weekopening is is er niemand die met de handen omhoog staat te zingen ofzo. Dus niet zo veroordelend over iets wat je niet juist weet. Dat je dat meemaakt bij evangelische christenen is wat anders.

Maar als ik zou moeten kiezen(wat ik al gedaan heb) zou ik voor de gereformeerd vrijgemaakte kerk kiezen!
Daar is zuivee woordbediening, worden de sacrementen juist bediend en wordt de tucht nog gehandhaafd.Artikel 28 en 29 van de nederlandse geloofsbelijdenis.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten