Onderstrepen in de Bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 13:36

ik heb eigenlijk nog nooit in de kerk gestreept... alleen thuis... maar je kunt natuurlijk altijd het in de kerk behandelde Bijbelgedeelte even markeren met een snoeppapiertje en thuis alles nog eens onder de loep nemen en gaan strepen.

da's meteen een mooie nabetrachting :)

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 sep 2004 15:59

Mijn bijbel is helemaal stuk, heel de achterkant eraf :? Terewijl hij voor mij ook een persoonlijk is, vanwege de aantekeningen.
Vooral meenemen op vakantie, trektocht etc heeft'm de das omgedaan.



De technische kwaliteit van bijbels is niet meer wat het is :x
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 11 sep 2004 16:02

meschianza schreef:Mijn bijbel is helemaal stuk, heel de achterkant eraf :? Terewijl hij voor mij ook een persoonlijk is, vanwege de aantekeningen.
Vooral meenemen op vakantie, trektocht etc heeft'm de das omgedaan.



De technische kwaliteit van bijbels is niet meer wat het is :x

Er is nog hoop. :!:
Er zijn mensen die oude boeken en Bijbels weer een nieuwe kaft kunnen geven.

Hobbyist
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 mei 2004 08:12
Locatie: Nederland

Berichtdoor Hobbyist » 11 sep 2004 19:39

Hallo,

Even los van de 'gebruikte techniek' voor het onderstrepen...
Zelf overkomt het mij heel vaak dat als ik een stuk uit de Bijbel lees voor de tweede (of meer) keer lees, mij dingen opvallen die me eerder niet opvielen. Ik 'lees' dan toch weer anders. Zou het je dan niet in de weg staan als je een deel onderstreept?

Ter verduidelijking een voorbeeld:
Ik lees vandaag psalm 73 en daarin valt mij het 22e vers ('een groot beest bij u') op. Ik besluit om dat te onderstrepen.
Over twee maanden lees ik misschien dezelfde psalm weer eens, maar in een heel andere gemoedstoestand. Dan trekt bijv. het het 28e vers op ('het is mij goed nabij God te wezen;...'). Doordat het 22e vers onderstreept is, trekt dat mijn aandacht nogmaals en blijf ik daarbij 'hangen'. Als ik nu niets had onderstreept, bleef het 28e vers 'hangen'.

Lijkt mij een behoorlijk verschil! En is voor mij dan ook een reden om niet te snel dingen te accentueren.

Ben benieuwd naar de reacties hierop!

Groeten,
Hobbyist

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2004 11:57

Ik zou dat geen probleem vinden.... Want wie zegt dat je weer 2 weken later die psalm nog eens leest, de onderstreping van beide verzen ziet en in beide gevallen weer even nadenkt over waarom je dat ook alweer onderstreepte...

Stel, je zit in een dip en leest een hele bemoedigende tekst. Later voel je je toppie en zie je die markering weer. Normaal had je misschien zo over die tekst heengelezen.... maar nu zie je de tekst en denk je: Wow, die tekst gaf me zoveel troost en hoop toen ik in een dip zat. Die verschillende gemoedstoestanden zijn juist het punt, door te onderstrepen zorg je dat hoe je je voelt niet op zo'n manier invloed heeft op hoe je bijbelleest en wat je wel en niet leest.... en kan dan juist heel erg fijn zijn, omdat je ook zult merken dat teksten die je onderstreept omdat je vragen erbij hebt, ondertussen soms beantwoord zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2004 12:40

Hetis ook wel een heel onthullende constatering. Als je dingen in de Bijbel onderstreept en je leest een tijd later hetzelfde weer, is er ook iets van: "waarom onderstreepte ik dat nou?"
Ik heb van iemand ooit geleerd een kleurtje te gebruiken.
Dus vanaf nu ( bij wijze van spreken) lees ik de Bijbel en onderstreep wat mij treft met groen. Als ik weer overnieuw met de Bijbel begin te lezen streep ik wat mij raakt met geel aan enz. enz.

Als je dan jaren later er eens in terugbladert, zie je ook wanneer er dus duidelijk sprake was van een depressie, of juist van een periode dat je goed in je vel zat...

Je onderstreept wat Gods Woord in een bepaalde tijd voor jou te zeggen heeft...

Riska

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 sep 2004 12:49

Meestal onderstreep ik niet de zinnen, maar zet ik een verticale streep aan de zijkant langst de betreffende teksten. Misschien een tip voor jou hobbyist, wanneer je onderstreping on-overzichtelijk vind worden bij het herlezen van een gedeelte.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 12:37

Ik heb, via mijn ouders, een bijbeltje van mijn tante, die een jaar of vijf geleden overleden is, in handen gekregen. Ze lag kerkelijk op een wat ander vlak dan mijn ouders (zij Pinkstergemeente, wij Ger.Gem.), maar toch ben ik heel blij omdat ik dit bijbeltje heb!

Ze heeft namelijk bij een heel aantal teksten zelf wat bij geschreven, persoonlijke gedachten, een verwijzing naar een andere tekst, etc.
Ik heb die bewuste tante amper gekend, maar vind het echt vreselijk jammer dat ik haar nu niet meer kan spreken, wil zoveel dingen aan haar vragen.

Het is voor mij een bijbeltje met een extra waarde geworden, en wil hiermee aangeven dat 'strepen in een bijbel vaak extra waarde aan een bijbel geef.

In mijn eigen bijbel doe ik het niet veel, soms een klein streepje onder het versnummer, dan valt het wel op als je die bladzij openslaat, maar is niet erg overheersend aanwezig. Met pen overigens...
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 11 jan 2005 15:02

Ik heb ook een bijbel die ik alleen maar thuis gebruik, helemaal volgeplakt met gedichten, aansprekende teksten e.d., en volgestopt met allerlei kaartjes en bladwijzertjes e.d.

Alleen geen goed idee om zo'n bijbel mee te nemen naar de kerk, want als je 'm opendoet rolt er aan alle kanten vanalles uit...!!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 21:29

dan maak je er een mooie bundel van die je in je bijbel kan stoppen en er als je naar de kerk gaat weer uit kan halen... en kies je 2 bladwijzers uit die je er in stopt en laat je de rest thuis :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 13 jan 2005 18:46

Mmmm...de voorkant is ook niet echt iets wat je bij ons in de kerk ziet...bij ons is alles nette donkerbruine of zwarte kaftjes, en mijn 'plakbijbel' is gekleurd....o wee o wee...!!

Bovendien heb ik nog twee andere bijbels, die van mijn tante en mijn eigen 'nette' bijbel, dus hoef ik er helemaal geen punt van te maken.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 01:42

joepie schreef:Zolang als je niks doorstreept is er niks aan de hand. En dat laatste doen diverse mensen zonder ooit maar een penstreep in hun Bijbeltje te zetten :wink:

Dat is een goeie van jou.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 01:44

caprice schreef:Ik hoop de nieuwe Bijbel met kanttekeningen van de GBS te krijgen als deze uitkomt in oktober/november (hé, wat duurt wachten toch lang :(old ), en omdat ik deze hoop te gaan gebruiken als persoonlijke studiebijbel zat ik er al over te denken om er teksten in te onderstrepen.
Alleen, waarmee kun je dit het beste doen? Markeerstift, potlood of pen zijn de opties.
Iemand ervaring mee?

tippex. :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2005 06:49

jas schreef:
caprice schreef:Ik hoop de nieuwe Bijbel met kanttekeningen van de GBS te krijgen als deze uitkomt in oktober/november (hé, wat duurt wachten toch lang :(old ), en omdat ik deze hoop te gaan gebruiken als persoonlijke studiebijbel zat ik er al over te denken om er teksten in te onderstrepen.
Alleen, waarmee kun je dit het beste doen? Markeerstift, potlood of pen zijn de opties.
Iemand ervaring mee?

tippex. :D

:puh:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 jan 2005 12:50

Ghehe. :) Ik streep wel eens. Ik denk dat potlood het verstandigst is. Dan kun je het uitgummen als je andere inzichten krijgt o.i.d. Een schrift erbij houden is ook geen gek idee.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 61 gasten