afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

afbeelding van Jezus mag?

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 20:34

Op internet vind ik het leuk om naar plaatjes te zoeken van Jezus. Zitten soms hele mooie tussen. Maar vraag me af of het iig wel mag volgens de Bijbel een afbeelding van Jezus?

voorbeeld:

http://www.machiventa.org/David_Campus/ ... 0Earth.gif

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 aug 2004 20:37

de 10 geboden verbiedt ons dat. gij zult u geen gesneden beeld maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, enz.

dus ook geen plaatje van Jezus
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 20:39

maar dat geld van God toch? Jezus was toch op aarde mens, zou dat dan ook verboden zijn?

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 31 aug 2004 20:40

Leestip:
Hoofdstuk 4 van 'God leren kennen', van J.I.Packer

Hij geeft hele duidelijke argumenten waarom het wel of niet zou mogen (verklap nog niks)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 20:41

waar kan ik dat boek kopen? 8)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 aug 2004 20:42

maar Hij is nu boven. en daar mag je geen gelijkenis van maken. overigens heeft Jezus een goddelijke natuur. dus daarom zou het ook al niet mogen
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 20:44

Hoe zit het dan met mensen die Jezus gezien hebben? Die hadden toch ook een beeld van Hem toendertijd. 8)

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 31 aug 2004 20:44

Yael schreef:waar kan ik dat boek kopen? 8)

Bijvoorbeeld hier!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 aug 2004 20:46

Yael schreef:Hoe zit het dan met mensen die Jezus gezien hebben? Die hadden toch ook een beeld van Hem toendertijd. 8)

dat is heel iets anders dan dat je er een plaatje van maakt of een beeld

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 20:48

dan maak je toch beeld in je hoofd? dat verbied God ook, beeld van Hem maken in je hoofd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2004 20:54

johannes1 schreef:de 10 geboden verbiedt ons dat. gij zult u geen gesneden beeld maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, enz.

dus ook geen plaatje van Jezus

hmm vergeet vooral dat enz. niet mee te nemen in je redenering. Packer's visie is inderdaad erg terzake. Ik kan het niet mooier zeggen. En als je Chriselijke boekhandel dat boek niet heeft is het de naam Christelijke boekhandel niet waard 8)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 aug 2004 21:54

Hm, volgens mij is bij de The Passion of the Christ-discussie al afdoende bewezen dat de bijbel het niet verbiedt, maargoed.. here we go again. :D

johannes1 schreef:maar Hij is nu boven. en daar mag je geen gelijkenis van maken. overigens heeft Jezus een goddelijke natuur. dus daarom zou het ook al niet mogen

Gelukkig wordt op die plaatjes dan ook de Jezus van hier beneden afgebeeld en niet zoals Hij nu boven in de hemel is. (Ik kan me namelijk voorstellen dat dat een verschil is..) :wink:

Verder staat er volgens mij niet in de bijbel dat je Hem niet mag afbeelden omdat Hij een goddelijke natuur heeft. Alleen omdat Hij een volmaakte Geest is en volmaakte geesten hebben nu eenmaal de eigenschap dat je ze niet op materiele wijze kunt afbeelden zonder zowel de volmaaktheid als de geestelijkheid ernstig tekort te doen.

André

Berichtdoor André » 31 aug 2004 22:00

Bij ons thuis werd voorgelezen uit een "kinderbijbel" met plaatjes van o.a. Jezus, en vele anderen.
Je onthoudt daar wel beelden van, wat wij niet deden is die beelden aanbidden 8)
Ik denk dat je zo rationeel moet zijn dat je niet weet hoe Jezus er uitzag, en dat je dat ook aan je kinderen vertelt.(als hun leeftijd het toelaat)
Maargoed dr hangen ook musea mee vol.
Ik denk dat ik uit de bijbel mag halen dat God het maken van beelden heeft verboden, omdat het volk Israel daar druk mee bezig was toen de stenen tafelen werden gemaakt op de berg.
Maar om nu afbeeldingen van Jezus op Google als fout te bestempelen, gaat me iets te ver.
Dan weet ik nog wel andere foutjes op Internet voor je te vinden.......
En dat zijn dan dingen waar geen "boodschap" vanuit gaat.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 22:42

graankorrel schreef:Leestip:
Hoofdstuk 4 van 'God leren kennen', van J.I.Packer

Hij geeft hele duidelijke argumenten waarom het wel of niet zou mogen (verklap nog niks)

Dat is echt een goed boek! Je moet wel moeite doen om het te lezen, het leest niet makkelijk weg. Maar ik heb er veel van geleerd. Je kunt het vast ook wel bestellen op http://www.gospelsjop.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2004 00:02

Johannes, dus jij vindt kinderbijbels ook fout?

De 10 geboden zeggen dat je geen afbeelding van wat dan ook mag maken om die te aanbidden.

Verder geeft de bijbel aan dat we van God geen beeld moeten maken want we weten niet hoe Hij er uitziet, en als we dat wisten zouden we dat niet in een beeld kunnen namen.... Een afbeelding van God zou met onze beperkte mogelijkheden een belediging aan het adres van God zijn.

Jezus werd echter gewoon mens, zoals jij en ik, hij zag er niet bijzonder uit (Jesaja 53)... Als je in die tijd camera's had gehad zou je Jezus gewoon op foto/video hebben kunnen vastleggen.

Van Jezus kun je dus naar mijn mening best een afbeelding maken... Kinderbijbels gaan wat dat betreft naar mijn mening dus zeker niet de fout in.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”