strijd om in te gaan, moeilijk of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

strijd om in te gaan, moeilijk of niet?

Berichtdoor columbus » 31 aug 2004 19:37

Matt. 11:12 En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.

Lucas 13:24 Strijdt om in te gaan door de enge poort

Vaak hoor en lees je (ook op dit forum) dat je in Jezus moet geloven en dan ben je Kind van God. dat is ook zo natuurlijk en daar ben ik het wel mee eens. alleen, is het zo eenvoudig?
er staat op meerdere plaatsen in de bijbel dat je moet strijden, je moet geweld uitoefenen op de Hemel, geweld word hier bedoeld als dat je moet smeken, bidden enz..
Waar bestaat of bestond jullie strijd uit? Hoeveel geweld heb je uitgeoefend op de Hemel? Hoeveel moeite en angst heeft het gekost? Is het echt zo makkelijk als (vooral door de evangelische kant van het christendom) vaak word beweerd?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 21:12

De 'nauwe poort' is een weg afgescheiden voor GOD die je opgaat in je leven. De weg van de wereld -die tegen GOD en Gebod ingaat- is breed. Een weg vol afgoderij, oorlog, haat, egoisme, etc. En kerken nemen ook deel aan die brede weg.

Wat doe je als je erachter komt, dat je kerk ingaat tegen GOD, Gebod en Gods Woord? (http://devrucht.groeit.nl/Kerken/Kerken.html)

Blijf je dan in die kerk de brede weg van de wereld bewandelen...of kies je voor GOD en Jezus in de Geest?

Een hele moeilijke weg, maar in Jezus en Geest is er voor GOD niets onmogelijk...

Josh

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 21:15

De Bijbel spreekt over de enge poort Josh, naar God toe. Dus volgens mij sla je de plank een beetje mis. Volgens jouw gaan volgens mij alleen mensen naar de hemel die het met jouw eens zijn. Tenminste die indruk krijg ik een beetje. :wink:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2004 21:20

ook hier on-topic
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 22:12

On topic: Yael....lees dit eens dan:

'De deur naar de hemel is smal', antwoordde Jezus. 'Doe uw uiterste best er binnen te komen. Want vele mensen zullen het tevergeefs proberen'. (Lukas 13:24)

'Maar de poort naar het leven is nauw. En de weg erheen smal. Weinig mensen vinden hem'. (Mattheüs 7:14)

'Ga door de smalle poort het Koninkrijk van de hemelen binnen. De weg naar de vernietiging is breed en komt uit bij een wijde poort. En wat gaan daar veel mensen door!' (Mattheüs 7:13)

Leuke insight is hier te lezen:
*Link verwijderd door moderator*

:D Josh :idea:

André

Re: strijd om in te gaan, moeilijk of niet?

Berichtdoor André » 31 aug 2004 22:24

columbus schreef:

Bij mijn ouders thuis hangt een schilderij, waar de smalle en brede weg op wordt afgebeeld.
Met daarbij tig bijbelteksten.
Weet je wat ik denk Col, het is idd simpel, je blijft volharden in je geloof, je laat je naar vermogen niet verleiden tot die "prachtige" dingen die de wereld je te bieden heeft.
Dus mijn "vertaling" is meer van blijf strijden, om te blijven geloven in God, en sla niet perongeluk of express rechtsaf (was het geloof ik op het schilderij)
Btw kben GKV'er niet dat ik dr trots op ben of zo maar dan weet je dat.

Gr. André

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2004 22:40

Je moet je elke dag weer overgeven en overgave is moeilijk. Als mens wil je zo graag de touwtjes zelf in handen hebben...

een meneer in Trouw schreef:Bekering is geen status, bekering is een weg

Dus bekering is niet een moment, het is een continu iets!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 aug 2004 23:31

Ik heb opzich denk ik aardig geworsteld met mijzelf, en met de bijbel en met God. Wie is God en wie wil Hij voor mij zijn? Wie ben ik en wat is mijn leven? Wat zegt de bijbel wat ik moet doen? enz.. Ik had veel vragen. Maar 1 ding heeft God me iig laten zien, dat 'oude' leven toendertijd leeg was. En dat God graag wou dat ik mijn leven (alles) in zijn handen zou leggen. Dit was voor mij moeilijk, en is af en toe nog steeds moeilijk. Om alles en dan ook alles over te geven aan God. De eerste keer heb ik mijn door de kracht van God volledig toevertrouwt aan God die het alle beste met mij voor heeft/had. Ik heb Gods liefde volle stem gehoord op dat moment Hij wou iets geweldigs beginnen in mijn lege hart! En ja, dan kan je niks anders dan je volledig overgeven aan God en alles wat je moeilijk vindt achterlaten. de zorgen, omstandigheden van je afgooien en ingaan door de enge poort!

2 Waarom1) weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is,2) en uw arbeid3) voor hetgeen niet4) verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk5) naar Mij, en eet het goede,6) en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor,7) en komt tot Mij, hoort, en uw ziel8) zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken,9)

En dat zegt God ook tegen jou!

2. Waarom columbus waarom leef je zo door zonder mij, terwijl je weet dat je zo niet echt kan leven? Waarom ga je door met je dagelijks leven, terwijl het je niet voldoening kan geven? Luister naar Mij, Laat mij toe in jou leven, en jou leegte in je leven zal opgevuld worden met alles wat je nodig hebt. Luister naar mij, en Kom dan naar mij toen, Vetrouw op mij, dan zul je pas echt gaan leven, dan mag je weten dat ik voor altijd bij je blijf, en dat ik voor jou persoonlijk gestorven ben en al je zorgen/verdriet heb weggenomen

this simpel, een kind kan het. Maar daarom mischien wel moeilijk. Maar wat onmogelijk is bij ons is mogelijk bij God. Vertrouw jezelf helemaal toe aan Jezus, en Hij zal in jou gaan leven!

Jezus roept alle refowebbers hier!

En Hij riep ons(refowebbers) tot zich en zeide tot hen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verlogene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om het evangelies, die zal het behouden.

Geef je eigenzinnige leven (waar toch niks goeds uit zal komen) over in Jezus handen, alleen dan zal je het echt leven vinden!

18 Om hun ogen te openen,24) en hen te bekeren van de duisternis25) tot het licht, en van de macht des satans tot God; opdat zij vergeving der zonden ontvangen, en een erfdeel26) onder de geheiligden, door het geloof in Mij.

Opdat alle ogen van de refowebbers geopend mogen worden, zodat Hij jullie door Zijn woord opgedraaid heeft uit de duisternis (leeg leven) naar een nieuw leven, uit de macht van de duivel weggenomen heeft, en nu onder Gods zorgende hand mogen leven en alle zonde vergeven zijn door Zijn bloed als geschenk en dat alleen omdat je jezelf toevertouwt heb aan Iemand die het verdient om al het vertouwen te ontvangen van heel de wereld.

ach ja.. strijd.

Ik zou zeggen: "geef jezelf helemaal over aan Jezus" dan zie je wel of je het moeilijk heb gehad. Maar ja echt boeiend is het niet. Een schitterend leven licht voor je samen met God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 06:40

Bij mij in de kamer hangt die bekende spreuk: "God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst.
Misschien een beetje algemeen, maar ik heb er toch al heel wat keren in m'n leven naar gekeken.

Ik ben pas weer eens voor de zoveelste keer "De Christenreis" van Bunyan gaan lezen. Elke keer weer opnieuw een verhaal dat je tot nadenken aanzet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 sep 2004 08:59

Josh schreef:On topic: Yael....lees dit eens dan:

'De deur naar de hemel is smal', antwoordde Jezus. 'Doe uw uiterste best er binnen te komen. Want vele mensen zullen het tevergeefs proberen'. (Lukas 13:24)

'Maar de poort naar het leven is nauw. En de weg erheen smal. Weinig mensen vinden hem'. (Mattheüs 7:14)

'Ga door de smalle poort het Koninkrijk van de hemelen binnen. De weg naar de vernietiging is breed en komt uit bij een wijde poort. En wat gaan daar veel mensen door!' (Mattheüs 7:13)

Leuke insight is hier te lezen:
*Link verwijderd door moderator*

:D Josh :idea:

ej josh, volgens mij probeerde ik dat ook aan te geven eng en smal is het hetzelfde. maar uit je eerdere posting kon ik dit er niet uithalen.

Josh

Berichtdoor Josh » 01 sep 2004 09:39

Yael ea, misschien wel aardig om te lezen

Hoe je het smalle pad met smalle poort kan vinden?
Psalmen 119:128 'daarom keur ik al uw bevelen goed, haat ik ieder leugenpad'.

Spreuken 2:9 'Mijn zoon, luister naar mij, dan zul je begrijpen wat het betekent: eerlijk te zijn, oprecht, rechtvaardig; altijd zul je weten welk pad de juiste is'.

Spreuken 4:14 'Kom niet op het pad der goddelozen, en treed niet op den weg der bozen'.

Spreuken 4:18 'Maar het pad der rechtvaardigen is gelijk een schijnend licht, voortgaande en lichtende tot den vollen dag toe'.

Spreuken 10:17 'Het pad ten leven betreedt wie op vermaning let, maar wie terechtwijzing niet telt, raakt op den doolweg'.

Spreuken 12:28 'Op het pad der rechtschapenheid is leven, maar de weg der overtreding voert ten dode'.

Jesaja 26:7 'Het pad des rechtvaardigen is geheel effen, den gang des rechtvaardigen weegt Gij recht'.

--------------------------------------------------------------------------------

Wat 'rechtvaardigheid' precies is?

Romeinen 14:17 - Komt van de Heilige Geest van God
'Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest'.

Romeinen 4:3 - Komt door geloof/vertrouwen in God
'Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid'.

Galaten 5:5 - Komt -evenals geloof- door de Heilige Geest
'Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid'.

Romeinen 1:17 - Komt uit Geloof tot geloof
'Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven'.

Psalmen 119:172 - Volgt uit het houden van Gods Geboden
'Mijn tong zal spraak houden van Uw rede, want al Uw geboden zijn rechtvaardigheid'.

Romeinen 3:22 - Volgt uit het geloof in Jezus
'Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid'.

Efeziërs 4:24 - Volgt uit de doop en ontvangen Geestesgaven
'En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

Efeziërs 5:9 - Groeit uit de Geestesvrucht
'Want de vrucht des Geestes is in alle goedigheid, en rechtvaardigheid, en waarheid'.

1 Johannes 2:29 - Volgt uit rechtvaardig leven
'U weet dat hij rechtvaardig is; dan weet u ook dat iedereen die rechtvaardig leeft, een kind van God is'.

Josh :D

joepie

Re: strijd om in te gaan, moeilijk of niet?

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 12:37

columbus schreef:Matt. 11:12 En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.

Vaak hoor en lees je (ook op dit forum) dat je in Jezus moet geloven en dan ben je Kind van God. dat is ook zo natuurlijk en daar ben ik het wel mee eens. alleen, is het zo eenvoudig?
er staat op meerdere plaatsen in de bijbel dat je moet strijden, je moet geweld uitoefenen op de Hemel, geweld word hier bedoeld als dat je moet smeken, bidden enz..
Waar bestaat of bestond jullie strijd uit? Hoeveel geweld heb je uitgeoefend op de Hemel? Hoeveel moeite en angst heeft het gekost? Is het echt zo makkelijk als (vooral door de evangelische kant van het christendom) vaak word beweerd?

Ik denk Columbus dat het een misvatting is om te denken dat als je maar in Jezus geloofd dat het wel erg makkelijk is.
Want dat "maar in Jezus geloven" vraagt ook veel offers.
Als ik alleen al hier op dit forum bepaalde topic lees, over b.v. echtscheiden, geboorte regeling, wat wel en niet op zondag, hoe kleed ik mij, welke muziek luister is, aan welke dingen doe ik mee, enz. Dan blijkt dat wil je Jezus ook inderdaad volgen het inhoud dat je veel dingen niet doet. Om op de smalle weg te blijven is namelijk niet makkelijk.
Daarmee onderscheidt je je van de wereld. Dat maakt dat je ook in moeilijke tijden, met je ogen gericht op Jezus doet wat Hij van je vraagt.
Dat je hele leven in dienst staat van Hem.
En dat is dus niet makkelijk.
Want het gaat vaak tegen je gevoel in, en tegen wat de ander vind in.
En je komt soms voor moeilijke dilemma's te staan.

Ik vind juist dat mensen die zeggen dat je toch eerst wel een strijd moet hebben het makkelijk hebben. Ze leven maar en wachten wanneer die strijd dan eens begint.
Ondertussen hoeven ze niet op de smalle weg te blijven want ze hebben die strijd nog niet gehad dus kunnen ze lopen waar ze willen.
Pas na de strijd, zijn ze een kind van God, en moeten ze dus Jezus weg volgen.
En ondertussen hebben ze niet door dat die strijd al geleverd is: Door Jezus Christus!
En dat ze elke dag dat ze zijn offer naast zich neerleggen omdat ze zelf ook nog een strijd willen krijgen Hem daarmee verloochenen.

Nee, het is niet makkelijk om op de smalle weg te blijven. Om tegen de zonde te STRIJDEN. Die strijd mag je aangaan, aan de hand van Jezus.

Bij de belijdenis van onze zoon zong iemand uit de kerk dit lied de belijdenis kandidaten toe:

Leg maar stil je hand in Zijn handen
zeg maar stil 'amen' op Zijn woord.
Laat Zijn licht in je hart zo branden,
voor Hem die je 'ja' heeft gehoord.

ref: Leg maar stil je hand in Zijn handen,
zeg maar stil 'amen' op Zijn woord.
Op de weg naar hemelse stranden,
naar de stad met gouden poort.

Kom maar steeds met moeilijke vragen,
tot de God die het antwoordt weet.
Hij die jouw lasten ook wilt dragen,
is het die je nimmer vergeet.

ref:

Geeft hem maar je volste vertrouwen
weet ook dat je Zijn kind mag zijn.
Je mag Zijn kerk mee helpen bouwen,
zing maar mee heel zacht dit refrein.

En Columbus, dat is niet makkelijk. Maar vraagt elke dag weer strijd.
Maar het is wel de enige weg naar de stad met gouden poort!

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 01 sep 2004 20:42

Strijd om in te gaan
Werkt uws zelfs zaligheid
Dit zijn teksten die op de heiligmaking slaan. Niet om wedergeboren te worden anders zou het wat rooms overkomen.
Strijd tegen de zonden om met God te wandelen, werk eraan om in de Geest te leven!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 sep 2004 22:01

gerrit de 2e schreef:Strijd om in te gaan
Werkt uws zelfs zaligheid
Dit zijn teksten die op de heiligmaking slaan. Niet om wedergeboren te worden anders zou het wat rooms overkomen.
Strijd tegen de zonden om met God te wandelen, werk eraan om in de Geest te leven!!

22 Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
23 En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan.
24 En wederom zeg Ik u: Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods.
25 Zijn discipelen nu, dit horende, werden zeer verslagen, zeggende: Wie kan dan zalig worden?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 sep 2004 15:36

Als je voor Jezus kiest, je legt jouw leven in Gods hand, dan is dat het begin van de strijd. Maar je bent wel een kind van God en God is daar om jouw te helpen met jouw strijd en bij jou te zijn (ik denk hierbij ook aan het gedicht van de voetstappen).
Ik denk ook niet dat het uitmaakt hoe de strijd is, of wat je ervoor moet doen, dat is bij iedereen verschillend. Ik denk ook niet vergelijkbaar.
Wat ik zelf aan strijd meegemaakt heb? Ik denk dat het moeilijkste moment voor mij was dat ik ziek was, ik voelde me erg verlaten (wat natuurlijk niet zo was, en zo machteloos en wanhopig en vond het gewoonweg niet eerlijk, wat in feite ook grote onzin is), maar door gebed, lezen in de bijbel, gebed door mensen om me heen :!: heeft het me dichter bij God gebracht, maar dat heeft wel even geduurd. Daarnaast denk ik vooral dat ik moet strijden (alhoewel ik strijden altijd associeer met zwaarden en schilden en speren etc... :roll: ) door verleidingen te weerstaan. En mezelf als christen moet plaatsen in deze maatschappij (wat ik zeker niet altijd makkelijk vind).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”