Is de hel voor eeuwig???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Is de hel voor eeuwig???

Berichtdoor reform » 29 aug 2004 18:29

Sommige mensen menen dat de hel niet voor eeuwig is. Is dat ook zo???

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 29 aug 2004 18:38

Ja, dat is zo. Zie o.a.

Mattheus 18:8
Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.

Mattheus 25:41
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 29 aug 2004 18:46

pugna schreef:Ja, dat is zo. Zie o.a.

Mattheus 18:8
Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.

Mattheus 25:41
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Ja dat klopt Pugna er staat idd in het eeuwige vuur. Maar in het Grieks betekent eeuwig :aion (nederlands geschreven) voor een onbepaalde tijd.
Er staat niet voor een bepaalde tijd b.v voor altijd, maar voor een tijd die wij niet weten. Als je begrijp wat ik bedoel.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 29 aug 2004 19:05

Ik lees het volgende in de Grieks-Nederlandse Lexicon:

166 ai’onios, bn

van 165 TDNT-1:208,31;

AV-eternal 42, everlasting 25, the world began + 5550 2, since the world began + 5550 1, for ever 1; 71

1) zonder begin en einde, dat wat altijd geweest is en altijd zal zijn
2) zonder begin
3) zonder einde, nooit eindigend, eeuwig
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Re: Is de hel voor eeuwig???

Berichtdoor Taytelbaum » 29 aug 2004 19:39

reform schreef:Sommige mensen menen dat de hel niet voor eeuwig is. Is dat ook zo???

Hel? Voor welk Hebreeuws en Grieks woord is dat een vertaling, en wat betekenen die oorspronkelijk, zonder de vertaling naar de nu ingesleten post Hebreeuws-Griekse traditie?
Volgens T'NaCh:
"En zij zullen naar buiten gaan en de lijken der menschen aanschouwen, die weerspannig tegen Mij waren; want hun gewormte zal niet sterven, en hun vuur niet gebluscht worden, en zij zullen alle vleesche tot afschuw verstrekken." (Jes.66:24 in de overzetting uit het Hebreeuws naar het Nederduitsch door G. A. Parser, uitg. I. Levisson, firma D. Proops Jz., Amsterdam 1858)
[Een andere vertaling:]"Komen zij buiten (Jeruzalem) dan aanschouwen zij de lijken der mannen, die Mij afvielen, want hun gewormte sterft niet, hun brand dooft niet, zij zijn een afschuw voor alle vleesch." (vertaling van A. B. Davids, uitg. van Creveld & Co, Amsterdam 1924)

"En velen van hen, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, deze tot een eeuwig leven, gene tot schande en een eeuwige afschuw." (Dan.12:2 in vert. van G. I. Polak en M. L. van Ameringen, uitg. J. B. de Mesquita, Amsterdam 1862)

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 29 aug 2004 19:55

pugna schreef:Ik lees het volgende in de Grieks-Nederlandse Lexicon:

166 ai’onios, bn

AV-eternal 42, everlasting 25, the world began + 5550 2, since the world began + 5550 1, for ever 1; 71

2) zonder begin

Ik heb me pa even tehulp gevraagd, want ik kan totaal geen grieks. En die las het volgende in het Grieks-Engelse lexicon.
Aion (met zo'n streepje op de O) aí'onios kan beteken:
- eeuwig,
- tijdvak of
- gedrurende een tijdvak betekenen

In jeremia 23:40 staat:

Ik zal u eeuwige smaadheid aandoen, en eeuwige schande, die niet zal worden vergeten.
Het gaat hiet over het volk van Israel.
Het lijkt me sterk dat Israel voor eeuwig smaadheid en schande wordt aangedaan, als er de belofte van God is.

Ook tekten 1 sam 27,12 en Deutr 15,17 duidt eeuwig eerder op een tijdvak dan voor altijd/ voor eeuwig

En Achis geloofde David, zeggende: Hij heeft zich ten enenmaal stinkende gemaakt bij zijn volk in Israël; daarom zal hij eeuwiglijk mijn dienstknecht zijn.

Zo zult gij een priem nemen, en steken in zijn oor en in de deur, en hij zal eeuwigelijk uw dienstknecht zijn; en aan uw dienstmaagd zult gij ook alzo doen.

Begrijp me goed, ik wil niet zeggen dat de hel niet voor eeuwig is, maar het zou wel kunnen.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 29 aug 2004 20:08

reform schreef:

166 ai’onios, bn

2) zonder begin

Ik heb me pa even tehulp gevraagd, want ik kan totaal geen grieks. En die las het volgende in het Grieks-Engelse lexicon.
Aion (met zo'n streepje op de O) aí'onios kan beteken:
- eeuwig,
- tijdvak of
- gedrurende een tijdvak betekenen

In jeremia 23:40 staat:

Ik zal u eeuwige smaadheid aandoen, en eeuwige schande, die niet zal worden vergeten.
Het gaat hiet over het volk van Israel.
Het lijkt me sterk dat Israel voor eeuwig smaadheid en schande wordt aangedaan, als er de belofte van God is.

Ook tekten 1 sam 27,12 en Deutr 15,17 duidt eeuwig eerder op een tijdvak dan voor altijd/ voor eeuwig

En Achis geloofde David, zeggende: Hij heeft zich ten enenmaal stinkende gemaakt bij zijn volk in Israël; daarom zal hij eeuwiglijk mijn dienstknecht zijn.

Zo zult gij een priem nemen, en steken in zijn oor en in de deur, en hij zal eeuwigelijk uw dienstknecht zijn; en aan uw dienstmaagd zult gij ook alzo doen.

Begrijp me goed, ik wil niet zeggen dat de hel niet voor eeuwig is, maar het zou wel kunnen.

Ik kan zelf ook geen Grieks. Dat verschil tussen de Nederlands-Griekse en de Engels-Griekse lexicon zal ik maar aan een Refowebber overlaten die wel Grieks kent.

Vind het wel vreemd dat jij voorbeelden aanhaalt uit het oude testament. Dat is namelijk niet in het Grieks geschreven.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 29 aug 2004 20:22

pugna schreef:
reform schreef:

Vind het wel vreemd dat jij voorbeelden aanhaalt uit het oude testament. Dat is namelijk niet in het Grieks geschreven.

Is idd een goeie. Maar zowel in het grieks als in t hebreeuws betekent eeuwig hetzelfde. Dus eeuwig kan (eeuwig, tijdvak of gedurende een tijdvak betekenen) Maar laten we idd een expert raadplegen op Grieks en Hebreeuws gebied.

greetz, rene

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 29 aug 2004 20:40

volgens mij kan het hebreeuwse woord voor eeuwig zowel
letterlijk eeuwig,
zonder einde,
of voor een heel lange tijd
betekenen

Maar ik ben niet bepaald een expert, dus...

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 02 sep 2004 20:26

Hmm.. maar stel dat de hel idd niet eeuwig zou zijn, is de hemel dan ook niet eeuwig? Of komen degenen uit de hel na verloop van tijd dan in de hemel ofzo? Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Mij lijkt toch de vertaling van 'niet eindigend' de beste.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Josh

Berichtdoor Josh » 02 sep 2004 20:33

Jezus zegt dat het oordeel zal zijn als het dal van Gehinnom, waar het woord Gehenna wat wij als 'hel' aanduiden vandaan komt.

In dat dal werden kadavers verbrand totdat ze opgeruimd en opgebrand waren.

Het vuur is eeuwig, maar de 'veroordeelden' verbranden dus totdat ze geconsumeerd zijn; net als de kadavers uit het dal van Gehinnom.
Het vuur van GOD zal blijven branden ter nagedachtenis aan wat plaatshad.

Na het oordeel en de uitvoering is de zonde verdwenen en kan er pas opnieuw worden begonnen. En zo zal het ook gebeuren volgens de Bijbel.

Josh

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 sep 2004 20:57

bedoel je het Armageddon Josh? met daarna het duizend jarig vrederijk. 8)

Josh

Berichtdoor Josh » 03 sep 2004 00:54

Misschien is een logische volgorde-beschrijving uit de Bijbel op z'n plaats?!

De wederkomst van Jezus
Mattheüs 24:30-31 - Jezus komt weer mét de engelen
'Alle volken op aarde zullen treuren en ze zullen de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel met grote macht en majesteit. Onder luid trompetgeschal zal hij zijn engelen eropuit sturen en zij zullen zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene einde van de aarde tot het andere'.

Gebeurtenissen tijdens/na de wederkomst van Jezus
Johannes 5:27-29 - Alle doden in het graf staan dan op
'Verbaas u niet hierover; want er komt een tijd dat de doden in hun graven allemaal zijn stem zullen horen en uit hun graf zullen komen: wie het goede deden, zullen opstaan om te leven; wie het kwade deden, zullen opstaan om geoordeeld te worden'.

Openbaringen 19:21 - Alle levende ongelovigen sterven (1e dood)
'Hun aanhang werd gedood door het zwaard dat uit de mond kwam van hem die het paard bereed, en alle vogels vraten zich vol aan hun vlees'.

2-de Opstanding voor het Oordeel van ongelovigen
Openbaringen 20:5 - Alle ongelovigen staan na 1.000 jaar op
'Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren'.
[vers 7: ook de duivel en zijn engelen worden dan uit de afgrond gehaald].

Daniël 7:10-11 - satan's en aanhangers worden vernietigd
'Toen begon de rechtbank zijn zitting, de boeken werden geopend. Nog steeds hoorde ik de grootspraak van de hoorn. Ik zag dat het dier werd gedood. Zijn kadaver werd in het vuur gegooid.

Het Vonnis over de ongelovigen (Gehenna = 'hel'= vernietigend vuur)
Hebreeën 10:27 - Alle ongelovigen worden geoordeeld
' Men kan dan alleen maar in bange afwachting zijn van het oordeel en van de vuurgloed die de tegenstanders van God zal vernietigen'.

Openbaringen 21:8 - De geoordeelden sterven de 2e dood
'Maar wie laf is en ontrouw, en zij die alles doen wat verwerpelijk is, moorden, ontucht plegen, magie bedrijven, beelden aanbidden, ja, allen die de leugen dienen: hun deel zal de zee van vuur en zwavel zijn, de tweede dood'.

In de Bijbel worden verschillende woorden in verschillende talen gebruikt die wij vertalen met 'hel'. Dit zijn de woorden:

*Sjeool of Hades [=gemeenschappelijk graf voor ieder mens]
*Tártarus [=gevangenschap van geesten/engelen; staat van bewustzijn]
*Gehenna of Gehenna van vuur [komt van 'dal van Hinnom' waar kadavers werden verbrand]

De Bijbel spreekt uit, dat alle mensen (!) goed- en slecht in een gemeenschappelijk graf [=sjeool] zullen komen, maar dat met de wederkomst van Jezus iedereen zal opstaan uit de dood (gelovig eerst; de ongelovigen pas veel later!).

Alleen degenen die in Jezus én Geest zijn zullen dan blijven leven; de overigen zullen sterven en in het Gehenna van vuur belanden; de plek waar doden worden verbrand totdat zij geheel verteerd zijn (dus geen eeuwig lijden!). Het eeuwig vuur zal blijven als eeuwig symbool voor wat er plaatsgevonden heeft

Alle gelovigen gaan naar de hemel
Uit deze Bijbelteksten leren we, dat Jezus naar ons wederkomt en dat dan alle mensen die in Hem geloven uit de dood zullen opstaan en samen met allen die op dat moment geloven en leven door de engelen gehaald zullen worden. Samen met Jezus en de engelen zullen we dan naar de hemel gaan waar Jezus ons een plaats heeft voorbereid.

De aanwezige, levende ongelovigen zullen tijdens/na de wederkomst sterven en hun lijken zullen op de Aarde 'braakliggen'. Pas na 1.000 jaar zullen deze doden uit de dood opstaan om geoordeeld te worden samen met hun heer satan.

Eindoordeel & vonnis voor de ongelovigen
De duivel zal met de zijnen vernietigd worden in een poel van vuur. Dus ook de ongelovigen (zij die niet geloven in Jezus en/of het zondigen niet wilden nalaten!) zullen ook in dit 'oordeelsvuur van God' geheel geconsumeerd worden.

Erg volledig denk ik zo!

Josh

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 sep 2004 07:18

Openbaringen 14:9-11 heeft het wel over eeuwige pijnen voor iemand die het beest aanbidt. Verder ben ik het met je eens dat de bijbel het vooral lijkt te hebben over totale vernietiging (in de lijn met het oude testament), dan over eeuwige pijniging.

(Edit: Maar zeker weet ik het allemaal niet.)

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 03 sep 2004 22:25

Pugna,

Je veranderd ook steeds als een blad aan de boom, dat verbaast mij, ben je nu plotseling overtuigd van alverzoening. Op mijn topic "geen oneindig oordeel" waarschuwde je mij juist tegen de alverzoeningstheorie.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Terug naar “Archief”