Zijn mense die t evangelie nognooit hebben gehoord verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Zijn mense die t evangelie nognooit hebben gehoord verloren?

Berichtdoor reform » 29 aug 2004 13:17

De bemoedigende tekst in 2 Petrus 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet gelijk enigen dat traagheid achten, maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen is een troost voor ons. Maar wat gebeurt er met mensen die nog nooit het evangelie hebben gehoord. Denk b.v aan mensen in de binnenlanden van nieuw gunea die het evangelie nog nooit hebben gehoord. GAAN DIE VERLOREN???

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 29 aug 2004 13:59

Wij hebben het Evangelie wel gehoord. Anderen niet.
Paulus schreef:Hebben wij dan toch iets voor op de anderen?' Helemaal niet. Ik heb immers reeds vastgesteld dat allen, Joden zowel als Grieken, zich in de macht van de zonde bevinden;
of met de woorden van de Schrift:
Er is geen rechtvaardige, zelfs niet één,
niemand die verstandig is,
niemand die God zoekt.

Paulus schreef:Welnu, wij weten dat de wet al wat zij zegt, tegen hen zegt die onder de wet staan. Zo wordt ieder de mond gesnoerd en staat de hele wereld schuldig voor God.

Duidelijk is dus dat alle mensen, waar dan ook ter wereld (Joden en Grieken staat voor hen die het woord wel is gegeven en hen die het woord niet is gegeven), het verdiend hebben onder Gods oordeel verloren te gaan.

Er is geen excuus voor niemand, want Paulus schreef ook:
Want wat een mens van God kan weten, is hen bekend; God heeft het hun geopenbaard.
Vanaf de schepping van de wereld wordt zijn onzichtbaar wezen door de rede in zijn werken aanschouwd, zijn eeuwige macht namelijk en zijn godheid. Daarom zijn zij niet te verontschuldigen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 aug 2004 14:06

ik weet het niet God zegt daar ook niks over in Zijn Woord. dus dat laat dat maar bij God liggen? In zijn handen ligt alles goed
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 29 aug 2004 14:12

wat bedoel je nu precies, hijwel? Ik probeerde in m'n vorige post juist uit te leggen dat God juist wel iets zegt over welke mensen het verdiend hebben om verloren te gaan.

Ik heb overigens niet de bedoeling gehad een oordeel of wat dan ook uit Gods handen te nemen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 aug 2004 17:08

graankorrel schreef:wat bedoel je nu precies, hijwel? Ik probeerde in m'n vorige post juist uit te leggen dat God juist wel iets zegt over welke mensen het verdiend hebben om verloren te gaan.

Ik heb overigens niet de bedoeling gehad een oordeel of wat dan ook uit Gods handen te nemen.

ow sorry ik sprak jou er niet op aan hoor. Maar ik bedoel te zeggen dat wij niet weten wat er gebeurt met deze mensen. Mischien dat God op een heel andere manier werkt met deze mensen of dat hij ze anders oordeelt. Wij weten niet hoe God oordeelt, maar wel dat Hij het goed zal doen.
Ik probeerde aan te geven dat de vragensteller niet aan Gods kant moet gaan staan en beoordelen wat er met die mensen gaat gebeuren. Wel moet ik en hij luisteren naar de opdracht van God: gaat heen en verkondig het evangelie!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 30 aug 2004 04:49

Geloof in Jezus Christus behoudt mensen van de dood.

Wie niet gelooft in Jezus Christus zal in de dood blijven liggen.

Als bovenstaande niet waar is, zou zending bedrijven niet noodzakelijk zijn.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 aug 2004 07:04

jacobH schreef:Geloof in Jezus Christus behoudt mensen van de dood.

klinkt logisch, maar toch laat ik het liever aan God over.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 30 aug 2004 13:23

jacobH schreef:Geloof in Jezus Christus behoudt mensen van de dood.

Zouden Abraham, Elia en Mozes dan verloren zijn?

Daarnaast lees ik in 'Wie niet gelooft'> zij die het geloof afwijzen.

Is zending/evangelisatie dan niet noodzakelijk? Das een goeie :) Ik denk dat evangeliseren betekend dat je de weg naar G.d wijst aan mensen die Hem zoeken. Je helpt ze dus. Je brengt ze dichter naar de waarheid dan dat ze waren. Niet dat ze anders verloren waren, maar om ze verder op weg te helpen.
Door dit soort geevangeliseer zal de tegenstelling tussen gelovigen en ongelovigen groter en duidelijker worden, waardoor de door jouw genoemde waarheden gaan gelden. Geloof=leven, ongeloof=dood.
..

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 30 aug 2004 13:45

Ik denk niet dat je zalig kunt worden buiten de kennis van Christus om. En die kennis is alleen door het Woord van God te verkrijgen. Dit zou dan idd betekenen dat diegene, aan wie het evangelie nooit verteld is, verloren gaan. Daarom moeten we ook haast maken om het evangelie te verkondigen, niet om ze dichter bij de waarheid te brengen, maar om DE waarheid te brengen. Of denken jullie dat God in zulke situaties ook buiten Zijn Woord om werkt?

Volgens mij is dit een bijbels lijn: zaligheid -> kennis van Christus -> =geloof -> Geloof door het Woord van God. Hier enkele teksten waarop ik dat baseer.

Joh. 17:3
En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

Rom 10:13-14
Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?

Rom 10:17
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

Hoe dat precies zat met de Oud Testamentische mensen ben ik ook wel benieuwd naar. Dat is me niet helemaal duidelijk.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Zijn mense die t evangelie nognooit hebben gehoord verlo

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 aug 2004 17:42

reform schreef:De bemoedigende tekst in 2 Petrus 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet gelijk enigen dat traagheid achten, maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen is een troost voor ons. Maar wat gebeurt er met mensen die nog nooit het evangelie hebben gehoord. Denk b.v aan mensen in de binnenlanden van nieuw gunea die het evangelie nog nooit hebben gehoord. GAAN DIE VERLOREN???

Ik denk dat die niet verloren gaan. Want God is barmhartig. Ik denk dat zulke mensen vlak voor ze dood gaan een persoonlijke ontmoeting krijgen en mogen kiezen of ze wel of niet bij God willen horen, op het moment dat ze sterven.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 30 aug 2004 17:52

Ok, en op welke bijbelse gronden rust die gedachte?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 aug 2004 18:15

sparow schreef:Ok, en op welke bijbelse gronden rust die gedachte?

Dat weet ik niet, dat is gewoon mijn gevoel. God is een God van liefde. ik geloof niet dat als iemand niet de kans heeft gehad in zijn leven van het evangelie te horen, dat hij dan niet naar de hemel zou gaan.
Ook bijvoorbeeld een baby, die nog niet gedoopt is, en dood gaat, ik heb zo'n kindje gehad, ik was toen ook bang dat ze niet naar de hemel zou gaan, maar de dominee zei van wel. Omdat ze geen keuze heeft kunnen maken. En zo is het ook met papoeas in de binnenlanden die nooit een evangelist hebben gesproken, die kunnen er ook niks aan doen, en God zou niet een God van liefde zijn als Hij zulke mensen niet naar de hemel zou laten gaan.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 30 aug 2004 18:24

Hm, ik zou het dan wel een beetje oneerlijk vinden: Ik moet geloven om zalig te worden en zij niet? Zij hebben toch ook gezondigd? Klopt het dan wel met de rechtvaardigheid van God? Is Christus dan niet de enige weg?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 aug 2004 18:33

sparow schreef:Hm, ik zou het dan wel een beetje oneerlijk vinden: Ik moet geloven om zalig te worden en zij niet? Zij hebben toch ook gezondigd? Klopt het dan wel met de rechtvaardigheid van God? Is Christus dan niet de enige weg?

Dat weet jij niet, of ze gezondigd hebben.
Dus jij denkt dat mijn dochtertje van 10 maanden in de hel is? :cry:

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 30 aug 2004 18:43

[quote="sparow"]Hm, ik zou het dan wel een beetje oneerlijk vinden: Ik moet geloven om zalig te worden en zij niet? Zij hebben toch ook gezondigd? quote]

Ik weet niet of zij gezondigd hebben. Je heb dan toch nog geen besef van je zonden? Is het niet eerder erfsmet dan erfzonde?????

Terug naar “Archief”