Vrijmetselarij

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Vrijmetselarij

Berichtdoor Optimatus » 25 aug 2004 21:56

Her en der wordt iets geroepen over vrijmetselarij. Ik heb een vage notie van wat het inhoudt, heeft iemand toevallig iets meer informatie?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 26 aug 2004 00:52

Hmmm vrijmetselarij ja... ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist, dat dat nu nog steeds zo voorkomt. Tja ik weet er ook nietecht heel veel over. T enige dat ik weet is dat veel componisten vrijmetselaren waren en er in hun muziek ook veel naar verwezen wordt. (zolas Mozart met Die Zauberflote) Voor de rest heb k ff op internet gezocht en wel een aardig stukje over vrijmetselarij gevonden; misschien heb je daar iets aan...

Vrijheid, verdraagzaamheid, broederschap. Drie trefwoorden waarmee de vrijmetselarij kan worden gekarakteriseerd. De vrijmetselarij gaat uit van ieders recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid, streeft naar de algemene broederschap der mensen, kweekt verdraagzaamheid, zoekt op wat mensen en volken vereent en tracht verdeeldheid weg te nemen. Hoge idealen die zijn vastgelegd in de beginselverklaring. Toch is de vrijmetselaar geen wereldvreemde wereldverbeteraar. Vrijmetselaren willen positief en creatief denkende mensen zijn, die met beide benen op de grond staan. Wie daar anders over denkt, is slachtoffer van een taai vooroordeel.

De vrijmetselaar komt in loge om een beter mens te worden. Niet om beter te worden dan een ander, dat zou strijdig zijn met het uitgangspunt van de gelijkheid, maar om zichzelf te verbeteren. Een mens die beantwoordt aan zijn hoge roeping. Een mens bij wie denken, voelen en willen in harmonie zijn. In vrede met zichzelf en zijn omgeving. Iemand die zijn 'Sitz im Leben', zijn draai gevonden heeft. Vrijmetselaren zijn gewone mensen, wie niets menselijks vreemd is. Het is niet toevallig dat het 'Ken uzelf' steeds weer aan hen wordt voorgehouden. In hedendaags Nederlands zouden we zeggen: 'Verbeter de wereld en begin bij jezelf'.

Een vrijmetselaar zal niet betweterig optreden, maar zijn mening vergelijken met die van een ander. De scheidslijn die gewoonlijk in de vrijmetselarij wordt getrokken, is: Denkt een kandidaat dogmatisch? Een vrijmetselaar zoekt zelfstandig naar waarheid. Iemand die de wijsheid in pacht denkt te hebben, is uitgezocht en heeft in de Orde dus niet veel te zoeken. Een overtuigd atheïst zal evenmin lid willen worden, ook hij zoekt niet meer en weet het allemaal al. De Orde is overigens niet tegen het dogma als leerstelling, wel tegen een dogma dat anderen dwingend wordt opgelegd. Veel vrijmetselaars zijn praktiserend lid van een kerk. Zij aanvaarden de geloofsartikelen vrijwillig en uit overtuiging. De vrijmetselarij geeft verdieping aan hun geloofsbeleving en gelegenheid tot dialoog met andersdenkenden.

Over een aantal essentiële punten zijn vrijmetselaren het zeker eens:

Alle mensen zijn gelijkwaardig (maar niet gelijk!) en deel van de algemene broederschap der mensen;
Ieder mens heeft het recht zelfstandig te zoeken naar waarheid;
Ieder mens is verantwoordelijkheid voor zijn eigen doen en laten;
Ieder mens dient met toewijding te werken aan het welzijn van de gehele gemeenschap;

Methode:

Vrijmetselarij is geen godsdienst, geen ideologie of levensbeschouwing. En zeker geen sekte of geheim genootschap. De Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden is een democratische vereniging, waarvan de leden streven naar verdieping van inzicht op geestelijk en zedelijk gebied. Zij gaat daarbij uit van het bestaan van een geestelijke werkelijkheid achter het waarneembare, die wordt aangeduid als de Opperbouwmeester des Heelals. In dat streven staat de Orde natuurlijk niet alleen. Er zijn meer groeperingen die hetzelfde beogen. Maar de vrijmetselarij onderscheidt zich van andere organisaties op dat terrein door haar bijzondere methode van werken. Zij maakt daarbij gebruik van symbolen en rituelen, die op zinnebeeldige wijze de levensloop van de mens uitbeelden. Symbolen zijn hulpmiddelen bij het overbrengen van gedachten of gevoelens die vaak moeilijk onder woorden zijn te brengen. Waar woorden ontoereikend zijn, kunnen ze een geestelijke meerwaarde toevoegen aan voorwerpen, gevoelens, handelingen en verschijnselen. In ons dagelijkse leven bedienen we ons onbewust van talloze symbolen, waarvan iedereen meteen de bedoeling begrijpt: een bos bloemen, de trouwring, de nationale driekleur, het kruis, een handdruk, enz. Niet iedereen is overigens gevoelig voor symbolen. Strikt rationele mensen die bijvoorbeeld aangeboden bloemen niet waarderen, omdat 'ze toch snel verwelken'. Zo iemand, die niet de intentie achter het gebaar weet te waarderen, is ongeschikt voor de methode van de vrijmetselarij.

Bouwsymboliek:

Voor vrijmetselaren is hun symboliek een taal die zij verstaan, waar ter wereld zij elkaar ook ontmoeten. Waar het gesproken of geschreven woord misverstanden kunnen veroorzaken, schept die gemeenschappelijke symbolentaal eenheid tussen mannen met totaal verschillende maatschappelijke achtergronden, opvattingen en karakters.
In de vrijmetselarij neemt de bouwsymboliek, erfenis van de ambachtelijke loges uit de middeleeuwen, een zeer belangrijke plaats in. De vrijmetselaar ziet wereld en leven als een te voltooien bouwwerk. Hij bouwt aan de tempel der mensheid, aan een betere wereld, waarbij hij zichzelf ziet een bouwsteen. Een geliefde uitdrukking is dat de mens een ruwe steen is, die moet worden bekapt en gepolijst tot een zuiver kubieke steen, zodat die gave steen kan worden ingepast in het bouwwerk van levende stenen.
Passer en winkelhaak vormen internationaal hét herkenningsteken van de vrijmetselarij. De passer wordt verbonden met de gedachte aan maatgeven, scheppen, afpassen. Hij is ook het symbool van de uitstralende Liefde uit het Oosten, het symbool van de Opperbouwmeester die alles ordende naar maat, getal en gewicht. De winkelhaak met zijn rechte hoek symboliseert de mens die het Licht ontvangt, de mens die zich in de 'rechte verhouding' weet te plaatsen tot de Opperbouwmeester en tot zijn medemens. En zo hebben alle gereedschappen (hamer, beitel, troffel, waterpas, schietlood) hun eigen symbolische functie en betekenis.
De lichtsymboliek speelt eveneens een belangrijke rol. Bijbel, passer en winkelhaak worden de drie Grote Lichten van de vrijmetselarij genoemd. Door de eeuwen heen worden mensen die zich met geestelijke verdieping bezighouden, geboeid en geïnspireerd door de tegenstelling tussen licht en duisternis, waarin zij de strijd tussen goed en kwaad verzinnebeeld zien. De middeleeuwse kathedralen worden wel omschreven als een gebed in licht en steen. Bij rituele werkzaamheden ligt in de Werkplaats de bijbel (het Eerste Grote Licht) opengeslagen bij het Evangelie volgens Johannes, waarin nadrukkelijk wordt verwezen naar de betekenis van het Licht dat in de duisternis schijnt. Bij de inwijding van een niet-christelijke kandidaat wordt overigens het 'boek der heilige wet' gebruikt dat door de betrokkene wordt erkend, bijvoorbeeld de Koran, de Torah of de Bhagavad Gita. Er is dus altijd een heilig boek geopend als symbool van hogere normen en waarden.

Rituelen:

Behalve door de bouw- en lichtsymboliek wordt de werkwijze ook gekenmerkt door de toepassing van rituelen, ceremoniële handelingen. Oudtijds kende mens tal van riten die in sterk aangepaste vorm voortbestaan als gebruiken bij geboorte, huwelijk, dood en andere belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven. De vrijmetselarij is een inwijdingsgenootschap. In de loges wordt gewerkt in een stelsel (*) van drie graden: leerling, gezel en meester. Elk nieuw lid beleeft zijn plechtige toetreding op eigen wijze, afhankelijk van persoonlijke instelling, achtergrond en opvattingen over grote levensvragen. Het lijkt allemaal spel en dat is het in zekere zin ook. Maar dan wel een verheven spel met diepe waarden en betekenissen, die de deelnemer zelf moet ontdekken. Het kan hem helpen zichzelf beter te leren kennen en zijn antwoord te vinden op vragen naar het Waarom en Waartoe van zijn bestaan. In het algemeen, bij voldoende ijver, wordt de leerling na een jaar bevorderd tot gezel. Dan staan zelfontplooing en dienen van de medemens centraal in het ritueel. Na wederom een jaar kan de verheffing tot meester plaatsvinden. De meestergraad verwijst naar offerbereidheid uit liefde tot de medemens en leert de vrijmetselaar zich te plaatsen in de juiste verhouding tot de Opperbouwmeester. Te zamen beelden de drie rituelen de levensgang van de mens uit, de reis van duisternis naar Licht.

De tekst van de ritus wordt door de Orde niet expliciet openbaar gemaakt. Er wordt verwezen naar talloze boeken, die wetenschappers erover hebben geschreven. De serieuze kandidaat wordt echter ontraden van tevoren kennis te nemen van hetgeen hem te wachten staat. De finale van een voetbalkampioenschap is ook niet spannend als je de uitslag al hebt gehoord. Het gaat immers om de persoonlijke belevenis. De werking van de ritus zou benadeeld worden indien de gang van zaken vooraf in alle details aan de kandidaat bekend zou zijn. Datgene waar de mens werkelijk aan hechten wil, te weten een ervaring die tot in het diepste wezen wordt gevoeld, moet ook zélf beleefd worden.
Iemand die niet stap voor stap is ingevoerd in de symboliek, zal de betekenis van de rituelen ook grotendeels ontgaan. Bovendien moet het voor de kandidaat, die tijdens het ritueel de centrale figuur is, een volstrekt nieuwe ervaring zijn die hij ondergaat. In de taal van de moderne psychologie zou men het vrijmetselaarsritueel een rollenspel kunnen noemen, waardoor de kandidaat wordt voorbereid op de realiteit van leven en dood.
Het laat zich raden dat alle verzinselen over de 'geheimzinnigheid' van de vrijmetselarij zijn terug te voeren op het niet verstrekken van de officiële ritualen (*), die trouwens van loge tot loge kunnen verschillen. Echt geheim zijn ze niet. In iedere universiteitsbibliotheek liggen ze ter inzage en menig antiquariaat vraagt er (te veel) geld voor. Maar kennisnemen daarvan geeft slechts een gedeeltelijk en vaak onbegrijpelijk beeld, omdat de essentie pas bij de voltrekking van de ritus - tijdens de inwijding zelf - kan worden doorvoeld en begrepen.

Het geheim van de vrijmetselarij is de unieke belevenis van een gezamenlijke ervaring, die niet kan worden verklaard of onder woorden gebracht, omdat gewone taal daartoe ontoereikend is. Het geheim kan alleen worden gedeeld met hem die het reeds kent. Vergelijkbaar is een muzikale ervaring. De muziek moet je gehoord hebben, het notenbeeld zegt alleen de kenner (de al ingewijde!) iets. Pas na afloop kunnen concertgangers praten over hun "geheime" beleving van de uitvoering. Geheimen bewaar je in je hart.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 26 aug 2004 10:12

Het gedachtegoed klinkt wel aardig modern!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 aug 2004 12:01

Sjaan schreef:Het gedachtegoed klinkt wel aardig modern!

Nou nee hoor, het is allemaal nogal ouwe koek in een nieuw jasje (zoals zoveel van dit soort dingen). De gnostici uit de eerste eeuwen na Christus hadden soortgelijke opvattingen (ingewijde in kennis en zo). Tegenwoordig zit er een verlichtings- en new age sausje overheen.
De symboliek die men gebruikt lijkt me occulte trekjes te hebben.

Niks voor christenen dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 aug 2004 16:04

het is een secte, en inderdaad occult.voor rijke mannen. niet van God, hoewel ze wel de bijbel gebruiken. maar het is een valse leer.

Josh

Berichtdoor Josh » 26 aug 2004 21:30

Hun leider heet 'de Grand Supreme' of Grand Pontiff... Vandaar ook het oog in een G-teken dat de Vrijmetselaars hanteren; evenals het oog van Horus....dat de Jezuieten ook gebruiken

De paus heet trouwens ook Grand Pontiff... Hoe kan dat nou?!

:idea:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2004 12:00

De paus heet Pontifex Maximus. Da's net ff anders, Josh. Ken je geen Latijn?

Trouwens, waar komt toch het idee vandaan dat er overal complotten tegen het Christendom zouden zijn? Allerlei obscure sekten, zoals adventisten, mormonen en getuigen, blaten steeds weer dat RKK, vrijmetselaars, de protestantse kerken, het communisme en de joden door één macht worden gedreven. Wat een onzin.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Josh

Berichtdoor Josh » 27 aug 2004 12:18

Pontifex Maximus betekent precies hetzelfde als Grand Pontiff.

Pontifex = pontiff
Maximus = Grand

Kortom: de paus draagt dezelfde titel/naam als de baas van de Vrijmetselaars...... Hoe kan dat nou?

Jouw reaktie Optim maakt duidelijk dat jij én RK-bent én het antwoord weet.

Josh

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 aug 2004 12:49

Josh schreef:Pontifex Maximus betekent precies hetzelfde als Grand Pontiff.

Pontifex = pontiff
Maximus = Grand

Kortom: de paus draagt dezelfde titel/naam als de baas van de Vrijmetselaars...... Hoe kan dat nou?

Jouw reaktie Optim maakt duidelijk dat jij én RK-bent én het antwoord weet.

Josh

Ik denk dat we voor het antwoord op die vraag eerst de volgende vraag moeten beantwoorden: wat was er eerder, de RK kerk of de vrijmetselarij?

Zelf denk ik dat de RK-kerk er eerder was en dat de vrijmetselaarsbeweging later is ontstaan uit een groepje mensen die zelf pausje wilden spelen (volgens mij is de vrijmetselarij in de late middeleeuwen ontstaan).

Zelf vind ik dat de vrijmetselarij occulte trekken heeft en dus niet iets is waar je je mee bezig moet houden (dat had ik al gezegd in dit topic).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 aug 2004 12:53

Volgens mij zien jullie allemaal spoken.
De vrije metselaars komen samen in een loge. Het zijn altijd de welgestelden die daar komen, de hoge heren (geen vrouwen).
Het enige wat ze daar doen is kletsen over van alles en nog wat. En goed drinken natuurlijk. Een beetje loge kan voor een slijterij door.
Daar is toch nix mis mee (behalve dat teveel drinken, natuurlijk) ?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 aug 2004 13:14

elbert schreef:"Josh"]
Ik denk dat we voor het antwoord op die vraag eerst de volgende vraag moeten beantwoorden: wat was er eerder, de RK kerk of de vrijmetselarij?

Zelf denk ik dat de RK-kerk er eerder was en dat de vrijmetselaarsbeweging later is ontstaan uit een groepje mensen die zelf pausje wilden spelen (volgens mij is de vrijmetselarij in de late middeleeuwen ontstaan).

Zelf vind ik dat de vrijmetselarij occulte trekken heeft en dus niet iets is waar je je mee bezig moet houden (dat had ik al gezegd in dit topic).

Elbert, de huidige vrijmetselarij ontstond in 1717 in Engeland. Inderdaad dus jaren nadat de RK is ontstaan. Ze wilden echter helemaal geen pausje spelen.
De verbinding die de goeroe met de new-age achtige, hindoeistische avatar ziet tussen RK en Vrijmetselarij zijn uit de lucht gegrepen. Niet alleen bewijst de geschiedenis dat de vrijmetselarij juist bij herhaling door de RK in de ban is gedaan, maar ook de basisgedachte van de vrijmetselarij staat geen enkele band toe met welke dogmatische club dan ook.
Immers de hoofdlijn is:
"Ieder Vrijmetselaar erkent het bestaan van God, Opperwezen die hij vrij definieert en die in de Orde "Opperbouwmeester van het Heelal" wordt genoemd."
Voor de een is dat de "christelijke" God, de ander kijkt richting Allah, weer een ander kijkt naar het "universele zijn".

Ik zou de vrijmetselarij niet als occult willen bestempelen. Alleen al de vage verwijzingen naar de Bijbel geven mij niet direct aanleiding om lid te worden. Dat tijdens rituelen de bijbel naast de koran ligt en eenzelfde waarde krijgt toegeschreven lijkt mij niets.

Josh

Berichtdoor Josh » 27 aug 2004 13:14

Elbert... de titel van de paus is dezelfde als die van de Vrijmetselaars. En ook blijkt uit alles dat de fundamenten van beide ploegen ook hetzelfde zijn.

Dat de wortel van het kwaad bloemschiet en nog meer kwaad doet opbloeien uit haar zaden en wortels...dat maakt de vrucht van die bloem nog steeds niet een andere bloem....

Vrijmetselarij is satanisme.

De RK-kerk heeft de Geboden van GOD veranderd, zet aan tot aanbidding van beelden, iconen en heiligen en Maria. De RK-kerk zet aan tot afgodendienst en geloofunificatie met afgodische religies. Bovendien heeft de RK-kerk de paus als 'plaatsvervanger van GOD op Aarde.

De RK-kerk is duidelijk anti-GOD en Jezus. Een tegenstander van GOD en Jezus dus.

Josh :!:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 aug 2004 13:19

Maja de Bij schreef:Volgens mij zien jullie allemaal spoken.
De vrije metselaars komen samen in een loge. Het zijn altijd de welgestelden die daar komen, de hoge heren (geen vrouwen).
Het enige wat ze daar doen is kletsen over van alles en nog wat. En goed drinken natuurlijk. Een beetje loge kan voor een slijterij door.
Daar is toch nix mis mee (behalve dat teveel drinken, natuurlijk) ?

Citaat van: http://www.glrb.org/nfaq.htm
Hoe komen die verhalen in de wereld? Misschien wel omdat Vrijmetselaars bij plechtige gelegenheden in smoking zijn uitgedost. En dat ging toch jarenlang door als het uniform van het gefortuneerde burgerdom. Die smoking is trouwens alleen maar een middel om de ongelijkheid weg te werken en het geheel een zekere plechtstatigheid te verlenen.

Maar laten we u even uit de waan helpen. Vrijmetselarij is goedkoper dan bijvoorbeeld roken. De kosten van het lidmaatschap zijn een beetje afhankelijk van de infrastructuur: sommige Loges hebben hogere kosten van huur, verwarming enz. dan andere. De jaarbijdragen schommelen dan ook tussen de 125 € en de 250 €. per jaar. Maar dat is natuurlijk niet alles.

Aan het eind van elke zitting wordt de Broeders een "Armenbeurs" voorgehouden. De ingezamelde gelden dienen om behoeftigen binnen en buiten de Loge bij te staan. Iedere Broeder geeft de bijdrage die hij zelf verkiest.

Plechtige zittingen worden dikwijls met een gezamenlijke maaltijd besloten. Deelname hieraan is niet verplicht. Zij bevorderen echter wel de broederlijke omgang en worden daarom ten zeerste aangeraden. De prijs van zo’n maaltijd, dranken inbegrepen, schommelt zowat tussen de 10 en de 25 €.

Sommige Loges beschikken ook over een bar, waar men kan napraten bij het genot van een drankje, dat meestal wordt aangeboden tegen prijzen die lager liggen dan in een café.

De meeste Loges vergaderen tussen de 15 en de 25 maal per jaar, wat het totaal van de uitgaven kan brengen op een slordige 625 €.

Overigens kent men ook vrouwenloges.

De site http://www.glrb.org/nfaq.htm geeft een aardig compleet beeld van de vrijmetselaarij en laat tegelijk duidelijk zien dat het geen organisatie voor Bijbelgetrouwe christenen is.

Als je op zoek bent naar een leuke, zakelijke ontmoetingsclub die ook nog eens een hoop liefdadigheidswerk doet kun je beter lid worden van de Lion's club.

Josh

Berichtdoor Josh » 27 aug 2004 13:36

Jullie reklame-campagne voor de Vrijmetselaars laat duidelijk zien wie jullie zijn; natuurlijk ook al jullie uitingen in eerdere topics.

Voor iedere oprechte Christen die meeleest:

De RK-kerk heeft de Geboden van GOD veranderd, zet aan tot aanbidding van beelden, iconen en heiligen en Maria. De RK-kerk zet aan tot afgodendienst en geloofunificatie met afgodische religies. Bovendien heeft de RK-kerk de paus als 'plaatsvervanger van GOD op Aarde.

De RK-kerk is duidelijk anti-GOD en Jezus. Een tegenstander van GOD en Jezus dus.

Josh

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 aug 2004 13:54

Josh schreef:Jullie reklame-campagne voor de Vrijmetselaars laat duidelijk zien wie jullie zijn; natuurlijk ook al jullie uitingen in eerdere topics.

Voor iedere oprechte Christen die meeleest:

Er word in det topic helemaal geen reclame gemaakt voor de vrijmetselarij. Er word alleen maar gekeken naar wat het is, waar ze voor staan ect.
En dan vervuil jij het weer eens met een reactie over de RK.

Op deze manier is er niemand meer die je nog serieus kan of wil nemen en dat zal toch ook je bedoeling niet zijn.

Dus, Josh, back to topic, de Vrijmetselarij erkent geen enkele dogmatiek. Dus ook de RK niet en ook het satanisme niet. Waarop baseer je dan je stellingen.
Ik ben geen lid van de vrijmetselarij maar dit op heel andere grond die volgens mij :) duidelijker is.

Terug naar “Archief”