moeten we zingen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

moeten we zingen?

Berichtdoor jostitosti » 25 aug 2004 11:14

Moet er perse gezongen worden in de kerk? Is dat een gebod van God of is het een essentieel deel van kerk zijn? Zomaar ff een vraag
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: moeten we zingen?

Berichtdoor Maja de Bij » 25 aug 2004 11:57

jostitosti schreef:Moet er perse gezongen worden in de kerk? Is dat een gebod van God of is het een essentieel deel van kerk zijn? Zomaar ff een vraag

Mijns insziens niet perse van een kerkdienst. Maar ik zou het niet graag missen. Maar bijbels gezien is volgens mij alleen de woordverkondiging "verplicht" en niet zingen of bidden of zegenen of collecteren of...
Maar 't lijkt mij een theoretische vraag en ik kan me er praktisch nix bij voorstellen.

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 11:59

Jostitoto... de Sabbatsamenkomst -bij jou in de kerk- gaat over dankbaarheid voor de Schepping en dus voor je Schepper. En zeker ook dus over jouw verbondenheid met die Schepper in Jezus en Geest.

Als je beseft hoe geweldig dat is, dan zou je daar vrolijk, blij etc van kunnen worden en het dus letterlijk van je hart willen 'uitschreeuwen' en tot je Schepper willen zingen...

Het probleem met kerkmuziek is vaak dat zowel de begeleidingsinstrumenten (orgel?) als de muziek als de teksten uit de oude doos komen.

Mensen die nu zingen, zullen muziek maken of zingen zoals ze nu zijn met ritmegevoel, muziekinstrumenten en zang en beleving van nu. En daar is dus een groot probleem. En niet alleen met mensen die in die kerk zitten....

Ook moet je mensen met het evangelie willen bereiken en met woorden, muziek of zang van twee eeuwen geleden, krijg je niet echt makkelijk contact en doe je dus ook niet goed wat GOD van ons verlangt!

Als je weet wat je gelooft dan zal je daar blij mee zijn en zal GOD en Jezus zeker toezingen of....toespelen (met een instrument) of gewoonweg tot ze bidden.

Er zijn dus meerdere wijzen om aanbidding en lofprijzing te brengen.

:D

Josh

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 25 aug 2004 12:12

ik weet het ik was alleen benieuwd naar de meningen hier......ik hou zelf niet van zingen. Ik ben DJ en gebruik dat voor uitschreeuwen zoals jij het noemt.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 25 aug 2004 12:18

Lees de psalmen eens na: daar vind je herhaaldelijk de oproep om te zingen. In de eredienst is altijd gezongen, ook in de oudtestamentische tempeldienst al. "De lof is betamelijk" zegt Psalm 147. Zingen: natuurlijk!
~~Soli Deo Gloria~~

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 25 aug 2004 12:32

maar ik hou niet van zingen......en mensen houden niet van mijn gezang..... :|

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 12:40

Zingen is een hartsgestelheid en is daarom belangrijk, maar niet iedereen kan zingen.

De stem kan je ook als een instrument zien net als gitaar, piano of fluit. En niet iedereen kan iets gevoeligs met liefde brengen op deze instrumenten.

*off topic verwijderd*

Josh

FV
Sergeant
Sergeant

Re: moeten we zingen?

Berichtdoor FV » 25 aug 2004 12:50

jostitosti schreef:Moet er perse gezongen worden in de kerk? Is dat een gebod van God of is het een essentieel deel van kerk zijn? Zomaar ff een vraag

Kolossensen 3:16
"Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke lideren, zindgende de Heere met aangenaamheid in uw hart."

Dus zeker een oproep om te zingen (en niet alleen psalmen :wink: ).
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 12:56

FV... Niet iedereen kan zingen. Misschien lees je niet of besef je dat niet.
Ik als muzikant besef dat wél.

De Bijbel vraagt GOD aanbidding en lofprijzing te brengen en er wordt beslist géén limiet gesteld op welke wijze dat mag.

Psalmen waren de liederen van David ea op muziek uit die tijd.

Denk jij dat GOD een liedje van onszelf uit ons hart en met ons geloof minder zou vinden?!

David speelde trouwens ook de fluit en dat vond GOD maar wat mooi. David wist op die wijze zijn hartsgesteldheid aan GOD te tonen. En dat is minstens net zo belangrijk...

Josh

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 25 aug 2004 12:59

Ik hou ook niet van zingen + de psalmen zoals die in 'mijn' kerk worden gezongen nodigen daar ook niet echt voor uit. Zing dus nooit mee in de kerk.

En als het bijbels aantoonbaar is dat ik mee moet zingen oid, dan moet ook op basis van de bijbel verplicht worden gesteld om dit te doen met een gros instrumenten en af en toe de handen in de lucht enzo.
..

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 13:13

Hoi Invincible.

Nou, ik hou ook niet van zingen van Psalmen enzo. De orginele muziek op de Psalmen is bovendien niet de muziek die er nu bij gebruikt wordt; veel muziek is in de 19- en 20ste eeuw erbij gemaakt.

Ik speel veel Hillsong, Vineyard en Soulsurvivor; muziek die geinspireerd op Bijbelteksten is geschreven door Christenen. En met véél geloofsbeleving dus. Kan ik je dus zeker aanraden of misschien ken je nog wel meer Christen-muzikanten van nu.

Groeten, Josh 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 aug 2004 13:16

wat is er mis met de berijmde psalmen die zijn gegrond op de onberijmde psalmen. is dat de Bijbel niet dan?

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 13:22

Er is niks mis met de Psalmen, maar je moet wel beseffen dat het ook de geloofsbeleving en muzikale inzichten van anderen betreft.

Yael...de Psalmen zijn muzikaal ook veranderd naar de muziekbeleving van de 19-de en 20-ste eeuw... mocht dat wel?

GOD aanbidding en lofprijzing brengen is iets heel persoonlijk: het gaat over jouw hart, handelen, geloven, etc. GOD wil een relatie met ons door Zijn Zoon en Geest.

Ik lees de Psalmen veel en ik gebruik ze graag in gebed... Dat kan ook!

Josh

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 aug 2004 13:28

Josh schreef:Er is niks mis met de Psalmen, maar je moet wel beseffen dat het ook de geloofsbeleving en muzikale inzichten van anderen betreft.

Yael:
das met geestelijke liederen ook zo, of je moet zelf liederen gaan schrijven en componeren.
----
Yael...de Psalmen zijn muzikaal ook veranderd naar de muziekbeleving van de 19-de en 20-ste eeuw... mocht dat wel?
----
Yael:
hoe bedoel je dit? heb daar geen moeite me iig.
----
GOD aanbidding en lofprijzing brengen is iets heel persoonlijk: het gaat over jouw hart, handelen, geloven, etc. GOD wil een relatie met ons door Zijn Zoon en Geest.

Ik lees de Psalmen veel en ik gebruik ze graag in gebed... Dat kan ook!

Josh :wink:

I agree 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2004 13:38

God is het waard om aanbeden te worden. Dat kan op een heleboel manieren. Het gaat erom dat het echt uit je hart komt. Als jij niet kan zingen, kan je misschien idd beter je mond houden, omdat je anders niet oprecht bezig bent.

Terug naar “Archief”