LEWIS

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

LEWIS

Berichtdoor TheKeimpe » 09 dec 2002 15:20

http://www.granel.org/artikelen/misleiding/cslewis/CSLEWIS.HTM
Ik las het begin van dit artikel en ik ben geschokt. Tis in het engels, en das maar goed ook, dan snapt hopelijk niet iedereen wat er staat...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 09 dec 2002 15:40

Helaas kan ik het wel lezen....
Maar wie is de auteur en wat is de bron van dit artikel???

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 dec 2002 15:43

Het komt van een hele wazige site die moppie citeert in een topic over christelijke black metal. De hele site staat vol met oordelen over personen die satanisch zouden zijn. Zo ook Lewis.

Ik sta dus absoluut niet achter dit artikel. Die hele club is vaag, ik heb ze al 2 meels gestuurd en ben benieuwd naar hun reacties...

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 dec 2002 15:44

Tsja...snap t ongeveer....Ik moet dr nog even over nadenken! Heb zelf boeken van Lewis, en vond ze heel mooi! (heb het overigens over de boeken van Narnia). Een leuk boek met achterliggende boodschap. Ik denk overigens dat de duivel overal wel inzit (min of meer). Dat is zijn doel. Maar dit artikel gaat daar wel wat verder in...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 dec 2002 15:58

Ik heb het hele artikel nog niet HEEL uitgebreid doorgenomen, maar al wel gezien dat de gebruikte argumenten erg slapjes zijn... zoals over zijn bekering.

Citaat:
Acts 20:21 Testifying both to the Jews, and also to the Greeks, repentance toward God, and faith toward our Lord Jesus Christ.
Luke 13:3 I tell you, Nay: but, except ye repent, ye shall all likewise perish.
Conclusie van auteur:
It is not possible to be saved without recognizing the need to repent from sin, thus it is hardly surprising that Lewis' life showed no fruit unto righteousness.

Beide teksten zijn, in de statenvertaling, niet vertaald met het woordje repentance=berouw, maar BEKERING, iets totaal anders.

En ik zie geen bewijs (wat er volgens mij ook niet is) dat Lewis ontkende dat God wil dat je je zonden "belijdt en laat".

Als iemand behoefte heeft de andere argumenten te gaan ontkrachten, ga je gang, ik heb wel betere dingen te doen.
LEVE LEWIS!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 dec 2002 13:13

waanzin
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 dec 2002 17:51

Ik heb het stuk gelezen. Het is grotendeels flauwekul.
Ik weet best waarom de auteur zo agressief is, want het gedachtengoed van Lewis is uiterst gevaarlijk :)

De teneur van het stuk denigrerend.
Denigrerend spreken over mensen is geen kenmerk van een christen. De auteur laat hier iets van zichzelf zien. Als zijn intenties oprecht waren, zou er een zeker verdriet in doorklinken.

In short, his "conversion" to Christianity was financially and socially good for him.
Hm... Ik dacht juist dat hij in zijn omgeving daardoor regelmatig ook met veel tegenstand te maken had. Met zijn boeken heeft hij veel geld verdient. Maar ook vrijwel allemaal weer weggegeven.
Trouwens, hoe kon Lewis van te voren weten dat hij succesvol zou zijn als christen???

He was a bachelor for most of his life, but ended up marrying at 58 Joy Davidman Gresham, who was supposedly converted partly due to Lewis' books and divorced her husband after meeting Lewis. So, even in his marriage he was in disobedience to the word of God. Matthew 5:32 ...and whosoever shall marry her that is divorced committeth adultery.
Halve waarheden zijn van de duivel... Joy Gresham's man was een dronkaard en pleegde regelmatig overspel.
Laatst gewijzigd door surfer op 12 dec 2002 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 dec 2002 17:32

Ha! ik ben blij dat je dat laatste zegt. Ik was al bang dat Lewis in dezen echt de fout in gegaan was...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 20 dec 2002 16:31

Dit is jereinste flauwekul. ik heb de serie van narnia gelezen, ik weet dat het soms erg ver gaat. Maaar om dit nu te zeggen? Volgens mij gaat de schrijver van dit stukje te ver. LEWIS rules. ik lees nog steeds zijn boeken graag en zal er toch echt geen slecht gevoel bij krijgen. :lol:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 mar 2003 23:54

Dat Tolkien een goede vriend van Lewis was, zullen jullie als Lewisliefhebbers wel weten denk ik. Toen Tolkien zijn boeken schreef over Middle Earth, heeft hij geen (bedoelde) intenties gehad om analogieen met de bijbel te trekken. Toen Lewis over Narnia schreef, wilde hij middels zijn boeken juist WEL analogieen met de bijbel leggen.

Tolkien en Lewis hebben daar een tijdlang een crisis in hun vriendschap over gehad. Tolkien vond namelijk dat Lewis die links beslist niet mocht leggen. Ikzelf vind het ook lastig om met zekerheid te zeggen of de Narniaverhalen 100% goed en redelijkerwijs naar de bijbel door te trekken zijn.

Ik denk ook zeker dat niet iedere Christen alle boeken van Lewis kan lezen. Het boek "Brieven uit de hel" bijvoorbeeld kan sommige Christenen, die sowieso al erg bang zijn voor de invloeden van de demonen, het idee geven dat er achter iedere boom een demon op hem staat te wachten. Maar Lewis occult? Dat gaat me echt te ver.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mar 2003 11:24

Lewis boek het probleem van het lijden is best een aardig boek, maar hij verkondigt wel bijzonder aparte ideeen daarin... Ik stem met je opmerking in dat niet iedere christen zijn boeken moet/kan lezen. Het vraagt om een zeer kritische inslag!

Met de beschrijving van de schepping in de Cronicles of Narnia kan ik het wel eens zijn, met zn beschrijving in "Het probleem van het lijden niet..."

Terug naar “Archief”