Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Sabbath en zondag

Berichtdoor Optimatus » 24 aug 2004 00:13

Zo nu en dan duikt er een offtopic discussie op inzake de sabbath en de zondag. Gaandeweg ben ik de weg een beetje kwijtgeraakt, dus vandaar de vraag:

Geldt voor de Christelijke zondag hetzelfde als wat voor de Joden op zaterdag geldt? Of heeft Christus de Wet vervuld en is de zondag geworden tot het vieren van de glorievolle verrijzenis van onze Heer?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Josh

Berichtdoor Josh » 24 aug 2004 01:15

Jij weet heel goed dat de zondag is tot glorie van de RK-kerk die bepaalde dat de Sabbat afgeschaft moest worden en dat in het vervolg in plaats daarvan de zondag moest worden gehouden (Nicea 325).

De Sabbat is ter ere van GOD die door Jezus alles geschapen heeft (Genesis). En daarmee is de Sabbat niet Joods, want de Joden ontvingen pas veel later de Wet (Exodus) met het 4-de Gebod; het Sabbatsgebod.

Dus maak het Sabbatsgebod niet tot 'iets Joods', want de Sabbat is van GOD; de Vader van Jezus. Jezus is 'slechts' de Heer van de Sabbat. De Kinderen van GOD in Jezus houden derhalve dezelfde dag als waar hun Heer Heer van is ter ere van GOD.

En wat jij 'de vervulling van de Wet noemt' -en kennelijk daarmee de Geboden wilt annuleren- wordt door Jezus beslist niet neergezet als afschaffing; beter nog: Jezus zegt dat geen tittel of jota van zal vergaan.

Of misschien nog simpeler verwoord voor jou: Jezus kan niet afschaffen wat van Zijn Vader is; dat bepaalt namelijk GOD zelf. Maar GOD schaft niets af, omdat wij dienen te volbrengen wat de Wet van ons eist mét de Geest zegt de Bijbel. Alleen op die wijze groeien wij niet op in zonde, want zondigen is ingaan tegen de Wet. En uit Jakobus 2:10 weten we dat daarmee de Geboden van GOD worden bedoeld.

Het verhaal van Uza -de vriend van David- die de Verbondskist aanraakte en ter plekke stierf, geeft duidelijk aan dat het zeer onverstandig is om dat wat van GOD is aan te tasten; in letterlijke zin én in figuurlijke zin. En ook de Wet is van GOD.

Josh

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 24 aug 2004 07:35

Optimatus, daar hebben we net een topic over afgesloten, nl. het volgende
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6760

Zo'n beetje alles wat daar over gezegd kon worden op dit forum is daar wel in gezegd.

Standpunt van de 7edagsadventisten (nou ja, in elk geval van Boudewijn) is: zonder het onderhouden van de sabbat van vrijdagavond tot zaterdagavond ga je verloren, omdat het onderhouden van de sabbat op het juiste tijdstip nodig is om behouden (gerechtvaardigd) te worden.

Mijn standpunt: de 10 geboden zijn niet afgeschaft of veranderd, maar de plaats van de 10 geboden is in het NT wel een andere dan in het OT. De geboden dienen derhalve nieuwtestamentisch opgevat te worden: dus geen middel tot behoud (dat is alleen een waar geloof in Christus), wel een middel tot heiliging van het leven, waarin de christelijke vrijheid (geen ceremoniele onderhouding van de wet, wel geestelijk) betracht mag worden.

Kortom: een klassieke botsing van geloof plus werken tegen geloof alleen. Zevendedagsadventisten (en aanverwanten) zijn wat dat betreft roomser dan ze zelf willen toegeven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 24 aug 2004 10:10

Elbert...

* Zondigen is ingaan tegen de Wet cq Geboden zegt de Bijbel.
* Volbrengen wat de Wet (Geboden) van ons eisen mét de Geest zegt de Bijbel

Wat jij dus tegenelkaar zet klopt niet.

Volbrengen wat de Geboden van ons verlangen (Jakobus 2:10) betekent dat je niet zondigt of in zonde opgroeit en dáárom is het belangrijk dat je de Geboden van GOD niet treedt.

Met de Geest volbrengen geeft duidelijk aan, dat je het niet uit eigen werken of uit verdienste dient te doen; ook ik heb dat zeer duidelijk toegelicht en zo niet: bij deze.

Kortom; niet alleen uit geloof zoals jij zegt... immers.... als je daarmee in structuur zou zondigen tegen GOD....in wie zou je dan geloven?! Beslist niet in GOD die vraagt je de Geboden van GOD te volbrengen.

De Geest wordt ook wel de Geest der Waarheid genoemd; wijzend op waarheid...namelijk:

GOD
GODS WOORD
GODS ZOON
GODS WET

En vergis je niet: de Wet is van GOD... dat alleen zou al voldoende moeten zijn om te beseffen dat wat niet van mensenhanden is ook niet door mensenhanden kan worden aangepast.

Volbrengen wat de Wet van ons eist mét de Geest dus.

Josh

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 24 aug 2004 10:28

Josh schreef:Volbrengen wat de Wet van ons eist mét de Geest dus.


En dat gaat in dit leven dus niet lukken Josh. Een beetje zelfonderzoek zou dit ons duidelijk kunnen maken.

Je hebt nl. al gezondigd en daarom ben je schuldig aan de hele Wet.

Gal 3: 10 Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.


Wie in 1 gebod struikelt, heeft de hele wet overtreden. Daarom kunnen wij alleen voor 100% uit genade behouden worden, door het offer van Christus. Onze werken maken ons niet rechtvaardig, ook niet de werken die wij door de Geest doen. Alleen het offer van Christus is goed genoeg.

Wie in Christus gelooft (met een waar geloof, dus geen schijngeloof, tijdgeloof of iets dergelijk), die zal willen leven volgens Gods wet. Niet om daarmee gered te worden, want dat ben je dan al, maar om God te danken voor Zijn redding en tot heil van onszelf, onze naaste en tot eer van God.

Dat niemand de wet ten volle houdt (ook als waar gelovige) wijst ook de apostel Paulus ons aan in Rom. 7, waarin hij aangeeft het goede wel te willen, maar het niet te doen:

14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 24 aug 2004 20:02

Elbert...wie gedoopt is in Jezus staat schoongewassen op in het Lichaam van Jezus.

Zondigen kan echter altijd nog. En toch dienen we te volbrengen wat de Wet van ons eist en daar komt het Middelaarschap van Jezus wederom om de hoek kijken.

Hoewel we door te zondigen tegen de Geboden van GOD het contact verbreken: in Jezus Jezus oprecht vergeving vragen herstelt de Geestelijke band met GOD weer.

Alleen zo kan je volbrengen wat de Wet van ons eist (de Geboden houden!): In Jezus én in Geest.

Josh

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 aug 2004 22:17

Ik snap het niet iig :? dus iig zeg je dat wij God helpen in het zaligworden?

Josh

Berichtdoor Josh » 25 aug 2004 00:27

Yael...jij schreef:
Ik snap het niet iig dus iig zeg je dat wij God helpen in het zaligworden?


Ik zeg dat nergens, bovendien citeer ik de Bijbel...dus ook de Bijbel zegt dat niet :roll:

Volbrengen wat de Wet van ons eist (houden!) mét de Geest betekent dat je niet in zonde opgroeit, maar dus wel in Waarheid en Gerechtigheid. In Jezus kunnen wij vergeving krijgen waar we soms zullen fout-gaan en hierdoor blijft de hernieuwde Geestelijke band met GOD intact, waar Adam en Eva die verbraken door te zondigen.

Wij groeien uit tot een Vrucht; in Jezus én Geest een Vrucht van de Geest.

Als je straks met GOD en Jezus leeft in de Hemel met je nieuwe lichaam zullen we ons prima voelen als een dergelijke Vrucht gerijpt onder omstandigheden die Hemels zijn.

GOD helpt ons om zo te worden zoals het door HEM bedoeld is; zodat we een gezond, liefdevol, oprecht, waarheidsgetrouw en rechtvaardig leven in de Hemel zullen hebben.

Josh :D

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 25 aug 2004 07:02

Josh,

het is misschien toch handig om een goed onderscheid te maken tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking.

Rechtvaardigmaking gebeurt door geloof in Jezus alleen.
Heiligmaking betreft het voortbrengen van vruchten door de Geest.

Rechtvaardigmaking is nodig om gered te worden.
Heiligmaking is nodig om gelijkvormig aan Christus te worden.

Zie ook de volgende link (met dank aan mede-forummer Zondag):
http://www.ratzlaf.com/May%20June%202003%20Another%20Gospel.pdf
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 26 aug 2004 06:08

Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de gojiem zich tot G-d bekeren, niet beroere; maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed. . . . Toen heeft het de gezanten en de oudsten, met de gehele gemeente, goed gedacht, enige mannen uit zich te verkiezen, en met Paulos en Barnabas te zenden naar Antiochie: namelijk Joedas, die toegenaamd wordt Barsabas, en Silas, mannen, die voorgangers waren onder de broeders.
En zij schreven door hen dit navolgende: De gezanten, en de oudsten, en de broeders wensen de broeders uit de gojiem, die in Antiochie, en Syrie, en Cilicie zijn, zaligheid. Nadat wij gehoord hebben, dat sommigen, die van ons uitgegaan zijn, u met woorden ontroerd hebben en uw zielen wankelende gemaakt, zeggende, dat gij moet besneden worden, en de wet onderhouden; welken wij dat niet bevolen hadden; Zo heeft het ons eendrachtelijk te zamen zijnde, goed gedacht, enige mannen te verkiezen, en tot u te zenden, met onze geliefden, Barnabas en Paulus. Mensen, die hun zielen overgegeven hebben voor den Naam van onzen Heer Jesjoea Masjiach. Wij hebben dan Joedas en Silas gezonden, die ook met den mond hetzelfde zullen verkondigen. Want het heeft de Heiligen Geest en ons goed gedacht, u geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: Namelijk, dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien u uzelven wacht, zo zult u weldoen. Vaart wel. (Hand.15:19,20,22-29)
Maar van de heidenen, die geloven, hebben wij geschreven en goed gevonden, dat zij niets dergelijks zouden onderhouden, dan dat zij zich wachten van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij. (Hand.21:25)

Dit is dus wat geboden is aan de volken de rest is mogelijk obtioneel:
Want Mosjeh heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elke sjabbath in de synagogen gelezen. (Hand.15:21)

Dus die 4 dingen die men moet onderhouden genoemd hebbende: daar valt de sjabbath niet onder! Dat de gemeente der gojiem zich later i.p.v. Jiesrael is gaan stellen en toen zich van allerlei aan Jiesrael geboden geboden op de hals heeft gehaald en vervolgen ter benadrukking eigenlijk ook weer niet Jiesrael te zijn weer is gaan schuiven met dagen en data: Sjabbath -> zondag; Pessach van 14 nisan (aviev) naar zondag, etc.
Behoefte aan correctie van deze onjuistheden behoeft dus niet 1 maar 2 stappen:
1 zondag is geen sjabbath
2 sjabbath is niet aan de volken geboden
Dat men vanuit obtioneel en verbondenheid met G-d [en gezondheid] sjabbath gaat houden daar Hij Zelf immers ook op de 7e dag der schepping rustte is voor de gojiem een vrijwillige (verstandige) zaak! maar nog niet verplicht.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 aug 2004 13:08

ik wil jullie de woorden van paulus meegeven die hij richte aan de gemeente van kolossensen. hoofdstuk 2 vers 16:
16
Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;

je mag niemand veroordelen wanneer hij zijn of haar sabbat houdt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Josh

Berichtdoor Josh » 29 aug 2004 02:15

Josh, het is misschien toch handig om een goed onderscheid te maken tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking.


De Bijbel zegt simpelweg:

* Openbaringen 14:12 De Kinderen van GOD houden de Geboden van GOD en hebben het geloof in Jezus en zijn daar standvastig in.

Kennelijk gaat het helemaal niet om rechtvaardiging of heiliging...want: De Kinderen van GOD houden de Geboden van GOD én hebben het geloof in Jezus.

* 1 Johannes 3:4 - 'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Als je de Geboden van GOD niet houdt, zondig je en dat is dus niet de bedoeling, want:

1. Jakobus 2:10 zegt namelijk: Want wie de gehele wet houdt maar in een gebod faalt heeft alle geboden overtreden.

2. Romeinen 8:4 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist (=ons houden aan de Geboden): want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

Kortom: We dienen ons te houden aan de Geboden van GOD om ze te volbrengen; niet uit eigen macht of verdienste, maar omdat GOD dat vraagt.

Iedereen die aanzet om de Geboden niet meer te houden om wat voor reden ook gaat in tegen GODS WOORD en tegen de Geest van GOD.

De Bijbel vertelt trouwens ook dat de vrouw -de ware Kinderen van GOD- vervolgd zullen worden door de duivel omdat zij de Geboden van GOD houden én het getuigenis van Jezus hebben....lees maar:

Openbaring 12:17 De draak ontstak in woede tegen de vrouw en ging weg om haar andere nakomelingen te bevechten: hen die vasthouden aan de geboden van God en trouw blijven aan het getuigenis van Jezus. (12-18) De draak stelde zich op aan het strand van de zee.



Josh

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 29 aug 2004 08:48

Josh schreef:
Josh, het is misschien toch handig om een goed onderscheid te maken tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking.


De Bijbel zegt simpelweg:

* Openbaringen 14:12 De Kinderen van GOD houden de Geboden van GOD en hebben het geloof in Jezus en zijn daar standvastig in.

Kennelijk gaat het helemaal niet om rechtvaardiging of heiliging...want: De Kinderen van GOD houden de Geboden van GOD én hebben het geloof in Jezus. Punt uit!

* 1 Johannes 3:4 - 'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Als je de Geboden van GOD niet houdt, zondig je en dat is dus niet de bedoeling, want:

1. Jakobus 2:10 zegt namelijk: Want wie de gehele wet houdt maar in een gebod faalt heeft alle geboden overtreden.

2. Romeinen 8:4 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist (=ons houden aan de Geboden): want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

Kortom: We dienen ons te houden aan de Geboden van GOD om ze te volbrengen; niet uit eigen macht of verdienste, maar omdat GOD dat vraagt.

Iedereen die aanzet om de Geboden niet meer te houden om wat voor reden ook gaat in tegen GODS WOORD en tegen de Geest van GOD.

De Bijbel vertelt trouwens ook dat de vrouw -de ware Kinderen van GOD- vervolgd zullen worden door de duivel omdat zij de Geboden van GOD houden én het getuigenis van Jezus hebben....lees maar:

Openbaring 12:17 De draak ontstak in woede tegen de vrouw en ging weg om haar andere nakomelingen te bevechten: hen die vasthouden aan de geboden van God en trouw blijven aan het getuigenis van Jezus. (12-18) De draak stelde zich op aan het strand van de zee.



Josh

De vrouw in de woestijn met de 12(!) sterren om het hoofd [en het overige van haar zaad] IS het volk Israel en niet de gemeente of kerk o.i.d. De in Jesjoea gelovende Joden behoorden/behoren inderdaad nog steeds Torah te houden (Hand.21:20-25), doch iets dergelijks is aan hen uit de volken niet geboden! De brief van Ja'akov (Jakobos) is gericht aan de 12 stammen die in de verstrooiing zijn (vs.1:1) - oftewel Jiesrael, en daar dus, zo blijkt uit de context, dengenen uit de Jiesraelieten die gelovig zijn in Jesjoea als zijn Masjiach. De inhoud van die brief is dus overeenkomstig wij konden verwachten Hand.21 in ogenschouw hebbende.

Sam
Laatst gewijzigd door Taytelbaum op 29 aug 2004 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Gebruikersavatar
graankorrel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 jul 2004 20:03

Berichtdoor graankorrel » 29 aug 2004 12:37

[off-topic] Is er al een topic over het oordelen van anderen?
Of over de mogelijke manieren van interpretatie van Rom. 2:1-3 ?

1 Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.
2 En wij weten, dat het oordeel Gods naar waarheid is, over degenen, die zulke dingen doen.
3 En denkt gij dit, o mens, die oordeelt dengenen, die zulke dingen doen, en dezelve doet, dat gij het oordeel Gods zult ontvlieden?


Of bijv. Rom. 14:10, 'Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder?... Want wij zullen allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden.
Of Rom. 14:13, 'Laat ons elkander niet meer oordelen.'

Ik ben benieuwd naar Josh' bijdrage in die discussie...
:|
[/off-topic]

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 30 aug 2004 08:59

Josh schreef:En Elbert probeert kennelijk mensen ervan af te houden om de Geboden van GOD te houden. De Bijbel laat dus zien wie Elbert is cq bij welke ploeg Elbert thuishoort.

Elbert hoort dus niet bij het team van Kinderen van GOD volgens de Bijbel!


Ik zou de beledigingen van Josh onderhand als een compliment op moeten vatten, ware het niet dat hij mijn posts niet leest en mij dingen laat zeggen die ik nooit gezegd heb. Daarmee bewijst hij zichzelf, de mede-forummers en mijzelf geen dienst. :(

In de eerste plaats probeer ik niet om mensen ervan af te houden om de geboden van God te houden, integendeel zelfs. Waar heb ik dat ooit gezegd? :?:

In de tweede plaats probeer ik hier het onderscheid tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking in deze discussie in te brengen, omdat dit een wezenlijk punt van deze discussie uitmaakt. Als Josh daar niet van weten, vind ik dat prima, maar dan wil ik wel graag een voluit-schriftuurlijke uitleg van zien en niet een samenraapsel van bijbelteksten die daar nauwelijks mee van doen hebben.
Het belangrijke punt dat hiermee samenhangt is waardoor wij rechtvaardig voor God worden en hoe we heilig voor God kunnen leven. Welnu, rechtvaardig voor God worden we enkel door geloof. Het geloof dringt ons om heilig voor God te leven en daarbij Zijn leefregels (geboden) te onderhouden (heiligmaking). Een wijnrank kan immers alleen vrucht voortbrengen als hij aan de Wijnstok (Christus) door geloof verbonden is?

In de derde plaats is de vraag wat de plaats is van de oudtestamentische wet in het nieuwe testament. Dat lijkt me toch geen onbelangrijke vraag als je het over de vraag sabbat of zondag hebt. Is het tijdstip van de rustdag van wezenlijk belang voor je behoud, of mag je het 4e gebod ook geestelijk en niet ceremonieel opvatten. Welke plaats neemt hierbij de christelijke vrijheid in? Daar wil ik duidelijk in zijn: de plaats van de wet in het nieuwe testament is duidelijk een andere dan die in het oude testament. De wet is niet meer nodig voor ons behoud, maar is nodig voor onze heiligmaking. Daarbij heeft de christelijke vrijheid haar bijbelse plaats.

Dit zijn allemaal belangrijke vragen die je denk ik in deze discussie zou moeten betrekken. Wie denkt met jip en janneke taal mensen de mond te moeten snoeren in deze discussie, kan beter de discussie overlaten aan mensen die a) wel de Bijbel volledig aan het woord willen laten en b) die niet zo zelfgenoegzaam zijn dat ze alles denken te weten en daarbij iedereen denken af te kunnen branden. Enig respekt moeten we daarbij toch voor elkaar op kunnen brengen? Beledigingen kan ik daarbij niet als iets christelijks zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten