Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zondag
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2004 07:55

Berichtdoor Zondag » 28 sep 2004 11:53

Boudewijn schreef:Als Jezus nu op de Sabbat des heren verschijnt aan Johannes.

Inderdaad: als...
Alleen is het een foute veronderstelling :!:

Boudewijn schreef:... als wij nu Geestelijke Joden zijn

Inderdaad: als...
Alleen is het een foute veronderstelling :!:

Boudewijn schreef:Overdenk uw zondag nog maar eens, voor dat het te laat is. Zonde wordt in het Hemels Koninkrijk uitgesloten, ook het overtreden van het 4e gebod! Trek uw plan!


Je predikt een vals evangelie, Boudewijn. In tegenstelling tot wat de Bijbel ons leert, maak je hier het letterlijk onderhouden van het vierde gebod tot onderdeel van de rechtvaardiging (je weet wel, die formule die ik postte toen het over de Galaten ging).

We zijn niet onder de wet, het is de Geest die ons leidt. En ik laat me door de Geest wel, maar zeker door jou niet voorschrijven, hoe ik mijn leven in Christus moet inrichten.
De Wet = Liefde. De Wet <> Mozes.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 sep 2004 12:04

Helaas Zondag,

Je doet je naam werkelijk eer aan! In elk opzicht! Ik kan niets meer voor je betekenen! Maar ik heb één advies voor je:

Bestudeer de Bijbel ernstig, onder leiding van de Heilige Geest en vraag de Heiland om een oplossing. Want spoedig zul je ervaren, dat mijn weergaven zo slecht nog niet waren!

Je reactie voegt niets toe, en bewijst ook niets wat je daar afwijst!
Ik wordt er ook niet koud of warm van; je reactie is als die van 100 den mensen voor jou, aan mij. Je vertelt me niets nieuws, en maakt mij alleen maar duidelijk dat de Bijbel de juiste essentie van de Gave der profetie is en dat het Getuigenis van Jezus tot weerstand oproept.

Een beter voorbeeld daarvan, had je me niet kunnen geven.
Jezus werd altijd al als een "leugenaar" afgeschilderd! Dus beste jonge, dank voor je openbaring daarvan!

Want je schreef ook:

We zijn niet onder de wet, [b]het is de Geest die ons leidt. En ik laat me door de Geest wel, maar zeker door jou niet voorschrijven, hoe ik mijn leven in Christus moet inrichten.[/b]

En daarvan heb je dus HELEMAAL NIETS begrepen! Want anders had je op die wijze NOOIT gereageerd.

Je WEET wel HOE de klok luidt, maar je weet de Klepel NIET te HANGEN!

Dat is de grondslag van je reactie en daarme VERWERP je Jezus (onbedoeld) en herkent het werk van Satan niet door de kerk die ik je voor heb gehouden.

Je dwaalt omdat je nu juist STEEDS opnieuw de GEBODEN verwerpt, en die NIET wil erkennen, terwijl je HIER de geboden ERKENT:

We zijn niet onder de wet, [b]het is de Geest die ons leidt. En ik laat me door de Geest wel, maar zeker door jou niet voorschrijven, hoe ik mijn leven in Christus moet inrichten..

en aangeeft, MENSEN niet na te willen volgen.

b]We zijn niet onder de wet, het is de Geest die ons leidt. En ik laat me door de Geest wel, maar zeker door jou niet voorschrijven, hoe ik mijn leven in Christus moet inrichten.[/b]

Je hebt mijn posting HELEMAAL NIET begrepen want wie de Heilige Geest meent te moeten navolgen, leeft ALS CHRISTUS en is ZIJN GETUIGENIS, OOK IN DE GEBODEN en dus de SABBAT. (Waar Hij Heer over is)

Waar leert de Bijbel ons dat:

DE WAARHEID WAARIN DE HEILIGE GEEST LEIDT, IS IN HARMONIE MET DE BIJBEL (Jesaja 8:20)

HIJ BRENGT DE WEDERGEBOORTE TOT STAND EN LEERT DE MENSEN DE GEBODEN TE GEHOORZAMEN, DIE HIJ IN HARMONIE LEERT MET DE BIJBEL ( Johannes 3:2-9)

DE HEILIGE GEEST IS DE BRON WAARDOOR WIJ KUNEN LEVEN EN DE WET VAN GOD KUNNEN LEREN NAVOLGEN (1 Korinthiërs 12:8-12)

DE HEILIGE GEEST LEERT DAT WIJ DE GAVEN ERVAN MOETEN GEBRUIKEN OM JEZUS CHRISTUS TE VERHEERLIJKEN (1 Petrus 4:9-12)

Je zegt wel dat je de Heilige Geest navolgd, maar dat LEERT Jezus niet!

Er staat in de Heilige Schrift dat we de Heiland moeten navolgen DOOR de Heilige Geest en dat is HEEL wat ANDERS.

En de site waar je naar verwijst is van dezelfde allure. Voor Christus en tegelijkertijd dwaalleer brengen aangaande Christus. Dus, je bent een papagaai, wat dat betreft! De bekende Babylonische Chaos, of tewel de spraakverwarring, geestelijk én religieus!

Ook Adolf Hitler leerde de mensen, tergelegenheid dat hij de Bijbel als fundament voor zijn regering en doelen toepaste. Zijn boek "Mein Kampf" schijnt met behulp van Schriftgeelrden tot stand te zijn gekomen (ben ik mee bezig te onderaoeken)
De Regering van Roemenië, in de tijd van Chauscescu ondervroeg, door de Securitate, Christenen waarom zij de Regering niet wilde erkennen. met de BIJBEL in de hand. En pas op, Zondag ze hadden dezelfde antwoorden klaar als de mensen van jouw aangewezeg http://www.bible.ca/7-decalogue-plus-go ... -12-17.htm site!

Tot nu toe heb ik de Beesten, dus ook het Vaticaan aangetoond door te wijzen op zowel de Bijbelo, als de bevestiging van Jezus, in Zijn aanhoudenden oproep de geboden te onderhouden alsmede aan geschiedkundig historische feiten!

Je reactie is dus in feite een paniekerige AANVAL op mijn beweringen in mijn laatste posting in plaats van een Bijbels bewezen tegenwerping op hetgeen ik zowel Schriftuurlijk alswel historisch heb aangetoond. Wat kan daar nu op tegen zijn.

Want zonder Hem, zijn wij niets!

Maar beste Zondag; je hoeft je geen zorgen te maken, jij staat aan de kant van degenen die TEGEN de Sabbatvierders zijn, zoals jouw aangewezen site mij leert.

Eigenlijk moet ik mij zorgen maken, omdat ik een Sabbatvierder ben zoals de Almachtige Vader (alle) mensen voorhoudt, dus niet alleen de Sabatvierders die jouw aangegeven site-schrijvers mij wijs willen maken. Zelfs zij zijn zo dom, om hun GEBREK aan kennis op hun site te openbaren, OMDAT zij TEGENSTANDERS zijn van Gods geopenbaarde woord!

Zij beweren wel wat, maar zeggen nergens dat dat in de Bijbel staat; zij geven aan HOE ZIJ daarover DENKEN. Het is een menig, die echter een valse noot laat horen! maar ja, in het land der blinden is éénoog Koning en dat scheelt.

Jezus roept Zijn Christengemeenten op om de geboden tot fundament te maken van hun Geloof, VOORDAT Hij wederkomt, anders kan Hij ze NIET meer VERZEGELEN. Omdat de Paus straks de aardse gelovige (allen katholiek dus) zal aanmerken als zijnde katholiek!

Dus de Heiland doet dat omdat het Grote Babylon, de TEGENSTANDER vertegenwoordigt van Gods Koninkrijk en dus de Sabbat (het 4e gebod). Begrijp je nu niet ZONDAG dat Gods geboden, al VOOR de Sinai en VOORDAT Jezus op aarde was, BESTONDEN.

Ik laat me door http://www.bible.ca/7-decalogue-plus-go ... -12-17.htm écht niet van de wijs brengen. Ik hoop jij ook niet (meer).

De Bijbel werd gegeven om Jezus te Openbaren, niet te bekritiseren of Zijn Waarheid te vedroezelen of menen dat er iets van de geboden af of aan toegevoegd zou moeten worden door mensen.
Als je Openbaringem bekritiseerd, bedenk dan wel dat Jezus de Schrijver is, door een mensenhand. Bedenk dan ook de hier dan de Heer over de Sabbat Openbaringen schrijft en niet de Heilige Vader in Rome die zonodig de BIJBEL MOEST VERANDEREN;(tijden en wetten heeft veranderd, en een Nieuwe Wereldorde aan het oprichten is : Daniël 2 en 3:1-7 alsook verwoord in Openbaringen 13. En let wel beste Zondag dat is de Man die de zondag voor Satan als wereldse dag van aanbidding heeft voortgebracht, uiteindelijk voor de laatste periode van het bestaansrecht van het Grote Babylon.

Uitleggingen van profetieën die niet verhelderen m.b.t. de Schrift en de wet van God, zijn niet uit door God ingegeven, noch zijn zij terug te vinden in het Voorbeeld van Jezus. (weer; Heer over de Sabbat).

Hier is de essentie voor die mensen die zich Christen noemen:

De Joodse leiders, maar ook de Schriftgeelerden van vandaag hadden en hebben de leer der profetie, die alleen in Jezus, door de Heilige geest is te vinden, niet bestudeerd met het oog op de verkondiging van de Messias, de Christus voor ons, maar om hun eigen bewijs te vinden waarmee zij hun eerzuchtige hoop konden staven!

De Paus en zijn organisatie mag daarvan wel een typisch voorbeeld zijn, als in zijn naam mensen verbrand of vervolg worden! Geen voorbeeld van Christus en zeker ook niet in de zondag. Wel een bewijs van een zondig karakter en een onreine Geest!
Want waar hebben we het dan over als we de Dictaturen bekritisren van het Derde Rijk of een Zuid-Amerikaans land dan wel zij die mensen uitroeien, om het zelfde aandachtspunt, de eigen eerzuchtige hoop!
Zoals Openbaring 13 in het bijzonder deze machten beschrijft!

Tenslotte: Wist je trouwens dat de mensen van jouw aangewezen site:

http://www.bible.ca/7-decalogue-plus-go ... -12-17.htm site!

De Rooms katholieke kerk fel aanvallen!

Lees hier maar eens:

http://www.bible.ca/catholic-organization.htm

Maar waar zit nu de clou van deze site Zondag. Wel ze BEKRITISREEN NERGENS dat de Rooms Katholieke kerk de ZONDAG heeft ingesteld.
Dat wil zeggen; Constatijn voerde de zondag (op het gezag van Rome) de zondag in. Rome is net een koekkoek, zij schijnen "technisch" nooit iets aan te kunnen doen om iets, vanuit hun fundament, te realiseren.
En dat klopt. Zij moet e schone schijn ophouden. De ene dag in eht uniform van een zwaarbewapende militair en de andere dag, als een vrome Geestelijke in het habijt! (Ustachi Jogeslavië)


Neen, natuurlijk niet, dan zouden ze ook geen weerwoord tegen de Sabbatvierders (kunnen) hebben!
Ze verkondigen Jezus, zonder de nadruk te leggen op de (Gave der-) Profetie en zonder dat ze ook maar ergens het Getuigenis van Jezus te profileren in hun eigen leven. Want dan zouden zij ook het 4e gebod hebben geëerbiedigd in plaats van te hebben bekritiseeerd en aangevallen aldus de zondag onderhouden!

Kijk, wat een kenmerk van Satans Babylonische Stad en Babylonische Geestelijke verwarring! Of niet soms!

En om het helemaal spannend te maken Zondag, even een uitstapje:

Daniël leert dit, met vooruitziende Profetische blijk:

"And he (Antichrist) shall plant the tabernacles of his PALACE between the seas in the glorious holy mountain; yet he shall come to his end and none shall help him" (Daniel 11:45).

in een "nietszeggende" vertaling in Het Boek:

Daniël 11

43 Hij zal al het goud en zilver en andere kostbaarheden van Egypte in beslag nemen en Libiërs en Ethiopiërs zullen zijn slaven worden.
44 Maar hij zal worden gealarmeerd door berichten uit het oosten en het noorden. Ziedend van woede zal hij uitrukken om velen te vernietigen.
45 Hij zal tussen Jeruzalem en de zee zijn tenten opslaan. Terwijl hij daar is, zal hij sterven zonder dat iemand hem helpt."


En lees nu eens dit, waar de PALEIZEN van de Paus staan, inclusief de mededeling van la Popessa en de tientallen "vaderschappen" die de Pausen, door de eeuwen heen onderhielden. Wat een "Heiligen Vaders" zeg!

http://www.reformation.org/palace.html

Zo de "waarheid" van de Anti-Christ eens even uitgediept!

gegroet

Zondag
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2004 07:55

Berichtdoor Zondag » 28 sep 2004 18:28

Je predikt een vals evangelie, Boudewijn. In tegenstelling tot wat de Bijbel ons leert, maak je het letterlijk onderhouden van het vierde gebod tot onderdeel van de rechtvaardiging (je weet wel, die formule die ik postte toen het over de Galaten ging).
De Wet = Liefde. De Wet <> Mozes.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 sep 2004 18:32

Hallo Zondag,

Je schreef:

@@In tegenstelling tot wat de Bijbel ons leert, maak je het letterlijk onderhouden van het vierde gebod tot onderdeel van de rechtvaardiging @@

Het gaat hier niet om het "letterlijk" d.w.z. wettisch onderhouden van de Sabbat, ,maar in Geestelijk opzicht, naar de gewoonte dus, zoals Jezus!

"Meent niet dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen on te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u:

Eer hemel en aarde vergaat; zal er niet één jota of één titel vergaan van de wet, eer alles is geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden, ontbindt en de mensen zo leert. zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen, die wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen" (Mautheüs 5:16-20)

Laat duidelijk zijn Zondag dat hier de HEER tot ons spreekt, niet Paulus en ook niet de tijd van de Galaten.

Wij dienen, door de Heilige Geest, Jezus na te volgen! Ook in de geboden!

Hulpkaders voor een beter begrip:

http://www.sign2god.com/folders/Wet-terzijde.html

http://www.sign2god.com/folders/als-Jez ... gkomt.html

Dit alles in het licht van de One World Order scenarios van de Paus:

One World Order = Zondag onderhouden
Hemels Koninkrijk = Sabbat onderhouden

http://www.sign2god.com/charta/paus-nwo.html

gegroet en succes met de hulpkaders!
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 29 sep 2004 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 29 sep 2004 07:05

Alles nog eens op een rij:

Vrijgemaakt...én dagelijks brood ?!
Er zijn Christenen die beweren 'dat we vrijgemaakt zijn van de Wet' en dat daarom de Wet niet meer geldig is… Is dit echt zo? Wat zegt de Bijbel hierover? Nog belangrijker: wat zegt Jezus daarover?
--------------------------------------------------------------------------------

Wat Jezus zegt:

Mattheus 5:19 - Blijf de Geboden houden én onderwijzen!
'Wie dus een van deze geboden afschaft, al is het nog zo klein, en anderen leert hetzelfde te doen, zal de kleinste genoemd worden in het hemelse koninkrijk. Maar wie zich aan de geboden houdt en anderen leert hetzelfde te doen, die zal een grote naam hebben in het hemelse koninkrijk.'

Mattheüs 24:11-12 - Blijf de Wet respekteren [=houden!]
'Er zullen vele valse profeten komen en zij zullen velen op een dwaalspoor brengen. En omdat de verachting voor de wet toeneemt, zal de liefde bij de meesten verkoelen.'

Wat de Apostelen ons zeggen en leren

Romeinen 8:4 - Volbrengen van de Wet mét Gods Geest
'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

1 Johannes 3:4 - Zondigen is ingaan tegen Gods Wet 'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Jakobus 2:10 - Met 'de Wet' worden Gods (10-) Geboden bedoeld
'Want wie de gehele Wet houdt maar in één Gebod faalt heeft alle Geboden overtreden.'

Openbaringen 12:17 - De Geboden bewaren én getuigenis Jezus
'En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om strijd te voeren tegen de overigen van haar kroost, die de geboden Gods bewaren en de getuigenis omtrent Jezus bezitten'

Openbaringen 14:12 - Geboden houden én geloof in Jezus hebben
'Hier komt den heiligen volharding te stade, hun die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.'

Overduidelijk blijkt dus, dat de Wet geldig is voor iedereen, maar als we deel uitmaken van het Lichaam van Jezus (door de doop door onderdompeling) en van de Geest (door handoplegging/zalving/doop in de Geest), dan kunnen wij voldoen aan wat de Wet van ons eist.

--------------------------------------------------------------------------------

Johannes 16:8
De Geest wijst op Gerechtigheid, zonde & Oordeel [=Waarheid = Jezus; zie Joh.5:22]
De Wet waardoor wij weten wat Gods Wil is [zie Psalm 119:150-172]
De zonde, tegen Gods Wet aanwijsbaar
Jezus, bij wie wij ons 'dagelijks brood' kunnen krijgen [=vergeving van zonde]; Jezus heeft óók het Oordeel in handen gekregen van God; zie Joh. 5:22
Johannes 15:9-10 - Blijf in mijn Liefde en houdt mijn Geboden!'Ik heb jullie lief zoals de Vader mij liefheeft. Zorg dat jullie in mijn liefde blijven. Als jullie je aan mijn geboden houden, blijven jullie in mijn liefde, zoals ik mij aan de geboden van mijn Vader houd en blijf in zijn liefde.'
Jezus heeft de Geboden van de Vader lief (de Wet) en Jezus vraagt ons om zijn Geboden lief te hebben; en de Geboden van Jezus zijn:


a) heb God lief boven alles en

b) heb je naaste lief als jezelf.
Hoe je de Geboden van Jezus houdt zoals de Vader dat verlangt? Door net als Jezus de Geboden van de Vader te houden;
Immers: [lees Exodus 20]

Hoe je God de Vader liefhebt: Gebod 1 t/m 4 gaat daarover

In één God geloven [de Vader], géén gesneden beelden maken/aanbidden, Gods naam niet misbruiken, de Sabbat [=vrijdag-zonsondergang tot zaterdag zonsondergang] houden.

Hoe je je naaste liefhebt: Gebod 5 t/m 10 gaat daaroverJe ouders eren, niet doden, niet overspel plegen, niet stelen, geen valse getuigenissen afleggen, niet iets van een ander begeren


--------------------------------------------------------------------------------

De Wet: nog steeds geldig en van kracht
Jezus zegt zelf in Mattheüs 5:18
'Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.'

Conclusie:

De Hemel en Aarde zijn nog zeker niet voorbijgegegaan. Jezus is nog niet teruggekomen en het eindoordeel heeft nog niet plaatsgevonden.

De Wet is nog steeds geldig en van kracht, maar ieder die gedoopt is in de Naam van Jezus én deelheeft aan de Geest, dagelijks de zonden bij Jezus belijdt -het dagelijks brood vraagt- zal vergeven zijn en de Genade van God ontvangen!

AMEN !

Bron:
http://www.sign2god.com/folders/Wet-terzijde.html

Deze site:http://www.bible.ca/7-decalogue-plus-gospel-rev-12-17.htm draagt dus Anti-Christelijke aspecten in zich!

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 29 sep 2004 18:37

Boudewijn,

2 vragen (of meer, t is maar hoe je het ziet):

Houden de ZDA Pessach (Pascha + matsesfeest), Soekoth (Loofhutten), Jom Kipoer (Verzoendag), Sjavoe'oth (Wekenfeest)?

Tot wie sprak Jesjoea in Mattheus, Markus, Lukas, Johannes en voor wie getuigde Hij dat moment gekomen te zijn?

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 30 sep 2004 08:39

Beste Sam,

Ik denk dat met deze informatie, voldoende is gezegd;

Dwaze Galaten…of standvastige kinderen van God?
Paulus spreekt de Galaten stevig toe en wijst hen op redding door geloof in Jezus en dat de Wet niemand kan rechtvaardigen. Johannes spreekt in Openbaringen 14:12 echter uit, dat Gods Kinderen (in de eindtijd) de Geboden van God zullen houden en in Jezus geloven en standvastig (daarin) moeten blijven. Wie heeft nu gelijk? Paulus of Johannes?

Context van uitspraken…
Alle uitspraken van de leerlingen van Jezus dienen in context te worden bekeken. Natuurlijk spreekt de Geest altijd de Waarheid, maar toch dienen gesproken woorden altijd in verband te worden bezien én uitgelegd. En natuurlijk gaat hetgeen Jezus leert en rechtstreeks boven alles wat door anderen in context wordt gesproken.

Over Joodse gebruiken en niet eerst Jood hoeven te worden…
Uit Galaten 2:11-17 weten we, dat er mensen binnen hun gemeente waren, die wilden aansturen op het 'terugbrengen naar Joodse gebruiken' als de besnijdenis en rein voedsel eten. Paulus verwoordde dit in Galaten 2:14 extra duidelijk en wel als volgt: 'Hoe kun je dan niet-Joden dwingen als Jood te leven?'.

Paulus zei simpelweg, dat je niet een Jood hoeft te worden om behouden te kunnen worden. Ook zei Paulus twee verzen verderop, dat 'geen mens rechtvaardiging kan vinden door het naleven van de Wet'.

Kortom: noch het Jood-zijn of worden of het naleven van de Wet kan je voor God rechtvaardigen. Spreekt Johannes in de hem gegeven openbaring dan niet met de Geest van God? Heeft Johannes het fout als hij schrijft, dat de mensen die God toebehoren zich aan de de Geboden van God houden?

Wat Jezus ons leert aangaande de Geboden
Voordat we de uitspraken van de leerlingen van Jezus verder gaan bekijken en toetsen aan de Bijbel is het natuurlijk zéér belangrijk wat de Meester -Jezus zelf- zegt over de Geboden.
Jezus zegt:

Dat de Wet in z'n geheel geldig blijft totdat hemel en Aarde voorbijgaan (Mattheüs 5:18)
Dat we ons aan de Wet dienen te houden en dat we anderen moeten onderwijzen en aansporen om hetzelfde te doen (Mattheüs 5:19)
Dat voor Zijn Wederkomst de Wet veracht zal worden en dat de liefde zal bekoelen (Mattheüs 24:11-12)
Dat je in Zijn [Jezus] Liefde dient te blijven en dat je je daartoe aan Zijn [Jezus] Geboden dient te houden (Johannes 15:9-10)
Uit de eerdere korte studie 'vrijgemaakt én dagelijks brood' weten we, dat de Geboden van Jezus niets anders zijn dan de Geboden van God in Liefde en Geest. En dat we allen het 'dagelijks brood van Jezus' nodig hebben ter vergeving van zonden.

De andere uitspraken van Jezus laten ook duidelijk zien, dat de Wet wel degelijk geldig is en blijft en dat de Wet onderwezen en gehouden dient te worden.

Gezien de uitspraken van Paulus zou je kunnen denken: 'dus dat geldt alleen voor Joden ?'. Nee dus, want uit Romeinen 8:4 weten we, dat Christenen wel degelijk moeten volbrengen wat de Wet van ons eist, maar dan wel mét de Geest van God

Romeinen 8:4 - We moeten volbrengen wat de Wet van ons eist!
'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

1 Johannes 3:4 - Zondigen is ingaan tegen Gods Wet
'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Jakobus 2:10 - Met 'de Wet' worden Gods Geboden bedoeld
'Jakobus 2:10 - Want wie de gehele Wet houdt maar in één Gebod faalt heeft alle Geboden overtreden'

Heeft Paulus de Galaten dan onjuist terecht gewezen? Nee, zeker niet. Hij had zeker gelijk, dat je niet eerst een (besneden) Jood hoeft te worden om 'behouden te worden'. En ook kan (zelf) de Wet naleven ons niet rechtvaardigen/behouden. Dus daarin heeft Paulus zonder meer gelijk.

Doel van de Geboden van God en Jezus
Zowel Paulus als Johannes hebben gelijk. Paulus als het gaat over geloof in Jezus versus (zelf-)rechtvaardiging door houden van de Wet en Johannes als het gaat om hetgeen God van Zijn Kinderen verlangt.

Uit Romeinen 8:4 weten we, dat we met hulp van de Geest dienen te volbrengen wat God van ons eist door Zijn Wet. Niet zodat we onszelf kunnen rechtvaardigen, maar eenvoudig om niet te groeien in zonde (1 Joh. 3:4), maar in de vrucht van de Geest.

Jezus vraagt ons om in Zijn Liefde te blijven (Joh. 15:9-10) en Zijn Geboden te houden, zoals Hij de Geboden van de Vader hield. En we weten inmiddels, dat de Geboden van Jezus dus mét de Geest precies dezelfde Geboden zijn als die van Zijn Vader (!), dan weet je onmiddellijk, dat LIEFDE het doel is van de Geboden. Groeien in Liefde voor God en de naaste.

En deze liefde wordt zichtbaar en krijgt vorm in de Vrucht van de Geest. Aantoonbare veranderingen van onze 'erfzondige-ik'. Die 'erfzondige-ik' wordt waarlijk vernieuwd in Liefde.

Wet én Geest tesamen leiden tot Liefde…en God!
Om te kunnen groeien in de vrucht van de Geest moeten we in de Liefde van Jezus blijven. En daartoe moeten we de Geboden houden en wat de Geboden van ons verlangen volbrengen, anders zondigen we wéér tegen de Vader en verbreken we wederom de vernieuwde band met God door Jezus. En dit volbrengen van de Geboden kunnen we alleen mét de Geest van God.

Geloof in Jezus én onze vraag aan Hem om vergeving van begane zonden herstelt de band weer met God. Jezus geeft ons graag 'het dagelijks brood' ter vergeving.

En dan kan je weer verder met God en Zijn Geest; ten dienste van je naaste om op die wijze te groeien in de vrucht van de Geest en in Zijn Liefde.

Ter ere van God!

Maar nu dit:

Christenen in de wereld zijn NIET navolgers van Christus, want de Wereldleiders alsook de Bisschop van Rome zien de Christenen alleen vanuit het fundament en Leiderschap van de Rooms Katholieke Kerk met als Wereldleider de Paus. Lees meer eens HEEL zorgvuldig deze Joodse site:

http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi44-3c.php

waaruit aangehaald:

@@Terugkijkend kan gesproken worden van een uiterst waardevol bezoek van de Paus aan Israël, een bezoek dat een positieve bijdrage geleverd heeft aan de verbetering van de verhoudingen tussen Joden en Christenen.@@.

Vrede voor Israël. De Messias heeft ons duidelijk medegedeeld dat er geen vrede zal komen en zijn op deze wereld. Zieje nu Sam hoe zowel het volk Israël van de wereldse Staat én de Paus, de Anti_Christ hier op een wel zeer dubieus fundament samenspannen?

De ware volgeling van Jezus is de Geestelijke Jood, die hier als bijwoner een Geestelijk Rijk navolgt, waarvan de Koning IN de hemel is en waar de heilige Geestelijke Stad zich nog bevindt, het Hemelse Jeruzalem!

Van Messiaanse Joden wet ik dat, in veel gevallen, NIET het Kruis als herinnering, in hun (kerk) Synagogje hangt (leeg dus) maar de 2 stenen tafelen. Volkomen in overeenstemming met hun achtergrond en de feitelijke eerbiediging, die hun voorvaderen in het OT nalieten, in het licht van de Messias -toen- in hun midden (notabene)
In dat opzicht is het dus juist dat zij die Jezus -nog- Geestelijk navolgen alsmede die Joden die de Messias ook Geestelijk tot hun Verlosser erkennen, GEZAMELIJK het Geestelijk Israël zijn, die ene Reine vrouw, de Bruid van Jezus!

Want Christenen m.b.t. de OT inzichten en tijd alsook het Oude Verbond, worden nu alleen nog maar in relatie gebracht met Rome,...vanuit politiek-religieus zichtspunt in het grote Babtlon en DAAR ligt HUN verbondenheid in! Zelfs de Israëlische Regering erkent dat, zoals je in de vorige link jebt kunnen lezen, hier herhaalt:

http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi44-3c.php


gegroet

David
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jul 2004 18:27
Locatie: Barendrecht

Berichtdoor David » 30 sep 2004 11:41

Taytelbaum schreef:Boudewijn,

2 vragen (of meer, t is maar hoe je het ziet):

Houden de ZDA Pessach (Pascha + matsesfeest), Soekoth (Loofhutten), Jom Kipoer (Verzoendag), Sjavoe'oth (Wekenfeest)?

Tot wie sprak Jesjoea in Mattheus, Markus, Lukas, Johannes en voor wie getuigde Hij dat moment gekomen te zijn?

Sam


Hoi Sam,

Nee Sam de ZDA vieren helaas wel pasen en kerstmis.
Ik weet wel de UCG United Church of God die heel veel op de ZDA lijken wel de feestdagen vieren.
Ik ga vanavond trouwens eens een Soekoth viering meemaken.
Lijkt me heel bijzonder.
Vertel je wel hoe het geweest was.


Gods zegen,

David :)

Zondag
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2004 07:55

Berichtdoor Zondag » 30 sep 2004 17:02

David schreef:
Taytelbaum schreef:Boudewijn,

2 vragen (of meer, t is maar hoe je het ziet):

Houden de ZDA Pessach (Pascha + matsesfeest), Soekoth (Loofhutten), Jom Kipoer (Verzoendag), Sjavoe'oth (Wekenfeest)?

Tot wie sprak Jesjoea in Mattheus, Markus, Lukas, Johannes en voor wie getuigde Hij dat moment gekomen te zijn?

Sam


Hoi Sam,

Nee Sam de ZDA vieren helaas wel pasen en kerstmis.


Het is inderdaad wel heel vervelend dat je de periode voorafgaand aan deze christelijke feesten en op de dagen zelf geestelijk kunt groeien doordat er aandacht aan wordt besteed in je gemeente en je er thuis mee bezig kunt zijn...
Dan kun je maar beter proberen om niet zoveel op andere kerken te lijken in die periode.
De Wet = Liefde. De Wet <> Mozes.

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 30 sep 2004 19:49

Beste Boudewijn,

Bedankt voor je reageren. Toch heb ik geen antwoord op mijn redelijk precies gestelde 1e vraag van je gekregen, maar ik heb het reeds van David ontvangen, hoewel ik het antwoord al wel wist. De bedoeling met deze vraag was om aan te geven dat de ZDA niet konsekwent in hun wetsleer zijn, zoals te zien is uit het niet houden der feesten, ook andere kerkgenootschappen hebben het niet zo op met deze hoogtijdagen van HASJEM. Jij beweert dat elders dat het beest in Daniel 10 het een en ander gewijzigd heeft. De tekst luidt daar:
en hij zal verzinnen de gezette tijden en wet te veranderen, [etc.] (Dan.7:25)
Let wel, ik zeg dit niet om te kwetsen; ik meen echter te constateren.
Ook mijn 2e vraag is ontweken. De Evangelien beschrijven onderdelen uit de periode dat Jesjoea op aarde in het vlees wandelde en nog niet verhoogd was aan de rechter van HASJEM. Hijzelf getuigde toen over Zijn komst:
Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael (Matth.15:24)
Aan Zijn leerlingen geeft Hij bij Zijn hemelvaart pas de opdracht de boodschap aan de volkeren te verkondigen:
Ga dan heen, onderwijs al de volken (Matth.28:19a)
In tegenstelling tot wat Hij hen voor die tijd opdroeg:
U zult niet heengaan op de weg van de volkeren, en u zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen. Maar ga veel meer heen tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael. (Matth.10:5,6)
Dit alles werd reeds tevoren geprofeteerd:
En nu zegt HASJEM, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft, dat Ik Ja'akkov tot Hem weerbrengen zou; maar Jiesrael zal zich niet verzamelen laten; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen van HASJEM, en Mijn G-d zal Mijn Sterkte zijn. Verder zei Hij: Het is te gering, dat U Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Ja'akkov, en om weer te brengen de bewaarden in Jiesrael; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der volken, om Mijn verlossing te zijn tot aan het einde der aarde. (Jes.49:5,6)
Wie heeft onze bericht geloofd, en aan wie is de Arm van HASJEM geopenbaard? (Jes.53:1)


Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

David
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jul 2004 18:27
Locatie: Barendrecht

Berichtdoor David » 01 okt 2004 22:44

Taytelbaum schreef: De bedoeling met deze vraag was om aan te geven dat de ZDA niet konsekwent in hun wetsleer zijn, zoals te zien is uit het niet houden der feesten, ook andere kerkgenootschappen hebben het niet zo op met deze hoogtijdagen van HASJEM.


Hoi Sam,

Je raakt nu wel de kern van de leer van de ZDA.
ZDA maken een duidelijk een verschil in de Wet van Mozes die op vergankelijke rollen geschreven was en naast de ark des verbonds lagen en de 10 geboden die op onvergankelijke stenen tafelen geschreven waren en in de ark lagen.
Ik weet alleen niet waar ze gebleven zijn.( Berg Nobo? Ethiopie?) Misschien heeft God ze bewaard zodat ze niet verloren gaan en bij het oordeel getoond zullen worden.
De wet van Mozes is dan niet meer geldig. Die zijn aan het kruis genageld. De 10 geboden wel.
Aangezien de 10 geboden het sabbatsgebod bevatten is de sabbat niet vervallen maar de mozaische dus wel.
Hoewel het eten van onrein voedsel weer wel verboden is.

David ;)

Zondag
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2004 07:55

Berichtdoor Zondag » 03 okt 2004 00:03

David schreef:De wet van Mozes is dan niet meer geldig. Die zijn aan het kruis genageld. De 10 geboden wel.

Dan heb je nog heel wat uit te leggen. De Schrift maakt namelijk helemaal geen onderscheid tussen de wet van Mozes en de Tien Woorden. De Tien Woorden staan namelijk opgetekend (2x) in de wet van Mozes. De wet van Mozes, die bestaat uit de Pentateuch.

Daarom wordt in verschillende teksten in het OT, waar over de wet wordt gesproken, verwezen naar een van de boeken uit de Pentateuch.
2 Koningen 14:6 ---> Deuteronomium 24:16
Jozua 8:31 ---> Exodus 20:25

Ezra leest toch echt niet een wet van Mozes voor, zonder de Tien Woorden er bij te betrekken. Die waren toch zeker ook opgetekend in het 'boek der wet van Mozes', en niet verloren gegaan...
Neh. 8:2 En men verzocht de schriftgeleerde Ezra het boek der wet van Mozes, die de HERE aan Israël gegeven had, te halen.

De wet bevat "al de geboden, verordeningen en inzettingen van de HERE, onze Here" (Nehemia 10:29).

En gaat het in Galaten 5:1-3 alleen maar om de wet exlusief de Tien Woorden? Nee.

Ik herhaal nog eens wat David schreef:De wet van Mozes is dan niet meer geldig. Die zijn aan het kruis genageld. De 10 geboden wel.

Als er iets aan het kruis genageld is, dan wel de sabbat. Paulus gaat er nog apart op in in Kol. 2:13-17 ("Laat dan..."). Waarom blijf je je blind staren op een schaduw terwijl je beter je blik volledig kunt richten op de werkelijkheid, Christus?

En dan nog ... ik ben geen Jood (daar hebben we het al over gehad) aan wie de wet is gegeven. Jezus heeft een nieuw en groot gebod over Liefde met een hoofdletter. En daar hangt heel de wet en de profeten aan. Niet alleen maar de Tien Woorden.

David schreef:Hoewel het eten van onrein voedsel weer wel verboden is.

Door wie of door wat is dat verboden? Wat is het Schriftbewijs daarvoor? Ik constateer met Sam dat de ZDA niet consequent met de wet omgaat. Wel Leviticus 11, maar niet Leviticus 12 (om maar eens wat te noemen)? En dat terwijl die wet naast de ark ligt en aan het kruis genageld is?
De Wet = Liefde. De Wet <> Mozes.

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 03 okt 2004 01:07

David schreef:Hoi Sam,

Je raakt nu wel de kern van de leer van de ZDA.
ZDA maken een duidelijk een verschil in de Wet van Mozes die op vergankelijke rollen geschreven was en naast de ark des verbonds lagen en de 10 geboden die op onvergankelijke stenen tafelen geschreven waren en in de ark lagen.......De wet van Mozes is dan niet meer geldig. Die zijn aan het kruis genageld. De 10 geboden wel.
Aangezien de 10 geboden het sabbatsgebod bevatten is de sabbat niet vervallen maar de mozaische dus wel.
Hoewel het eten van onrein voedsel weer wel verboden is.

David ;)


Hey David,

Ik vind dit wel een hele vreemde constatering. Ik wist niet dat je hier zo over dacht. Ik neem aan dat je vindt dat de wet "exclusief de 10 Woorden" aan het kruis genageld zijn op basis van wat Paulus schrijft in Kolossenzen 2:14.

Ik denk dat iedere gelovige zich op Yeshua behoort te richten ipv oop Paulus en dat alles wat Paulus zegt ook moet worden gelezen in het licht van wat Yeshua heeft geleerd. De zendeling kan zijn zender niet tegenspreken. Yeshua heeft in Mat 5:17-20 zelf gezegd dat er van de Tora niet één tittel of jota zal vervallen voordat de hemel en aarde vergaan zijn. Dat houdt dus in dat er geen één tittel of jota "aan het kruis genageld" kan zijn, voordat de hemel en aarde evergaan zijn. Dus óók niet toen Yeshua aan het kruis werd genageld toen de hemel en aarde nog niet vergaan waren. Die zijn blijkbaar nog steeds niet vergaan en dús is zelfs het kleinste gebod nog van kracht. Hoe moeten wij Paulus dan begrijpen in Kolossenzen 2:14?

Men leest dit gedeelte alsof Yeshua de Tora heeft uitgewist. Dat snijdt om diverse redenen geen hout. Een simpel voorbeeld hiervan is de gewone rechtszaak. Stel: Ik bega een misdaad tegen de wet, dan word ik niet veroordeeld door het feit dat er staat dat ik die misdaad niet mag begaan. Omdat de Nederlandse wetgeving zegt dat ik niet mag doden, wil nog niet zeggen dat ik schuldig ben aan dat gebod, want zolang ik dat gebod niet overtreed kan ik niet schuldig bevonden worden. Mijn schuld blijkt pas uit mijn overtreding! De wet is de maatstaf of norm! Mijn overtreding wordt dan tegen het licht van de wet gehouden en tegen mij gebruikt en getuigt dan tegen mij en op basis daarvan word ik schuldig bevonden en veroordeeld of vrijgesproken. Mijn overtreding is dus het bewijsstuk en niet de wet. Als de wet wordt weggehaald, dan betekent dat chaos, omdat er geen norm meer is. Daarom kan de wet in deze verzen absoluut niet het bewijsstuk zijn dat is weggewist, maar onze overtredingen wel. Die zijn het bewijsstuk. Bovendien is Yeshua niet met de Tora naar het kruis is gegaan. Hij heeft onze overtredingen aan het kruis genageld en uitgewist en zo over de overheden en machten gezegevierd. Zonder wet is er wetteloosheid. Zonder overtredingen is er onschuld. En dat heeft Yeshua voor ons bewerkstelligd. Hij is in onze plaats gestorven en zo worden wij onschuldig bevonden voor God, door Zijn bloed.

Bovendien wordt het woordje "dogma" in vers 14 NOOIT ivm Gods Tora gebruikt. Dogma's zijn menselijke inzettingen. Tora is goddelijk.

Groetjes,
Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 03 okt 2004 01:16

Zondag schreef:Als er iets aan het kruis genageld is, dan wel de sabbat. Paulus gaat er nog apart op in in Kol. 2:13-17 ("Laat dan..."). Waarom blijf je je blind staren op een schaduw terwijl je beter je blik volledig kunt richten op de werkelijkheid, Christus?


Hoi zondag,

Dat is m.i. niet wat Sha'ul [Paulus] hier zegt.

Mijn zienswijze op dit stukje:

Sha’ul schrijft hier aan heidenen, die tot geloof waren gekomen. Er waren natuurlijk ook veel mensen die niet geloofden. De gelovigen waren hier de buitenbeentjes en deden dingen die tegen de normale gang van zaken gingen, zoals het vieren van de Shabat, nieuwe maan, kosher eten, enz. Men kreeg daar blijkbaar commentaar over, daar Sha’ul ze geruststelt door ze te vertellen dat ze zich door niemand geoordeeld hoefden te voelen. Juist spoort hij hen aan om zich hieraan vast te houden, omdat het Yeshua beschaduwd. Kerst met zijn kerstboom niet! Pasen met zijn paashaas niet! Velen lezen deze passage alsof Sha’ul de Shabat, nieuwe maan en andere Bijbelse Feestdagen verwerpt als zijnde “slechts” (Met het oog op de NBG vertaling) een schaduw. Maar de Griekse grondtekst leert ons dat het woordje “slechts” hier niet eens voorkomt en dus is toegevoegd door de vertalers. Bovendien geeft het woord “slechts” een negatieve lading aan de tekst. De StatenVertaling heeft het hier wel goed vertaald:

“16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.”

Sha’ul zegt hier eigenlijk dat zij juist moeten vasthouden aan die dingen, omdat die allemaal een schaduw, een voorafschaduwing zijn van de toekomende dingen. De werkelijkheid, ofwel lichaam (Yeshua) is fysiek niet bij ons, maar zijn schaduw (Tora) wél! Wij kunnen daardoor alvast proeven van wat komen gaat en doen er wél aan om hier acht op te geven. In het westers denken heeft het woord “schaduw” ook een negatieve lading. Terwijl dat in de Bijbelse denkwijze juist vaak andersom is. Denk maar aan de uitdrukkingen als “ADONAI is uw Bewaarder, ADONAI is uw schaduw aan uw rechterhand” of “Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, vernacht in de schaduw des Almachtigen” of “ja, in de schaduw van uw vleugelen zal ik schuilen, totdat het onheil voorbij is”. Het wordt allemaal nóg duidelijker als wij opmerken dat het Sha’ul hier om menselijke inzettingen (zie vers 22 en kopje "De dwaasheid van menselijke inzettingen"), te doen is, terwijl de Shabbat, de Feestdagen en de spijswetten goddelijke inzettingen zijn, die God Zelf heeft gegeven als altoosdurende inzettingen voor zowel de geboren Israëliet als ook de vreemdeling die in hun midden vertoefd! (Zie Efeziërs 2:19)

“20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.”

Als Sha'ul het dus over leringen van mensen heeft, dan kan hij het dus NOOIT over de Tora en zaken aangaande Tora hebben, want dat zijn leringen van God (Het woordje Tora betekent ook geen "wet" maar "onderwijzing").

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 03 okt 2004 09:37

Beste Nakdimon en Zondag,

Ik ga er vanuit dat David mij de opvatting van de ZDA schetste, maar dat als je niet goed leest wat David zegt je zou denken dat hij hierboven zijn eigen mening aangaande de wet geeft. Maar ik kan dit ook fout hebben ... ?

Zondag,

M.b.t. het begrip "wet" - "Torah":
A
De Torah betaat uit de vijf boeken van Mosjeh (Mozes), dat zijn Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deutoronomium; de hebreeuwse namen van de vijf boeken zijn: B'resjieth, Sjmoth, Wajjikra, B'miedbar, D'variem. In Nederland wordt de Torah ook wel de Pentateuch (penta - vijf) genoemd vanwege de vijf boeken. Ook werden deze boeken wel "Mozes" genoemd: Gen. - 1 Mozes; Ex. - 2 Mozes; etc.
Oorspronkelijk in een Sefer (boek, in rol vorm; zie: Deut.31:24) en een kopie daarvan op grote met kalk bestreken stenen geschreven (Deut.27:2-4,8; Joz.8:32). Later in de vorm van een boekrol verblijvend in het Heiligdom, later ook een kopie voor de koning, en veel later, toen het gebruikelijk werd in Synagogen diensten te houden, ook copien aldaar. Voor de Griekse overheersing uitsluitend in oud Hebreeuws (Paleo-Hebreeuws) geschreven, daarna (misschien al eerder), tot de huidige dag in het Arameese kwadraatschrift. De gehele rol wordt tegenwoordig in een jaar uitgelezen, maar de naar de gewoonte van hen die in Jehoedah (Judea) en haGalil (Galilea) woonden, duurde de leescyclus wel 3 en een half jaar. Door de uitdunning van de Joodse bevolking door oorlogen (70, 135, etc.) is de continuiteit van deze ritus verloren gegaan. De Joden van Egypte hielden haar nogtot de 11e eeuw.

B
In de tijd van Jesjoea werden ook alle andere boeken van de Schrift (N.T. bestond nog niet) Torah genoemd (bijv. Joh.10:34 - Ps.82:6; 15:25 - Ps.35:19 en 69:5), maar specifiek werd er als de Wet [van Mozes] ([Sefer] Torath Mosjeh) ook de vijf boeken hierboven genoemd bedoeld met daarnaast de Profeten (waaronder dan blijkbaar ook de K'toeviem - de Geschriften vielen) en de Psalmen.

De verzameling boeken die door de christen Oude Testament genoemd worden, heeten in het Jodendom T'NaCH, een acronym dat staat voor drie soorten van boeken uit de reeks:
T' - Torah, de Wet (Gen., Ex., Lev., Num., Deut.)

Na - N'vie'iem, de Profeten (Joz., Richt., 1 en 2 Sam., 1 en 2 Kon., Jes., Jer., Ezec., Hos., Joel, Amos, Ob., Jona, Micha, Na., Hab., Zef., Hag., Zach., Mal.)

CH - K'thoeviem, de Geschriften (Ps., Spr., Job., Hoogl., Ruth, Klaagl., Pred., Esther, Dan., Ezra, Neh., 1 en 2 Kron.)

Er zijn nog kleinere onderverdelingen van de Profeten:
N'vie'iem Riesjoniem (v. riesjon - eerste, vorige) - de Vroege Profeten (Joz., Richt., 1 en 2 Sam., 1 en 2 Kon.)
N'vie'iem Acharroniem (v. acharon - laatste, late, latere, volgende) - de Late(-ere) Profeten (Jes., Jer., Ezec.)
Tre Asar (aramees: tre - twee, asar - tien) - de Twaalf [kleine Profeten] (Hos., Joel, Amos, Ob., Jona, Micha, Na., Hab., Zef., Hag., Zach., Mal.)

C
Ook kan men met de Torah het hele stelsel van regelementen duiden dat Mojeh van HASJEM ontvangen aan het volk Jiesrael doorgaf en opgetekend werd in de Choemasj (5 boeken van Mosjeh). Er zijn verschillende benamingen voor de regelementen, die ik hier niet ook nog eens allemaal zal gaan opsommen.

Wanneer we dus niet goed op de hoogte zijn van de door mij genoemde mogelijkeden van classificaties voor het woord Torah - wet, kunnen we tot onjuiste conclusies komen. Een voorbeeld daarvan is:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Matth.5:17).

Maar let nu goed op het accent "wet of de profeten". Het gaat hier dus helemaal niet om de regelementen opgetekend in de 5 boeken van Mosje, maar om de 5 BOEKEN van Mosje (Mozes) en de BOEKEN der profeten! En als de Torah en profeten achter elkaar genoemd worden m.b.t. vervullen van die, dan gaat het in die boeken over vervulling van de profetieen en niet om het een keertje doen van elke inzetting.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten