Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 11 sep 2004 20:13

joepie schreef:
Josh schreef:De Apostelen braken elke dag het brood. Gelukkig weten we dat Jezus heel duidelijk heeft verteld, dat de geboden van God geldig blijven...

Trouwens: de Sabbat is de dag van GOD; de Zoon van GOD zal de dag van Zijn GOD en HEER niet kunnen en niet willen afschaffen afschaffen.

Zondigen is tegen de Geboden van God ingaan, terwijl de Bijbel ons juist oproept om de Geboden te volbrengen mét de Geest......

Josh :roll:


Toch ben ik graag een navolger van Paulus ;-) En vier dus op zondag de dag des Heren.

Ik ben blij het nu eens met Josh eens te kunnen zijn:

Inderdaad, men kwam dagelijks samen om brood te breken:
En dagelijks eendrachtig in de Tempel volhardende en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid van de harten (Hand.2:46)

Brood was vroeger in Israel het hoofdbestanddeel van een maaltijd. Tevens getuigde het van gemeenschapszin en liefde en gastvrijheid dit te delen. De vroege gemeente brak dan ook dagelijks brood aan de huizen. Let wel, wijn wordt dan niet genoemd. In de Joodse gemeenschap is motsi maken (brood met elkaar breken) nog steeds gemeengoed. De kerk is na vele omvormingen deze gewoonte (het brood breken en het dagelijks samenkomen) verloren. “En op de eersten [dag] van de week, toen de leerlingen bijeengekomen waren om brood te breken,” (Hand.20:7), wijst hier dus niet op een vast staande gewoonte om op de 1e te vergaderen, maar op de gewoonte om bijeen te komen om brood te breken; die dag dat Paulos kwam de eerste dag van de week zijnde.
Niet alleen Hand.2:46 getuigd van dat dagelijks samenkomen, verderop lezen we:
En zij hielden niet op, elke dag, in de Tempel en bij de huizen, te leren, en Jesjoe de Gezalfde te verkondigen (Hand.5:42).

Vele jaren later lezen we het nog steeds als opdracht aan de in Jesjoea gelovende Joden:
Maar vermaant elkaar elke dag, zolang als het heden genoemd wordt, ... (Hebr.3:13)

En in het begin 2e eeuw vinden wij hiet nog getuigenis aan wanneer Barnabas in zijn brief verordineert:
..., en zoek elke dag de omgang met de heiligen ... (Barn.19:10)


"Dag des Heren" in het boek Openbaring, lijkt mij in de context van het boek gelijk aan "De dag van HASJEM" (Jes.2:12; 13:6,9; Jo'el 2:1,11,31; Amos 5:20; Ob.1:15; Zef.1:14), en nergens wordt volgens mij met deze terminilogie de Sjabbath geduid in T'NaCh (O.T.).

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 12 sep 2004 01:25

joepie schreef:Ik las net in Handelingen 20 dat Paulus ook al op de eerste dag der week samen komsten hield. En het brood brak.

7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.


Hoi Joepie,

Heb je ook gelezen dat de aopstelen dagelijks bij elkaar kwamen en het brood braken? Dus niet alleen op de zondag.

Ook als je bovenstaande tekst leest weet je dat die "eerste dag der week" niets minder dan de zaterdag avond was, dus de avond na de afsluiting van de Sabbat, ook wel "Motz'ei Shabbat" genoemd. Paulus hield dus zaterdag avond zijn toespraak en zette die voort tot middernacht.

Buiten dat: Heb je ook gelezen hoevaak er wordt gezegd dat Paulus "naar zijn gewoonte" op de Sabbat naar de synagoge ging en daar de samenkomsten bijwoonde?

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 12 sep 2004 01:27

joepie schreef:Ja, je hebt gelijk. We moeten navolgers van Jezus zijn.
En aangezien Paulus één van zijn apostelen was, denk ik dat we er zeker geen verkeerd aan doen om net als hij de dag des Heren op Zondag te vieren. Vind het wel een mooi onderscheidt van de joden die Christus nog steeds verwachten, en de Christenen die al zijn opstandingsdag vieren!


Joepie,

De Dag des HEREN is géén zondag, maar de Dag des Oordeels. Over het algemeel willen Christenen graag zien dat er met "Dag des Heren" de zondag wordt bedoeld, maar dat is dus niet zo.

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 12 sep 2004 16:21

Josh schreef dit:

De Apostelen braken elke dag het brood. Gelukkig weten we dat Jezus heel duidelijk heeft verteld, dat de geboden van God geldig blijven...

Trouwens: de Sabbat is de dag van GOD; de Zoon van GOD zal de dag van Zijn GOD en HEER niet kunnen en niet willen afschaffen afschaffen.

Zondigen is tegen de Geboden van God ingaan, terwijl de Bijbel ons juist oproept om de Geboden te volbrengen mét de Geest......


En zo is het, klaar en duidelijk. Er is GEEN ENKELE BIJBELSE grond om de ZON dag te onderhouden, wie dat willens en wetens blijft navolgen zal mét de zondag, het Koninkrijk NOOIT zien!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 12 sep 2004 17:19

Nakdimon,

De zondag is GEEN teken van Zijn opstandingsdag. Dat heeft helemaal niets met de zondag te maken. Het teken van Zijn ostanbding, is die gelijk ook voor onze opstanding. De Doop! Deze handeling, door het watergraf is de ENIGE gerinnering en voorbeeld voor ons van Zijn opstanding. Als wij niet GEDOOPT (willen) zijn gelijk Hij, dan is ook daarin voor ons gene Opstanding mogelijk! Dus de Opstanding van Jezus is ALLEEN een voorbeeld en herinnering, dat in (onze) persoonlijke NAVOLGING ervaren kan worden (door de Heilige Geest) hierbij is de handoplegging (na de Doop) ♪0én van de meest belangrijke geestelijke handelingen die men dient te doen. Dopen in de Naam van Jezus als een voorbeeldhandeling, zegt nog NIETS over het NAVLGEN van Jezus in ZIjn (gelijke) Dienstwerk.
Mensen die dus Jezus menen na te volgen doen dus GODSDIENST en geen RELIGIE!

De herinnering als Opstandingsdag is een ROOMS KATHOLKIEK begrip, om de mensen WE te houden van de Doop door onderdompeling.
De RKK past alleen "besprenkeling"toe dat uit occulte (heidense) achtergronden is voortgekomen.
De RKK doop is dus GEEN VOORBEELD van Christus! Maar dat volgt het Vaticaan ook niet na, die volgen een BEELD van Christus na om zichzelf meer prijzende dan Christus te profileren. Vandaar dat de RKK kerk zicxh profileert als RKK kerk en haar volgelingen en andere kekren die Christus navolgen (Protestanten). Maar dat is dan ook haar fundament.
(Profetische Stemmen leert duidelijk dat Protestanten en onwaarlijk en vals geloof navolgen; alleen de RKK heeft het enige en ware geloof)
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 12 sep 2004 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 12 sep 2004 17:33

Boudewijn schreef:Josh schreef dit:

De Apostelen braken elke dag het brood. Gelukkig weten we dat Jezus heel duidelijk heeft verteld, dat de geboden van God geldig blijven...

Trouwens: de Sabbat is de dag van GOD; de Zoon van GOD zal de dag van Zijn GOD en HEER niet kunnen en niet willen afschaffen afschaffen.

Zondigen is tegen de Geboden van God ingaan, terwijl de Bijbel ons juist oproept om de Geboden te volbrengen mét de Geest......


En zo is het, klaar en duidelijk. Er is GEEN ENKELE BIJBELSE grond om de ZON dag te onderhouden, wie dat willens en wetens blijft navolgen zal mét de zondag, het Koninkrijk NOOIT zien!

Gelijk ik reeds eerder in mijn vorige postings hierboven beargumenteerde, zie ik in deze tijd [van de 2000 jaar van Masjiach (ingegaan zijnde in het jaar 28 of 29 gbj)] geen enkele noodzaak voor de gelovigen in Jesjoea uit de volken om sjabbath te houden. Ze zijn vrij welke dag dan ook te gaan rusten. Wel vindt ik het kwalijk als men een andere dag dan de 7e van de week de status sjabbath gaat verlenen, met wat voor drogreden ook.
HASJEM zelf rustte op de 7e dag na 6 dagen van scheppen (Gen.2:2:1-3). Hierom moet ook Jiesra'el het houden (20:8-11; 31:14-17). Dit zou tot inspiratie voor die uit de volken kunnen zijn, maar geen verplichting! Toon mij maar eens de 1e tekst waar die verplichting in zou staan. Jiesrael ontving dit gebod echter wel en tot een Eeuwige inzetting!
Maar er zijn er natuurlijk die Jiesrael niet meer tot Jiesrael rekenen, doch zich zelf. Zo'n vervloeken van Jiesrael zal door HASJEM Zelf rechtmatig beoordeeld worden.
Gezegend al wie dat HASJEM van hem vraagt doet; niet meer en niet minder, daarin voor zijn behoudt vertrouwend en gelovend in de genade door het werk van Jesjoea; niet meer en niet minder.
De volken zullen in de toekomst, na de 1000 jaar durende sjabbath (1000 jarig vrede rijk) overigens zeker de sjabbath moeten gaan houden:
En het zal geschieden, dat van de ene nieuwe maan tot de andere, en van de ene sjabbath tot de andere, alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HASJEM. (Jes.66:23)

Alle vlees? Zoals Rasji (= rabbi Sjlomo Jitschaki, 1040-1105) op Joel 3:1 commentarieerde:
"En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten op alle vlees" ... "Op alle vlees— op hem wiens hart zacht als vlees gemaakt is, overeenkomstig: Ik zal u een vlesen hart geven (Ez.36:26)".


Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 12 sep 2004 17:54

Beste Taytelbaum,

Je schreef o.a":
@@Ze zijn vrij welke dag dan ook te gaan rusten@@ Inderdad, God kan bergen verzetten, maar de wil en keuze van de emns, op persoonlijke titel niet!
Zelf geef je al, terecht aan, dat je het betreurt dat mensen een andere dag onderhouden dan de Sjabbat, de zevende dag.
Rome erkent en zal ook aangeven dat Protestanten de zondag eren en daarmee een ANDERE WETGEVER navolgen, namelijk de RKK.
In Johannes 8 leert Jezus dat de mensen die "Vader"navolgen, wiens wet in hun hart leeft. Als wij dus de "Heilige Vader" in Rome navolgen en Diens dag van aanbidding (zoals zij zelf aanduiden) dan eindigt de wet voor de zondagvierder dus ook bij dié (Heilige -) Vader. Gods wet is ANDERS en het oordeel dan ook!

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 12 sep 2004 21:06

Boudewijn schreef:Beste Taytelbaum,

Je schreef o.a":
@@Ze zijn vrij welke dag dan ook te gaan rusten@@ Inderdad, God kan bergen verzetten, maar de wil en keuze van de emns, op persoonlijke titel niet!
Zelf geef je al, terecht aan, dat je het betreurt dat mensen een andere dag onderhouden dan de Sjabbat, de zevende dag.
Rome erkent en zal ook aangeven dat Protestanten de zondag eren en daarmee een ANDERE WETGEVER navolgen, namelijk de RKK.
In Johannes 8 leert Jezus dat de mensen die "Vader"navolgen, wiens wet in hun hart leeft. Als wij dus de "Heilige Vader" in Rome navolgen en Diens dag van aanbidding (zoals zij zelf aanduiden) dan eindigt de wet voor de zondagvierder dus ook bij dié (Heilige -) Vader. Gods wet is ANDERS en het oordeel dan ook!

Ik verneem op dogma's gebaseerde visies van jou vanuit de Adventistische leer, maar mis hierbij de directe Schriftuurlijke onderbouwing, waarom ik vroeg toen ik schreef:
HASJEM zelf rustte op de 7e dag na 6 dagen van scheppen (Gen.2:2:1-3). Hierom moet ook Jiesra'el het houden (20:8-11; 31:14-17). Dit zou tot inspiratie voor die uit de volken kunnen zijn, maar geen verplichting! Toon mij maar eens de 1e tekst waar die verplichting in zou staan.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 12 sep 2004 21:13

Boudewijn schreef:Beste Taytelbaum,

Zelf geef je al, terecht aan, dat je het betreurt dat mensen een andere dag onderhouden dan de Sjabbat, de zevende dag.

Volgens mij moet jij VEEL beter gaan lezen! :shock:
Ik zie het Sam nergens betreuren.

:?
..

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 13 sep 2004 08:38

Hallo Josh,

Ik ben niet op mijn eigen eer uit! Waarom zou ik roemen over iets wat ik niet van mijzelf heb en zelfs, in mijn geloof, nog ontvangen heb. Dat geloof dus. Ik zie het nut er niet van in om een "goeddkope" genade te beërven. Jezus is nog niet teruggekeerd, maar de tijd der benauwdheid zal toenemen. Ik "zie" door de Heilige Geest en de Gave der profetie, doordat ik tracht het Getuigenis van Jezus te zijn, in deze wereld, de profetie (ook) aan mijn geopenbaard. In tegenstelling tot de Joden van het OT, die zelfs door de Heiland, de profetie die hun had kunnen redden, niet zagen.
Maar we leven in een tijd als die van Noach, en weer ziet het volk Israël haar ondergang niet. Vandaar dat de heiland spreekt over een "Overblijfsel". ook al ben ik (nog) niet volmaakt, omdat de VERHEERLIJKING nog moet komen, maar tracht ik te groeien de HEILIGING, welke weg ook Jezus moest gaan, om als een voorbeeld van een volmaakt mens te worden en te verwerven, probeer ik door het Getuigenis uit te dragen van Mijn Heiland en Diens God en Vader, de Almachtige Schepper, mij voor te bereiden op de bewoning van het Hemelse Koninkrijk.
Daarom wil ik groeien in de Gerechtigheid, en de wet en geboden van het Hemelse Koninkrijk, toetsen en ervaren in deze wereld, als bijwoner en als mens, die nooit zo heilg zal worden aangezien, als in mijn vermogen trouw te (kunnen) zijn aan Gods oproep, de Grondwet van Zijn (eeuwig) Rijk te leren aanvaarden en na te leven, dat de gramschap en de woede zal openbaren van de Draak, de Mensenmoordenaar en de Slang van den beginne!

Des te meer ervaren wij het lijden van de Heiland, en weten des te meer Gods trouwe en Eeuwige liefde meer en meer te waarderen, ook al zullen wij in de nabije toekomst schuldig worden bevonden aan datgene, waar de Heiland ons in voorging.!

LES 1

Openbaring 1
1 In dit boek onthult Jezus Christus de geheimen die God Hem bekendgemaakt heeft. Hij zal Zijn dienaren laten zien wat binnenkort moet gebeuren. Daarom heeft Hij Zijn engel naar Zijn dienaar Johannes gestuurd om het hem allemaal te vertellen.
2 Johannes heeft opgeschreven wat hij van God gehoord heeft en wat Jezus Christus hem heeft bekendgemaakt.
3 Gelukkig is hij die deze profetie van de Here voorleest; en dat geldt ook voor de mensen die ernaar luisteren en het zullen onthouden. Want de tijd dat deze dingen werkelijkheid worden, komt steeds dichterbij.
4 Dit schrijft Johannes aan de zeven christengemeenten in Turkije (A): Ik wens u de genade en vrede toe van God, Die is en Die was en Die komt, van de zeven geesten die voor Zijn troon staan en
5 van Jezus Christus, Die ons trouw de hele waarheid bekendmaakt. Hij is de eerste, Die uit de dood terugkwam en niet meer stierf. Hij is de heerser van alle koningen van de wereld. Alle lof en eer is voor Hem, Die ons liefheeft en Die onze zonden heeft afgewassen door Zijn bloed voor ons te geven.
6 Hij heeft ons bijeengebracht in Zijn Koninkrijk en ons tot priesters van Zijn God en Vader gemaakt. Voor Hem is alle lof en eer! Hij regeert voor altijd en eeuwig! Amen.
7 Hij komt op de wolken terug en iedereen zal Hem zien; ook de mensen die de speer in Zijn lichaam staken. En alle volken van de wereld zullen om Hem treuren en jammeren. Ja, amen.
8 "Ik ben de Alfa en de Omega, het begin en het einde van alles", zegt de Here, de Almachtige God, Die is, Die was en Die komt.
9 Ik, Johannes, ben uw broeder en deel in uw lijden terwille van het Koninkrijk van Jezus. Net als u blijf ik Hem trouw, dwars door alles heen! Ik was naar het eiland Patmos verbannen omdat ik de mensen op God had gewezen en hun verteld had wat ik over Jezus Christus wist.
10 Door de Heilige Geest werd mijn geest meegenomen naar de dag van de Here. Ik hoorde een luide stem, die klonk als een bazuin, achter mij zeggen:
11 "Schrijf alles wat u ziet in een boek en stuur dat naar de zeven christengemeenten: Efeze, Smyrna, Pergamum, Thyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea!"


LES 2

14 LAODICEA Schrijf aan de boodschapper van de gemeente in Laodicea: Dit zijn de woorden van Hem Die bevestigt (A), de trouwe en oprechte getuige, het begin van Gods schepping:
15 Ik ken uw doen en laten. Ik weet dat u niet koud en niet warm bent. W s u maar koud of warm!
16 Maar nu u lauw bent, word Ik misselijk van u; Ik zal u uitspugen.
17 U zegt dat u rijk bent en niets tekort komt. Maar u beseft niet dat u er geestelijk ellendig aan toe bent: U bent arm, blind en naakt.
18 Ik geef u de raad goud van Mij te kopen dat in het vuur gezuiverd is; dan pas zult u rijk worden. En koop witte kleren van Mij, zodat u niet naakt bent en u niet hoeft te schamen. Koop ook ogenzalf en smeer dat op uw ogen, zodat u kunt zien.19 Ik ben heel streng voor de mensen die Ik liefheb. Ik straf u net zo lang totdat u niet meer onverschillig bent en tot inkeer komt.
20 Luister, Ik klop op de deur. Als iemand Mij hoort en de deur opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen. Dan zullen wij samen eten; hij met Mij en Ik met hem.
21 Wie overwint, mag bij Mij op de troon zitten. Want Ik heb Zelf ook overwonnen en ben bij mijn Vader op de troon gaan zitten.
22 Als u oren hebt, luister dan naar wat de Geest tegen de gemeenten zegt.


LES 3

De religieuze macht die door Rome misbruikt wordt om haar Gezag over de aarde te brengen (de Islam) (Rome werkt "technisch" altijd door anderen)

Openbaring 9
1 De vijfde engel blies op zijn bazuin: Ik zag een ster die uit de hemel gevallen was. Die ster kreeg de sleutel van de bodemloze put.
2 Toen hij die opende, kwam er een dikke rook uit, zoals uit een grote oven. De lucht werd helemaal zwart van de rook, zodat de zon niet meer te zien was.
3 Uit de rook kwamen sprinkhanen, die op de aarde neerstreken. Zij kregen dezelfde macht als schorpioenen.
4 Er werd hun gezegd dat zij het gras, de bomen en de andere planten met rust moesten laten. Het enige wat zij moesten doen, was de mensen te steken die het zegel van God niet op hun voorhoofd hadden.
5 Maar zij mochten hen niet doden. Die mensen moesten vijf maanden lang gepijnigd worden, met gemene steken als van een schorpioen.
6 In die vijf maanden zullen de mensen de dood zoeken, maar hem niet kunnen vinden; zij zullen niets liever willen dan sterven, maar de dood zal hen ontwijken.
7 De sprinkhanen leken op paarden, die klaarstonden voor de veldslag. Op hun kop hadden zij iets dat op een gouden kroon leek. Zij hadden een gezicht als een mens,
8 lang haar als een vrouw en tanden als een leeuw.
9 Het leek of hun borstschilden van ijzer waren. Hun vleugels maakten net zoveel lawaai als een horde paarden en wagens die zich in de strijd storten.
10 Zij hadden een staart met een angel zoals een schorpioen. Met die staart konden zij de mensen vijf maanden lang pijnigen.
11 Hun aanvoerder was een engel uit de bodemloze put. In het Hebreeuws heette hij Abaddon en in het Grieks Apollyon. (A)
12 De eerste vreselijke gebeurtenis is voorbij; maar kijk, er komen er nog twee!
13 De zesde engel blies op zijn bazuin: Ik hoorde uit de vier horens van het gouden altaar, dat voor de troon van God staat, een stem die tegen de zesde engel zei:
14 "Maak de vier engelen los die bij de grote rivier de Eufraat vastgehouden worden."
15 En de vier engelen werden losgelaten. Zij waren klaar gehouden voor het jaar, de maand, de dag en het uur dat zij een derde deel van alle mensen moesten doden.
16 En ik hoorde hoeveel soldaten te paard met hen mee zouden gaan: tweehonderd miljoen.
17 In het visioen zag ik dat de soldaten vuurrode, grijsblauwe en lichtgele harnassen droegen. De paarden hadden een hoofd als een leeuw en uit hun mond kwam vuur, rook en zwavel.
18 Door het vuur, de rook en de zwavel die de paarden uitspuwden, werd een derde deel van alle mensen gedood; het waren drie vreselijke rampen.
19 De dodelijke macht van de paarden zat niet alleen in hun mond, maar ook in hun staart, die er als een slang uitzag. Aan het einde van die staart zat een slangekop en daarmee deden zij de mensen pijn.
20 Maar de mensen die niet bij de rampen waren omgekomen, wilden hun oude manier van leven niet opgeven. Zij bleven doorgaan met het aanbidden van boze geesten en afgoden; goden die zij zelf van goud, zilver, brons, steen en hout hadden gemaakt; goden die niet konden zien, horen of lopen.
21 Zij wilden ook niet ophouden met hun moordpartijen, hun tovenarij, hun overspel en diefstallen.


LES 4

Satan, die de Reine vrouw (het volk van God) door mensen zal bestrijden!

17 De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.18 En hij (A) stond op het strand van de zee.

En in vers 18 wordt nog eens benadrukt, dat Satan ook zijn eigen volgelingen tegen elkaar zal opzetten. Goed rondkijken in de wereld van de tegenwoordige Waarheid.

Maar beste Josh, ik neem aan dat jij dit allemaal wel herkent en kunt waarderen op de juiste **(apocalliptische) waarde!

**= Persoonlijke ervaringen met de Heilige Geest (niet die van mijn weergave dus)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 sep 2004 12:14

In de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerken is de discussie of de zondag wel op een goddelijk gebod berust. In een protestbrief staat onder andere dit:

d. VAN DE ZEVENDE NAAR DE EERSTE DAG

Op vrijdag, voor het aanbreken van de sabbat, stierf de Heere Jezus Christus
(Marc 15:37 en 42, Luc 23:46 en 54). Na drie dagen zou Hij opgewekt worden
(Matth 12:40, Matth 16:21, Matth 27:63). De tijdsbepaling 'drie dagen en drie
nachten' is op te vatten als drie etmalen, waarbij naar Joodse telling ook een
deel van een etmaal als geheel meetelde. Hieruit volgt dat de Heere Jezus
Christus op zondag opstond uit de dood. In Marc 16:9 lezen we dat het feit van
de opstanding inderdaad plaatsvond op zondag.

De Heere Jezus Christus zelf stelde de eerste dag van de week door zijn opstan-
ding en verschijningen in het teken van zijn opstanding. De heiliging van de
eerste dag van de week heeft de Heiland bevestigd

* door het feit dat Hij pas acht dagen later, dus weer op de eerste dag van
de nieuwe week, opnieuw in de discipelenkring verscheen (Joh 20:19 en 26)
* in het feit dat Hij de uitstorting van de Heilige Geest op de vijftigste
dag (Lev 23:15 en 16) na de dag van Zijn opstanding, dus weer op de eerste
dag van de week heeft laten geschieden en toen heel Jeruzalem vervuld heeft
met het bericht van Zijn opstanding (Hand 2:24-32).
* in het feit dat Hij op de 'dag des Heeren', de eerste dag van de week zijn
openbaring aan Johannes gaf (Op 1:10). Johannes ontving de openbaring
omstreeks het jaar 95. In de Didache, 14, 2, en Ignatius, ad Magn. 9, 1,
die even later geschreven werden, en in 'het onderwijs van de twaalf apos-
telen' uit het jaar 110 wordt de eerste dag van de week eveneens de 'dag
des Heeren' genoemd. Op de dag die staat in het teken van zijn opstanding
vormen vrijwel de eerste woorden die de Heere Jezus Christus tot Johannes
spreekt een herinnering aan zijn opstanding (Op 1:18 ).

Aanwijzingen in de Schrift dat de eerste dag van de week bij de eerste christe-
lijke gemeenten een bijzondere plaats innam vinden we

* in Hand 20:7 waar staat dat de gemeente samengekomen was op de eerste dag
van de week om brood te breken
* in 1Cor 16:2 waar de apostel Paulus zegt dat ieder in de gemeente op de
eerste dag van de week iets moet wegleggen voor de collecte voor de gemeen-
te te Jeruzalem.

e. OPSTANDING VERWIJST NAAR HERSCHEPPING EN VERLOSSING

De oudtestamentische sabbat verwees naar de schepping en naar de verlossing uit
het diensthuis van Egypte. De nieuwtestamentische sabbat verwijst, als dag van
de opstanding van de Heere Jezus Christus, naar de herschepping en naar de ver-
lossing uit het diensthuis van de zonde door de Heere Jezus Christus.

* Door de zonde ligt de schepping onder de vloek (Gen 3:17) en is aan de
vruchteloosheid onderworpen (Rom 8:20-22). De herschepping komt tot stand
door de voldoening door de Heere Jezus Christus. Zij begint op de dag van
zijn opstanding. Hij is daarvan Zelf het levende begin. (Rom 8:11, 1Cor
15:20-22).

* Het lijden en sterven van de Heere Jezus Christus is voor de vergeving van
de zonden niet genoeg. Het is ook noodzakelijk dat Hij opstaat uit de dood
om haar te bewerken. Jezus Christus is opgestaan uit de dood om ons
te doen delen in de gerechtigheid die Hij door zijn lijden en sterven voor
ons had verworven (Rom 4:25, 1Cor 15:16-18 ).

f. PRAKTIJK EERSTE CHRISTELIJKE GEMEENTEN

Toen men nog geen kunstmatige verlichting kende, stond iedereen vroeg op om, als
het licht werd, aan het werk te kunnen gaan. Een losse arbeidskracht die zich-
zelf beschikbaar wilde stellen op het marktplein, kwam voor zonsopgang (verge-
lijk Matt 20:1, meer informatie is te vinden in M.A. Finley, The Ancient Econo-
my).

De joden genoten binnen het Romeinse rijk het recht de zevende dag vrij te nemen
en zich op die dag aan de sabbatswetten te houden. Zij konden op die dag dus
samenkomen op ieder willekeurig tijdstip. De Joodse geschiedschrijver Josefus
beschrijft echter dat de joden gewend waren voor zonsopkomst bij elkaar te komen
in de synagoge. Een dienst in de synagoge kon tot zes uren duren en werd dan af-
gesloten met een gezamenlijk middagmaal. Zoals de joden op de zevende dag bij
zonsopkomst bijeenkwamen, zo kwamen de christenen op de eerste dag bij zonsop-
komst bijeen. De Romeinse schrijver Plinius (jr.) schrijft: dat zij gewend waren
voor zonsopkomst liederen voor Christus en voor God te zingen en elkaar onder
ede te verbinden een goede levenswijze te leiden.

Het is aannemelijk dat de bijeenkomsten van de christenen in tijdsduur verge-
lijkbaar waren met de diensten in de synagoge. In Hand 20:7 wordt gesproken van
een rede van Paulus die duurde tot middernacht. In de Apologie I,67 van de hand
van Justinus de Martelaar (overleden ongeveer 165) lezen we dat de gedenkschrif-
ten van de apostelen en de geschriften van de profeten gelezen worden 'zolang
dat nodig is' (te vinden in: Dr. A.F.J. Klijn, 'Apostolische Vaders', Bosch en
Keuning, 1967, drie delen).

Verder blijkt dat niet slechts een deel of delen van de dag, maar dat de dag in
z'n geheel in vreugde werd doorgebracht. In 'Het onderwijs van de twaalf aposte-
len' uit het jaar 110 schrijft onder andere Barnabas in een noot: Daar brengen
we de achtste dag in vreugde door (eveneens te vinden in de 'Apostolische Va-
ders').

In het jaar 321 werd de zondag door keizer Constantijn de Grote als rustdag
wettelijk bevolen. Het spreekt vanzelf dat deze regeling niet zomaar uit de
lucht kwam vallen. De gangbare praktijk onder de christenen was te rusten op
zondag en dat werd nu officieel door de keizer als regel ingevoerd.

(Met dank aan een posting op het OSW forum).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 13 sep 2004 12:34

Hallo Elbert,

Je schreef o.a.:

In het jaar 321 werd de zondag door keizer Constantijn de Grote als rustdag
wettelijk bevolen. Het spreekt vanzelf dat deze regeling niet zomaar uit de
lucht kwam vallen. De gangbare praktijk onder de christenen was te rusten op
zondag en dat werd nu officieel door de keizer als regel ingevoerd.

Dus is het een wet van mensen! Immers nergens staat dat Jezus die dag heeft ingesteld t.a.v. de verandering van de Sabbat voor de MENSHEID, in het algemeen. Dus, de wet voor de zondagvierende mensen eindigt dus bij de religieuze én matschappelijke wetgever:

Rome én Constatijn. Openbaring 13: USA en Rome (Geestelijk Romeinse Rijk)

Want het was :

De gangbare praktijk onder de christenen was te rusten op
zondag


NERGENS staat dus dat het de GANGBARE PRAKTIJK van Jezus was of ooit is geworden.
Als wij NAVOLGERS van Jezus zijn, dan zijn wij GEEN NAVOLGERS VAN CONSTATIJN noch de Rooms Katholieke Kerk!

Keizer Constatijn was dus diegene die de Rooms Katholieke Ker in feitew stichtte, dat wil zeggen "technisch" de ongeestelijke heidense cultus in de plaats stelde van het Geestelijke fundamewnt van Jezus, aan de (eerste) gemeente.

Net zoals vandaag het Vaticaan steeds maar vaker roept dat het "technisch" og geen (moreel) fundament aan de wereld kan opleggen, zolang de organisaties die daarvoor in aanmerking komen, nog niet gereed zijn. Op dat breukvlak wachtr de Paus nu! Als hij, door een wettige Leider (zoals Constatijn) her recht verscaft woerdt om toe te treden tot de fundamentn van de juridische (ge-rechterlijke) macht van de Wereldleiders, dan zijn Kerk en Staat met elkaar verbonden.
Openbaringen 13 is duidelijk! De wens en de wil van de Paus (vaticaan) ook! Satan zoekt een "technisch wettige" donor, die hem de morele maatstaf kan geven om zijn ongeestelijke karakter om te zetten in een daadwerkelijk (werelds-) kerkrecht:

Hier zien we de essentie van dat streven;

14 Door de opmerkelijke dingen die het tweede beest onder de ogen van het eerste beest deed, werden de bewoners van de aarde misleid. Het kreeg hen zover een standbeeld te maken van het beest, dat ondanks zijn dodelijke wond was blijven leven.
15 Het tweede beest kreeg zelfs macht om het standbeeld te laten leven, zodat het kon spreken en iedereen kon dwingen het te aanbidden. Wie dat niet deed, werd gedood.
16 Het tweede beest had iedereen in zijn macht; klein en groot, rijk en arm, vrij en slaaf. Iedereen moest een merkteken op zijn rechterhand of voorhoofd hebben.


En hoe meer nu het eerste Beest (door onwettige en dus "gerechtvaardigdd" handelen) geweld en oorlog kan toepassen om de mensen, door angst en bedrog er toe te brengen "te roepen en te verlangen" naar de redding van "een god", des te meer zal Rome zich dus als de "Reddende macht" namens een hemelse God opwerpen.

En zo dan, zien we de Geschiedenis herhaalt: De Constatijn van vandaag zal het de Ongeestelijke kerk (Hoer) mogelijk maken om de deinst in de wereld uit te maken. De Romeinse legers van weleer zijn weer terug in de Arena's en catacomben van hun lugubere en moorlustige systeem, dat gedragen zal worden door Satan en zijn engelen, teneinde Gods volk te kunnen verslaan en te dwarsbomen:

Al Quaida- Mein Kampf


17 De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.
en:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 sep 2004 13:50

Boudewijn, nu even heel serieus: jij bent Jezus niet.
Met Hem wens ik niet te spotten.
Het probleem dat ik met jou en Josh heb is dat je je dermate met Jezus denkt te kunnen identificeren dat zelfkritiek niet meer mogelijk is. Dan ga je de fout in.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 13:57

En even inhoudelijk over die malle websites:

Ik heb een tijdje terug gelezen het boek "De naam van de roos" van Umberto Eco. Zeer interessant boek, niet alleen vanwege het verhaal maar ook vanwege de historische achtergrond. Ook toen al, in 1326, werden teksten als welke ik steeds op die malle websites aantref, gebruikt voor allerhande vage blaatsels die we nu van Josh en Keesje krijgen te zien.

Prediker 1:9-11 luidt (NBG):
Wat geweest is, dat zal er zijn, en wat gedaan is, dat zal gedaan worden; er is niets nieuws onder de zon. Is er iets, waarvan men zegt: Ziehier, dat is nieuw - het was er al in verre tijden, die vóór ons waren. Er is geen heugenis van de vorige tijden, en ook van de latere, die er zullen zijn, zal er geen heugenis wezen bij hen die nog later leven zullen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 15:42

Ik probeer al een tijdje te weten te komen welke Bijbelvertaling er in de kringen van Josh en Boudewijn circuleert.

Kan ik daar nu eindelijk eens antwoord op krijgen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 87 gasten

cron