Doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Doop

Berichtdoor Gershwin » 23 aug 2004 18:51

Dames en heren moddereters,

even een uitermate simplistische vraag: ziet u mogelijkheid mij snel en efficient naar een doop-topic door te verwijzen? ik zou hier graag met deze en gene van gedachten over wisselen. Mocht dit niet lukken, dan wil ik dit topic er graag voor gebruiken, maar als er nog iets over rondzweeft, stuur me dan even de link, of nog liever haal het topic naar boven, dan kan dit geprullebakkeerd worden.

Uw liefhebbende Gershwin :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 aug 2004 18:59

same here

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 aug 2004 19:08

Haha, gaaf Lalage, kunnen we het over 3 weken sowieso nog even over hebben dan :D ik heb echt sinds kort door dat er eigenlijk geen argumenten zijn voor de kinderdoop :?
PS zie ook mn onderschrift...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

sparow
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 dec 2003 09:33
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 23 aug 2004 19:15

Goed punt ja.

Wat zouden dan wel je motieven zijn om de kinderdoop af te wijzen?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 aug 2004 19:26

inderdaad, ik snap ook niet dat kinderdoop ooit is ingevoerd.... ben van plan om er nog weleens een boek over te gaan lezen.

Spar(r)ow: Wat zijn jouw argumenten om wel kinderdoop toe te passen?

(we gaan gewoon hier van gedachten wisselen tot een moddereter ons naar elders verwijst)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 aug 2004 19:28

even kort gezegd. de besnijdenis gebeurde na 8 dagen, voor de besnijdenis is de doop in de plaats gekomen. dus kinderen werden gedoopt i.p.v besneden
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 23 aug 2004 19:38

johannes1 schreef:even kort gezegd. de besnijdenis gebeurde na 8 dagen, voor de besnijdenis is de doop in de plaats gekomen. dus kinderen werden gedoopt i.p.v besneden


De doop in plaats van de besnijdenis gekomen :shock:???
Waar lees ik dat in de Bijbel?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 aug 2004 19:41

in het NT wordt alleen gesproken over doop. maar om een beter antwoord moet ik even beter zoeken
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 23 aug 2004 19:42

Happy One schreef:De doop in plaats van de besnijdenis gekomen :shock:???
Waar lees ik dat in de Bijbel?


Kolossenzen 2 : 11 en 12

sparow
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 dec 2003 09:33
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 23 aug 2004 19:45

De besnijdenis was een teken van de belofte, namelijk dat de Messias zou komen. Wanneer deze belofte is vervuld, is het teken niet meer nodig.

God heeft ons wel weer een nieuw teken willen geven. Dit kun je al zien bij Johannes de Doper, nl de doop tot bekering en vergeving der zonden. Dit is dus een teken van de vervulling.

Dit is idd, zoals Johannes1 zei, een argument voor de kinderdoop. Het teken van de belofte werdt aan de kinderen gegeven, zo ook het teken van de vervulling.

Gebruikersavatar
pugna
Mineur
Mineur
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 dec 2003 16:38

Berichtdoor pugna » 23 aug 2004 19:50

sparow schreef:De besnijdenis was een teken van de belofte, namelijk dat de Messias zou komen. Wanneer deze belofte is vervuld, is het teken niet meer nodig.

....


Waar kan ik dit lezen???
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 23 aug 2004 19:52

pugna schreef:
sparow schreef:De besnijdenis was een teken van de belofte, namelijk dat de Messias zou komen. Wanneer deze belofte is vervuld, is het teken niet meer nodig.

....


Waar kan ik dit lezen???


Bijv. Handelingen 15: 1 en 2 (en ook verder)

HereIam
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 jan 2004 12:09

Berichtdoor HereIam » 23 aug 2004 19:56

Maja, kan jij mij dan eens in eigen woorden vertellen wat je in Kol 2:11,12 leest? Waar zie jij de overgang van besnijdenis in dopen? Over wat voor besnijdenis wordt hier eigenlijk gesproken?

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 23 aug 2004 19:58

[
quote="Maja de Bij"]
Happy One schreef:De doop in plaats van de besnijdenis gekomen :shock:???
Waar lees ik dat in de Bijbel?


Kolossenzen 2 : 11 en 12


Maar hier staat echter niet dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen. In deze verzen worden m.i. feiten genoemd, maar wordt geen vervanging geleerd. Eerst staat er dat de gelovige besneden is met een besnijdenis niet met handen verricht (wordt toegelicht: in het uittrekken van het lichaam van het vlees in de besnijdenis van Christus), daarna staat er: met Hem begraven in de doop. Verder: In Hem ook opgewekt.
Hierin zie ik geen enkele grond voor de gedachte dat de doop i.p.v. de besnijdenis gekomen is.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

sparow
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 dec 2003 09:33
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 23 aug 2004 20:02

Idd, in handelingen kun je dat lezen. En paulus benadrukt vooral in zijn brieven aan de Romeinen en Galaten, dat de besnijdenis een wettische activiteit is (kweenie hoe ik dit precies moet uitdrukken), een voorbeeld:

Ro 2:25
Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten