Hoe essentieel is de persoonlijkheid vd HG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Hoe essentieel is de persoonlijkheid vd HG?

Berichtdoor Aragorn » 18 aug 2004 21:43

In een ander topic ging het over drieeenheid, en dat bracht bij mij een discussie van enige tijd terug met een vriend in herinnering. Het ging over het persoon zijn van de Heilige Geest. Volgens hem kon je geen waar gelovige zijn als je niet geloofde in de persoonlijkheid van de HG, omdat je dan een dusdanig verwrongen godsbeeld hebt (even in mijn woorden) dat het niet goed kon komen.

Mijn mening was daarentegen dat dit geen essentieel element is als het gaat om zaligmaking enzo. Dus dat het geen belemmering voor je geloof en redding is als je ten onrechte denkt dat de HG een kracht ipv een persoon is (of dat idd ten onrechte is staat hier even los van).

Nu was ik wel benieuwd naar wat anderen hiervan dachten, dus brandt maar los! 8)

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 18 aug 2004 21:47

Aragorn,
We moeten het er eerst over de definitie van een persoon eens zijn.
Is dat een zelfstandig individu, zoals van Dalen het beschrijft?
Wat is jou definitie?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 18 aug 2004 22:05

Ik heb er sowieso moeite mee als iemand beweerd dat je zaligheid afhankelijk is van het aanvaarden van 1 of andere menselijke definitie, dus dat geldt ook in dit geval.

Natuurlijk kun je erover twisten of de benaming van de HG als persoon bijbels gezien de beste is, maar daar hngt je behoud niet vanaf. Daarnaast moet je, zoals waarnemer terecht aangeeft, eerst het begrip persoon definiëren. De verwoorders van het dogma verstonden hier wel iets anders onder dan wij vandaag de dag.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 aug 2004 22:39

Pff, over de definitie van persoon, en in het bijzonder een Goddelijk Persoon had ik nog niet nagedacht. Wat zijn daarover de verschillen van inzicht dan, en welke keuzes kan ik maken bij het forumeleren van een definitie? Ik hou het in eerste instantie dan maar bij een zelfstandig individu ja, dat zelf initiatief kan nemen en een eigen werkterrein heeft.

Ik dacht in ieder geval aan het dogma van God als zijnde een Wezen met drie Personen, tegenover de opvatting dat de Heilige Geest een soort kracht van God is, dus niet een zelfstandige persoon (wat dat dan ook precies moge wezen :wink: ).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2004 22:59

waarnemer schreef:Aragorn,
We moeten het er eerst over de definitie van een persoon eens zijn.
Is dat een zelfstandig individu, zoals van Dalen het beschrijft?
Wat is jou definitie?


Het is de Geest van God en Jezus... Hij gaat van de Vader en de Zoon uit.... maar is wel een onderdeel van de drie-enige Godheid, net als de Vader en de Zoon dus.

Het woord "persoon" lijkt me niet helemaal toepasselijk aangezien het "een geest" (en DE Geest) is en je bij persoon denkt aan lichaam + geest.... en zelfstandig lijkt me ook niet helemaal een juist woord... Want de Vader en de Zoon en de Geest zijn 3 (dat duidt op zelfstandigheid) maar ook 1 (en dat duidt weer op het tegenovergestelde)... als ze volledig zelfstandig waren zou dat wijzen op een drieheid opv op een drie-een-heid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 aug 2004 23:05

Marnix schreef:Het woord "persoon" lijkt me niet helemaal toepasselijk aangezien het "een geest" (en DE Geest) is en je bij persoon denkt aan lichaam + geest.... en zelfstandig lijkt me ook niet helemaal een juist woord... Want de Vader en de Zoon en de Geest zijn 3 (dat duidt op zelfstandigheid) maar ook 1 (en dat duidt weer op het tegenovergestelde)... als ze volledig zelfstandig waren zou dat wijzen op een drieheid opv op een drie-een-heid.


Oke, maar volgens de gereformeerde theologie bestaat God uit 1 Wezen en 3 Personen. Dat zijn dan uiteraard andere personen dan menselijke personen, maar hier is de kwestie dus of alleen de Vader en de Zoon zo´n persoon zijn, of ook de HG. (En dan vooral of het belangrijk is om daar de juiste mening over te hebben en of de bijbel daar eenduidig in is. Als dat laatste het geval is, is het dus aantoonbaar onbijbels wanneer je er anders over denkt.)

Josh

Berichtdoor Josh » 18 aug 2004 23:34

Marnix....CORRECTIE~!
Jezus is de Zoon van GOD; vrucht uit de Heilige Geest van GOD en de maagd Maria zegt de Bijbel. GOD is hoofd over Jezus, zoals Jezus hoofd over ons is zegt de Bijbel.

Bovendien zegt de Bijbel dat Jezus de Heilige Geest van GOD ontving na de doop én dat GOD uitsprak: "dit is mijn zoon !". Duidelijk taal van GOD.

Toen Jezus de Geest van GOD ontving, werd hij niet ineens 2 personen.
Ook wij worden niet 2 of 3 personen als we de Geest(esgaven) ontvangen; we worden er wél deel van de Geest van GOD weer of anders gezegd: we hebben weer Geestelijk contact met GOD; de Vader van Jezus, waar Jezus de deur naartoe is volgens de Bijbel. En let op: Jezus is niet een deur naar zichzelf!!!

Het doel van wat ik vertel?!

Kennelijk is de Geest van GOD een speciaal persoon...want kennelijk is de Geest wél een apart persoon, maar ZONDER aparte persoonlijkheid, want anders zou iedereen die de Geest ontvangt een multiple-person zijn en dat is dus niet zo!

De Heilige Geest is de Wil en Kracht van GOD; de Vader van Jezus. En Jezus is de deur tot GOD. Een deur tot de Geestelijke hereniging tot GOD, want dat Geestelijk verband werd door de erfzonde van Adam en Eva verbroken.

'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, wie de goedheid van Gods woord en de kracht van de toekomstige wereld ondervonden hebben, en na dit alles zijn afgevallen, die kunnen niet opnieuw tot inkeer worden gebracht' (Hebr 6:4-6)

Josh

caprice

Berichtdoor caprice » 19 aug 2004 05:18

Als je dat werk mag zien wat de Heilige Geest in je leven doet, kan je niet meer ontkennen dat Hij niet bestaat.

Hij wordt ook wel genoemd: 'De stille Werker op de achtergrond.'

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 08:58

caprice schreef:Als je dat werk mag zien wat de Heilige Geest in je leven doet, kan je niet meer ontkennen dat Hij niet bestaat.

Hij wordt ook wel genoemd: 'De stille Werker op de achtergrond.'


Het gaat mij er ook niet om of Hij wel of niet bestaat, maar of het belangrijk is om de juiste mening te hebben over het al of niet Persoon zijn van de HG. Jij trekt de discussie nu nog breder, namelijk of het belangrijk is of je uberhaupt erkent dat de HG bestaat. Misschien is dat ook wel niet essentieel voor je behoud, al getuigt het wel van een manier van bijbellezen die niet zo zorgvuldig is. :wink:

@Josh: jij gelooft dus niet dat de HG een Persoon is? Anyway, het ging mij er niet om die discussie te voeren, maar om de vraag of het essentieel is voor je behoud om daar een juist beeld van te hebben, als dat al mogelijk is.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 19 aug 2004 09:13

Ach, dit blijft natuurlijk stamelen. Wie kan God's wezen doorgronden?
Misschien moet je het in plaats van persoon liever zelfstandigheid noemen.
Vader, Zoon en Geest zijn drie zelfstandige openbaringsvormen van dezelfde God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2004 14:28

Toen Jezus de Geest van GOD ontving, werd hij niet ineens 2 personen.
Ook wij worden niet 2 of 3 personen als we de Geest(esgaven) ontvangen; we worden er wél deel van de Geest van GOD weer of anders gezegd: we hebben weer Geestelijk contact met GOD; de Vader van Jezus, waar Jezus de deur naartoe is volgens de Bijbel. En let op: Jezus is niet een deur naar zichzelf!!!


Nee, dan blijf je 1 persoon maar woont God wel in je....

Neem 2 mensen die trouwen... ze blijven 2 personen.... maar vormen toch een eenheid. (dat zou je een twee-eenheid kunnen noemen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

caprice

Berichtdoor caprice » 19 aug 2004 17:44

Aragorn schreef:
caprice schreef:Als je dat werk mag zien wat de Heilige Geest in je leven doet, kan je niet meer ontkennen dat Hij niet bestaat.

Hij wordt ook wel genoemd: 'De stille Werker op de achtergrond.'


Het gaat mij er ook niet om of Hij wel of niet bestaat, maar of het belangrijk is om de juiste mening te hebben over het al of niet Persoon zijn van de HG. Jij trekt de discussie nu nog breder, namelijk of het belangrijk is of je uberhaupt erkent dat de HG bestaat. Misschien is dat ook wel niet essentieel voor je behoud, al getuigt het wel van een manier van bijbellezen die niet zo zorgvuldig is. :wink:

@Josh: jij gelooft dus niet dat de HG een Persoon is? Anyway, het ging mij er niet om die discussie te voeren, maar om de vraag of het essentieel is voor je behoud om daar een juist beeld van te hebben, als dat al mogelijk is.

Ja, Hij is wel Persoon uiteraard. :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 17:50

caprice schreef:Ja, Hij is wel Persoon uiteraard. :roll:


Nouja, voor sommige mensen is dat niet zo vanzelfsprekend als voor jou, maar dat is niet het punt waar het mij om gaat. Ik vroeg me af of je niet bekeerd zou kunnen worden als je denkt dat de HG een kracht is ipv een persoon, terwijl dat niet het geval is. Ik denk van niet, maar mijn waarde discussiepartner dacht daar dus anders over. :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 19 aug 2004 17:56

Aragorn schreef:
caprice schreef:Ja, Hij is wel Persoon uiteraard. :roll:


Nouja, voor sommige mensen is dat niet zo vanzelfsprekend als voor jou, maar dat is niet het punt waar het mij om gaat. Ik vroeg me af of je niet bekeerd zou kunnen worden als je denkt dat de HG een kracht is ipv een persoon, terwijl dat niet het geval is. Ik denk van niet, maar mijn waarde discussiepartner dacht daar dus anders over. :wink:

De Heilige Geest wordt toch ook een Kracht Gods genoemd?
Gisteravond door de dominee tenminste wel. Een Dynamiet Gods Die eigengebouwde huizen (eigenwillige godsdienst, burgerlijkheid,...) tot puin maakt en harten verbreekt.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 aug 2004 18:04

Als de Heilige Geest alleen een kracht zou zijn en geen Persoon hoe zou je dan tegen een kracht kunnen zondigen? Kan dat uberhaupt? In Mattheus 12 spreekt Jezus over de zonde tegen de Heilige Geest die niet vergeven wordt. En ook we worden gedoopt in de Naam van de Heilige Geest waarom zouden we uberhaupt in de Naam van een kracht gedoopt moeten worden als de Heilige Geest geen Persoon is?

Beetje vragen misschien beetje onduidelijk maar goed wie kan me helpen. 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten