Jezus verandert je leven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Jezus verandert je leven?

Berichtdoor Lalage » 17 aug 2004 23:17

In hoeverre kan Jezus je leven veranderen? Kan Hij ook karaktertrekken veranderen, verzachten ofzo?

caprice

Berichtdoor caprice » 18 aug 2004 04:59

Ik heb wel eens gehoord dat dat wel kan. Driftige mensen bijvoorbeeld worden wel vaak zachtmoediger (onze oud-dominee is daar een voorbeeld van, ook al kon hij nog wel eens een driftbui hebben).

Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 aug 2004 09:34

Ja, ik dnek het zeker! Ik denk dat je bewust ben van de slechte kanten in je karakter.
Bv mijn oom, dat was echt een emotiloze, arrogante carrieretijger. Tot er 3 jaar terug iets radicaals in zijn leven veranderde.
Hij is van naamchristen echt christen geworden.
Hij is zacht geworden, betrokken, behulpzaam. Pas zag ik zelfs de tranen in zijn ogen staan toen ik met hem over het geloof sprak.
Hij is een ander mens geworden!
Maar misschien is het bij iemand die van zichzelf al een zacht karakter had en bekeerd wordt, minder merkbaar.

De bekering heeft zeker invloed op je. Als je tot God bent bekeerd wil je Jezus volgen, toch? Dan is de Here Jezus je leraar. EN als je kijk hoe Jezus met zijn medemens omgaat....Hij kroop niet in een kamer met dogmatische boeken (hoewel Hij die ongetwijfeld wel eens las) maar Hij ging de straat om onder de mensen te zijn, ze te leren, troosten, genezen.
Het zijn vruchten van het geloof wanneer die levenswijze en houding ook bij jou merkbaar is, al is het met gebreken.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 aug 2004 09:38

ik denk idd wel dat je karaktertrekken kunnen veranderen enzo.
Dat je bijv. wat zachtmoediger naar je medemens toe wordt, omdat je Jezus' voorbeeld wilt volgen.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Jezus verandert je leven?

Berichtdoor Ikke21 » 18 aug 2004 10:37

Lalage schreef:In hoeverre kan Jezus je leven veranderen? Kan Hij ook karaktertrekken veranderen, verzachten ofzo?

Ik denk dat Jezus heel je leven kan veranderen ja.

Stel je doet niks aan God en gebod, gaat discotheek in discotheek uit enz enz. en op het moment dat God jou grijpt veranderd er al iets in je leven, je gaat God zoeken om meer en meer over Hem te weten te komen.
Naar die discotheek gaan doe je niet meer, omdat God belangrijk is.
Hier veranderd God dus al iets in je leven.

Verder ben ik er van overtuigd dat God ook zeker karaktertrekken kan wegnemen en dat verzacht Hij.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 aug 2004 11:31

je leven veranderd veel als je Jezus leert kennen. Voordat je Jezus leert kennen staat je eigen 'ik' centraal in je leven. Als Jezus een rol in je leven gaat spelen wordt dat anders. Je vraagt je dan niet meer af: wat is het beste voor mij?, maar wat wil Jezus wat ik doe. En dat is niet altijd in je eigen voordeel. Daarmee kunnen ook karaktertrekken veranderen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 aug 2004 12:09

Jezus verandert je leven! Zeker weten. Toen ik Jezus niet kende was ik op zoek naar mezelf. Ik zocht iets om die leegte binnen te vullen, en om mezelf terug te vinden. Nu ik Jezus heb leren kennen, zoek ik niet meer naar mezelf maar naar Jezus want in Jezus vindt ik mezelf terug. (Gods voorbeeld, zoals hij mij bedoelt heeft)

vroeger had ik driftbuien, kon ik enorm boos worden. Maar sinds God in mij leven is gekomen ben ik niet meer driftig geweest. Verder krijg je nieuwe eigenschappen van God (gaven van de Geest). En of dat een verandering is in je leven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 aug 2004 15:27

Dankjulliewel! Ik geniet van de getuigenissen hier, God is groot! En ik kan zelf ook al zeggen dat ik Gods Geest aan het werk zie... echt supergaaf :)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 aug 2004 18:31

ik weet niet of je karakter veranderd, je houd iig meer rekening met een ander en je leert (denk ik) om te gaan met de vervelende karaktertrekken van jezelf.
en het is niet zo dat je die vervelende karaktertrekken kwijtbent, die kunnen zo weer de kop opsteken, wél heb ik ondervonden dat die mensen oprecht spijt betuigden over hun gedrag als het eens mis ging.
die spijt en zelfkennis is wel essentieel voor een 'veranderd mens' denk ik.
dit alles heeft te maken met de heiligmaking van een wedergeboren mens. pas in de hemel zal het volmaakt zijn, tot die tijd valt er toch wel eens een steekje
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 aug 2004 19:47

Ik dacht ook inderdaad meer aan dat je leert met je karakter omgaan, dan dat dat echt heel anders wordt. Maar wie weet kan de Geest wel meer, je weet het niet he ;) Als iemand een driftkop is, zeggen we ook vaak dat dat in het karakter van diegene is, maar zelfbeheersing is wel een vrucht van de Geest.

André

Berichtdoor André » 18 aug 2004 21:35

Ik denk dat je een karakter (menselijk gezien) wel kunt bijschaven maar veranderen vind ik een te groot woord, waar ik wel ervaar is als je je bekeerd gaat voelen en daar na gaat leven, dat je b.v. meer aand8 aan je medemens gaat geven, probeert het beste voor een ander over te hebben enz.
Maar veranderen nuh, denk et niet.
Daarom denk ik ook die uitspraak ieder mens is uniek voor God!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 aug 2004 22:25

3 En Ik heb hem vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk;

exodes 31

Bezaleel kon mischien helemaal niet iets goeds doen met zijn handen. maar door Gods Geest kreeg hij een nieuwe eigenschap er bij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2004 23:09

Andre schreef:Ik denk dat je een karakter (menselijk gezien) wel kunt bijschaven maar veranderen vind ik een te groot woord, waar ik wel ervaar is als je je bekeerd gaat voelen en daar na gaat leven, dat je b.v. meer aand8 aan je medemens gaat geven, probeert het beste voor een ander over te hebben enz.

Ik denk dat God je ook niet anders maakt dan Hij je schiep als je karakter verandert... maar dat Hij je vormt tot zoals Hij je altijd al bedoeld had. Juist als God je verandert komt je ware karakter pas echt naar boven (de gaven van de Geest zijn liefde, zachtmoedigheid, etc)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2004 09:14

Marnix schreef:
Andre schreef:Ik denk dat je een karakter (menselijk gezien) wel kunt bijschaven maar veranderen vind ik een te groot woord, waar ik wel ervaar is als je je bekeerd gaat voelen en daar na gaat leven, dat je b.v. meer aand8 aan je medemens gaat geven, probeert het beste voor een ander over te hebben enz.

Ik denk dat God je ook niet anders maakt dan Hij je schiep als je karakter verandert... maar dat Hij je vormt tot zoals Hij je altijd al bedoeld had. Juist als God je verandert komt je ware karakter pas echt naar boven (de gaven van de Geest zijn liefde, zachtmoedigheid, etc)

Dus jij denkt dat opvliegendheid niet bij iemands karakter hoort?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 aug 2004 10:20

Marnix schreef:

ja klopt volgens mij marnix.

Romeinen 7. De strijd van paulus tussen zijn oude en nieuwe mens. Hij ondekt daar langzamerhand dat hij niet meer die oude mens is, maar dat hij een nieuw mens is geworden. "19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont."

Paulus komt eigenlijk tot de conclusie dat God hem nieuw heeft gemaakt, maar dat de zonde nog in hem leeft. Maar hij indentificeerd zichzelf niet meer met zijn oude mens. Nee hij en ik zijn samen met Jezus in een nieuw leven opgestaan.

het doet mij denken aan een dominee die een voorbeeld gebruikte.
Hij kwam eens bij een beeldhouwer die bezig was een paard uit een steen te hakken. Hij vroeg aan hem: "hoe doe je dat toch?". Acht zij die beeldhouwer, da tis helemaal niet moeilijk ik hak alles weg wat geen paard is. Zo is God ook met ons bezig, hij hakt alles bij mij weg wat geen hijwel is.

Terug naar “Archief”