In het nieuwe testament lees je dat de Heilige Geest je kan helpen om vruchten voort te brengen: geduld, zachtmoedigheid, ...
Maar hoe deden ze dat voor die tijd dan?
Moderator: Moderafo's
Lalage schreef:In het nieuwe testament lees je dat de Heilige Geest je kan helpen om vruchten voort te brengen: geduld, zachtmoedigheid, ...
Lalage schreef:In het nieuwe testament lees je dat de Heilige Geest je kan helpen om vruchten voort te brengen: geduld, zachtmoedigheid, ...
Happy One schreef:maar Hij woonde niet permanent in het hart van de gelovige. Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.
Andre schreef:caprice schreef:Voor welke tijd? De Heilige Geest was er namelijk ook al voor de grondlegging der wereld.
Dat bedoel ik, En aarde was woest en leeg en de Geest van God zweefde over de watermassa.(Het Boek Gen. 1:2)
Khoop dat de vertaling getrouw genoeg is, heb n.m. geen SV
quote="Maja de Bij"]Happy One schreef:maar Hij woonde niet permanent in het hart van de gelovige. Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.
Dat vind ik een boeiende conclusie. Ik vraag me alleen af of dat zo is.
Het verschil is volgens mij meer dat in het Oude Testament de Geest als het ware druppelsgewijs gegeven werd, terwijl na Pinksteren de sluizen van de hemel zijn opengegaan en we met de Geest worden overstroomd.
Een daarmee samenhangend verschil is dat in het O.T. de Geest slechts gegeven werd aan de voormannen (profeten, priesters en koningen) van het volk. En nu is de Geest uitgestort op "alle vlees".
Happy One schreef:[quote="Maja de Bij"]Happy One schreef:maar Hij woonde niet permanent in het hart van de gelovige. Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.
Het verschil is volgens mij meer dat in het Oude Testament de Geest als het ware druppelsgewijs gegeven werd, terwijl na Pinksteren de sluizen van de hemel zijn opengegaan en we met de Geest worden overstroomd.
Een daarmee samenhangend verschil is dat in het O.T. de Geest slechts gegeven werd aan de voormannen (profeten, priesters en koningen) van het volk. En nu is de Geest uitgestort op "alle vlees".
Het verschil is denk ik dat de Geest voor pinksteren werkte op de aarde, maar Hij woonde er niet.
Nu wel, in de gemeente (1 Kor 3:16, 2 Kor 6:16, efeze 2: 20-22) en in de individuele gelovige (1 Kor 6:19).
In het jodendom (voor pinksteren) werd beleden: Psalm 115 God woont in de hemel, wij op de aarde.
Na Pinksteren lezen we dat mensen gezalfd of verzegeld waren met de Geest, voor Pinksteren lezen we dat nergens, hooguit als belofte voor de toekomst.
aquila schreef:Happy One schreef:[quote="Maja de Bij"]Happy One schreef:maar Hij woonde niet permanent in het hart van de gelovige. Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.
Het verschil is denk ik dat de Geest voor pinksteren werkte op de aarde, maar Hij woonde er niet.
Nu wel, in de gemeente (1 Kor 3:16, 2 Kor 6:16, efeze 2: 20-22) en in de individuele gelovige (1 Kor 6:19).
In het jodendom (voor pinksteren) werd beleden: Psalm 115 God woont in de hemel, wij op de aarde.
Na Pinksteren lezen we dat mensen gezalfd of verzegeld waren met de Geest, voor Pinksteren lezen we dat nergens, hooguit als belofte voor de toekomst.
Nog wat mooie teksten om je idee te ondersteunen:
Joh 7,39 Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.
Joh 14,16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn,
Joh 14,26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
Joh 15,26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;
Joh 16,7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.
Happy One schreef:Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.
quote="Maja de Bij"]Happy One schreef:Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.
Begrijp ik je goed Happy One dat dit een oudtestamentisch gebed is en niet van toepassing op de gemeente na pinksteren ?
ik denk dat hij voor je gevoel weg kan zijn. en dat kon david ook bedoelen.Happy One schreef:[quote="Maja de Bij"]Happy One schreef:Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.
Begrijp ik je goed Happy One dat dit een oudtestamentisch gebed is en niet van toepassing op de gemeente na pinksteren ?
Jazeker, de Heilige Geest woont sinds Pinskteren in de gelovige, en kan daar nooit meer weg gaan. Wel kunnen wij de Geest bedroeven en uitblussen, maar verwijderen kunnen we Hem niet.
Vandaar dat het gebed van David (psalm 51 Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden) mijns inziens als Oud Testamentisch moet worden opgevat.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 11 gasten