de tijd voor de uitstorting van de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

de tijd voor de uitstorting van de Heilige Geest

Berichtdoor Lalage » 17 aug 2004 23:15

In het nieuwe testament lees je dat de Heilige Geest je kan helpen om vruchten voort te brengen: geduld, zachtmoedigheid, ...
Maar hoe deden ze dat voor die tijd dan?

André

Re: de tijd voor de uitstorting van de Heilige Geest

Berichtdoor André » 17 aug 2004 23:23

Lalage schreef:In het nieuwe testament lees je dat de Heilige Geest je kan helpen om vruchten voort te brengen: geduld, zachtmoedigheid, ...

Kun je ook iets exacter zijn met "voor die tijd"?

caprice

Berichtdoor caprice » 18 aug 2004 04:52

Voor welke tijd? De Heilige Geest was er namelijk ook al voor de grondlegging der wereld.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 18 aug 2004 07:01

Lalage schreef:In het nieuwe testament lees je dat de Heilige Geest je kan helpen om vruchten voort te brengen: geduld, zachtmoedigheid, ...

Vind ik wel een interessante kwestie. Zelf denk ik dat de Heilige Geest pas vanaf Pinksteren permanent in de harten van de gelovigen woont, terwijl dat voor Pinksteren niet vanzelfsprekend was.
In het NT staat dat wij de Geest kunnen uitblussen en bedroeven, maar Hij kan nooit meer weggaan.

In het OT was dezelfde Heilige Geest ook toen voor de gelovigen beschikbaar (antwoord op de vraag), maar Hij woonde niet permanent in het hart van de gelovige. Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

André

Berichtdoor André » 18 aug 2004 11:09

caprice schreef:Voor welke tijd? De Heilige Geest was er namelijk ook al voor de grondlegging der wereld.

Dat bedoel ik, En aarde was woest en leeg en de Geest van God zweefde over de watermassa.(Het Boek Gen. 1:2)

Khoop dat de vertaling getrouw genoeg is, heb n.m. geen SV :wink:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 aug 2004 12:19

Happy One schreef:maar Hij woonde niet permanent in het hart van de gelovige. Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.

Dat vind ik een boeiende conclusie. Ik vraag me alleen af of dat zo is.

Het verschil is volgens mij meer dat in het Oude Testament de Geest als het ware druppelsgewijs gegeven werd, terwijl na Pinksteren de sluizen van de hemel zijn opengegaan en we met de Geest worden overstroomd.
Een daarmee samenhangend verschil is dat in het O.T. de Geest slechts gegeven werd aan de voormannen (profeten, priesters en koningen) van het volk. En nu is de Geest uitgestort op "alle vlees".

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 aug 2004 12:25

Gen 2: 7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus.

God blies Zijn Geest bij Adam naar binnen... De adem van God heeft jou ziel (jij zelf) nodig om te blijven leven.

Psalm 104:
29 Verbergt Gij15) Uw aangezicht, zij worden verschrikt; neemt Gij16) hun adem weg,17) zij sterven, en zij keren weder tot hun stof.19)
30 Zendt Gij Uw Geest uit, zo worden zij geschapen, en Gij vernieuwt21) het gelaat des aardrijks.

Exodus 31:
3 En Ik heb hem vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk;

Numeri 11:
25 Toen kwam de HEERE af in de wolk,35) en sprak tot hem, en afzonderende van den Geest, die op hem was,36) legde Hem op de zeventig mannen, die oudsten; en het geschiedde, als de Geest op hen rustte, dat zij profeteerden,37) maar daarna niet meer.38)
26 Maar twee mannen waren in het leger overgebleven; des enen naam was Eldad, en des anderen naam Medad; en die Geest rustte op hen (want zij waren onder de aangeschrevenen,39) hoewel zij tot de tent niet uitgegaan waren), en zij profeteerden in het leger.

Joel 2:
28 En daarna zal het geschieden,94) dat Ik Mijn Geest95) zal uitgieten96) over alle vlees,97) en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren;98) uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;

Gods Geest was en is aanwezig al vanaf het begin van de schepping.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 18 aug 2004 14:27

Andre schreef:
caprice schreef:Voor welke tijd? De Heilige Geest was er namelijk ook al voor de grondlegging der wereld.

Dat bedoel ik, En aarde was woest en leeg en de Geest van God zweefde over de watermassa.(Het Boek Gen. 1:2)

Khoop dat de vertaling getrouw genoeg is, heb n.m. geen SV :wink:

De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.

http://www.statenvertaling.net

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 18 aug 2004 20:28

[
quote="Maja de Bij"]
Happy One schreef:maar Hij woonde niet permanent in het hart van de gelovige. Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.

Het verschil is volgens mij meer dat in het Oude Testament de Geest als het ware druppelsgewijs gegeven werd, terwijl na Pinksteren de sluizen van de hemel zijn opengegaan en we met de Geest worden overstroomd.
Een daarmee samenhangend verschil is dat in het O.T. de Geest slechts gegeven werd aan de voormannen (profeten, priesters en koningen) van het volk. En nu is de Geest uitgestort op "alle vlees".

Het verschil is denk ik dat de Geest voor pinksteren werkte op de aarde, maar Hij woonde er niet.
Nu wel, in de gemeente (1 Kor 3:16, 2 Kor 6:16, efeze 2: 20-22) en in de individuele gelovige (1 Kor 6:19).
In het jodendom (voor pinksteren) werd beleden: Psalm 115 God woont in de hemel, wij op de aarde.
Na Pinksteren lezen we dat mensen gezalfd of verzegeld waren met de Geest, voor Pinksteren lezen we dat nergens, hooguit als belofte voor de toekomst.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 19 aug 2004 20:47

Kan het misschien ook zo wezen dat in het NT de werken van de Heilige Geest wat duidelijker benoemd worden. En dat Hij dus inderdaad geregistreed op aarde woont

aquila

Berichtdoor aquila » 19 aug 2004 22:53

Happy One schreef:[
quote="Maja de Bij"]

Het verschil is denk ik dat de Geest voor pinksteren werkte op de aarde, maar Hij woonde er niet.
Nu wel, in de gemeente (1 Kor 3:16, 2 Kor 6:16, efeze 2: 20-22) en in de individuele gelovige (1 Kor 6:19).
In het jodendom (voor pinksteren) werd beleden: Psalm 115 God woont in de hemel, wij op de aarde.
Na Pinksteren lezen we dat mensen gezalfd of verzegeld waren met de Geest, voor Pinksteren lezen we dat nergens, hooguit als belofte voor de toekomst.

Nog wat mooie teksten om je idee te ondersteunen:

Joh 7,39 Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.

Joh 14,16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn,

Joh 14,26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Joh 15,26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;

Joh 16,7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 20 aug 2004 20:12

aquila schreef:
quote="Maja de Bij"]

Nog wat mooie teksten om je idee te ondersteunen:

Joh 7,39 Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.

Joh 14,16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn,

Joh 14,26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Joh 15,26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;

Joh 16,7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

Bedankt voor de teksten!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 aug 2004 20:28

Happy One schreef:Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.

Begrijp ik je goed Happy One dat dit een oudtestamentisch gebed is en niet van toepassing op de gemeente na pinksteren ?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 20 aug 2004 21:39

[
quote="Maja de Bij"]
Happy One schreef:Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.

Begrijp ik je goed Happy One dat dit een oudtestamentisch gebed is en niet van toepassing op de gemeente na pinksteren ?

Jazeker, de Heilige Geest woont sinds Pinskteren in de gelovige, en kan daar nooit meer weg gaan. Wel kunnen wij de Geest bedroeven en uitblussen, maar verwijderen kunnen we Hem niet.
Vandaar dat het gebed van David (psalm 51 Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden) mijns inziens als Oud Testamentisch moet worden opgevat.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 aug 2004 17:23

quote="Maja de Bij"]

Jazeker, de Heilige Geest woont sinds Pinskteren in de gelovige, en kan daar nooit meer weg gaan. Wel kunnen wij de Geest bedroeven en uitblussen, maar verwijderen kunnen we Hem niet.
Vandaar dat het gebed van David (psalm 51 Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden) mijns inziens als Oud Testamentisch moet worden opgevat.
ik denk dat hij voor je gevoel weg kan zijn. en dat kon david ook bedoelen.

maar eigenlijk vind ik het beetje vreemde opmerking: zoals happy one het zegt zou het er op neer komen dat je nooit iets moeten bidden wat God toch al belooft heeft. Dan zou dus bidden "wilt U met me zijn" ook oudtestamentisch of wat dan ook zijn, aangezien God allang belooft heeft "ik zal met U zijn tot aan etc."
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”