hoe weet ik dat mijn zonden vergeven zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

hoe weet ik dat mijn zonden vergeven zijn?

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 19:00

In dit topic over regeltjesschreef ik:
Maarten schreef:Ik krijg het idee, dat er o.a. vanwege een vraag van mij een tweede onderwerp is opgedoken. Namelijk de vraag, hoe weet ik dat ik vergeving van zonden heb gekregen? In de Bijbel staat er dat wie zijn zonden belijdt en laat, dien zullen ze vergeven worden. Maar als ik ze nu belijdt, zijn ze dan al direct vergeven? En hoe weet ik dat dan? Ik wil hier wel een tweede topic over openen.
Hoe denken jullie hierover?
The one thing you can give and still keep is your word.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 aug 2004 19:02

Denk wel dat het klopt, maar door Jezus bloed worden je zonden toch gereinigt? het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden staat er in de Bijbel. in principe kun je dan toch zeggen dat wanneer je de toevlucht tot Hem hebt genomen dat al je zonden vergeven zijn? ook die je nog gaat doen? of niet. beetje vaag misschien maar goed. :?

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 aug 2004 19:14

lees je bijbel. kijk wat God schrijf aan jou over vergeving van zonde..

En volg de opdracht: "geloof"


is het zo simpel?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 19:27

hijwel schreef:En volg de opdracht: "geloof"
Wat moet ik geloven? Dat mijn zonden vergeven zijn? Moet ik als het ware van het een op het andere moment gaan zeggen dat mijn zonden vergeven zijn?
is het zo simpel?
is geloven simpel dan?
The one thing you can give and still keep is your word.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 aug 2004 19:35

Wat moet ik geloven? Dat mijn zonden vergeven zijn? Moet ik als het ware van het een op het andere moment gaan zeggen dat mijn zonden vergeven zijn?

dat moet je iig niet zomaar op het 1 of andere moment gaan zeggen terwijl je dat niet weet. Maar als je echt gelooft (vertrouwt) dat God de waarheid zegt in Zijn Woord. Dat Hij ook voor jou is gestorven. Dat hij is gekomen om jou te verlossen van je zonde. Dan zijn je zonde vergeven. En mag je dat ook zo voelen, en ervaren.

is het zo simpel?
is geloven simpel dan?[/quote]
Vertrouwen op iemand die je eigenlijk niet goed kent is moeilijk. Maar als je gelooft dat God goed is, en jou ook wil verlossen is geloven niet moeilijk. God geef je daar de kracht voor! "wie tot mij komt, moet geloven dat Ik ben een beloneren van de gene die mij zoeken" (zoiets d8 ik)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 aug 2004 19:46

hijwel schreef:
Wat moet ik geloven? Dat mijn zonden vergeven zijn? Moet ik als het ware van het een op het andere moment gaan zeggen dat mijn zonden vergeven zijn?

dat moet je iig niet zomaar op het 1 of andere moment gaan zeggen terwijl je dat niet weet. Maar als je echt gelooft (vertrouwt) dat God de waarheid zegt in Zijn Woord. Dat Hij ook voor jou is gestorven. Dat hij is gekomen om jou te verlossen van je zonde. Dan zijn je zonde vergeven. En mag je dat ook zo voelen, en ervaren.

is het zo simpel?
is geloven simpel dan?

Vertrouwen op iemand die je eigenlijk niet goed kent is moeilijk. Maar als je gelooft dat God goed is, en jou ook wil verlossen is geloven niet moeilijk. God geef je daar de kracht voor! "wie tot mij komt, moet geloven dat Ik ben een beloneren van de gene die mij zoeken" (zoiets d8 ik)[/quote]*verwijst voor de verandering weeer eens nasar z'n onderschrift :mrgreen:*

nee, helemaal geen :mrgreen:, t'is eigenlijk harstikke triest dat mensen hun hele leven al in kerk zitten en dan nog steeds het antwoord op dit soort vragen niet weten.....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 19:56

hijwel schreef: Maar als je echt gelooft (vertrouwt) dat God de waarheid zegt in Zijn Woord. Dat Hij ook voor jou is gestorven. Dat hij is gekomen om jou te verlossen van je zonde. Dan zijn je zonde vergeven. En mag je dat ook zo voelen, en ervaren.
Waar staat in de Bijbel, dat Jezus voor MIJN (persoonlijk) zonden is gestorven?
The one thing you can give and still keep is your word.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 16 aug 2004 20:12

Maarten schreef:Waar staat in de Bijbel, dat Jezus voor MIJN (persoonlijk) zonden is gestorven?


De engelen zongen al in de kerstnacht : U is heden de Heiland geboren. Ik verkondig u grote blijdschap enz.
En het hele evangelie staat vol met teksten waarin "u" staat.
U, dat ben jij, Maarten!

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 aug 2004 20:47

Maarten schreef:
hijwel schreef: Maar als je echt gelooft (vertrouwt) dat God de waarheid zegt in Zijn Woord. Dat Hij ook voor jou is gestorven. Dat hij is gekomen om jou te verlossen van je zonde. Dan zijn je zonde vergeven. En mag je dat ook zo voelen, en ervaren.
Waar staat in de Bijbel, dat Jezus voor MIJN (persoonlijk) zonden is gestorven?
ach we gaan nog maar een keer voor de klassieker: "een ieder die gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben".. als je onder 'ieder' valt geldt deze tekst ook voor jou
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 21:50

Maja de Bij schreef:
Maarten schreef:Waar staat in de Bijbel, dat Jezus voor MIJN (persoonlijk) zonden is gestorven?


De engelen zongen al in de kerstnacht : U is heden de Heiland geboren. Ik verkondig u grote blijdschap enz.
En het hele evangelie staat vol met teksten waarin "u" staat.
U, dat ben jij, Maarten!
Dit zou betekenen dat iedereen die dit hoort zalig zou worden. Immers, als Christus voor iemand aan het kruis is gestorven, dan wordt hij zalig, dan komt er geen geloof meer aan te pas. Bovendien bewijst de praktijk dat jouw woorden niet waar kunnen zijn. Gaan er niet zo vele mensen verloren, die wel het Woord horen, die wel horen dat Jezus voor hun zonden is gestorven, maar die toch de vruchten van de Geest (Gal. 5:22) niet laten zien.

@mic schreef:ach we gaan nog maar een keer voor de klassieker: "een ieder die gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben".. als je onder 'ieder' valt geldt deze tekst ook voor jou
Maar dat was nu juist de vraag ;) Wat moet ik dan geloven?
The one thing you can give and still keep is your word.

Josh

Berichtdoor Josh » 16 aug 2004 22:36

Hoi Maarten,
Misschien is het eigenlijk eerst wel verstandig om te weten wat 'zondigen' precies is volgens de Bijbel. De Bijbel zegt dit: 1 Johannes 3:4 - 'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Uit Jakobus 2:10 weten we, dat de Geboden van GOD met 'de Wet' bedoeld wordt, maar ook uit Openbaringen 14:12 waarin staat:
'de Kinderen van GOD houden Gods Geboden en hebben het geloof in Jezus'.

Nou weten we ook, dat we niet uit onszelf de Geboden van GOD kunnen houden, maar alleen mét (behulp van) de Heilige Geest van GOD. Dit staat in Romeinen 8:4 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

En nu het antwoord op je vraag: hoe weet ik of m'n zonden vergeven zijn?

Simpel:

1. Je vraagt Jezus in oprechtheid om je te vergeven wat je hebt misdaan tegen God en Gebod
2. Je probeert het in het vervolg niet in te gaan tegen God en Gebod
3. Je probeert je met de Geestesgaven in te zetten ter ere van GOD en ten dienste van je naaste

Meer lezen: http://www.sign2God.com/folders/handoplegging.html

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 17 aug 2004 10:22

Josh schreef:Nou weten we ook, dat we niet uit onszelf de Geboden van GOD kunnen houden, maar alleen mét (behulp van) de Heilige Geest van GOD. Dit staat in Romeinen 8:4 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

En nu het antwoord op je vraag: hoe weet ik of m'n zonden vergeven zijn?

Simpel:

1. Je vraagt Jezus in oprechtheid om je te vergeven wat je hebt misdaan tegen God en Gebod
2. Je probeert het in het vervolg niet in te gaan tegen God en Gebod
3. Je probeert je met de Geestesgaven in te zetten ter ere van GOD en ten dienste van je naaste

1. Als ik iets vraag dan wil ik ook antwoord, krijg ik dat en zo ja, hoe dan? Dat is eigenlijk mijn vraag. Dat ik mijn zonden moet belijden dat lees ik ook wel, maar hoe weet ik dat God die belofte heeft vervuld. Kortom, met een belofte wordt ik niet zalig, maar met de vervulling van die belofte.
2. Helaas hoe ik het ook probeer, ik val iedere dag. Soms twijfel ik daardoor aan mijn oprechtheid (zie punt 1 van jou)
3. welke relatie heeft dit met vergeving van zonden?



ik heb wat gelezen van die pagina, en ook van andere pagina's op diezelfde site, maar ik vermeod dat we dan heel snel uitkomen bij de discussie die nu al gevoerd wordt in het topic over Jacobus 5
The one thing you can give and still keep is your word.

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 10:33

Maarten, wil je nu een bijbelse benadering en daarmee een antwoord op je vraag of niet?

:?:

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 17 aug 2004 10:40

Josh schreef:Maarten, wil je nu een bijbelse benadering en daarmee een antwoord op je vraag of niet?

:?:
JA!! Ik heb wel heel veel goede dingen gelezen, maar niet als antwoord op mijn vraag.

Laat ik mijn vraag verduidelijken met een voorbeeld.

Een moeder belooft haar kind, dat ze het mee zal nemen naar de kinderboerderij als het vandaag lief is. dat kind is de hele dag lief, want het wil naar de kinderboerderij. Maar daarmee is dit kind nog niet op de kinderboerderij geweest. Hij heeft wel een belofte gehad, maar nog niet de vervulling van de belofte.

Begrijp je nu wat mijn vraag is?
The one thing you can give and still keep is your word.

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 10:52

Maarten schreef:
Ik krijg het idee, dat er o.a. vanwege een vraag van mij een tweede onderwerp is opgedoken. Namelijk de vraag, hoe weet ik dat ik vergeving van zonden heb gekregen? In de Bijbel staat er dat wie zijn zonden belijdt en laat, dien zullen ze vergeven worden. Maar als ik ze nu belijdt, zijn ze dan al direct vergeven? En hoe weet ik dat dan? Ik wil hier wel een tweede topic over openen.


Nu je weet wat zondigen is en dat Jezus zonden vergeeft, dan is slechts vertrouwen daarop (dat is geloven!) de bevestiging.

EN dat je verder gaat in oprechtheid, Waarheid en Gerechtigheid; ter ere van GOD en ten dienste van je naaste.

De Geestesgaven (handopleggging) zijn daarbij nodig, anders zou je slechts je eigen wil doen; met de Geestesgaven ben je verbonden met GOD door de Geest.

Voldoende antwoord op je vraag?

Josh :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten