Paus, Maria-hemelvaart en Lourdes...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Paus, Maria-hemelvaart en Lourdes...

Berichtdoor Josh » 16 aug 2004 17:57

Gisteren was het volgens de Katholieken 'Maria-hemelvaart'. Nou staat er nergens in de Bijbel dat Maria in de hemel is opgenomen....maar ja...de Paus is Gods plaatsvervanger op Aarde [Vicarus Fili Dei] en een pauselijk besluit is volgens Katholieken hetzelfde als 'goddelijk'....

Wat me opviel, is dat de Paus er zo zielig uitzag. Een paar boosaardige ogen weliswaar, maar verder het meewarige hulpgeroep en hulpeloze van de godslasteraar in functie...

Het deed mij afvragen waar 'de wonderlijke werking van Lourdes' voor hem eigenlijk was... Kennelijk is het water van Lourdes dus heel water anders dan het levend water van de HERE....

Vraag jij je ook wel eens af waarom Rooms-Katholieken ermee wegkomen dat ze de 10-Geboden hebben gewijzigd (Sabbatsgebod werd door zondagsheiliging, 2e Gebod werd verwijderd en nu worden beelden gemaakt en aanbeden), dat ze aanzetten tot verering van Maria en haar zelfs hebben doen opnemen in de hemel, terwijl JEZUS werd opgenomen en niet Maria....

Ben jij de RK-afgoderij en schijn-christelijkheid ook zo moe! Voeg dan jou ervaringen of steunbetuigingen toe!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Paus, Maria-hemelvaart en Lourdes...

Berichtdoor Maja de Bij » 16 aug 2004 18:30

Josh schreef:Vraag jij je ook wel eens af waarom Rooms-Katholieken ermee wegkomen dat ze de 10-Geboden hebben gewijzigd (Sabbatsgebod werd door zondagsheiliging

Boeiende discussie :mrgreen:
D'r loopt nog een discussie van je, waar je je niet meer mee bemoeit over dit onderwerp. Xou me dr maar eerst maar eens mee gaan bemoeien, Boudewijn ligt zwaar onder vuur. :D

Josh

Berichtdoor Josh » 16 aug 2004 18:37

Beste Maja, sommige discussies lopen wel eeuwen door. Veel langer dan ik tijd heb. Toch vind ik het zeer wenselijk om bepaalde discussies te starten.

Toch merk ik altijd weer dat bepaalde personen altijd weer de discussie proberen te doen stranden; altijd weer op dezelfde wijzen. Jammer.

Toch weet ik, dat veel mensen meelezen en wellicht gaan nadenken. En dan is het niet meer zo belangrijk dat snode lieden of onwetenden de discussie doen stranden
:wink:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 aug 2004 18:44

Josh schreef:Toch merk ik altijd weer dat bepaalde personen altijd weer de discussie proberen te doen stranden; altijd weer op dezelfde wijzen. Jammer.
:wink:

Wat ook jammer is, dat bepaalde personen telkens wel discussies starten en zich er dan niet meer mee bemoeien. Snappez vous? :D

Josh

Berichtdoor Josh » 16 aug 2004 18:46

Maja, dan lees jij niet goed.

Nogmaals: het starten van een discussie is net zo waardevol als 'm voeren!

:D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 aug 2004 19:50

Ik beschouw katholieken als mijn mede-christenen en niet als schijnchristenen. Dat doe ik, omdat ik op vakantie ben geweest met 40 katholieken (ik ben zelf niet katholiek) en daar veel heb geleerd over hoe zij denken. Ik ben van mijn vooroordelen over de RK-kerk afgeholpen. Misschien zou jij ook eerst eens met katholieken gaan praten voor ze te veroordelen.

Josh

Berichtdoor Josh » 16 aug 2004 20:46

Lalalage... niet wat jij vindt of ervaart maakt een Christen, maar je fundamenten, je keuzes daarvoor én je handelen daarnaar doet dat.

Christelijke fundamenten, je keuze daarvoor, ernaar handelen én veranderen vormt je tot een kind van GOD. Jezus, Gods Geest en de Bijbel zijn dan niet weg te denken!!!

Niet-christelijke fundamenten, je keuze daarvoor, je handelen daarnaar én het veranderen vormt je tot een kind van de wereld.

De RK-kerk heeft gekozen voor eigen inzichten, eigen- en onbijbelse leer, eigenmachtig handelen (oorlogen, steunen dictators, nieuwe wereldorde-streven, streven naar universele religie/religie-versmelting, etc). Bovendien heeft de RK-kerk de Geboden van GOD aangetast, een eigen 'plaatsvervanger van God op Aarde' (=paus) benoemd.

Wil jij dan de RK-kerk en haar leden als 'mede-christenen' betitelen???

Daar hebben ze andere fundamenten, andere keuzes en andere persoonlijke veranderingen voor nodig.

En als iemand daarop wijst, dan veroordeelt die persoon niet, maar laat juist zien wat van God is en wat niet!

:idea:

Meer lezen: http://www.sign2god.com/charta/universele-kerk.html

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 16 aug 2004 20:49

Lalage schreef:Ik beschouw katholieken als mijn mede-christenen en niet als schijnchristenen. Dat doe ik, omdat ik op vakantie ben geweest met 40 katholieken (ik ben zelf niet katholiek) en daar veel heb geleerd over hoe zij denken. Ik ben van mijn vooroordelen over de RK-kerk afgeholpen. Misschien zou jij ook eerst eens met katholieken gaan praten voor ze te veroordelen.

Mee eens, ik ben in Taizé geweest. Heerlijk en letterlijk "geest-verruimend"
Alleen, er is natuurlijk een levensgroot verschil tussen de individuele katholiek en de Rooms Katholieke kerk.
Kijk eens op de site: http://www.inderechtestraat.nl/

Zowel hier in België als in Spanje heb ik voor m'n werk heel veel met katholieke mensen te maken. Je ziet er een enorme vervlakking, alleen naar de kerk voor de doop, de communie, het huwelijk en de uitvaart en je treft er mensen die oprecht voor hun geloof uitkomen. Maar ja dat zie je in onze protestante kringen ook.

De benadering van IRS of de protestante kerk in Spanje richting de RK is echter geheel anders dan de opruiende postings van Josh of Boudewijn. Daar waar de eerste spreken vanuit een diepe bewogenheid, net zoals Luther dat heeft gedaan, spreken de laatste vanuit een doctrine die met "naastenliefde" niets van doen heeft.

Ik citeer:
Ben jij de RK-afgoderij en schijn-christelijkheid ook zo moe! Voeg dan jou ervaringen of steunbetuigingen toe!

misschien kunnen we beter schrijven;
"Ben jij die white-afgoderij en 7-daagse schijn-christelijkheid ook zo moe?

En Josh, zet de nieuwe leer maar achter in de schuur hoor. Naast die van de Jehova getuigen en de Mormonen. Daar voelt hij zich best thuis want ze komen oorspronkelijk alle uit het zelfde land en uit de dezelfde periode. En, ze vinden alle drie hun basis in z.g. menselijke openbaringen en helaas niet uit Gods onfeilbaar woord.

Josh

Berichtdoor Josh » 16 aug 2004 20:59

Taize is een RK- Vrijmetselaar-organisatie opgericht door een door de RK-kerk benoemde Vrijmetselaar die niet 'besprenkeld' is en ook géén belijdenis heeft gedaan!

In Taize is voorts een 'universele eucharistie' gevormd voor alle religies. Eucharistie -een dankofferritueel waarbij brood in vlees wordt veranderd- is niet bijbels of christelijk. Samensmelting van religies/diensten van religies op deze wijze gaat tegen het 1e Gebod van GOD in: er is maar één GOD; géén andere goden erop nahouden!!!

Het 'mediteren in stilte' van Taizé komt uit het Hindoeisme en Boeddhisme en is ook niet christelijk

Jouw 'geestelijke verruiming' heeft niets met 'Christen-zijn' te maken. Het heeft ook niets met 'christelijke of bijbelse rites' te maken. Het heeft ook niet met de Heilige Geest van GOD te maken. NIETS!

Je fundamenten, je keuze voor die fundamenten en ernaar handelen bepaalt wat je bent en tot wat je groeit.

Taize is schijn-christelijk; een RK-Vrijmetselaarsorganisatie met spiritueel-oosterse en Russisich Orthodoxe invloeden.

Weet wat je fundamenten zijn!
:!:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 aug 2004 21:41

Josh schreef:Jouw 'geestelijke verruiming' heeft niets met 'Christen-zijn' te maken. Het heeft ook niets met 'christelijke of bijbelse rites' te maken. Het heeft ook niet met de Heilige Geest van GOD te maken. NIETS!

Zeg Josh...
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeelt wordt. Pas toch op dat niet de roomskatholieken en vrijmetselaars je voorgaan in het Koninkrijk der Hemelen!
Ik vind dat je nare berichten schrijft, ik word er soms onpasselijk van. Bah! Moet dat nou zo? Ik vind dit Refoweb onwaardig. Stoppen!

André

Berichtdoor André » 16 aug 2004 21:47

Maja de Bij schreef:
Josh schreef:Jouw 'geestelijke verruiming' heeft niets met 'Christen-zijn' te maken. Het heeft ook niets met 'christelijke of bijbelse rites' te maken. Het heeft ook niet met de Heilige Geest van GOD te maken. NIETS!

Zeg Josh...
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeelt wordt. Pas toch op dat niet de roomskatholieken en vrijmetselaars je voorgaan in het Koninkrijk der Hemelen!
Ik vind dat je nare berichten schrijft, ik word er soms onpasselijk van. Bah! Moet dat nou zo? Ik vind dit Refoweb onwaardig. Stoppen!

Oordelen moet je idd aan God overlaten, de Heidelbergse Catechismus is btw wel door God zelf geinspireerd en zegt ook wel iets over de RK kerkleer.

Josh

Berichtdoor Josh » 16 aug 2004 22:13

Maja:

Ik vertel wat Taizé is, hoe het is opgericht en door wie en waar de handelingen etc. vandaan komen en dat daar dus niks christenlijks aan is.
Daar is geen veroordeling bij, maar gewoon onderzoeken, hun stukken lezen, hun handelingen bekijken, hun uitingen toetsen etc.

Toetsen is trouwens een bijbelse opdracht... Wist je dat Maja?! Waarom toetsen een bijbelse opdracht is? Je zou achter misleidende of leugenachtige onbijbelse zaken kunnen aanlopen met het gevolg dat je niet verandert in denken en doen in een kind van GOD, maar in een kind van de tegenstander.

Christenen handelen vanuit Gods Woord: Jezus én de Bijbel. Niet vanuit zelfkennis/zelfleer/geloofsunificatie/traditie of cultuur dus!

Inderdaad noemt de Heidelbergse Cathechismus de eucharistie dus een afgodendienst. Simpelweg omdat het een dankofferritueel, waarbij vlees (brood in vlees: transsubstantiesme) wordt geofferd. En dat is heidens!

Het avondmaal is slechts ter nagedachtenis aan het offer van Jezus aan het kruis; een offer dat al is geweest dus. En dat is iets héél anders dan de eucharistie waarbij telkens weer het brood vlees wordt om te offeren als dank....

Wie zou er trouwens dankbaar zijn met een eeuwig offeren van Jezus??? De duivel misschien???????

Josh

Berichtdoor Josh » 16 aug 2004 22:17

Interessante link mbt Taizé: http://www.sign2god.com/folders/Taize.html

En....zoeken op Max Thurian+Mason kan ook aardige stukken in google opleveren. Nu is de RK-kerk bezig aan een 'schoonmaak-aktie' [net als met de Heidelbergse Cath.] dus veel kan alleen nog in cache worden bekeken. Zeker de moeite waard!

Josh

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 16 aug 2004 23:08

Andre schreef:Oordelen moet je idd aan God overlaten, de Heidelbergse Catechismus is btw wel door God zelf geinspireerd en zegt ook wel iets over de RK kerkleer.

De HC is m.i. niet door God geinspireerd. Het is wel een leerboek dat door de reformatoren is samengesteld om de Bijbel te verduidelijken. Dit op een zeer zorgvuldige en degelijk met Bijbelteksten onderbouwde manier.

En dan zijn er in de RK inderdaad allerlei zaken ontstaan die niet meer in overeenstemming zijn met Gods Woord. Maar daar waren we sinds Luther met zijn stellingen al achter.

Ik schreef dat ik in Taizé ben geweest. Wat mij daar erg heeft getroffen was de tolerantie en de saamhorigheid. Geen samensmelting van overtuigingen maar samen zoeken naar wat ons verbindt. En dat was de eer van God. In samenzang, in meditaties en in stilte. Het opzoeken van de stilte, zoals dat ook in de Bijbel al genoemd word.
Er werden eucharistievieringen gehouden. iedereen was volledig vrij om hier aan mee te doen en ik herinner mij dat er best veel mensen waren die dit ook niet deden, hetgeen dan weer echt goede gesprekken opleverde.

Afgelopen zondag was ik in de protestante gemeente in Barcelona. Opvallende hoe deze gemeente groeit ondanks de moeilijkheden van dit overwegend RK gerichte land. Gemeenteleden nodigen hun buren uit om de dienst bij te wonen. Niet met scheldpartijen over vrijmetselaars en kwaadaardige ogen van de paus, maar met diepe bewogenheid en liefde.

Daarom steun ik "In de rechte straat" en de stichting "het evangelie in Spanje".

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 09:26

Zareb,
Alleen met dat wat GOD ons aanreikt door Jezus, door de Geest van GOD en door de Bijbel ontstaat iets wat van GOD is. En niet hoe wij iets ervaren dus, want dat is slechts iets van mensen.

De Heidelbergse Cath. is heel duidelijk over wat de eucharistie is. De Bijbel overigens ook. Jezus bracht het kruisoffer al en stond daarna op uit de dood; Hij leeft! Het Avondmaal is ter nagedachtenis aan dit offer.

Dus brood wordt niet vlees en het offer wordt niet meer gebracht, want het is al gebracht. Offeren van vlees is heidens en onbijbels en daarmee is de eucharistie/mis geheel onbijbels en een grote misleiding.
En de Taize-universele-eucharistie is een nog grotere misleiding. Afgoderij en heidense rituelen horen niet in een christelijke kerk thuis.

Laten we doen wat GOD van ons verlangt. En dat zal lang niet altijd prettig voelen en zeer moeilijk zijn. En het zal waarschijnlijk niet in grote groepen zijn, maar juist veel eenzamer. En dat is ook wat de Bijbel zegt. Een smal en moeilijk pad om te begaan, eindigend met slechts een paar kinderen van GOD in een wereld vol oorlog, haat, ruzie, egoisme, afgoderij en verachting van de Wet van GOD.

Tenslotte: meditatie middels stilte en/of 'leegmaken' komt uit Oosterse afgodische religies als Hindoeisme en Boeddhisme. Dit heeft NIETS met Christus te maken!

Josh

Terug naar “Archief”