vrijheid - regels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 11:57

Lalage schreef:Vandaag ben ik het met joepie eens :)


Fijn :!: :wink: :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2004 14:23

Ik ben het ook eens... maar we blijven zo vaak bij punt 1 steken... Je weet dat je zondig bent... en dat je jezelf niet kan redden... Maar je weet ook dat er verlossing is door Jezus... Dan is net die verlossing gepreekt... De zonden zijn vergeven, de dood is overwonnen, je bent vrij! Vervolgens hoor je een minuut later weer: Je bent een zondaar... Fout! Je bent bevrijdt van de zonden!

Het is niet: Punt 1, Punt 2 en punt 3 tegelijk... Het is eerst punt 1, dan punt 2, en dan punt 3... Het zijn stappen... als je bij 3 bent ligt punt 1 achter je.

Je oude mens sterft met Christus en je nieuwe mens staat met Hem op... Maar er wordt zovaak weer gehamerd op die oude mens... alsof die nog springlevend is ipv dat ie onder de zoden ligt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 19 aug 2004 14:33

Marnix schreef:Ik ben het ook eens... maar we blijven zo vaak bij punt 1 steken... Je weet dat je zondig bent... en dat je jezelf niet kan redden... Maar je weet ook dat er verlossing is door Jezus... Dan is net die verlossing gepreekt... De zonden zijn vergeven, de dood is overwonnen, je bent vrij! Vervolgens hoor je een minuut later weer: Je bent een zondaar... Fout! Je bent bevrijdt van de zonden!

Het is niet: Punt 1, Punt 2 en punt 3 tegelijk... Het is eerst punt 1, dan punt 2, en dan punt 3... Het zijn stappen... als je bij 3 bent ligt punt 1 achter je.

Je oude mens sterft met Christus en je nieuwe mens staat met Hem op... Maar er wordt zovaak weer gehamerd op die oude mens... alsof die nog springlevend is ipv dat ie onder de zoden ligt.


Ik ben het niet met je eens Marnix. We hebben ons hele leven te strijden met de oude mens; die gaat nl. pas definitief dood bij ons sterven. Het hameren op de oude mens is dus niet omdat ie al onder de zoden ligt.
Al is de oude mens dan al wel overwonnen, hij moet ook nog in de praktijk een kopje kleiner gemaakt worden.

Vr.89. Wat is de afsterving des ouden mensen?
Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden


Deze vraag en antwoord staan in de catechismus in het stuk van de dankbaarheid. :!:
Daarom blijft het geloof een strijd. God vraagt nadat we tot geloof gekomen zijn wel bekering tot Hem: dat betekent dat wij onze oude natuur doden en Hem navolgen in de praktijk. God houdt namelijk niet van een laks christenleven: Hij wil ons helemaal, ook in onze levenswandel.
De genade is wel gratis, maar niet goedkoop.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 14:46

Mee eens. Denk maar aan David. Heel vaak beleed Hij aan God oprecht Zijn zonde en ze werden hem vergeven. Maar wilde dat dus zeggen dat hij nooit meer zonde deed? Wel nee. Elke keer weer opnieuw deed hij zonde die hij weer opnieuw aan God beleed.
Zo gaat dat ook met ons. Het wil dus niet zeggen dat je vanaf de kennis van je zonde en het aanvaarden van het Offer van Christus geen zonde meer doet.
Zou wel mooi zijn als dat zo was :)
Maar we zullen ons hele leven tegen de zonde moeten strijden.
Zodat dus wel degelijk alle drie de punten belangrijk blijven.
Met elkaar vormen ze ons Christen zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2004 15:22

Weet ik... maar wanneer kwam Nathan naar David? Nadat hij zonde had gedaan... toen kwam Nathan en zei: Je bent een zondaar... En David zag dat in, beleed zijn zodnen, vroeg om vergeving... En zijn zonden werden vergeven... Maar de dag daarop kwam Nathan niet weer David inpeperen wat een zondaar hij eigenlijk was....

Het is goed dat je beseft dat je zondaar bent.... maar je zonden worden je wel vergeven... en dan zijn ze weg, dan ben je voor God als iemand zonder zonde.... Dat vergeten we nog wel es.

We moeten niet op de zonden blijven hameren maar op de vergeving.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 15:31

Marnix schreef:Weet ik... maar wanneer kwam Nathan naar David? Nadat hij zonde had gedaan... toen kwam Nathan en zei: Je bent een zondaar... En David zag dat in, beleed zijn zodnen, vroeg om vergeving... En zijn zonden werden vergeven... Maar de dag daarop kwam Nathan niet weer David inpeperen wat een zondaar hij eigenlijk was....

Het is goed dat je beseft dat je zondaar bent.... maar je zonden worden je wel vergeven... en dan zijn ze weg, dan ben je voor God als iemand zonder zonde.... Dat vergeten we nog wel es.


Ja dat is waar. Al waren je zonde als scharlaken, witter dan sneeuw zal Hij ze maken.
Als je het zo bedoelde heb je gelijk ;-)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2004 12:43

Klopt! En de vraag is: Hoe zie je jezelf? Als iemand met vuile kleren? Of als iemand met schoongemaakte sneeuwwitte kleren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

joepie

Berichtdoor joepie » 21 aug 2004 14:06

Of als iemand met vuile kleren die telkens weer schoon gewassen moeten worden. Helaas!

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 aug 2004 17:33

Marnix schreef:Klopt! En de vraag is: Hoe zie je jezelf? Als iemand met vuile kleren? Of als iemand met schoongemaakte sneeuwwitte kleren?
als iemand met schone kleren die ze telkens vuil maakt. Ze zijn wit al is dat niet altijd te zien
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2004 10:59

Joepie, is dat de goede uitgangspositie? Waar leg je de nadruk.... bij het feit dat je zondig bent, of bij he feit dat je verlost bent van de zonde? In het eerste geval, besef je dan wel dat je vrij bent? Of ben je dan toch nog slaaf van de zonde? Volgens mij betekent dat je nog zodne doet, maar wel bevrijd bent ervan, dat je de nadruk op de verlossing mag leggen...

Je bent niet iemand met vuile kleren (die telkens schoon moeten worden gewassen)

Je bent iemand met WITTE kleren die telkens schoon moeten worden gewassen.

Voel je wat het verschil is? Als je roept dat je vuile kleren hebt klopt er iets niet.... Want ze worden toch telkens weer gewassen?!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten