vrijheid - regels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

vrijheid - regels

Berichtdoor Lalage » 16 aug 2004 10:20

Gisteren was de laatste dag van het Flevofestival en dat betekende een enorme openluchtkerkdienst met 10.000 man ofzo. De preek ging over het thema 'Choose Freedom'. Het ging erover dat we best wel zondig zijn en dat we daarvan bevrijd kunnen worden door het bloed van Jezus (hmz Bram Rebergen vertelde het op een veel aansprekender manier dan ik hier kan, maar goed). Het ging over vrijheid: als je bevrijd bent van je zonden, dan ga je niet meer gebukt onder alles wat je niet mag, maar je kiest voor Jezus!

Nu mijn vraag: Waarom gedragen veel christenen zich op zo'n manier van 'dit mag ik niet en dat mag ik niet'? Waar in de bijbel lees je dat je er goed van doordrongen moet zijn dat je zondig bent en daar verdrietig over moet zijn? Volgens mij is het de bedoeling dat je je op Jezus Christus richt en niet op je zonden! Je bent vrij om te kiezen voor Hem en dan ben je ook waarlijk vrij en je bent niet gebonden aan allerlei regeltjes.

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 16 aug 2004 10:47

amen en ook zeer goed verwoord hoor was ook op flevo
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 aug 2004 11:22

Lalage schreef:Gisteren was de laatste dag van het Flevofestival en dat betekende een enorme openluchtkerkdienst met 10.000 man ofzo. De preek ging over het thema 'Choose Freedom'. Het ging erover dat we best wel zondig zijn en dat we daarvan bevrijd kunnen worden door het bloed van Jezus (hmz Bram Rebergen vertelde het op een veel aansprekender manier dan ik hier kan, maar goed). Het ging over vrijheid: als je bevrijd bent van je zonden, dan ga je niet meer gebukt onder alles wat je niet mag, maar je kiest voor Jezus!

Nu mijn vraag: Waarom gedragen veel christenen zich op zo'n manier van 'dit mag ik niet en dat mag ik niet'? Waar in de bijbel lees je dat je er goed van doordrongen moet zijn dat je zondig bent en daar verdrietig over moet zijn? Volgens mij is het de bedoeling dat je je op Jezus Christus richt en niet op je zonden! Je bent vrij om te kiezen voor Hem en dan ben je ook waarlijk vrij en je bent niet gebonden aan allerlei regeltjes.

Een mens doet God veel verdriet met zijn zonden. Alleen al daarom is het nodig dat we doordrongen zijn van onze zonden, daar ook verdriet van hebben en die zonde laten (zie bijv. Psalm 51, waarin David zijn verdriet over zijn zonde uit, maar ook op vele andere plaatsen, bijv. Rom. 7). Wie doordrongen is van zijn zondige aard, weet ook waarom hij bij Jezus moet zijn, anders wordt het geloof een vrijblijvende zaak zonder wortel. Een boom kan pas naar de hemel groeien als hij zijn wortels diep in de aarde heeft zitten. Kennis van zonde en kennis van de genade zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, het is geen tegenstelling (dat mag het in elk geval niet zijn). Als ik mezelf beter leer kennen, zie ik door het geloof ook beter het wonder van Gods Liefde door Jezus Christus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 aug 2004 11:31

Elbert: ik begrijp wel dat je moet beseffen dat je zondig bent, maar ik heb het idee dat veel mensen daarin blijven hangen en zich niet laten bevrijden door Jezus.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 aug 2004 11:49

Ok, dat is inderdaad een andere zaak. Had je wat dat betreft een bepaalde groep christenen op het oog?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 aug 2004 11:50

sommige mensen denken dat vrijheid "keuzes buiten God om maken" is. Maar echte vrijheid is keuzes met God maken. Zolang je denkt dat je vrij bent en zelf de keuzes in je hand heb sta je onder de macht van de duivel. Pas als je God leert kennen leer je wat echte vrijheid. Keuzes maken met iemand die het beste met jou voor heeft, i.p.v. keuze maken met iemand die jou dood op het oog heeft.

De christenlijke vrijheid die wij hebben in Jezus wil niet zeggen dat je geen regels hebt. Maar de regels zijn niet meer negatief, je mag weten dat de regels voor jou zijn gemaakt, en niet tegen jou. Door die regels kom je dichter bij God, en wordt je steeds meer jezelf. Net zoals Paulus door de wet te houden steeds meer vanzichzelf terug vondt. Rom 8.

25 Want zo wie zijn leven zal willen behouden,26) die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

echte vrijheid is Jezus toelaten in je leven, en samen met Hem het leven doorgaan!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 16 aug 2004 14:03

Lalage schreef:Elbert: ik begrijp wel dat je moet beseffen dat je zondig bent, maar ik heb het idee dat veel mensen daarin blijven hangen en zich niet laten bevrijden door Jezus.

En waarop baseer je dat? Of iets brutaler gesteld: oordeel je niet te snel?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: vrijheid - regels

Berichtdoor Maja de Bij » 16 aug 2004 14:20

Lalage schreef:Het ging erover dat we best wel zondig zijn en dat we daarvan bevrijd kunnen worden door het bloed van Jezus

Daar heb ik de meeste moeite mee. Zo val je in je eigen zwaard :D .
kZou liever zien staan :
Het ging erover dat we best wel zondig zijn en dat we daarvan bevrijd zijn door het bloed van Jezus.
Of waren er alleen heidenen op Flevo? :D

Paulus schrijft : wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben (en niet : kunnen krijgen) vrede bij God door onze Heere Jezus Christus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 aug 2004 15:19

Maja de Bij schreef:
Lalage schreef:Het ging erover dat we best wel zondig zijn en dat we daarvan bevrijd kunnen worden door het bloed van Jezus

Daar heb ik de meeste moeite mee. Zo val je in je eigen zwaard :D .
kZou liever zien staan :
Het ging erover dat we best wel zondig zijn en dat we daarvan bevrijd zijn door het bloed van Jezus.
Of waren er alleen heidenen op Flevo? :D

Paulus schrijft : wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben (en niet : kunnen krijgen) vrede bij God door onze Heere Jezus Christus.

Daar heb je wel gelijk in. Maar soms moet je zondes eerst inzien voordat je ervan bevrijd kunt worden, ik denk in de meeste gevallen dat dat zo is. Alleen het lijkt alsof veel mensen blijven hangen in dat ze hun zonde inzien.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 aug 2004 15:28

Lalage schreef:Maar soms moet je zondes eerst inzien voordat je ervan bevrijd kunt worden, ik denk in de meeste gevallen dat dat zo is.

Lalage schreef:Volgens mij is het de bedoeling dat je je op Jezus Christus richt en niet op je zonden!

Zie je ?, dat bedoelde ik met in je eigen zwaard vallen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 aug 2004 17:02

Maja de Bij schreef:
Lalage schreef:Maar soms moet je zondes eerst inzien voordat je ervan bevrijd kunt worden, ik denk in de meeste gevallen dat dat zo is.

Lalage schreef:Volgens mij is het de bedoeling dat je je op Jezus Christus richt en niet op je zonden!

Zie je ?, dat bedoelde ik met in je eigen zwaard vallen.

Misschien leg ik het niet zo goed uit, vind het ook lastig. Maar ik bedoel dus dat mensen wel beseffen dat ze zondig zijn, maar die zonden niet bij Jezus brengen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 17:10

Lalage schreef:Misschien leg ik het niet zo goed uit, vind het ook lastig. Maar ik bedoel dus dat mensen wel beseffen dat ze zondig zijn, maar die zonden niet bij Jezus brengen.
Wat versta jij precies onder het 'zonden bij Jezus brengen'?
The one thing you can give and still keep is your word.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 aug 2004 17:15

Lalage schreef:Misschien leg ik het niet zo goed uit, vind het ook lastig. Maar ik bedoel dus dat mensen wel beseffen dat ze zondig zijn, maar die zonden niet bij Jezus brengen.

accoord, duidelijk. Het heeft er misschien mee te maken dat mensen teveel op zichzelf letten. Ik noem dat wel eens afkeurend zieleknijperij.
Het is net als de koperen slang in de woestijn. Toen de Israelieten gebeten waren, was het enige wat ze moesten doen naar de koperen slang opkijken en niet gaan zitten jammeren in hun tent.
Dat moeten wij ook doen met onze zonden, zien op de Christus aan het kruis. En dan wordt je zeker genezen.
Dus niet zeuren over je zonden, maar ze belijden en dan ook zeker(!) vergeving krijgen. Makkelijk zat!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 aug 2004 17:18

Maja snapt het.

Maarten: ik bedoel dat je je zonden belijdt aan Jezus en dat je dan vergeving ontvangt. Hij maakt je schoon. En Hij wil ook je wonden genezen. Hij wil echt in je werken en het klopt dat dat misschien een tijdje duurt als de wonden diep zijn, maar Hij kan je echt veranderen.

Nog iets uit de preek van zondag: : Het is niet dat je nee zegt tegen allerlei dingen die je niet 'mag' als christen, maar dat je ja zegt tegen Jezus.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 aug 2004 17:38

Lalage schreef:Elbert: ik begrijp wel dat je moet beseffen dat je zondig bent, maar ik heb het idee dat veel mensen daarin blijven hangen en zich niet laten bevrijden door Jezus.

Dat is typisch gereformeerd, volgens mij, want evangelische mensen richten zich meer op de bevrijding door Jezus Christus. Vroeger kwam ik veel in een gereformeerde kerk, waar ik altijd maar te horen kreeg, iedere zondag, dat wij allemaal zondaars zijn. In evangelische gemeentes zijn ze meer van : blij blij blij, want Jezus maakt vrij! Er is hoop!

Terug naar “Archief”