Almacht, liefde en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kogando

Almacht, liefde en kwaad

Berichtdoor Kogando » 12 aug 2004 16:32

Als God almachtig is, als God liefde is... hoe kan kwaad dan ooit bestaan?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 16:40

Jesaja 45:
Ik ben de HERE, en er is geen ander, 7 die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.

God schept uiteraard het kwaad met een doel. Bijvoorbeeld om zijn volk Israel te beschermen. Hiertoe heeft hij heel wat kwaad geschapen voor de vijanden van Israel.

Groet Rene

caprice

Re: Almacht, liefde en kwaad

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 16:45

Kogando schreef:Als God almachtig is, als God liefde is... hoe kan kwaad dan ooit bestaan?

Omdat de mens zo dwaas is geweest.

:arrow: Lees Genesis 3.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 12 aug 2004 19:21

hoe staat het er precies? De Heere tuchtigt een iegelijk zoon die Hij liefheeft.

Verder zou het bijzonder liefdeloos zijn de mensen het kwaad te onthouden.
The one thing you can give and still keep is your word.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 19:22

Een tuchtiging hoeft geen kwaad te zijn, toch?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 12 aug 2004 19:26

caprice schreef:Een tuchtiging hoeft geen kwaad te zijn, toch?
mee eens, maar we ervaren tuchtiging soms wel als kwaad.
The one thing you can give and still keep is your word.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 aug 2004 19:44

omdat we het doel ervan vaak niet zien denk ik.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 19:50

Maarten schreef:
caprice schreef:Een tuchtiging hoeft geen kwaad te zijn, toch?
mee eens, maar we ervaren tuchtiging soms wel als kwaad.

Dat is waar, maar in de catechismus staat wel dat bij Gods volk door God alle kwade dingen van hen geweerd worden of ter hunner besten gekeerd.
Geestelijk kan het ook wel eens zo donker zijn, als God Zich komt te verbergen terwijl de zondaar Hem aanroept. Maar het heeft allemaal een bedoeling, die alleen bekend is bij die Almachtige Wiens wegen hoger zijn dan 's mensen wegen.

André

Berichtdoor André » 12 aug 2004 21:52

Kogando schreef:Als God almachtig is, als God liefde is... hoe kan kwaad dan ooit bestaan?

Eerst ff een vraagje: Hecht je er waarde aan wat hierover in de bijbel wordt geschreven?

flierefluiter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor flierefluiter » 13 aug 2004 12:01

Hoe kun je ooit weten wat liefde is als er geen tegenstelling bestaat? Paulus zegt toch ook ergens dat mensen pas besef van goed en kwaad kregen doordat er een wet werd ingesteld die aangaf wat goed en kwaad is?

En God is almachtig, maar dat wil niet uitsluiten dat wij een keuze hebben, lijkt mij. Vandaar ook dat het alleen maar logisch is dat er ook een 'slecht' bestaat; anders zouden wij ook weer weinig te kiezen hebben...
Alles is relatief...

www.werkgroepzinloosgewandel.tk

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 13 aug 2004 12:25

Dit vind ik een beetje een zwak arrugement. Dit zou namelijk dan betekenen dat Adam voor de val en de gelovigen bij God in de Hemel de liefde niet zouden ervaren?

Als God almachtig is, als God liefde is... hoe kan kwaad dan ooit bestaan?

Waarom zou het aan God liggen dat het kwaad bestaat? Als ik ergens een oorlogje begin dan doe ik dat toch, daar ben ik toch verantwoordelijk voor en niet God?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 aug 2004 20:42

Als God de uitvinder is van de logica, hoe zouden wij dan ooit de logica kunnen gebruiken om God te toetsen?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 11 sep 2004 18:44

Omdat Liefde ook inhoudt: het vrijlaten van de ander in zijn keus.
God laat ons volledig vrij in het kiezen tussen goed en kwaad. Zowel om het aan te stichten als om het te ervaren.
Daarbij teken ik graag aan dat 'goed'en 'kwaad' relatieve begrippen zijn.
Wat de één goed vindt, vindt de ander kwaad.
Een leger is prachtig om het in te zetten voor hulp aan de boeren bij een verregende aardappeloogst.
Het is echter kwaad, als het ingezet wordt om mensen te vermoorden.

Ik moet dan altijd denken aan de passage in het Genesisverhaal waarin God alle dieren (ongetemde krachten in ons bewustzijn) tot Adam brengt om te 'zien hoe hij het noemen zou'.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 sep 2004 23:51

@mic schreef:
Als God de uitvinder is van de logica, hoe zouden wij dan ooit de logica kunnen gebruiken om God te toetsen?

In dat geval niet nee. Maar als God nou niet de uitvinder van de logica is en zelfs niet bestaat kun je Hem daarmee wel toetsen en tot de conclusie komen dat Hij niet bestaat en dus niet de uitvinder van de logica is. :) (Zomaar een gedachtespinsel hoor..)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 sep 2004 07:28

Aragorn schreef:
@mic schreef:

In dat geval niet nee. Maar als God nou niet de uitvinder van de logica is en zelfs niet bestaat kun je Hem daarmee wel toetsen en tot de conclusie komen dat Hij niet bestaat en dus niet de uitvinder van de logica is. :) (Zomaar een gedachtespinsel hoor..)
Nee, want dan ben je dus logica aan het gebruiken om zijn bestaan uit te sluiten, maar om dat te kunnen doen moet je dus al van de dogma dat God niet bestaat uitgaan, anders mag je geen logica gebruiken om dit te bewijzen.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”