Jakobus 5.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Jakobus 5.

Berichtdoor Evelien » 10 aug 2004 16:33

Jakobus 5 vanaf vers 8, spreekt men over De Vermaning tot geduld en gebed:

8 Weest gij ook lankmoedig, versterkt uw harten; want de toekomst des Heeren genaakt.
9 Zucht niet tegen elkander, broeders, opdat gij niet veroordeeld wordt; ziet, de Rechter staat voor de deur.
10 Mijn broeders, neemt tot een voorbeeld des lijdens, en der lankmoedigheid de profeten, die [in] den Naam des Heeren gesproken hebben.
11 Ziet, wij houden hen gelukzalig, die verdragen; gij hebt de verdraagzaamheid van Job gehoord, en gij hebt het einde des Heeren gezien, dat de Heere zeer barmhartig is en een Ontfermer.
12 Doch voor alle dingen, mijn broeders, zweert niet, noch bij den hemel, noch bij de aarde, noch enigen anderen eed; maar uw ja, zij ja, en het neen, neen; opdat gij in geen oordeel valt.
13 Is iemand onder u in lijden? Dat hij bidde. Is iemand goedsmoeds? Dat hij psalmzinge.
14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
17 Elias was een mens van gelijke bewegingen als wij; en hij bad een gebed, dat het niet zou regenen; en het regende niet op de aarde in drie jaren en zes maanden.

18 En hij bad wederom, en de hemel gaf regen, en de aarde bracht haar vrucht voort.
19 Broeders, indien iemand onder u van de waarheid is afgedwaald, en hem iemand bekeert,
20 Die wete, dat degene, die een zondaar van de dwaling zijns wegs bekeert, een ziel van den dood zal behouden, en menigte der zonden zal bedekken.

hierin komt dus ook "zieken"zalving aan de orde. Dit komt bij veel kerk verbanden niet of haast niet meer voor. Hoe komt het dat er weinig aandacht aan is?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 10 aug 2004 16:39

Goeie vraag d:)b

Ik heb er laatst flink wat over gelezen, en ik zit me hetzelfde af te vragen. Ik heb wel zo mn vermoedens, maar wil het graag horen van iemand die het eens is met het ontbreken van ziekenzalving.
..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 aug 2004 16:40

Ik heb zelf in mijn fam. gezien dat ziekenzalving echt werkt. Ik ben er getuigen van geweest. Dus daarom vraag ik me af waarom het niet "meer"gebeurd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 aug 2004 23:33

In onze gemeente wordt de ziekenzalving wel toegepast, maar met terughoudendheid. Het is namelijk niet zo dat de zalving zelf het genezende werk doet. De mensen moeten ook niet denken dat ze er beter van worden, al kan God het natuurlijk wel gebruiken. Bij ons gebeurt het als ondersteuning voor de zieke. De persoon moet dan wel zelf vragen om de zalving. Eerst wordt er wel gesproken met de mensen in kwestie. Laatst is er bij een vrouw uit onze gemeente de ziekenzalving toegepast. Deze vrouw kan niet meer beter worden, maar ze vroeg het aan om er weer tegenaan te kunnen, om alles wat beter te kunnen verwerken.
Het is goed dat er aandacht voor is / komt in de kerken. Laten we gebruik maken van de middelen die God ons geeft.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2004 10:42

Ik denk dat de zalving inderdaad symbolisch is, maar daarom wel goed. Naast de zalving wordt ook het gebed van de oudsten en en het gelovig gebed hier genoemd, het gaat idd niet om de zalving maar om het gebed, zolang mensen dat niet vergeten heb ik niks tegen een dergelijke zalving, hoewel het tegenwoordig misschien wel wat vreemd zou zijn iemand met olie te zalven :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 aug 2004 10:51

Mag ik vragen wie dan die zalving moet doen? en wat voor olie of zalf word er gebruikt?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 aug 2004 11:04

De kanttekeningen bij de statenvertaling geven bij de uitdrukking zalvende met olie:

Namelijk naar het voorbeeld der discipelen, die van Christus ontvangen hebbende de gave van wonderbaarlijke gezondmaking, daartoe olie gebruikten, Mark. 6:13; niet dat in de olie enige verborgen kracht was om de ziekten te genezen, maar zij gebruikten deze als een buitengewoon teken, waaruit bekend was, dat door hun dienst zulk een wonder van God geschiedde tot bevestiging van hun leer; gelijk men ziet dat Christus en de apostelen, in het genezen van de ziekten nu speeksel, slijk, aanrakingen, oplegging der handen, dan hunne schaduwen, gordels en zweetdoeken daartoe gebruiken. Welke gave van wonderbaarlijke gezondmaking, daar zij nu vele honderden jaren opgehouden heeft, als niet meer nodig zijnde, daar de Evangelische leer genoegzaam met wonderen is bevestigd, zo wordt tevergeefs en spottend dit uiterlijk teken nog heden als een sacrament gebruikt, en nog meer wordt het bijgelovig misbruikt, als men meent dat zulke zalving kracht heeft om de zonden weg te nemen en tot zaligheid der zielen dienstig is.

De scherpe afwijzing van het "sacrament" dat genoemd wordt heeft te maken met het sacrament van het heilig oliesel, dat in de RK kerk gebruikelijk is bij ernstig zieken en waardoor men meende/meent dat door dit sacrament de zonden vergeven worden.
De uitleggers zien dit dus als iets dat als tijdbetrokken gezien moet worden voor de tijd van de apostelen. Dat is toch wel een tamelijk controversiele uitspraak vind ik. Interessant.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2004 12:01

Zalving was een taak van proefeten en volgens de bijbel zijn wij profeten (en priesters en koningen)

Wie de zalving doet is duidelijk aangegeven columbus, een oudste van de gemeente... dat is een predikant of een ouderling tegenwoordig.

Hoewel ik aangaf er geen problemen mee te hebben weet ik aan de andere kant niet of inderdaad misschien nogal cultuurgebonden was om te zalven, tegenwoordig gebeurt dit nooit meer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 11 aug 2004 13:31

De zalving is idd symbolisch, net zoals het avondmaal en de doop. Het hoort er gewoon bij denk ik, als zichtbaar teken.
Fijn te lezen dat het nog wordt toegepast, bij mij in de gemeente is het volgens mij taboe. kZal eens navraag doen :wink:

Interessant is de vraag waarvoor ziekenzalving bedoeld is.
A] Genezing.
B] Ondersteuning.
C] Zondenvergeving.
D] Laatste oliesel: voorbereiding op sterven.

De laatste 2 vallen af (misschien horen ze ook bij elkaar, kweet niet hoe dat binnen de RKK zit) neem ik aan.
Ik ga voor A, in Jacobus 5 wordt duidelijk over genezing gesproken.

Wat jullie?
Laatst gewijzigd door Invincible op 11 aug 2004 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
..

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 11 aug 2004 18:40

Ik hou niet zo van het woord symbolisch. Nergens wordt dit woord voor bovengenoemde acties gebruikt, evenmin als sacrament. Gewoon doen wat Hij zegt, zonder waarde oordeel of kwallificatie graag. Laat dat maar aan de Alwetende over . . . . .

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 aug 2004 19:24

elbert schreef:De scherpe afwijzing van het "sacrament" dat genoemd wordt heeft te maken met het sacrament van het heilig oliesel, dat in de RK kerk gebruikelijk is bij ernstig zieken en waardoor men meende/meent dat door dit sacrament de zonden vergeven worden.
De uitleggers zien dit dus als iets dat als tijdbetrokken gezien moet worden voor de tijd van de apostelen. Dat is toch wel een tamelijk controversiele uitspraak vind ik. Interessant.

Je moet denk ik niet vergeten dat de Statenvertaling en de kanttekeningen tot stand zijn gekomen in een tijd waarin men zich moest onderscheiden en afkeren van de R.K. Het gewone volk had niet of nauwelijks de Bijbel kunnen lezen en zou het waarschijnlijk niet begrijpen dat symbolen uit de RK ook door de protestanten toegepast zouden worden.
Dat geldt niet alleen voor de ziekenzalving, maar ook voor andere waardevolle symbolen en niet te vergeten de sobere inrichting van kerken en de zeer eenzijdig gerichte liturgie van de zondagse diensten.

Ook ik hoor in mijn werk zovaak hoe mensen bemoedigd en gesteund werden door het symbool van de zalving.
Verder kan ik mij goed vinden in het antwoord van ds van Roest in de vragenrubriek waar het over dit onderwerp gaat. Hij zegt daar:

"Nu vraag jij je af of het verkeerd is ook te zalven met olie (naast en met het gebed). Ik denk niet dat het verkeerd is. Het is een advies dat de Heere zelf in de Bijbel liet neerschrijven."

Juist, en wie zij wij dan dat we dat advies zomaar naast ons neerleggen?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 aug 2004 20:15

Uiteraard weet ook ik het niet zeker, maar tot nu toe geloof ik inderdaad dat de ziekenzalving niet meer toegepast hoeft te worden.
Waarom ?
In vers 14 staat dat de zieke de oudste bij zich moet roepen en dat ze bidden en zalven in de naam van de Heere.
En dan staat er in vers 15 dat het gebed (en dus niet de zalving) de zieke geneest en dat de Heere hem opricht. Hier is dus de zalving verdwenen.

Zelf zie ik het zo : de zalving was voor de mensen in die tijd gebruikelijk bij ziekte. Net zoals wij naar de dokter gaan.
Dan kun je de tekst zo lezen : als je ziek bent ga naar de oudste van de gemeente om voorbede (of laat hem komen), maar ga ook (!) naar de dokter. M.a.w. verwaarloos de gewone geneeskunst niet, (actueel : Jomanda en Sylvia Millecam).
Voor mij is het verder een bijzaak. Dus als mensen er waarde aan hechten, of ervaren dat het werkt, kan ik daar mee leven en zelfs geloven. Wie ben ik om de Heere te zeggen hoe het moet. Maar op grond van deze tekst te zeggen dat wij het ook zo moeten doen, is mij net iets te makkelijk. Je zou dan de achterliggende gedachte vergeten en daar gaat het denk ik om.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 aug 2004 00:00

columbus schreef:Mag ik vragen wie dan die zalving moet doen? en wat voor olie of zalf word er gebruikt?

Die zalving gebeurt bij ons door de dominee en een ouderling, of door 2 kerkenraadsleden. En de olie? Volgens mij een paar druppels olijfolie. Niet een hele fles leeggieten, maar als symbool een paar druppels gebruiken. Zichtbare tekenen ter versterking van het geloof, net als Doop en Avondmaal, alhoewel de zalving geen sacrament is uiteraard.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 aug 2004 07:06

elbert schreef:De kanttekeningen bij de statenvertaling geven bij de uitdrukking zalvende met olie:

Namelijk naar het voorbeeld der discipelen, die van Christus ontvangen hebbende de gave van wonderbaarlijke gezondmaking, daartoe olie gebruikten, Mark. 6:13; niet dat in de olie enige verborgen kracht was om de ziekten te genezen, maar zij gebruikten deze als een buitengewoon teken, waaruit bekend was, dat door hun dienst zulk een wonder van God geschiedde tot bevestiging van hun leer; gelijk men ziet dat Christus en de apostelen, in het genezen van de ziekten nu speeksel, slijk, aanrakingen, oplegging der handen, dan hunne schaduwen, gordels en zweetdoeken daartoe gebruiken. Welke gave van wonderbaarlijke gezondmaking, daar zij nu vele honderden jaren opgehouden heeft, als niet meer nodig zijnde, daar de Evangelische leer genoegzaam met wonderen is bevestigd, zo wordt tevergeefs en spottend dit uiterlijk teken nog heden als een sacrament gebruikt, en nog meer wordt het bijgelovig misbruikt, als men meent dat zulke zalving kracht heeft om de zonden weg te nemen en tot zaligheid der zielen dienstig is.

De scherpe afwijzing van het "sacrament" dat genoemd wordt heeft te maken met het sacrament van het heilig oliesel, dat in de RK kerk gebruikelijk is bij ernstig zieken en waardoor men meende/meent dat door dit sacrament de zonden vergeven worden.

Ik ben het niet met de statenvertaling eens. Er gebeuren geen wonderen meer, niet omdat het niet meer nodig is, maar omdat wij niets meer van God verwachten. Wij hebben genoeg aan ons kapitalisme en ons vertrouwen op de wetenschap. Wij moeten in de eerste plaats ons vertrouwen op God stellen en de wetenschap en ons geld alleen maar als hulpmiddel gebruiken. Dan zullen zulke wonderen weer gaan plaatsvinden. Lees maar eens het boek "De hemelse man".

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 12 aug 2004 07:49

Marnix:
...het gaat idd niet om de zalving maar om het gebed, zolang mensen dat niet vergeten heb ik niks tegen een dergelijke zalving, [b]hoewel het tegenwoordig misschien wel wat vreemd zou zijn iemand met olie te zalven
:)[/b]

Waarom is dat dan vreemd? Het komt op mij over dat je zegt dat dit nooit meer gebeurd. Het tegendeel is echter het geval. Vooral ook na de laatste publicatie van Ouweneel en daarvoor van ds. M.J.Paul is het gebruik van ziekenzalving weer behoorlijk aan het groeien en dus niet alleen in charismatische kring.

Terug naar “Archief”