Piekeren over het leven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Piekeren over het leven?

Berichtdoor Eowyn » 10 aug 2004 15:41

Waarom zoud(en) degene(n), die ons gemaakt heeft (hebben) ons laten piekeren over hoe we ontstaan zijn?
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 aug 2004 15:42

Waarom zou Hij dit, waarom zou Hij dat.

God heeft heel veel gedaan waarvan ik me afvraag: waarom, in Gods naam? Maar dat zijn vragen waar je echt niet uitkomt.

God vind het klaarblijkelijk nodig...

surfer
Majoor
Majoor

Re: Piekeren over het leven?

Berichtdoor surfer » 10 aug 2004 15:47

Eowyn schreef:Waarom zoud(en) degene(n), die ons gemaakt heeft (hebben) ons laten piekeren over hoe we ontstaan zijn?
dat piekeren doen we zelf...

Als het belangrijk zou zijn om te weten hoe we ontstaan zijn, dan zou daar voor iedereen makkelijk achter te komen zijn. Een conclusie die je daaruit kan trekken is dat het blijkbaar niet zo belangrijk is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 aug 2004 15:53

Dat vind ik te gemakkelijk. Net of je alles weet wat wel belangrijk is. Dat is onzin. Je weet niet alles wat je moet weten. Ook niet alles wat belangrijk is. En als je iets niet weet wil dat absoluut niet zeggen dat het dan gewoon lekker niet belangrijk is...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 aug 2004 16:09

kurtyo schreef:Dat vind ik te gemakkelijk. Net of je alles weet wat wel belangrijk is. Dat is onzin. Je weet niet alles wat je moet weten. Ook niet alles wat belangrijk is. En als je iets niet weet wil dat absoluut niet zeggen dat het dan gewoon lekker niet belangrijk is...
jij weet toch wel zelf wat voor jou belangrijk is?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 aug 2004 16:14

Niet alles. Ik denk dat ik heel veel dingen niet weet.
Ik bedoel: ik weet dat er veel meer in me zit dan er uit komt, maar ik weet niet wat. Dat is iets anders, maar het gaat er om dat je niet alles weet... En dat niet alles bekend is.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 aug 2004 16:32

waarom we piekeren? sinds de zondeval is het niet meer perfect. dat denk ik tenmiste. doordat het vanaf die tijd een 'zootje' is geworden hebben we genoeg om over te piekeren. en ik vind niet dat je God daarvan de schuld kan geven.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 16:41

kurtyo schreef:Niet alles. Ik denk dat ik heel veel dingen niet weet.
Ik bedoel: ik weet dat er veel meer in me zit dan er uit komt, maar ik weet niet wat. Dat is iets anders, maar het gaat er om dat je niet alles weet... En dat niet alles bekend is.

Hm weet je ook hoe het komt dat er minder uitkomt dan in je zit?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 aug 2004 17:03

Maar als we alles zouden begrijpen, zouden we op gelijk niveau staan als God. God is nu eenmaal een hogere macht dan wij zijn, dat kan je God niet kwalijk nemen. Net als een kind zijn vader niet kwalijk kan nemen dat zijn vader wel begrijpt hoe de magnetron werkt.
Dat is leven: vragen. Vragen = leven dus :mrgreen:
Mensen die zich niks meer afvragen, onderzoeken leven niet echt meer.
God geeft een troost: dat we het eenmaal zullen begrijpen, als we met Hem herenigd zijn.

Tot die tijd blijven de vragen, maar gezien het antwoord spoedig zal komen, heb ik er niet zo'n hinder van, vind ik het eerder fascinerend.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 10 aug 2004 20:06

Waarom God ons laat nadenken over waar we vandaan komen=
Om dichter naar Hem toe te groeien en Hem beter te leren kennen lijkt mij. Of, om oude Bijbelse woorden te gebruiken: om te leren wandelen met God!
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

André

Berichtdoor André » 10 aug 2004 22:05

Eowyn schreef:Waarom zoud(en) degene(n), die ons gemaakt heeft (hebben) ons laten piekeren over hoe we ontstaan zijn?

Vraagje, ervaar jij het ook als piekeren?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 aug 2004 09:03

Marnix schreef:
kurtyo schreef:Niet alles. Ik denk dat ik heel veel dingen niet weet.

Hm weet je ook hoe het komt dat er minder uitkomt dan in je zit?

Nee. Hoewel, misschien gedeeltelijk. Omdat ik er nog niet achter ben WAT er precies in me zit. Dat ben ik aan het onderzoeken, en dat is tijdrovend, zenuwslopend en onzeker, maar het is wel fascinerend.

Verder onderschrijf ik Meschianza's posting.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2004 10:24

Ok, succes.

Zelf heb ik het ook wel gemerkt, maar ook ontdekt dat God meer uit me kan halen dan dat er normaal uit zou komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 aug 2004 12:57

Ik weet niet of het per definitie met God te maken heeft. Feit is dat er meer in zit dan er uit komt en dat is erg frustrerend.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 11 aug 2004 14:48

Andre schreef:

Vraagje, ervaar jij het ook als piekeren?

um soms.... wie niet? :P Ik zelf geloof dat God Zijn Zoon heeft gestuurd om te laten zien hoe we ontstaan zijn....
Love don't need to find a way

You find your own way

I forget that I can't stay

And so I say that

All roads lead to where you are

Terug naar “Archief”