Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2002 15:47
Contacteer:

Belijdenis doen

Berichtdoor Ellisss » 05 dec 2002 11:17

Over belijdenis doen wordt erg verschillend ged8.
Ik vraag me zelf af wanneer je belijdenis mag doen. Als je oud genoeg bent? Als antwoord op je doop? Of alleen als je bekeerd bent?

Groetjes Ellis

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 05 dec 2002 11:24

Als je gelooft dat Jezus Christus voor jou gestorven is?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 05 dec 2002 11:36

Volgens mij zit dat zo: je bent gedoopt, die doop bestaat uit een belofte en een eis.
Belofte: God zegt 'Ik hou van jou'
Eis: God vraagt 'Hou jij ook van mij?'
Als je daar JA op kunt zeggen.... kan je belijdenis doen. Je belijdt je geloof, je zegt dus dat je bij God wilt horen. Dus het is jouw antwoord op je doop, ja.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 05 dec 2002 11:51

misschien kun je hier wat antwoorden vinden op je vragen

http://www.ngk.nl/ede/consistorie/ogbws.pdf

Of anders dit:

Belijdenis doen hoort bij volwassen worden. Wanneer je door je ouders christelijk bent opgevoed en als kind bent gedoopt, dan komt op een moment in je leven de vraag op je af: wat wil ik zelf? Wil ik de weg van het geloof gaan, bij de kerk horen en dus belijdenis doen? Geloof ik in God? Wat betekent dat voor mij en voor de wereld waarin ik leef? Overigens, dit kan ook een vraag worden voor wie niet in de kerk is opgegroeid. Wie over deze vragen na wil denken is van harte welkom op de belijdenisgroep. Deelname aan deze groep houdt niet per definitie in dat je ook belijdenis doet.

Belijdenis doen is een belangrijke stap in je leven. Daar moet je je rustig op kunnen bezinnen en dat kan dus in deze groep. Deelname is echter niet vrijblijvend, in die zin dat je niet zomaar weg kunt blijven en dat wordt verwacht dat je actief wilt deelnemen.

Een verstandelijk gehandicapt meisje wilde eens belijdenis doen. Voor alle duidelijkheid: het was niet in onze kerk. Ze mocht niet bij de belijdeniscatechisatie zijn, want dat zou ze toch allemaal niet begrijpen, maar ze kreeg wel een uitnodiging voor de afsluitende voorbereidingsavond. Zij ernaartoe. Daar zat een klein groepje mensen dat ook belijdenis zou doen;. Ze maakte met iedereen kennis en het gesprek begon. Na wat inleidend praten werd er aan de mensen gevraagd waarom ze nu eigenlijk belijdenis wilden doen. Er kwamen nogal wat zware woorden als: "Medeverantwoordelijkheid dragen voor de schepping" en "Meewerken in het rijk van God" en "Een open toevluchtsoord creëren voor vluchtelingen". Met open mond zat het meisje dit alles aan te horen. Toen zei ze: "Ik wil belijdenis doen, omdat ik van God hou". Even was het stil. Toen zei de dominee: "Ik heb het gevoel dat dit het eerste persoonlijke antwoord is, dat helemaal van binnenuit komt. Waarom zeg je dat zo?" "Omdat ik het zo voel," zei het meisje.

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2002 15:47
Contacteer:

Berichtdoor Ellisss » 05 dec 2002 15:10

ik geloof ook wel dat het belijdenis doen een antwoord op je doop is.
God heeft Zijn hand uitgestoken bij de doop naar jou, en jij moet die hand pakken.
Maar wat is dan het verschil met het Heilig Avondmaal?
Ga je meteen aan het Heilig Avondmaal als je belijdenis gedaan hebt?

Gebruikersavatar
Marjolijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 okt 2002 09:37
Locatie: Berkenwoude City

Berichtdoor Marjolijn » 05 dec 2002 15:40

Mijn redenen om belijdenis te doen:
- Ik stem van harte in met de 12 artikelen van het algemeen ongetwijfeld christelijk geloof
- Het is een antwoord op mijn doop
- Ik neem de verantwoordelijkheid voor mijn eigen manier waarop ik mijn leven inricht; anderen kunnen daar mijn ouders niet meer op aanspreken

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 05 dec 2002 16:16

Ellisss schreef:ik geloof ook wel dat het belijdenis doen een antwoord op je doop is.
God heeft Zijn hand uitgestoken bij de doop naar jou, en jij moet die hand pakken.
Maar wat is dan het verschil met het Heilig Avondmaal?
Ga je meteen aan het Heilig Avondmaal als je belijdenis gedaan hebt?



Kijk even op de site die ik hierboven vermeldde/

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 05 dec 2002 16:39

mijn bezwaar tegen het belijdenis op de gebruikelijke manier is dat ik eerst de catechismus uit mijn hoofd moet leren. En vervolgens als een schooljongen daar vragen over moet beantwoorden aan het eind van de belijdeniscatechesatie.
Wat mij betreft is dit volstrekt uit de hand gelopen.
Ik zou de voorkeur geven aan een kort persoonlijk gesprek met een dominee en enkele kerkeraadsleden.
Belijdenis doe je van je persoonlijk geloof, niet als instemming met 12 artikelen.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 05 dec 2002 17:09

surfer schreef:mijn bezwaar tegen het belijdenis op de gebruikelijke manier is dat ik eerst de catechismus uit mijn hoofd moet leren. En vervolgens als een schooljongen daar vragen over moet beantwoorden aan het eind van de belijdeniscatechesatie.

Gebeurt dat echt op die manier? De catechismus is dan wel een leerboekje voor de jeugd, maar om die helemaal uit het hoofd te moeten kennen voordat je belijdenis kunt doen dat wist ik niet. Bij ons heeft de ds. heel open over het geloof gesproken het hele jaar. Allerlei onderwerpen. En toen we aangaven dat we belijdenis wilden doen hebben we gezamelijk een gesprek gehad met de kerkenraad. Heel ontspannen maar wel open. Ik denk niet dat het gaat om feiten kennis maar vooral om het aannemen van Jezus als je verlosser en zaligmaker. Dus zoals Moppie het eerder vertelde van het verstandelijk gehandicapte meisje. Natuurlijk is het wel goed om kennis te hebben en dat mag je ook gebruiken in je geloof.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8211
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2002 17:22

-Rianne- schreef:Volgens mij zit dat zo: je bent gedoopt, die doop bestaat uit een belofte en een eis.
Belofte: God zegt 'Ik hou van jou'
Eis: God vraagt 'Hou jij ook van mij?'
Als je daar JA op kunt zeggen.... kan je belijdenis doen. Je belijdt je geloof, je zegt dus dat je bij God wilt horen. Dus het is jouw antwoord op je doop, ja.


amen! zoiets heb ik ook verteld, tijdens de dienst waarin ik belijdenis deed

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 05 dec 2002 17:34

Rianne- schreef:
Volgens mij zit dat zo: je bent gedoopt, die doop bestaat uit een belofte en een eis.
Belofte: God zegt 'Ik hou van jou'
Eis: God vraagt 'Hou jij ook van mij?'
Als je daar JA op kunt zeggen.... kan je belijdenis doen. Je belijdt je geloof, je zegt dus dat je bij God wilt horen. Dus het is jouw antwoord op je doop, ja.


amen! zoiets heb ik ook verteld, tijdens de dienst waarin ik belijdenis deed
met alle respect, maar dit vindt ik wel iets te simpel geredeneerd.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 05 dec 2002 18:07

Als je van God houdt neem je meteen ook alles wat erbij hoort erbij. Ik begrijp niet wat je daaraan 'te simpel' vindt... Het is simpel gezegd ja, maar houdt wel een heleboel in...

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 05 dec 2002 18:15

Rianne, ik geloof graag dat je het meent, maar het opent ook de deur voor allerlei mensen die allemaal zo diep niet nadenken over het geloof.
Ik vindt dat er toch wel een wat dieper gesprek dient te zijn met vertegenwoordigers van de gemeente (dominee, ouderlingen) over de aard van het geloof.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 05 dec 2002 20:28

Dat geloof ik ook wel, maar daar heb ik het verder helemaal niet over gehad... Als je JA zegt tegen God, lijkt het me dat je in zo'n gesprek dat ook kan aantonen. Dat je dan kennis hebt over de bijbel, is iets wat er dan vanzelf bij komt. Niet eerst de kennis, dan belijdenis... Ik heb belijdenis gedaan maar had toen nog weinig kennis. Die kennis begint nu een beetje te komen maar ik ben er nog laaaaaaaaaaaaaaang niet...

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 05 dec 2002 22:09

Ik dnek dat niemand de volledige kennis kan bezitten. Ik doe momenteel ook belijdeniscathechisatie en bij ons wordt er ook openlijk over gesproken. We moeten wel dingen uit de cathechismus leren, maar het is geen overhoring.

Ik vind als belangrijkste redenen om belijdenis te doen:

- aanvaarden dat Jezus voor jou gestorven is
- belijden dat je niet zonder Hem door het leven kunt
- het is een antwoord op de doop waarvoor mijn ouders JA hebben gezegd
- ik neem de verantwoordelijkheid van mijn ouders over n.a.v. het geloof en de opvoeding daarvan.

Daarnaast vind ik dat je belijdenis doet wanneer JIJ er aan toe bent. Je doet belidjenis voorjezelf, niet voor anderen en ik vind dat het ook niet leeftijdgebonden is.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 81 gasten