Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sjon

Wie gaat er mee met PKN

Berichtdoor sjon » 05 aug 2004 07:20

wie gaat er mee met de PKN
vertel waarom
je bent meegegaan
en er niet bent uitgestapd

wie gaat er niet mee met de PKN
vertel waarom
je niet bent meegegaan
en er bent uitgestapd

ik ben niet mee gegaan omdat de PKN steeds linkser zal worden misschien met de Roomse zal samen gaan en kinderen mogen aan het avondmaal vrouwelijke dominees vrouwen in het ambt je mag zelf weten van wat in de bijbel staat dat dat niet waar is enzo en nog veel meer dingen maar als ze het in uw gemeente niet toelaten u bent dan wel lid van die kerk dus ga naar Ned Herv In Herst Veband

Gebruikersavatar
Pim
Mineur
Mineur
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 mei 2003 19:21
Locatie: Gelderland

Re: Wie gaat er mee met PKN

Berichtdoor Pim » 05 aug 2004 07:38

sjon schreef:wie gaat er mee met de PKN
vertel waarom
je bent meegegaan
en er niet bent uitgestapd

wie gaat er niet mee met de PKN
vertel waarom
je niet bent meegegaan
en er bent uitgestapd

ik ben niet mee gegaan omdat de PKN steeds linkser zal worden misschien met de Roomse zal samen gaan en kinderen mogen aan het avondmaal vrouwelijke dominees vrouwen in het ambt je mag zelf weten van wat in de bijbel staat dat dat niet waar is enzo en nog veel meer dingen maar als ze het in uw gemeente niet toelaten u bent dan wel lid van die kerk dus ga naar Ned Herv In Herst Veband


Volkomen duidelijk en goed beargumenteerd! :? :(

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 05 aug 2004 08:29

Haha... ok dan.... Ik ben wel meegegaan, omdat:

- Wij voor en na 1 mei dezelfde prediking horen ( alhoewel.... er zijn een aantal predikanten/kandidaten HNHK geworden waar ik niet rouwig om ben, maar dat terzijde)
- Wij onze eigen regels mogen stellen ( en er dus nog geen vrouw op de preekstoel is verschenen of kinderen aan het avondmaal, hoewel dit laatste trouwens een calvinistisch standpunt is te noemen)
- Ik niet geloof in de verhaaltjes over plurale kerk. Mijns inziens is dat een kerk waar niet iedere dominee op iedere kansel kan staan en dat is bij HNHK ook het geval... tenminste, ik zie dominee van der Bas nog niet in Staphorst op de preekstoel staan.
- De angst voor samengaan met de RK mijns inziens niet gegrond is, aangezien de PKN een landelijke kerk is en de RK een wereldkerk, dus zou alleen aansluiting bij de RK mogelijk zijn.
- De gang van zaken betreffende eigendomsrechten na 1 mei mij niet zouden doen besluiten om naar HNHK te gaan
- Ik de rest die voor de waarheid staat (wat is waarheid?) binnen de PKN niet in de steek wil laten

Dit schoot me zo op de vroege morgen te binnen....

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2004 14:08

ik ga niet in op waarom ik niet uit de hervormde kerk ben gestapt. ik wil alleen even opmerking maken op arjan. beschouw dit niet als aanval, maar gewoon als opmerking mijnerzijds.
- Wij voor en na 1 mei dezelfde prediking horen ( alhoewel.... er zijn een aantal predikanten/kandidaten HNHK geworden waar ik niet rouwig om ben, maar dat terzijde)

de predikatie zegt men dat die het zelfde is gebleven, op dit moment zal ik dit niet in twijfel nemen, omdat ik geen PKN kerk heb bezocht dus daar niet over kan oordelen.
- Wij onze eigen regels mogen stellen ( en er dus nog geen vrouw op de preekstoel is verschenen of kinderen aan het avondmaal, hoewel dit laatste trouwens een calvinistisch standpunt is te noemen)

ik vind het eerste punt dat je tussen haakjes zet vreselijk. je erkent dat het er van gaat komen. het is nog niet, maar kan nog komen. dat is denk ook een reden waarom veel niet de hervormde kerk hebben verlaten en de pkn zijn ingegaan.
- Ik niet geloof in de verhaaltjes over plurale kerk. Mijns inziens is dat een kerk waar niet iedere dominee op iedere kansel kan staan en dat is bij HNHK ook het geval... tenminste, ik zie dominee van der Bas nog niet in Staphorst op de preekstoel staan.

theoretisch kan en mag ds van der bas in staphorst op de kansel staan. de plurale kerk een kerk waar verschillende geloven op 1 kansel mogen staan. in de plurale kerk moet je getuigen dat een dominee van bv de gereformeerde kerk (ken de kerk niet) op jou kansel gaat preken wat indruist tegen jou en je gemeentes overtuiging.
- De angst voor samengaan met de RK mijns inziens niet gegrond is, aangezien de PKN een landelijke kerk is en de RK een wereldkerk, dus zou alleen aansluiting bij de RK mogelijk zijn.

binnen een half jaar na dat de fusie een feit was. kon je al lezen dat de pkn zei dat ze best bij elkaar konden preken met de RK.
- De gang van zaken betreffende eigendomsrechten na 1 mei mij niet zouden doen besluiten om naar HNHK te gaan

materieele dingen boven je geweten gesteld.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 05 aug 2004 14:49

Niet om op je in te hakken, maar om even te verduidelijken. ( Dat zouden meer mensen moeten doen...... want wat sommigen over andere partijen zeggen... tis meer dan triest... :( )




de predikatie zegt men dat die het zelfde is gebleven, op dit moment zal ik dit niet in twijfel nemen, omdat ik geen PKN kerk heb bezocht dus daar niet over kan oordelen.


We zijn nu PKN dus we preken anders... Dat hebben alle predikanten gedacht.... :?:

ik vind het eerste punt dat je tussen haakjes zet vreselijk. je erkent dat het er van gaat komen. het is nog niet, maar kan nog komen. dat is denk ook een reden waarom veel niet de hervormde kerk hebben verlaten en de pkn zijn ingegaan.


Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Maar ik erken niet dat er een vrouw bij ons op de preekstoel ooit gaat komen, tenzij een meerderheid van de gemeente dat zou willen en dat was in de de NHK voor de fusie ook al mogelijk. Wat betreft dat avondmaal voor kinderen.... Van Calvijn mochten kinderen van 12 aan het avondmaal, dus het is maar hoe je het bekijkt....

theoretisch kan en mag ds van der bas in staphorst op de kansel staan. de plurale kerk een kerk waar verschillende geloven op 1 kansel mogen staan. in de plurale kerk moet je getuigen dat een dominee van bv de gereformeerde kerk (ken de kerk niet) op jou kansel gaat preken wat indruist tegen jou en je gemeentes overtuiging.


Wat is nou het verschil dan? Theoretisch kan een gereformeerde predikant bij ons op de preekstoel, die er nooit zal komen. Theoretisch kan ds. van der Bas in Staphorst op de preekstoel ( om het voorbeeld even aan te houden) maar ik "vrees" dat hij daar ook nooit zal komen.

binnen een half jaar na dat de fusie een feit was. kon je al lezen dat de pkn zei dat ze best bij elkaar konden preken met de RK.


Dat is nog geen fusie... :wink: Maar als ze daar behoefte aan hebben dan doen ze dat maar. Ik herinner me nog het huwelijk van Prins Maurits en Prinses Marilène... Om heel eerlijk te zijn vond ik de pastoor toen meer inhoud hebben dan de dominee.

materieele dingen boven je geweten gesteld.


Ik bedoel niet dat ik anders mijn kerkgebouw kwijt zou zijn, ik bedoel de rechtszaken om kerkgebouwen van de PKN te krijgen, terwijl de HNHK toch ook wel moest weten de de NHK het juridisch zo getimmerd heeft dat het kerkgebouw van de landelijke kerk is. Mijns inziens moet je dan ook de consequenties van je principes dragen, ook al gaan die je in je portemonnee treffen, omdat je een nieuw gebouw moet zien op te hoesten. Ik heb begrip voor de problemen die dat kan opleveren hoor... Trouwens, is je geweten wel een graadmeter? Mij is ooit geleerd dat je geweten wordt gevormd door je omgeving ed en dus nogal subjectief kan zijn.... De enige graadmeter kan en moet mijns inziens Gods Woord zijn, hoewel ik me er terdege van bewust ben dat er iedereen heel veel andere zaken meespelen

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 aug 2004 15:22

Niet om op je in te hakken, maar om even te verduidelijken. ( Dat zouden meer mensen moeten doen...... want wat sommigen over andere partijen zeggen... tis meer dan triest... )

beide kanten doen trieste dingen ja. maar ben blij dat je niet op me inhakt :mrgreen:
We zijn nu PKN dus we preken anders... Dat hebben alle predikanten gedacht....

ik bedoelde dat niet, dat er zo mensen zijn dat kan zijn, maar de bijdrage die ik doe is over hoe ik denk. ik weet niet of de predikatie veranderd is daarvoor zal je moeten gaan luisteren om daar eerlijk over te oordelen.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Maar ik erken niet dat er een vrouw bij ons op de preekstoel ooit gaat komen, tenzij een meerderheid van de gemeente dat zou willen en dat was in de de NHK voor de fusie ook al mogelijk.

maar was volgens mij niet kerkordelijk vastgelegd zoals bij pkn, maar dat laat ik rusten omdat ik het niet zeker weet. maar ik wilde zeggen dat de vrees bestaat dat de pkn nu belooft dat je zelf je wet mag maken en later zegt dat hun wet de wet is.
Wat is nou het verschil dan? Theoretisch kan een gereformeerde predikant bij ons op de preekstoel, die er nooit zal komen. Theoretisch kan ds. van der Bas in Staphorst op de preekstoel ( om het voorbeeld even aan te houden) maar ik "vrees" dat hij daar ook nooit zal komen.

in theorie kan in beide voorbeelden de dominee preken op de plaatsen die je noemt, maar in praktijk zal het misschien niet gebeuren. maar qua geloofslijn (weet even geen betere benaming) ligt ds van der bas op 1 lijn met de gehele kerk, maar in de pkn is het 3 verschillende lijnen in 1 kerk, die alle 3 goed zijn ook al druist het tegen 1 van de lijnen in.
Dat is nog geen fusie... Maar als ze daar behoefte aan hebben dan doen ze dat maar.

maar ze zijn er wel positief in.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 05 aug 2004 15:28

Ik zie al die lijnen niet hoor.... Ik zie twee groepen dominees... Die wel bij ons op de preekstoel komen en die er niet op komen.... ;)

En wat betreft die Roomsen.... Ds. den Boer uit Grafhorst (ook HNHK) kon heel goed opschieten met de paters in Joegaslavie heeft ie bij ons vertelt... dus wie weet neemt hij ooit nog eens het iniatief bij HNHK :D

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 06 aug 2004 11:17

Het onderwerp blijft de gemoederen bezig houden. Dat is duidelijk. En dat er over en weer sprake is van veel roddel, achterklap en foute informatie is ook een feit.

- Wij voor en na 1 mei dezelfde prediking horen ( alhoewel.... er zijn een aantal predikanten/kandidaten HNHK geworden waar ik niet rouwig om ben, maar dat terzijde)


De prediking blijft vooralsnog hetzelfde, hoewel de kans bestaat dat door het vertrek van voornamelijk bevindelijke dominees het zwaartepunt in de rechterflank van de PKN meer zal komende te liggen bij de schriftuurlijke prediking. Dat je niet rouwig bent om de scheuring, betreur ik. Is het niet Gods Woord dat ons oproept tot eenheid? Dan moet toch iedere afscheiding of kerkmuur pijn doen?

Wij onze eigen regels mogen stellen ( en er dus nog geen vrouw op de preekstoel is verschenen of kinderen aan het avondmaal, hoewel dit laatste trouwens een calvinistisch standpunt is te noemen)


Dat is onjuist. Een plaatselijk beleidsplan moet ten allen tijde goedgekeurd worden door de classis en -bij onenigheid daarover- uiteindelijk door het moderamen van de synode. Je bedoelt waarschijnlijk dat er na 15 mei vooralsnog niets verandert in een gemeente. Dat klopt. Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren zal de vrijheid van gemeenten echter steeds verder aan banden worden gelegd.

Ik niet geloof in de verhaaltjes over plurale kerk. Mijns inziens is dat een kerk waar niet iedere dominee op iedere kansel kan staan en dat is bij HNHK ook het geval... tenminste, ik zie dominee van der Bas nog niet in Staphorst op de preekstoel staan.


Dan heb je toch niet goed opgelet. Ds. Van Kooten is inmiddels al voorgegaan in Staphorst. Je ziet juist dat predikanten van de HNHK in vrijwel alle gemeenten gewoon gevraagd worden.

- De angst voor samengaan met de RK mijns inziens niet gegrond is, aangezien de PKN een landelijke kerk is en de RK een wereldkerk, dus zou alleen aansluiting bij de RK mogelijk zijn.


Ik heb hier voor me liggen een oproep van een PKN-gemeente die pleit voor zo snel mogelijke fusie met de RK om zo een brede oecumene mogelijk te maken. In principe maakte het ook weinig uit of je fuseert met kerken die homo's trouwen of met een kerk die Maria als middelaar ziet.

Ik de rest die voor de waarheid staat (wat is waarheid?) binnen de PKN niet in de steek wil laten


De "rest die voor de waarheid staat" hoort eigenlijk niet in de PKN thuis. Dat is ook altijd de visie van de Gereformeerde Bond geweest.

Overigens zij een ieder in zijn eigen gemoed verzekerd. Zelf ben ik niet meegegaan in de PKN, maar ik blijf er wel kerken. Zouden HV'ers in onze gemeente dat niet doen, dan zou dat het het einde van onze kerkelijke gemeenschap betekenen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 06 aug 2004 11:47

Omega schreef:Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren zal de vrijheid van gemeenten echter steeds verder aan banden worden gelegd.


Kun je dat eens toelichten ?

caprice

Berichtdoor caprice » 06 aug 2004 12:00

Arjanopurk schreef:Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Maar ik erken niet dat er een vrouw bij ons op de preekstoel ooit gaat komen, tenzij een meerderheid van de gemeente dat zou willen en dat was in de de NHK voor de fusie ook al mogelijk. Wat betreft dat avondmaal voor kinderen.... Van Calvijn mochten kinderen van 12 aan het avondmaal, dus het is maar hoe je het bekijkt....

Vergeet niet dat iedereen in die tijd belijdenis deed voordat hij aan het avondmaal ging, en bovendien bezocht de predikant in de week van voorbereiding alle avondmaalgangers om een gesprek te hebben. Als er nieuwe avondmaalgangers waren werden zij in de week erna bezocht.

Volgens mij gebeurt dit niet zoveel meer.

Wel zijn er nog een aantal predikanten die 's avonds een gezelschap houden in de pastorie op de zondag dat het Heilig Avondmaal bediend was.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 06 aug 2004 13:01

Dat vergeet ik ook niet... maar nu moet je toch ook eerst belijdenis doen voor je aan het avondmaal mag.... maar kom niet op je 12e aan bij je kerkenraad...

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2004 13:38

caprice schreef:
Arjanopurk schreef:Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Maar ik erken niet dat er een vrouw bij ons op de preekstoel ooit gaat komen, tenzij een meerderheid van de gemeente dat zou willen en dat was in de de NHK voor de fusie ook al mogelijk. Wat betreft dat avondmaal voor kinderen.... Van Calvijn mochten kinderen van 12 aan het avondmaal, dus het is maar hoe je het bekijkt....

Vergeet niet dat iedereen in die tijd belijdenis deed voordat hij aan het avondmaal ging, en bovendien bezocht de predikant in de week van voorbereiding alle avondmaalgangers om een gesprek te hebben. Als er nieuwe avondmaalgangers waren werden zij in de week erna bezocht.

Volgens mij gebeurt dit niet zoveel meer.

Wel zijn er nog een aantal predikanten die 's avonds een gezelschap houden in de pastorie op de zondag dat het Heilig Avondmaal bediend was.

wij hebben censurum morium (schrijf het verkeerd denk) daar moet iedereen die aan wil gaan komen en ben je nieuw aan de tafel dan komt de dominee op bezoek of je wordt uitgenodigd. dus het gebeurt nog wel
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 06 aug 2004 13:46

Omega schreef:
Wij onze eigen regels mogen stellen ( en er dus nog geen vrouw op de preekstoel is verschenen of kinderen aan het avondmaal, hoewel dit laatste trouwens een calvinistisch standpunt is te noemen)


Dat is onjuist. Een plaatselijk beleidsplan moet ten allen tijde goedgekeurd worden door de classis en -bij onenigheid daarover- uiteindelijk door het moderamen van de synode. Je bedoelt waarschijnlijk dat er na 15 mei vooralsnog niets verandert in een gemeente. Dat klopt. Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren zal de vrijheid van gemeenten echter steeds verder aan banden worden gelegd.


Kun je uitleggen wat je met dit laatste bedoelt? Voorzie je dat de synode/de classis gemeenten gaan dwingen tot onbijbelse leringen/zaken? In dat geval verwordt de PKN nl. tot een valse kerk en dan wordt het tijd om deze te verlaten (in mijn geval).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2004 13:53

ik wil hier op reageren met het homo trouwerij. in de pkn is dit toegestaan, maar zegt men als je niet wilt hoeft het niet. in een dorp zitten 2 kerken kerk A, waar het wel mag en kerk B waar het niet mag. ik kerk B zitten 2 homo's die met elkaar willen trouwen, maar van de kerk mag het niet. maar het is toch hun kerk. dus stappen ze naar de synode om te klagen. de eerste paar keer zal de synode de kerk in zijn gelijk stellen, maar op den duur zal men de banden strakker aantrekken om 1 lijn te krijgen. dus dan zal je verplicht worden om het toe te laten.

als je het goed bekijkt is de pkn erg onduidelijk. hier mag je trouwen daar niet, daar mag je het ene verkondigen elders niet. 1 kerk met verschillende standpunten die op verschillende punten zo ver uit elkaar liggen dat je kan spreken van een onduidelijk standpunt die ze mijns inziens over enkele jaren zo duidelijk gaan maken dat je als kerkmens moet buigen onder zaken die indruisen tegen jou geloof.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 06 aug 2004 14:10

Op welke termijn denk je Johannes1??? Kunnen we het tegen die tijd ff bekijken... :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 105 gasten