Mens: geneigd tot alle kwaad????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Mens: geneigd tot alle kwaad????

Berichtdoor Tabitha » 30 jul 2004 18:18

Ik meen dat in de catechismus (niet in Bijbel) staat dat de mens is:
- geneigd tot alle kwaad
- onbekwaam tot enig goed.

Is dit waar?
Is dit te rijmen met de realiteit??
Hoe moet je dit zien?
Ik vind het nogal gedurfd om te stellen dat de mens onbekwaam tot enig goed is, want waarom is er dan nog liefde en trouw in de wereld??
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

André

Re: Mens: geneigd tot alle kwaad????

Berichtdoor André » 30 jul 2004 22:09

Tabitha schreef:Ik meen dat in de catechismus (niet in Bijbel) staat dat de mens is:
- geneigd tot alle kwaad
- onbekwaam tot enig goed.


Ehm, Misschien wil je wel ff voor ons opzoeken waar je 2 punten staan??
Praat wat makkelijker.

Mocht het idd in de catechimus staan dan is het een tekst gedeelde uit de bijbel.

Maar volgens mij staat er ook zoiets in het doop/avondmaalsformulier.

We horen wel............. :)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Mens: geneigd tot alle kwaad????

Berichtdoor Napoleon » 30 jul 2004 22:25

Tabitha schreef:Ik meen dat in de catechismus (niet in Bijbel) staat dat de mens is:
- geneigd tot alle kwaad
- onbekwaam tot enig goed.

Is dit waar?
Is dit te rijmen met de realiteit??
Hoe moet je dit zien?
Ik vind het nogal gedurfd om te stellen dat de mens onbekwaam tot enig goed is, want waarom is er dan nog liefde en trouw in de wereld??


te rijmen met de realiteit? tja, is ik om me heen kijk, ben ik geneigd te zeggen van wel.

misschien is het wel goed een soort van tweedeling te maken, goed t.o.v. God, en goed t.o.v. andere mensen. Wij als mensen kunnen niets doen wat goed is voor God, het is nooit zo volmaakt dat God er het kaartje "goed" aan zal hangen. in dat opzicht zijn we dus niet bekwaam tot enig goed. toch zijn er wel dingen goed, zou je kunnen zeggen, bijvoorbeeld iemand die een ander helpt, doet daar iets goeds mee, lijkt me. maar ik denk dat dit meer te maken heeft met het feit dat God de aarde niet verlaten heeft, en niet aan haar lot overgelaten heeft, en dat wij het daardoor nog een beetje met elkaar uit kunnen houden. die liefde en trouw waar je het over hebt zijn meer de invloed van God dan de invloed van mensen, denk ik. volgens mij is de HC hier zeker niet te scherp of onrealistisch, maar juist zeer realistisch, en het is aan God te danken dat we de aarde niet allang hebben omgetoverd tot een echte hel.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 00:15

Zondag 3, vraag 8 van de Heidelbergse Catechismus:

Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja wij a; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden b.

a Ge 6:5 Ge 8:21 Job 14:4 Job 15:14,16,35 Joh 3:6 Jes 53:6 b Joh 3:3,5 1Co 12:3 2Co 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 00:15

Mensen doen wel goede dingen... maar doen ze dat ook met de goede insteek? Omdat God ze zo heeft gemaakt kunnen ze goede dingen doen... Maar als ze dat niet erkennen doen ze die goede dingen niet met de goede insteek. Het komt ook niet uit die mensen zelf... maar van God die goed is.

En als we wat goeds doen... is het nooit volledig goed, er zitten ook altijd foute dingen in... Vergelijk dat met een wit t-shirt... met een flinke vlek er in... dan kun je zeggen: Tja maar een groot deel van het shirt is nog wit... maar toch maakt die vlek het hele shirt vies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 00:19

Marnix schreef:En als we wat goeds doen... is het nooit volledig goed, er zitten ook altijd foute dingen in... Vergelijk dat met een wit t-shirt... met een flinke vlek er in... dan kun je zeggen: Tja maar een groot deel van het shirt is nog wit... maar toch maakt die vlek het hele shirt vies.

Een soort uitleg van:
'Onze beste werken zijn nog met zonden bevlekt'.

joris

Berichtdoor joris » 01 aug 2004 14:16

ik ben inderdaad geneigt tot alle kwaad. Maar God geeft het gigantische aanbod om met hem mee te gaan in het graf en op te staan in een nieuw leven. En ik merk dat het echt kan. Als je je leven aflegt en het helemaal aan JEzus geeft (dat moet ik tig keer per maand doen) dan kan je leven zoals God wil en dan kan je de mensne zien zoals God ze ziet en dan kan je woorden spreken die God wil spreken.

We mogen de bijbel lettelrijk nemen, dat niet meer ons eigen ik, maar Christus in ons leeft als we met Hem gestorven zijn. Ik merk dat in mijn eigen leven en zekerweten ook in het leven van anderen.

Doe je geen zonden meer? jazeker wel, de satan heeft nog steeds venijnige aanvallen in petto voor ons, daarom is het zo belangrijk dat we dicht bij God blijven leven en dat we mensen hebben met wie we onze moeiten en valkuilen kunnen delen. MEnsen met wie en voorwie we kunnen bidden en die ook voor ons bidden.

Satan maakt ons steeds wijs dat we tot niets goed in staat zijn. We kunnen dat wel, als we Jezus Christus in ons hebben. Een zonde hoort bij de gevallen wereld, maar goed leven kan normaal zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 05:00

Gisteren heb ik het nog gehoord in een Catechismuspreek over zondag 3.

We zijn niet alleen geneigd tot alle kwaad. Nee, we zijn totaal verdorven. Uit de mens kan niets goeds meer voortkomen.

Lees de verwijsteksten maar van de Catechismusvraag die we eerder plaatsten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 02 aug 2004 07:18

Het opvallende in het antwoord van deze catechismusvraag is, dat iemand die wedergeboren is, door de werking van de Heilige Geest wel dingen doet/kan doen die (echt) goed te noemen zijn, al is het volgens dezelfde catechismus wel zo dat dit maar een klein beginnetje betreft (Zondag 44, vraag en antwoord 114).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joris

Berichtdoor joris » 02 aug 2004 08:15

caprice schreef:Gisteren heb ik het nog gehoord in een Catechismuspreek over zondag 3.

We zijn niet alleen geneigd tot alle kwaad. Nee, we zijn totaal verdorven. Uit de mens kan niets goeds meer voortkomen.

Lees de verwijsteksten maar van de Catechismusvraag die we eerder plaatsten.

Maar zeg nu ook eens iets waaruit blijkt dat je weet dat we na Golgotha leven?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 02 aug 2004 16:32

elbert schreef:Het opvallende in het antwoord van deze catechismusvraag is, dat iemand die wedergeboren is, door de werking van de Heilige Geest wel dingen doet/kan doen die (echt) goed te noemen zijn, al is het volgens dezelfde catechismus wel zo dat dit maar een klein beginnetje betreft (Zondag 44, vraag en antwoord 114).


Wat doen we de Heilige Geest (en G.d) met zulke opmerkingen schro-me-lijk tekort..... :cry:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Harold
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 jul 2003 22:24

Berichtdoor Harold » 02 aug 2004 16:50

Cathy schreef:
elbert schreef:Het opvallende in het antwoord van deze catechismusvraag is, dat iemand die wedergeboren is, door de werking van de Heilige Geest wel dingen doet/kan doen die (echt) goed te noemen zijn, al is het volgens dezelfde catechismus wel zo dat dit maar een klein beginnetje betreft (Zondag 44, vraag en antwoord 114).


Wat doen we de Heilige Geest (en G.d) met zulke opmerkingen schro-me-lijk tekort..... :cry:


Ja, of wat staat ons nog veel te wachten, ff van het positieve van de catechismusmakers uitgaande.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 16:52

joris schreef:
caprice schreef:Gisteren heb ik het nog gehoord in een Catechismuspreek over zondag 3.

We zijn niet alleen geneigd tot alle kwaad. Nee, we zijn totaal verdorven. Uit de mens kan niets goeds meer voortkomen.

Lees de verwijsteksten maar van de Catechismusvraag die we eerder plaatsten.

Maar zeg nu ook eens iets waaruit blijkt dat je weet dat we na Golgotha leven?

Dat wordt dus verderop in de Catechismus geleerd.

joris

Berichtdoor joris » 02 aug 2004 18:27

Dan kan je maar beter de hele catechismus in een keer behandelen, want anders gaat er veel waarde verloren en maak je mensne niet blij.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 aug 2004 18:30

Dat klopt je wordt wel een beetje depressief na zon preek over die eerste zondagen, maar als het goed is wordt er ook op Jezus gewezen tijdens zon dienst anders gaan de mensen leeg naar huis.
Onze ds vergeet dat gelukkig niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten