Moderator: Moderafo's
Cathy schreef:elbert schreef:Jes. 45:7 "Ik formeer20 het licht, en schep de duisternis;21 Ik maak den vrede22 en schep het kwaad,23 Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
Ook maar de kanttekeningen erbij, want deze tekst wordt nogal eens aangehaald om God tot de Auteur van het kwaad te maken (en dat is Hij dus niet):
Na enig zoek en speurwerk:KJV schreef: I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these [things].
Het kwaad is iets heftiger dan de kanttekenaren ons willen laten geloven met straffen en plagen. Het gaat om Het Kwaad. ALs je met die kennis in je achterhoofd b.v. Gen 19, het verhaal van Lot leest, begrijp je veel meer.
(Het hebreeuwse woord voor evil is 'ra'.....was er niet een Egyptische god die 'Ra' heette? De Bijbel blijft me fascineren )
Verder wil ik dit laten rusten, k'ben er zelf (nog) niet uit.
Cathy schreef:elbert schreef:Cathy schreef:Imo doen wij de Heilige Geest en G.d wel tekort door slechts 'een beginnetje' van Hem te verwachten.
Wij doen God hiermee niet tekort als we dit zeggen. Wij zijn gewoon niet eerlijk als we zeggen dat we in dit leven volledig zullen gaan leven zoals God dat van ons vraagt.
Dat zeg ik toch niet? Ik pleit voor mèèr dan een beginnetje.
De wedergeboorte is toch, hoop ik, geen einddoel? We worden opgeroepen om gelijkvormig te zijn aan Yeshua. Dat is niet mis.
En Hij kan zorgen dat dat gebeurt, al zullen we onze menselijke aard tot onze laatste snik meedragen.
Cathy schreef:Het wordt ook (bijna) niets met ons op deze aardkloot, wij zien immers uit naar een beter Vaderland (Hebr. 11)? We zijn vreemdelingen op deze aarde en we moeten ook niet verwachten dat we de hemel op deze aarde zullen krijgen. We verwachten wel een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Hoe kun je met zo'n instelling de oorlog winnen!!
Waarom, denk je, krijgen we de geestelijke wapenrusting aangereikt? Om in een hoekje tegaan zitten mijmeren dat het toch niks wordt?
Verder heb ik wel dezelfde verwachting als jij, hoor.
Cathy schreef:Cathy schreef:En is die eerlijke beschouwing wel eerlijk?
'...gans onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad'
Het lijkt wel of de catechismusopstellers het hier over demonen hebben.
De catechismusopstellers willen niet kijken naar mensen zoals wij ze zien (best wel aardige en lieve mensen soms), maar zoals God ons in Zijn heilige ogen ziet.
Toch ben ik het niet eens met deze formulering.
Dankzij de 'algemene genade', die hierboven al werd genoemd, gebeuren er heel veel goede dingen. Dus mensen zijn dankzij die algemene genade niet 'gans onbekwaam'.
Als je dat wel vindt, ontken je daarmee die genade.
de bijbelse versie van 'kwaad' is naar mijn mening slechts een visie van de bijbelschrijvers, en niet meer. Aan de manier waarop zij kwaad beschrijven, kun je zien dat ze tamelijk primitieve opvattingen hadden. Kwaad is geen kwaad zolang hun volk ervan profiteert.henkie schreef:surfer schreef:serieus, die neiging tot het kwaad ben ik bij mezelf niet tegengekomen, en als het er al in bepaalde mate was, dan was het voornamelijk onkunde.
Waarschijnlijk is jouw definitie van kwaad wat anders dan de bijbelse. daar gaat het natuurlijk om in deze vraag. Niet om wat jij kwaad noemt. Ben je geneigd tot alles wat God kwaad noemt? Ik noem bijvoorbeeld ongeloof...
surfer schreef:de bijbelse versie van 'kwaad' is naar mijn mening slechts een visie van de bijbelschrijvers, en niet meer. Aan de manier waarop zij kwaad beschrijven, kun je zien dat ze tamelijk primitieve opvattingen hadden. Kwaad is geen kwaad zolang hun volk ervan profiteert.
Als we de bijbel geloven, dan is de vestiging van de staat Israel gebaseerd op genocide. Over kwaad gesproken. Maar in de bijbel lees je daar geen kwaad woord over.
Het is in niemand te veroordelen dat diegene weigert om iets blind te geloven (ongeloof), met een blind geloof verkoop je je ziel. Dat is pas kwaad. Een mens heeft het recht, en misschien zelfs de plicht, om zekere garanties te verlangen voordat je iets voor waar aanneemt. De bijbel faalt wat mij betreft daarin in ieder geval voor een deel, zowel qua waarheidsgetrouwheid als qua moraal.
Maar Is dat mijn ware natuur? Neen! Ik ben een beeld van God, dat is mijn ware natuur.
Cathy schreef:
elbert schreef:
Jes. 45:7 "Ik formeer20 het licht, en schep de duisternis;21 Ik maak den vrede22 en schep het kwaad,23 Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
Ook maar de kanttekeningen erbij, want deze tekst wordt nogal eens aangehaald om God tot de Auteur van het kwaad te maken (en dat is Hij dus niet):
a enig zoek en speurwerk:
KJV schreef:
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these [things].
Het kwaad is iets heftiger dan de kanttekenaren ons willen laten geloven met straffen en plagen. Het gaat om Het Kwaad. ALs je met die kennis in je achterhoofd b.v. Gen 19, het verhaal van Lot leest, begrijp je veel meer.
(Het hebreeuwse woord voor evil is 'ra'.....was er niet een Egyptische god die 'Ra' heette? De Bijbel blijft me fascineren )
Verder wil ik dit laten rusten, k'ben er zelf (nog) niet uit.
surfer schreef:Cathy schreef:
elbert schreef:
Jes. 45:7 "Ik formeer20 het licht, en schep de duisternis;21 Ik maak den vrede22 en schep het kwaad,23 Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
Ook maar de kanttekeningen erbij, want deze tekst wordt nogal eens aangehaald om God tot de Auteur van het kwaad te maken (en dat is Hij dus niet):
a enig zoek en speurwerk:
KJV schreef:
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these [things].
Het kwaad is iets heftiger dan de kanttekenaren ons willen laten geloven met straffen en plagen. Het gaat om Het Kwaad. ALs je met die kennis in je achterhoofd b.v. Gen 19, het verhaal van Lot leest, begrijp je veel meer.
(Het hebreeuwse woord voor evil is 'ra'.....was er niet een Egyptische god die 'Ra' heette? De Bijbel blijft me fascineren )
Verder wil ik dit laten rusten, k'ben er zelf (nog) niet uit.
De kanttekenaren proberen deze verwarrende tekst met hun uitleg onschadelijk te maken, ze slagen er niet geloofwaardig in. Er valt van deze tekst echt weinig anders te maken dan er staat.
surfer schreef:Elders in de bijbel leest je regelmatig dat God zegt 'kwaad' over het volk Israel te zullen brengen. Niet passief toelaten, maar actief zorgen voor. Bewerkstelligen.
surfer schreef:Er blijken ook boze geesten van God uit te kunnen gaan, wat moeten we daar van denken?
1 samuel 16 23 En het geschiedde, als de geest Gods over Saul was, zo nam David de harp, en hij speelde met zijn hand; dat was voor Saul een verademing, en het werd beter met hem, en de boze geest week van hem.
1 samuel 18 10 En het geschiedde des anderen daags, dat de boze geest Gods over Saul vaardig werd, en hij profeteerde midden in het huis, en David speelde op snarenspel met zijn hand, als van dag tot dag; Saul nu had een spies in zijn hand.
Of deze tekst, waarin God een leugengeest de profeten laat misleiden:
1 Koningen 22 23 Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.
1 Sam 16:23 en 1 Sam 18:10 : Dit was een dolheid of beroering van zinnen, welke de Satan in Saul verwekte, door Gods toelating en regering, waarmede Hij Saul rechtvaardiglijk strafte.
1 Koningen 22:23: Deze is een der boze geesten geweest, die God naar zijn oneindelijke wijsheid, zonder met hun doen besmet te worden, weet te gebruiken, niet alleen om zijn kinderen te beproeven, Job 1:12, en Job 2:6, en te verootmoedigen, 2 Cor. 12:7, maar ook om de goddelozen te straffen en te verderven, gelijk te zien is 1 Kon. 22:21 en 1 Sam. 16:14; 2 Thess. 2:9,10,11.
elbert schreef:Kortom, God kan alle dingen in de schepping gebruiken (zelfs de duivel) om Zijn verlossingsplan ten uitvoer te brengen. Daar horen dus ook straffen bij, die door het volk Israel als kwaad werden ervaren. God is almachtig, dat tonen deze teksten duidelijk aan. Wat surfer en anderen eigenlijk bedoelen te zeggen is dat God de veroorzaker van het kwaad zou zijn en het kwade dus wil. Dat is dus niet zo: het kwaad is een uitvinding van de duivel en (sinds de zondeval) van de mens.
Cathy schreef:elbert schreef:Kortom, God kan alle dingen in de schepping gebruiken (zelfs de duivel) om Zijn verlossingsplan ten uitvoer te brengen. Daar horen dus ook straffen bij, die door het volk Israel als kwaad werden ervaren. God is almachtig, dat tonen deze teksten duidelijk aan. Wat surfer en anderen eigenlijk bedoelen te zeggen is dat God de veroorzaker van het kwaad zou zijn en het kwade dus wil. Dat is dus niet zo: het kwaad is een uitvinding van de duivel en (sinds de zondeval) van de mens.
Maar de duivel is toch ook een creatie van G.d? Daarmee zeg ik niet dat G.d het kwaad wil, maar op de 1 of andere manier noodzakelijk acht voor het grote einddoel.
Cathy schreef:En als ik dat op me in laat werken voel ik me ontstellend klein, want ik begrijp het dan niet meer. Er is iets heel groots bezig om ons heen; iets waar we geen vat op hebben. Ook al maken we ons druk over van alles en noch wat.
Dan blijft alleen het vertrouwen over in onze Hemelse Vader en dat Hij weet wat Hij doet.
Tabitha schreef:ZIjn jullie het er nou mee eens of niet dat de mens geneigd is tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed?
Aan degene die dat zijn, heb ik enkele vraagjes:
1. Waarom bestaat er dan nog liefde en trouw (bijv. tussen man en vrouw) op de wereld?
2. Waarom zijn er dan nog steeds heel wat mensen die elkaar proberen te helpen en die streven naar een betere wereld??
Dat doen mensen die neigen tot al het kwade/onbekwaam zijn om iets goeds te doen toch niet??
Of moet je dat geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed alleen toepassen in de situatie God-mens. Dat de mens eigenlijk alles al verprutst heeft en geneigd is tot het kwaad?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten