Mens: geneigd tot alle kwaad????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HenkG
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2004 23:38
Locatie: Zwolle

Berichtdoor HenkG » 08 aug 2004 17:03

Ik ben wel geneigd tot het kwaad...maar van nature? Dit is een punt waar ik me nog steeds niet helemaal in kan vinden. Ik begrijp wel dat er gedoeld wordt op mijn huidige ik van na de zondeval. Maar Is dat mijn ware natuur? Neen! Ik ben een beeld van God, dat is mijn ware natuur. En dan kan ik niet zeggen dat ik geneigd ben tot alle kwaad. Mar, zoals gezegd, ik weet waar de schrijvers op doelen en dan is het wel correct, want zonder God ben ik nergens!
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 09 aug 2004 08:00

Cathy schreef:
elbert schreef:Jes. 45:7 "Ik formeer20 het licht, en schep de duisternis;21 Ik maak den vrede22 en schep het kwaad,23 Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
Ook maar de kanttekeningen erbij, want deze tekst wordt nogal eens aangehaald om God tot de Auteur van het kwaad te maken (en dat is Hij dus niet):


Na enig zoek en speurwerk:
KJV schreef: I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these [things].

Het kwaad is iets heftiger dan de kanttekenaren ons willen laten geloven met straffen en plagen. Het gaat om Het Kwaad. ALs je met die kennis in je achterhoofd b.v. Gen 19, het verhaal van Lot leest, begrijp je veel meer.
(Het hebreeuwse woord voor evil is 'ra'.....was er niet een Egyptische god die 'Ra' heette? De Bijbel blijft me fascineren \:D/ )
Verder wil ik dit laten rusten, k'ben er zelf (nog) niet uit.


Toch denk ik dat het een betere uitleg is (gezien alle andere teksten in de Bijbel, bijv. "God is Licht, en in Hem is gans geen duisternis") om hier te spreken over het kwaad van de straf dan over het kwaad in zijn algemeenheid. Zeker ook als je de tegenstelling met vrede in dit vers erbij haalt.


Cathy schreef:
elbert schreef:
Cathy schreef:Imo doen wij de Heilige Geest en G.d wel tekort door slechts 'een beginnetje' van Hem te verwachten.


Wij doen God hiermee niet tekort als we dit zeggen. Wij zijn gewoon niet eerlijk als we zeggen dat we in dit leven volledig zullen gaan leven zoals God dat van ons vraagt.

Dat zeg ik toch niet? Ik pleit voor mèèr dan een beginnetje.
De wedergeboorte is toch, hoop ik, geen einddoel? We worden opgeroepen om gelijkvormig te zijn aan Yeshua. Dat is niet mis.
En Hij kan zorgen dat dat gebeurt, al zullen we onze menselijke aard tot onze laatste snik meedragen.


Dat je ervoor pleit is prima natuurlijk. :) Het is alleen zo, dat wanneer bij het laatste oordeel de schapen van de bokken gescheiden worden, de rechtvaardigen (de schapen) tegen de Heere Jezus zullen zeggen (Matth. 25:37): " Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?"


M.a.w. onze beleving en de vruchten van ons geloof hoeven niet per se overeen te komen.

Cathy schreef:
Het wordt ook (bijna) niets met ons op deze aardkloot, wij zien immers uit naar een beter Vaderland (Hebr. 11)? We zijn vreemdelingen op deze aarde en we moeten ook niet verwachten dat we de hemel op deze aarde zullen krijgen. We verwachten wel een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

Hoe kun je met zo'n instelling de oorlog winnen!! :wink:
Waarom, denk je, krijgen we de geestelijke wapenrusting aangereikt? Om in een hoekje tegaan zitten mijmeren dat het toch niks wordt?
Verder heb ik wel dezelfde verwachting als jij, hoor.


Die geestelijke wapenrusting krijgen we inderdaad niet voor niets. Ik zeg ook zeker niet dat er niet gestreden moet worden, alleen is dat denk ik meer een strijd om staande te blijven (Ef. 6:13), dan een strijd om hier op aarde de overwinning voor de Heere te behalen.

Cathy schreef:
Cathy schreef:En is die eerlijke beschouwing wel eerlijk?
'...gans onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad'
Het lijkt wel of de catechismusopstellers het hier over demonen hebben.


De catechismusopstellers willen niet kijken naar mensen zoals wij ze zien (best wel aardige en lieve mensen soms), maar zoals God ons in Zijn heilige ogen ziet.

Toch ben ik het niet eens met deze formulering.
Dankzij de 'algemene genade', die hierboven al werd genoemd, gebeuren er heel veel goede dingen. Dus mensen zijn dankzij die algemene genade niet 'gans onbekwaam'.
Als je dat wel vindt, ontken je daarmee die genade.


Ik ontken niet de algemene genade. Wat ik wel ontken, is dat dit voldoende is om gered te worden. Het feit dat hier trouwens over algemene genade gesproken wordt, betekent dat het van God komt. Dus de mens an sich is dus wel gans onbekwaam. Dat mensen soms heel goede dingen doen, komt dus uiteindelijk van God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 10 aug 2004 16:05

henkie schreef:
surfer schreef:serieus, die neiging tot het kwaad ben ik bij mezelf niet tegengekomen, en als het er al in bepaalde mate was, dan was het voornamelijk onkunde.


Waarschijnlijk is jouw definitie van kwaad wat anders dan de bijbelse. daar gaat het natuurlijk om in deze vraag. Niet om wat jij kwaad noemt. Ben je geneigd tot alles wat God kwaad noemt? Ik noem bijvoorbeeld ongeloof...
de bijbelse versie van 'kwaad' is naar mijn mening slechts een visie van de bijbelschrijvers, en niet meer. Aan de manier waarop zij kwaad beschrijven, kun je zien dat ze tamelijk primitieve opvattingen hadden. Kwaad is geen kwaad zolang hun volk ervan profiteert.

Als we de bijbel geloven, dan is de vestiging van de staat Israel gebaseerd op genocide. Over kwaad gesproken. Maar in de bijbel lees je daar geen kwaad woord over.

Het is in niemand te veroordelen dat diegene weigert om iets blind te geloven (ongeloof), met een blind geloof verkoop je je ziel. Dat is pas kwaad. Een mens heeft het recht, en misschien zelfs de plicht, om zekere garanties te verlangen voordat je iets voor waar aanneemt. De bijbel faalt wat mij betreft daarin in ieder geval voor een deel, zowel qua waarheidsgetrouwheid als qua moraal.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 10 aug 2004 18:05

surfer schreef:de bijbelse versie van 'kwaad' is naar mijn mening slechts een visie van de bijbelschrijvers, en niet meer. Aan de manier waarop zij kwaad beschrijven, kun je zien dat ze tamelijk primitieve opvattingen hadden. Kwaad is geen kwaad zolang hun volk ervan profiteert.

Als we de bijbel geloven, dan is de vestiging van de staat Israel gebaseerd op genocide. Over kwaad gesproken. Maar in de bijbel lees je daar geen kwaad woord over.

Het is in niemand te veroordelen dat diegene weigert om iets blind te geloven (ongeloof), met een blind geloof verkoop je je ziel. Dat is pas kwaad. Een mens heeft het recht, en misschien zelfs de plicht, om zekere garanties te verlangen voordat je iets voor waar aanneemt. De bijbel faalt wat mij betreft daarin in ieder geval voor een deel, zowel qua waarheidsgetrouwheid als qua moraal.


Dat zal je allemaal best vinden maar dat is niet het uitgangspunt in deze discussie en hoort hier dus niet thuis.

Terug naar het onderwerp dus. :)

Gebruikersavatar
koos
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 dec 2003 19:22
Contacteer:

Berichtdoor koos » 10 aug 2004 21:23

Maar Is dat mijn ware natuur? Neen! Ik ben een beeld van God, dat is mijn ware natuur.

Dat beeld is niet meer compleet na de zondeval....
Wij zijn geschapen naar het beeld van God en hebben voor een andere meester gekozen. Het heet niet voor niets de boom der kennis des goeds en des kwaads. Na de zondeval is alles in het verbrokene gevallen. Ik denk dat je het werk van de Heere Jezus te kort doet als je ontkent dat een mens geneigd is tot alle kwaad.

HenkG
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2004 23:38
Locatie: Zwolle

Berichtdoor HenkG » 10 aug 2004 22:37

Door Jezus Zijn dood en opstanding kan ik juist weer vanuit zijn Geest mijn scheppings-ik naar boven halen. Dus het levens werk van Jezus zal ik nooit ontkennen, want ik heb er mijn leven aan te danken. Ik heb alleen maar willen aangeven dat de neiging tot alle kwaad iest is dat toebehoort aan de mens na de zondeval, maar dat er ook nog altijd de eigenlijke basis is, namelijkde scheppingsnatuur!
JHWH - Ik ben



Ik ben Henk -Zijn beeltenis

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 11 aug 2004 18:12

Cathy schreef:
elbert schreef:
Jes. 45:7 "Ik formeer20 het licht, en schep de duisternis;21 Ik maak den vrede22 en schep het kwaad,23 Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
Ook maar de kanttekeningen erbij, want deze tekst wordt nogal eens aangehaald om God tot de Auteur van het kwaad te maken (en dat is Hij dus niet):

a enig zoek en speurwerk:
KJV schreef:
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these [things].

Het kwaad is iets heftiger dan de kanttekenaren ons willen laten geloven met straffen en plagen. Het gaat om Het Kwaad. ALs je met die kennis in je achterhoofd b.v. Gen 19, het verhaal van Lot leest, begrijp je veel meer.
(Het hebreeuwse woord voor evil is 'ra'.....was er niet een Egyptische god die 'Ra' heette? De Bijbel blijft me fascineren )
Verder wil ik dit laten rusten, k'ben er zelf (nog) niet uit.


De kanttekenaren proberen deze verwarrende tekst met hun uitleg onschadelijk te maken, ze slagen er niet geloofwaardig in. Er valt van deze tekst echt weinig anders te maken dan er staat.

Elders in de bijbel leest je regelmatig dat God zegt 'kwaad' over het volk Israel te zullen brengen. Niet passief toelaten, maar actief zorgen voor. Bewerkstelligen.

Er blijken ook boze geesten van God uit te kunnen gaan, wat moeten we daar van denken?

1 samuel 16 23 En het geschiedde, als de geest Gods over Saul was, zo nam David de harp, en hij speelde met zijn hand; dat was voor Saul een verademing, en het werd beter met hem, en de boze geest week van hem.
1 samuel 18 10 En het geschiedde des anderen daags, dat de boze geest Gods over Saul vaardig werd, en hij profeteerde midden in het huis, en David speelde op snarenspel met zijn hand, als van dag tot dag; Saul nu had een spies in zijn hand.

Of deze tekst, waarin God een leugengeest de profeten laat misleiden:

1 Koningen 22 23 Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 12 aug 2004 10:26

surfer schreef:
Cathy schreef:
elbert schreef:
Jes. 45:7 "Ik formeer20 het licht, en schep de duisternis;21 Ik maak den vrede22 en schep het kwaad,23 Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
Ook maar de kanttekeningen erbij, want deze tekst wordt nogal eens aangehaald om God tot de Auteur van het kwaad te maken (en dat is Hij dus niet):

a enig zoek en speurwerk:
KJV schreef:
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these [things].

Het kwaad is iets heftiger dan de kanttekenaren ons willen laten geloven met straffen en plagen. Het gaat om Het Kwaad. ALs je met die kennis in je achterhoofd b.v. Gen 19, het verhaal van Lot leest, begrijp je veel meer.
(Het hebreeuwse woord voor evil is 'ra'.....was er niet een Egyptische god die 'Ra' heette? De Bijbel blijft me fascineren )
Verder wil ik dit laten rusten, k'ben er zelf (nog) niet uit.


De kanttekenaren proberen deze verwarrende tekst met hun uitleg onschadelijk te maken, ze slagen er niet geloofwaardig in. Er valt van deze tekst echt weinig anders te maken dan er staat.


Laten we deze tekst eens in zijn algemene context lezen. Dat is altijd handig als je de betekenis van een bepaalde tekst wilt weten, want de Bijbel bestaat niet uit een verzameling losse tekstjes die je naar believen kunt gebruiken/misbruiken. We lezen in Jes. 45:7, dat God het kwaad (als tegengestelde van vrede) maakt (dat is dus wat anders dan het kwaad in algemene zin). Jesaja leefde in een tijd waarin Israel gestraft werd voor zijn afgoderij. En waaruit bestond die straf? Oorlog (dus het tegengestelde van vrede) met de omringende landen en uiteindelijk de ballingschap. En waarom maakt God dit kwaad? Om zijn volk op de juiste weg te brengen (zie ook bijv. de plagen die God stuurt ten tijde van het bijbelboek Richteren als straf op hun dwalingen). Dus ten diepste is dit kwaad heilzaam.
De profetische boeken in het oude testament staan trouwens vol met waarschuwingen en profetieen over het naderende onheil dat Israel te wachten stond, vanwege het afwijken van Gods geboden. God nam het afwijken van de geboden door Zijn volk hoogst ernstig.
De kanttekenaren proberen dus Jes. 45:7 niet onschadelijk te maken, maar op een juiste manier te lezen en ze hebben daarbij goed op de context van deze tekst gelet.

surfer schreef:Elders in de bijbel leest je regelmatig dat God zegt 'kwaad' over het volk Israel te zullen brengen. Niet passief toelaten, maar actief zorgen voor. Bewerkstelligen.


Zie bovenstaand. Is eigenlijk al een bevestiging dat God het kwade (in de zin van straffen) gebruikt om zijn volk op het rechte spoor te brengen. Net zoals een herder zijn schapen wel eens een tik gaf met zijn staf om ze bij de kudde te houden. Deed pijn, maar was wel heilzaam.

surfer schreef:Er blijken ook boze geesten van God uit te kunnen gaan, wat moeten we daar van denken?

1 samuel 16 23 En het geschiedde, als de geest Gods over Saul was, zo nam David de harp, en hij speelde met zijn hand; dat was voor Saul een verademing, en het werd beter met hem, en de boze geest week van hem.
1 samuel 18 10 En het geschiedde des anderen daags, dat de boze geest Gods over Saul vaardig werd, en hij profeteerde midden in het huis, en David speelde op snarenspel met zijn hand, als van dag tot dag; Saul nu had een spies in zijn hand.

Of deze tekst, waarin God een leugengeest de profeten laat misleiden:

1 Koningen 22 23 Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken.


Kanttekeningen:

1 Sam 16:23 en 1 Sam 18:10 : Dit was een dolheid of beroering van zinnen, welke de Satan in Saul verwekte, door Gods toelating en regering, waarmede Hij Saul rechtvaardiglijk strafte.


1 Koningen 22:23: Deze is een der boze geesten geweest, die God naar zijn oneindelijke wijsheid, zonder met hun doen besmet te worden, weet te gebruiken, niet alleen om zijn kinderen te beproeven, Job 1:12, en Job 2:6, en te verootmoedigen, 2 Cor. 12:7, maar ook om de goddelozen te straffen en te verderven, gelijk te zien is 1 Kon. 22:21 en 1 Sam. 16:14; 2 Thess. 2:9,10,11.


Kortom, God kan alle dingen in de schepping gebruiken (zelfs de duivel) om Zijn verlossingsplan ten uitvoer te brengen. Daar horen dus ook straffen bij, die door het volk Israel als kwaad werden ervaren. God is almachtig, dat tonen deze teksten duidelijk aan. Wat surfer en anderen eigenlijk bedoelen te zeggen is dat God de veroorzaker van het kwaad zou zijn en het kwade dus wil. Dat is dus niet zo: het kwaad is een uitvinding van de duivel en (sinds de zondeval) van de mens. God kan het wel gebruiken om zijn volk op de rechte weg te brengen en/of mensen en volken terecht te straffen (en daar heeft Hij het volste recht toe).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Kees Droog

U bent uit de vader, de duivel.

Berichtdoor Kees Droog » 14 sep 2004 01:28

DE ANTICHRIST

Weet u niet, dat voor wie u zich als slaven stelt om te gehoorzamen, u slaven bent van hem die u gehoorzaamt, of van de zonde tot de dood, of van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? Romeinen 6:16

Kinderen, het is het laatste uur; en zoals u hebt gehoord dat de antichrist komt, zijn er ook nu vele antichristen gekomen, waaraan wij weten dat het het laatste uur is. Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren niet van ons; want als zij van ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn; maar zij moesten openbaar worden dat zij geen van allen van ons zijn. En u hebt de zalving vanwege de Heilige en u weet alles. Ik heb u niet geschreven omdat u de waarheid niet weet, maar omdat u die weet en omdat geen leugen uit de waarheid is. Wie is de leugenaar dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Deze is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. Ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet; wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader. 1 Johannes 2:18-23

U bent uit uw vader, de duivel (uit vergankelijk zaad).

De goddelozen zijn vervreemd van de baarmoeder aan; de leugensprekers dolen van moeders buik aan. Zij hebben vurig venijn, naar gelijkheid van vurig slangenvenijn; zij zijn als een dove adder, die haar oren toestopt. Psalm 58:3-4

Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
Psalm 51:5

Waarom kent u mijn spraak niet? Omdat u mijn woord (de Bijbel) niet kunt horen. U bent uit uw vader, de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoordenaar van het begin af (Genesis 3:1) en staat niet in de waarheid, omdat geen waarheid in hem is. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij uit het zijne, omdat hij een leugenaar is en de vader ervan. Maar omdat Ik de waarheid (God Woord, de Bijbel) zeg, gelooft u Mij niet.
Johannes 8:43-45

Wie de zonde doet, is uit de duivel, want de duivel zondigt van het begin af. 1 Johannes 3:8a
Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.
1 Johannes 4:5

De kinderen uit God geboren (uit onvergankelijk zaad).

U die wedergeboren bent, niet uit vergankelijk maar uit onvergankelijk zaad, door Gods levend en blijvend woord. 1 Petrus 1:23

Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, omdat Diens zaad in hem blijft; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is. Hierin zijn de kinderen van God en de kinderen van de duivel openbaar: ieder die de gerechtigheid niet doet, is niet uit God, en wie zijn broeder niet liefheeft. Want dit is de boodschap die u van het begin af hebt gehoord, dat wij elkaar zouden liefhebben; niet zoals Kain uit de boze was en zijn broer doodsloeg. En waarom sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken boos waren en die van zijn broer rechtvaardig. En verwondert u niet, broeders, als de wereld u haat. Wij weten dat wij uit de dood zijn overgegaan in het leven, omdat wij de broeders liefhebben. Wie zijn broeder niet liefheeft. blijft in de dood. Ieder die zijn broeder haat, is een mensenmoordenaar, en u weet dat geen mensenmoordenaar eeuwig leven in zich heeft wonen. 1 Johannes 3:9-15

Doet de Heere Jezus Christus aan, en wijdt geen zorg aan het vlees om aan begeerten te voldoen. Romeinen 13:14
Want het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; want deze staan tegenover elkaar, opdat u niet doet wat u wilt… Nu is het duidelijk wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgodendienst, toverij, vijandschappen, twist, jaloersheid, toorn, partijzucht, tweedracht, sekten, afgunst, moorden, dronkenschappen, zwelgpartijen en dergelijke; waarvan ik u tevoren zeg, zoals ik ook tevoren heb gezegd, dat wie zulke dingen bedrijven, Gods koninkrijk niet zullen beerven. Galaten 5:17, 19-21

En u zult door allen gehaat worden ter wille van mijn naam; wie echter volhardt tot het einde, die zal behouden worden. Matthéüs 10:22

Ambassadeur voor Christus

Kees Droog

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Berichtdoor Brion » 14 sep 2004 02:59

Kees, je hebt precies hetzelfde bericht ook al hier geplaatst.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=348971#348971

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 14 sep 2004 14:58

elbert schreef:Kortom, God kan alle dingen in de schepping gebruiken (zelfs de duivel) om Zijn verlossingsplan ten uitvoer te brengen. Daar horen dus ook straffen bij, die door het volk Israel als kwaad werden ervaren. God is almachtig, dat tonen deze teksten duidelijk aan. Wat surfer en anderen eigenlijk bedoelen te zeggen is dat God de veroorzaker van het kwaad zou zijn en het kwade dus wil. Dat is dus niet zo: het kwaad is een uitvinding van de duivel en (sinds de zondeval) van de mens.

Maar de duivel is toch ook een creatie van G.d? Daarmee zeg ik niet dat G.d het kwaad wil, maar op de 1 of andere manier noodzakelijk acht voor het grote einddoel.
En als ik dat op me in laat werken voel ik me ontstellend klein, want ik begrijp het dan niet meer. Er is iets heel groots bezig om ons heen; iets waar we geen vat op hebben. Ook al maken we ons druk over van alles en noch wat.
Dan blijft alleen het vertrouwen over in onze Hemelse Vader en dat Hij weet wat Hij doet.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 14 sep 2004 15:11

Cathy schreef:
elbert schreef:Kortom, God kan alle dingen in de schepping gebruiken (zelfs de duivel) om Zijn verlossingsplan ten uitvoer te brengen. Daar horen dus ook straffen bij, die door het volk Israel als kwaad werden ervaren. God is almachtig, dat tonen deze teksten duidelijk aan. Wat surfer en anderen eigenlijk bedoelen te zeggen is dat God de veroorzaker van het kwaad zou zijn en het kwade dus wil. Dat is dus niet zo: het kwaad is een uitvinding van de duivel en (sinds de zondeval) van de mens.

Maar de duivel is toch ook een creatie van G.d? Daarmee zeg ik niet dat G.d het kwaad wil, maar op de 1 of andere manier noodzakelijk acht voor het grote einddoel.


De duivel is inderdaad een schepsel van God, nl. een engel. In principe zijn alle engelen goed (dus gehoorzaam aan God) geschapen, maar is een gedeelte onder leiding van de duivel afvallig geworden (ik heb nu trouwens niet 1-2-3 een bijbelgedeelte voorhanden waaruit dat blijkt, maar dit heb ik ooit gelezen). God heeft dus Zelf het kwade niet gewild, dat hebben Zijn schepselen gewild. God kan die schepselen wel zo regeren dat zij dienstbaar zijn aan Zijn doel (zonder dat zij dit altijd willen overigens).

Cathy schreef:En als ik dat op me in laat werken voel ik me ontstellend klein, want ik begrijp het dan niet meer. Er is iets heel groots bezig om ons heen; iets waar we geen vat op hebben. Ook al maken we ons druk over van alles en noch wat.
Dan blijft alleen het vertrouwen over in onze Hemelse Vader en dat Hij weet wat Hij doet.


Daar kan ik helemaal in meekomen. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 14 sep 2004 23:12

ZIjn jullie het er nou mee eens of niet dat de mens geneigd is tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed?

Aan degene die dat zijn, heb ik enkele vraagjes:
1. Waarom bestaat er dan nog liefde en trouw (bijv. tussen man en vrouw) op de wereld?
2. Waarom zijn er dan nog steeds heel wat mensen die elkaar proberen te helpen en die streven naar een betere wereld??

Dat doen mensen die neigen tot al het kwade/onbekwaam zijn om iets goeds te doen toch niet??

Of moet je dat geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed alleen toepassen in de situatie God-mens. Dat de mens eigenlijk alles al verprutst heeft en geneigd is tot het kwaad?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2004 23:14

Ik ben er niet van overtuigd dat de mens alleen tot het kwade neigt. De mens wil wel goed doen, maar niet bij machte is het goede helemaal goed te doen. De geest wil wel, maar het vlees is zwak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 14 sep 2004 23:24

Tabitha schreef:ZIjn jullie het er nou mee eens of niet dat de mens geneigd is tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed?

Aan degene die dat zijn, heb ik enkele vraagjes:
1. Waarom bestaat er dan nog liefde en trouw (bijv. tussen man en vrouw) op de wereld?
2. Waarom zijn er dan nog steeds heel wat mensen die elkaar proberen te helpen en die streven naar een betere wereld??

Dat doen mensen die neigen tot al het kwade/onbekwaam zijn om iets goeds te doen toch niet??

Of moet je dat geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed alleen toepassen in de situatie God-mens. Dat de mens eigenlijk alles al verprutst heeft en geneigd is tot het kwaad?

ik ben het wel met je eens Tabitha, als ik mezelf onderzoekt, serieus, dan kan ik niet anders zeggen dat ik geneigt ben tot alle kwaad/onbekwaam om iets goeds te doen. als al zie wat ik elke dag verkeerd doet...
waarom liefde en trouw? Na de zondeval zijn er nog 'goede restanten' overgebleven door Gods goedheid en liefde voor een mens. een van die restanten is 'liefde' en dan kom je bij je 2e punt. ook al zijn die dingen nog zo goed die mensen doen, volgens de bijbel zit er altijd wel een smet op. en doet een mens iets goed, streven naar een betere wereld bv, op ander gebied gaan mensen toch ook vaak de fout in.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten

cron