Oudere mensen bezoeken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Oudere mensen bezoeken?

Berichtdoor Afat82 » 30 jul 2004 14:19

Wie heeft er ervaring met het bezoeken van oudere mensen? Ik ben er in onze gemeente net mee begonnen, maar het is voor mij nog behoorlijk een drempel om die mensen 'zomaar' op te bellen, zo van 'Nou mevrouw, u bent vast eenzaam, zal ik even bij u langskomen?'.

Vind 't heel moeilijk. Hoe doen jullie dat???
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 jul 2004 14:36

nou het is zeker niet altijd makkelijk... wanmt er wordt altijd maar vanuit gegaan dat ze het leuk vinden.. maar ik heb nu een paar keer mensen gebelt, en dan zeggen ze dat ze helemaal niet willen dat er visite komt!!!

met andere mensen heb ik juist wel leuk contact gehad!! 1à2 keer per maand ging ik er dan heen.. en dan was het vooral luisteren ipv vertellen :wink:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jul 2004 18:49

Kun je niet een praktische binnenkomer bedenken. Zo heeft de IZB een periodiekje (zoiets als : Licht in de Avond, ofzo), waarmee je makkelijk kunt aanbellen om het af te geven namens de gemeente. En dat geeft gelijk een argument om eens te praten en nog eens terug te komen, want het verschijnt met enige regelmaat.
't Is maar een ideetje.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 30 jul 2004 20:48

Tja wel ervaring mee, je komt er niet zo makkelijk weer weg :? Maar zo erg is dat nu ook weer niet. En ik moet wel zeggen dat het helpt als je een boodschap hebt zeg maar waarom je ergens moet zijn.

Voorbeelden die ik heb.
- Rond kerst namens de kerkenraad kerststukjes rondbrengen.
- Oud papier in een flat opruimen en dan even bij een van de bewoners (van de kerk) melden dat je klaar bent, het papier opruimen kost 10 minuten, het praatje 10 tot 60 minuten :)
- Het cassetebandje van de preek even wegbrengen, doe dat dus niet rond thee tijd ;-)

Nou ja zo kan ik er nog wel veel bedenken. Het is altijd wel gezellig. Maar er zijn ook mensen die nauwelijks de deur open willen doen als ze iemand niet kennen. Dat merk ik wel als ik andere jeugdigen spreek. Die komen er niet in, ik kwam bij heel veel van die mensen ook al wel eens toen ik klein (klinkt oud :( ) was. Dan kennen ze je en is contact makkelijker te leggen. Dus ook in dit geval geldt, jong mee beginnen.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 30 jul 2004 22:28

Meld je aan bij een verzorginshuis of verpleeghuis en kijk wat je doen kunt. Er zitten daar zat mensen weg te kwijnen in eenzaamheid!
Refoweb is van ons allemaal :p

André

Berichtdoor André » 30 jul 2004 23:27

Liesl schreef:Meld je aan bij een verzorginshuis of verpleeghuis en kijk wat je doen kunt. Er zitten daar zat mensen weg te kwijnen in eenzaamheid!

En uit eigen ervaring weet ik dat dit soort "huizen" het bijzonder fijn vinden dat er zich vrijwilligers aanmelden.
Je hebt echt eer van je werk ook.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 00:19

knoop bij de kerk of via een contactpersoon of zo (ligt eraan hoe de situatie van iemand die je wil bezoeken is) een gesprek aan of zo... En trouwens... als je een keer onverwachts langs komt vinden ze het vaak nog geweldiger volgens mij :) En als het niet schikt (zal niet veel voorkomen hoor) kun je altijd een andere afspraak maken dan :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 00:20

Het makkelijkste is inderdaad als je een boodschap hebt.

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 31 jul 2004 03:06

Ik doe dit zelf niet, doordat ik dmv van mijn werk veel in aanraking kom met oudere mensen. Heb ik wel gemerkt dat de meeste mensen het wel fijn vinden om met iemand te praten als ze eenzaam zijn.

Maar je maakt wel sneller contact met iemand als je bijv: met iets langskomt.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 31 jul 2004 07:46

Bij ons vanuit de kerk worden er wel met pasen boekjes verdeeld onder de verenigingsleden van diverse verenigingen en koren, dan is het inderdaad makkelijker en heb ik een erg leuk bezoek gehad. Naar aanleiding daarvan heb ik aan mijn wijkouderling gevraagd of hij wat adressen had van mensen die wel bezoek zouden willen hebben, maar blijkbaar is daar geen 'officiële' lijst van, ik kreeg twee adressen door, eentje heb ik afgelopen week bezocht, was op zich wel leuk, maar ik vond het inderdaad heel moeilijk om een reden te geven waarom je even langs wilt komen.
Ze vroeg dus ook drie keer of het vanuit de kerkenraad georganiseerd was (mevrouw was een beetje kort van memorie)...
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 14:10

Moet je dan een reden verzinnen om langs te komen? Je bent toch samen lid van een kerk... en je bent allebei gelovig. Dat is toch voldoende reden? Wat zou Jezus doen :) (de ultieme reden)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 31 jul 2004 14:35

Liesl schreef:Meld je aan bij een verzorginshuis of verpleeghuis en kijk wat je doen kunt. Er zitten daar zat mensen weg te kwijnen in eenzaamheid!

Inderdaad! Goede job trouwens Afat!! Van ouderen kun je trouwens veel leren :D 8)
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

charlie
Mineur
Mineur

sdfsdf

Berichtdoor charlie » 02 aug 2004 09:04

allereerst: goed bezig:
wat ij wel es helpt, is gewoon es vragen of je advies van ze mag. (over een kwestie uit de kerk/geloof) dan geef je ze waarde, dat ze er toe doen, weet je wel. (plus dat je er zelfw at aan hebt)
en, ik vraag ook wel es wat ze van de gemeente vinden, wat ze van de jeugd vinden. dan heb je snel een gesprek, en geef je ze niet het gevoel dat je bezig bent met een ik-bezoek-een-heel-erg-oude-en-eenzame-bejaarde-die-het-hard-nodig-heeft- bezoekje,.

heel veel succes, enne: Stel op den Heer in alles je betrouwen!
enne: Datgene wat je voor de minste van Mij gedaan hebt, heb je aan Mij gedaan!
enne: de ware godsdienst is Weduwen bezoeken (weet niet meer precies, maar het Jezus zelf gezegd)
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 aug 2004 09:36

Dat lijkt me idd wel een goed punt ja, charlie. Dat je hen om advies ofzo vraagt. Anders worden ze altijd maar in de rol van zielig oud mensje gestopt waar je medelijden mee moet hebben.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 aug 2004 13:25

Liesl !:) geweldig, ik ben door omstandigheden ruim een halfjaar in een verzorgingshuis verzorgd, als je dan ziet, hoeveel oudjes daar echt in hun uppie zitten, echt treurig.
Maar, ze zijn vaak best terughoudend, beter kun je gewoon gaan, zonder eerst te bellen, vaak zoeken ze dan een uitvlucht, omdat ze niet gewend zijn, dat er iemand naar hen omkijkt, en denken, die komt toch niet, dus gelijk maar afschepen.
Bij ouderen die nog zelfstandig wonen, kun je ook kijken of ze eenzaam zijn of niet, ik ken veel ouderen, die zelf nog reuze actief zijn, en helemaal niet op een extra bezoekje zitten te wachten, dan kun je wat regelmatiger naar die anderen gaan.

Groet, Cisca :mrgreen:

Terug naar “Archief”