Lindal schreef:Wat maakt de meeste indruk bij jullie? Een tekst uit de Bijbel, of een 'algemene' (tot de dag der wederopstanding rust hier....) ?
Eigenlijk raak ik het meest onder de indruk als ik op een oorlogsbegraafplaats rondloop. bv Mangraten of de vele begraafplaatsen rond Ieper (Be). Een simpel kruis met een naam, de geboorte- en sterfdatum. Zonder allerlei uitspraken of teksten.
De leeftijden die je dan leest spreken voor mij genoeg.
Uiteindelijk ligt het er maar aan wat voor waarde je aan een grafmonument hecht. Of, wat voor waarde je aan dat graf hecht. Voor mij persoonlijk zegt het niets. Een simpele plek in de grond, waarna ongeveer 10 jaar, afhankelijk van de bodemgesteldheid, toch niets meer te vinden is. Plaatst men een steen, als plaats van herdenken, of plaats men een steen om te pronken?
Mijn partner is begraven op een natuurbegraafplaats, zonder grafsteen. Ik heb er alleen een jonge eikenboom op geplant. Daarna ben ik er nooit meer geweest, want ik vind daar niets meer.
Ik loop nu al een aantal jaren mee in het uitvaartwereldje. De mooiste en duurste grafmonumenten worden gekocht door mensen uit "woonwagenkampen", en in de Reformatorische kringen. Ik heb ooit meegemaakt dat men voor een groter monument moest kiezen omdat anders de Bijbeltekst er niet op kon. Maar ja, ieder z'n smaak (en hoe duurder het monument hoe beter het is voor mijn provisie)
Soms kunnen Bijbelteksten heel aangrijpend, of sprekend zijn. Maar ik vraag me dan wel vaak af of men die tekst heeft gekozen omdat die het leven van de overledene kenmerkte, of heeft men dat gedaan omdat het zo mooi staat?
Ik kom uiteraard regelmatig op de begraafplaatsen hier. Dan zie ik soms uitspraken op grafstenen die geplaatst zijn bij mensen waarvan ikzelf de uitvaart heb verzorgd. Je leert zo'n familie dan behoorlijk goed kennen. Nou, dan moet ik nog wel eens lachen hoor.
Eigenlijk geldt hetzelfde voor de rouwbrief, en/of, voor de tekst van het "bidprentje" dat hier nog veel gebruikt wordt.
Er is hier een spreekwoord: "Liegen als een bidprentje." volgens mij geldt dat voor grafstenen ook.