evangeliseren bij house-party's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

charlie
Mineur
Mineur

evangeliseren bij house-party's

Berichtdoor charlie » 23 jul 2004 15:17

beste mede-forummers,
ik weet niet of dit ergens anders besproken is, maar graag vraag ik het volgende aan jullie:
Aanstaande zondagnacht hoop ik voor het eerst te gaan evangeliseren bij een party. Uitgenodigd door een goede vriend, wil ik de grote stap zetten, en zo de confrontatie aangaan. Naast bewogenheid met anderen, doe ik het vooral ook om de realiteit onder ogen te zien, om zelf dieper en echter te leven. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven, maar ik zie het als een soort confrontatie met mezelf/mijn geloof, ik weet nie

zijn er mensen met ervaring, kennen mensen ook die motivatie kennen, en er iets over willen zeggen?

bvd
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2004 18:12

Ah met stichting Naar House? Daar heb ik weleens een info-avond over meegemaakt, maar dat is al een tijdje geleden.

Succes ermee! Echt goed dat je dat gaat doen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 jul 2004 18:29

Van een jongen bij mij uit de kerk heb ik er erg positieve verhalen over gehoord. Naast het feit dat je zorgt voor je mede-mens is het ook voor jezelf goed. Je moet toch onder woorden brengen wat je gelooft en dat zorgt er voor dat je gedwongen wordt om er over na te denken.

De reacties waren niet negatief meen ik me te herinneren. Misschien komt het omdat het overduidelijk is dat je er staat uit zorg voor je mede-mens (want wie gaat er nou voor z'n lol een hele nacht staan wachten alleen om iemand wat te drinken te geven en een praatje te maken :D )

Opmerkelijk was wel dat hij erg beinvloed werd door een aantal evangelische mensen die daar ook werkten. Zo ging hij erg twijfelen aan de kinderdoop.
(zonder over dit laatste een oordeel te geven!)

charlie
Mineur
Mineur

sadfsdf

Berichtdoor charlie » 26 jul 2004 09:31

henkie schreef:Van een jongen bij mij uit de kerk heb ik er erg positieve verhalen over gehoord. Naast het feit dat je zorgt voor je mede-mens is het ook voor jezelf goed. Je moet toch onder woorden brengen wat je gelooft en dat zorgt er voor dat je gedwongen wordt om er over na te denken.

De reacties waren niet negatief meen ik me te herinneren. Misschien komt het omdat het overduidelijk is dat je er staat uit zorg voor je mede-mens (want wie gaat er nou voor z'n lol een hele nacht staan wachten alleen om iemand wat te drinken te geven en een praatje te maken :D )

Opmerkelijk was wel dat hij erg beinvloed werd door een aantal evangelische mensen die daar ook werkten. Zo ging hij erg twijfelen aan de kinderdoop.
(zonder over dit laatste een oordeel te geven!)

Eej,
ja, het dwingt je echt om erachter te komen waar je voor staat! ik heb niet echt veel mensen aangesproken, doordat we de laatste periode (3 uur-7 uur) deden. Dan komen de meeste feestgangers naar buiten, de meesten stoned en bezopen, echt erg. en ik heb meestetijds gebeden en muziek gemaakt.Het is zo duivels, je wilt de teksten niet weten, die worden er echt ingedreund! (geluid daarbinnen is harder dan een vliegtuig...) eentje vroeg of ik er vet aan verdiende, zo s nachts staan folderen... je merkt echt dat er een geestelijke strijd is, maar Jezus is Overwinnaar, heel bemoedigend om mee te maken.
Over dat twijfelen (in het algemeen) aan de ene kant wordt je zelf ook onwijs aangevallen door de duivel, ook erna, aan de andere kant ervaar je ook dat andere dingen helemaal niet belangrijk zijn/eenzijdig worden belicht (hoe de kerk eruit ziet bij ons, waar de nadruk ligt enzo.)

kortom: ik kan het iedereen aanbevelen, maar.. zonder wapenrusting ben je nergens!
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 09:35

Vielen de reacties je mee? Wat een lege wereld is dat toch, arme mensen die daar heen gaan....
Geen commentaar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jul 2004 16:07

Ik vraag me af.. het zal best goed zijn voor je eigen ontwikkeling, maar hebben die mensen er zelf ook wat aan?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 jul 2004 16:08

ik zat op de internet editie van het rd te kijken en toen zag ik die foto's van naar House ofzoiets. en er stonden onderschriften bij van dronken en stonend. voor zulke heeft het geen invloed gehad lijkt mij
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 jul 2004 16:41

Of het zichtbaar effect heeft, doet denk ik niet ter zake. Er is alleen de opdracht "gaat heen en verkondigd het alle creaturen". God zal dan wel voor de rest zorgen toch...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 jul 2004 17:09

Ik ben heel blij dat het gedaan wordt. Petje af! Al is het op een avond maar 1 persoon die het Woord van God aanneemt, dan is dat al een hele goede overwinning.
Super, voor jullie die het doen! Geweldig!!!!!!!!!!!!!!

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 26 jul 2004 22:41

Ja, stond toevallig vandaag in het RD een foto van zo'n evangelisatieactie van Naar House.

Hier ook iets van mijn ervaringen.. ik ben ook een tijd regelmatig meegeweest om te evangeliseren. 3 jaar geleden vroeg een vriendin die toen tijdelijk bij mij woonde of ik een keer meeging, ze hadden nog een plaats over in de auto. Ik zag het eerst helemaal niet zitten, maar heb het uiteindelijk toch gedaan. Die avond en later ook op andere avonden heb ik echt geweldige ervaringen opgedaan.

Het is echt bizar hoeveel jongeren zulke party's bezoeken. Ben bij allerlei verschillende party's geweest, black en white sensation, lowlands, en nog veel meer, weet al die namen niet meer. Vaak bij de Amsterdam Arena, Heineken Music Hall, ... hallen in Den Haag en ook in Rotterdam en Utrecht.

Voordat we er heen gingen, kwamen we met de groep bij elkaar om te bidden en met elkaar te praten. Dat was altijd heel goed. We hadden een hele gevarieerde groep, voornamelijk jongeren, maar -geweldig- ook een oudere vrouw van 65 ong. Echt een schat van een vrouw, die het echt als een roeping zag om te evangeliseren.

Daarna gingen we dus naar de party. Tijdens het evangeliseren waren er steeds mensen van de groep aan het bidden of zingen, dat werd afgewisseld. Dat was heel fijn om te weten, dat er op het moment dat jij daar zelf rondliep om gesprekken aan te gaan, voortdurend gebed was.

De sfeer en het publiek tijdens partys was vaak heel wisselend. Soms waren er vooral studenten die naar hun eigen idee een leuk feest gingen bijwonen en de sfeer was dan gemoedelijk. Ook een keer een heel agressieve stemming waarbij we voortijdig zijn weggegaan. Maar zeker bij de black sensation was de sfeer soms echt grimmig, de echte satanisten, waarvan je echt de duivelse kracht voelde. En dan waren wij met zo'n klein groepje, in de naam van God, tegen zo ontzettend veel, duizenden mensen die openlijk satan volgden. Als ik toen niet geweten had dat God er was en de sterkste is en de satan overwonnen had... Daar kon je soms de strijd voelen die er altijd al is geweest, tussen donker en licht. Aan de ene kant angstaanjagend, maar aan de andere kant zo mooi en rijk dat Jezus overwonnen heeft. Dat je dan weet, dat je met je kleine groepje (12 mensen ong) sterker bent dan al die 30.000 anderen. En dan was het juist zo nodig om daar te zijn, als tegenreactie op het werk van satan.

De gesprekken waren niet altijd even zinvol. Vaak kwam het op een discussieniveau, waarbij ze probeerden je vast te praten. Ze wilden dan het bestaan van en het geloof in God beredeneerd zien. Vaak ook reacties als: prima, dat jij dat gelooft, ik geloof weer anders, ieder in zn waarde. Soms waren er mensen die echt geinteresseerd waren, die al heel lang rondliepen met vragen over God. Zij kunnen boekjes en een bijbel mee naar huis krijgen. Ook is er een telefoonnummer van Naar House wat ze altijd mogen bellen. Op die manier zijn er in de afgelopen jaren mensen tot geloof gekomen. We spraken ook vaak met bewakers en politieagenten. Tegen de tijd dat de party was afgelopen, werden er vaak folders uitgedeeld voor nieuwe party's, we gingen er dan ook gewoon bij staan met onze evangelisatiefolders.

Mijn mooiste evangelisatie-ervaring zal ik niet snel vergeten. We liepen bij de Amsterdam Arena en daar kwam ik een jongen tegen, waarmee ik tijdens een andere party (bij Bussloo, vlakbij Apeldoorn) heel uitgebreid gepraat had. Hij herkende mij ook, en dat was heel erg bijzonder dat ik hem tussen die 30 000 mensen bij de Arena weer tegenkwam. Hij was eruit gegooid, omdat ze dachten dat hij drugs dealde. Hij liep nu alleen rond, zijn vrienden zaten nog binnen. Hij kon niet meer naar binnen en hij kon ook niet naar huis, want hij moest op zn vrienden wachten. Daarom bleef hij heel de tijd bij mij, omdat hij mij kende. Maar ik wilde nog verder evangeliseren, dus zou hij mij wel helpen. Toen begon hij te roepen naar iedereen wie hij tegen kwam, dat ze moesten komen omdat ik iets heel belangrijks te vertellen had. Uiteindelijk stond er een heel groepje mensen bij mij en kon ik gaan 'preken'. Was wel ff heel moeilijk, maar toch nog hele goede gesprekken gevoerd. En die jongen zelf stond helemaal te stralen dat hij dat voor elkaar gekregen had.

Sinds ik het boek van Peter Scheele over evangelisatie (Visserslatijn) gelezen heb, ben ik iets kritischer gaan denken over het evangeliseren tijdens house-party's. Het initiatief vind ik nog steeds goed, vind het ook een goede doelgroep, maar het effect is matig. Daarbij geldt natuurlijk wel dat elk mens wat inziet dat hij op de verkeerde weg is, er een is. En de opdracht om het evangelie te verkondigen? Ik geloof dat ik beter op mijn eigen gebied iets kan proberen uit te stralen, dan allerlei vage en vluchtige gesprekken waarbij ik ook nog vaak het gevoel heb dat faal. Mijns inziens zit het vaak niet in woorden, maar in daden.

In combinatie met allerlei andere drukke en nuttige werkzaamheden heb ik besloten niet meer te gaan evangliseren bij house-party's. Misschien later nog eens, want ik heb er toch een hele goede herinneringen aan over gehouden.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 jul 2004 08:30

Evangeliseren op house-party's lijkt me heel moeilijk....Wel goed dat het idd geprobeerd wordt!

Voorheen was ik ook op allerlei feesten (geen house trouwens :wink: ) te vinden en ik zou niet weten of iemand mij dan na een nacht stappen (met de nodige drank achter de kiezen) overtuigd zou kunnen hebben...

Niet dat het onmogelijk is natuurlijk, maar jongeren zijn dan vaak in een groep, aangeschoten/dronken en zijn in dat geval niet in staat om een serieus gesprek daarover aan te gaan... Je zou vóórdat ze naar binnen gaan bij zo'n feest waarsch meer kans hebben.

Aan de andere kant zou je het eigenlijk altijd moeten proberen, alleen al omdat ze misschien zien dat jij-als christen- respect hebt voor de ander en uit liefde daar staat om te vertellen over de Here Jezus. Ik weet wel dat als ik vroeger mensen zag die stonden te evangeliseren-folderen- op straat, ik altijd toch wel bewondering had voor hen (ook al geloofde ik er toen nog niet zo veel van) en dat is toch blijven hangen, ook al heb ik het foldertje waarsch niet eens gelezen :oops:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 jul 2004 10:58

Vaak zijn mensen onder invloed van speed/coke/extacy en dan proberen ze inderdaad plat te praten. Daar ga je namelijk zo ontzettend van kletsen, dat er geen spelt tussen te krijgen is. Onder invloed van dat weten ze ook echt de volgende dag niet meer wat er gezegd is.
Ik denk dat die jongen die eruit gegooid was en wel wilde helpen en zo superentiousiast deed, dat die net zo goed op de extacy geweest kon zijn.
Mensen op de extacy vinden iedereen heel erg lief. Ik ken ook iemand en als ze dat gebruikt heeft dan omhelst ze mij en zegt dat ze heel super veel van mij houdt, e.d. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat die jongen het echt meende, maar hij zou ook op de extasy geweest kunnen zijn........

charlie
Mineur
Mineur

sdfa

Berichtdoor charlie » 27 jul 2004 11:14

Motormuis schreef:Vielen de reacties je mee? Wat een lege wereld is dat toch, arme mensen die daar heen gaan....

reacties vielen we eigenlijk mee, omdat ik het ingesteld op 0 resultaat. Weet je, ze zjin bezopen, stoned, niet aan te spreken,maar je kan ze helpen he, geeft al een goed gevoel. verder wordt je gewoon beledigd, afgepoeierd, daar moet je rekening mee houden, het is gewoon een geestelijke strijd

charlie
Mineur
Mineur

rert

Berichtdoor charlie » 27 jul 2004 11:17

Aragorn schreef:Ik vraag me af.. het zal best goed zijn voor je eigen ontwikkeling, maar hebben die mensen er zelf ook wat aan?

ja, dat mag ik aan God overlaten, zonder dat te weten, deed ik het niet
je weet niet wat er blijft hangen, ze zijn soms best wel open, doordat ze de leegte inzien van hun bestaan enzo.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 jul 2004 11:18

Hier in België kennen we de Respectible Young Drivers. Een groep jongeren die zich bezig houdt met alcohol en autorijden. Ze poseren zich bij grote feesten en discotheken en gaan in discussie met mensen die "onder invloed" naar huis willen rijden. Ze rijden dan eventueel zelf die mensen naar huis.
De respons die ze behalen is redelijk goed. Alleen, en dat is het verschil met evangeliseren, het gaat om een duidelijk tastbare zaak.

Ik heb bewondering voor mensen die daar het evangelie willen uitdragen, al zie ik de respons niet zo zitten. Je kan iemand die in een roes uit een discotheek komt wellicht goed verkopen dat hij een fikse bekeuring riskeerd of een zelfs een ongeluk als hij in z'n auto stapt, maar om iemand op dat moment te vertellen dat hij z'n ziel kan verliezen, lijkt me moeilijker.

Maar ja, op het gebed kan God wonderen doen.

Terug naar “Archief”