Berichtdoor ezri » 26 jul 2004 22:41
Ja, stond toevallig vandaag in het RD een foto van zo'n evangelisatieactie van Naar House.
Hier ook iets van mijn ervaringen.. ik ben ook een tijd regelmatig meegeweest om te evangeliseren. 3 jaar geleden vroeg een vriendin die toen tijdelijk bij mij woonde of ik een keer meeging, ze hadden nog een plaats over in de auto. Ik zag het eerst helemaal niet zitten, maar heb het uiteindelijk toch gedaan. Die avond en later ook op andere avonden heb ik echt geweldige ervaringen opgedaan.
Het is echt bizar hoeveel jongeren zulke party's bezoeken. Ben bij allerlei verschillende party's geweest, black en white sensation, lowlands, en nog veel meer, weet al die namen niet meer. Vaak bij de Amsterdam Arena, Heineken Music Hall, ... hallen in Den Haag en ook in Rotterdam en Utrecht.
Voordat we er heen gingen, kwamen we met de groep bij elkaar om te bidden en met elkaar te praten. Dat was altijd heel goed. We hadden een hele gevarieerde groep, voornamelijk jongeren, maar -geweldig- ook een oudere vrouw van 65 ong. Echt een schat van een vrouw, die het echt als een roeping zag om te evangeliseren.
Daarna gingen we dus naar de party. Tijdens het evangeliseren waren er steeds mensen van de groep aan het bidden of zingen, dat werd afgewisseld. Dat was heel fijn om te weten, dat er op het moment dat jij daar zelf rondliep om gesprekken aan te gaan, voortdurend gebed was.
De sfeer en het publiek tijdens partys was vaak heel wisselend. Soms waren er vooral studenten die naar hun eigen idee een leuk feest gingen bijwonen en de sfeer was dan gemoedelijk. Ook een keer een heel agressieve stemming waarbij we voortijdig zijn weggegaan. Maar zeker bij de black sensation was de sfeer soms echt grimmig, de echte satanisten, waarvan je echt de duivelse kracht voelde. En dan waren wij met zo'n klein groepje, in de naam van God, tegen zo ontzettend veel, duizenden mensen die openlijk satan volgden. Als ik toen niet geweten had dat God er was en de sterkste is en de satan overwonnen had... Daar kon je soms de strijd voelen die er altijd al is geweest, tussen donker en licht. Aan de ene kant angstaanjagend, maar aan de andere kant zo mooi en rijk dat Jezus overwonnen heeft. Dat je dan weet, dat je met je kleine groepje (12 mensen ong) sterker bent dan al die 30.000 anderen. En dan was het juist zo nodig om daar te zijn, als tegenreactie op het werk van satan.
De gesprekken waren niet altijd even zinvol. Vaak kwam het op een discussieniveau, waarbij ze probeerden je vast te praten. Ze wilden dan het bestaan van en het geloof in God beredeneerd zien. Vaak ook reacties als: prima, dat jij dat gelooft, ik geloof weer anders, ieder in zn waarde. Soms waren er mensen die echt geinteresseerd waren, die al heel lang rondliepen met vragen over God. Zij kunnen boekjes en een bijbel mee naar huis krijgen. Ook is er een telefoonnummer van Naar House wat ze altijd mogen bellen. Op die manier zijn er in de afgelopen jaren mensen tot geloof gekomen. We spraken ook vaak met bewakers en politieagenten. Tegen de tijd dat de party was afgelopen, werden er vaak folders uitgedeeld voor nieuwe party's, we gingen er dan ook gewoon bij staan met onze evangelisatiefolders.
Mijn mooiste evangelisatie-ervaring zal ik niet snel vergeten. We liepen bij de Amsterdam Arena en daar kwam ik een jongen tegen, waarmee ik tijdens een andere party (bij Bussloo, vlakbij Apeldoorn) heel uitgebreid gepraat had. Hij herkende mij ook, en dat was heel erg bijzonder dat ik hem tussen die 30 000 mensen bij de Arena weer tegenkwam. Hij was eruit gegooid, omdat ze dachten dat hij drugs dealde. Hij liep nu alleen rond, zijn vrienden zaten nog binnen. Hij kon niet meer naar binnen en hij kon ook niet naar huis, want hij moest op zn vrienden wachten. Daarom bleef hij heel de tijd bij mij, omdat hij mij kende. Maar ik wilde nog verder evangeliseren, dus zou hij mij wel helpen. Toen begon hij te roepen naar iedereen wie hij tegen kwam, dat ze moesten komen omdat ik iets heel belangrijks te vertellen had. Uiteindelijk stond er een heel groepje mensen bij mij en kon ik gaan 'preken'. Was wel ff heel moeilijk, maar toch nog hele goede gesprekken gevoerd. En die jongen zelf stond helemaal te stralen dat hij dat voor elkaar gekregen had.
Sinds ik het boek van Peter Scheele over evangelisatie (Visserslatijn) gelezen heb, ben ik iets kritischer gaan denken over het evangeliseren tijdens house-party's. Het initiatief vind ik nog steeds goed, vind het ook een goede doelgroep, maar het effect is matig. Daarbij geldt natuurlijk wel dat elk mens wat inziet dat hij op de verkeerde weg is, er een is. En de opdracht om het evangelie te verkondigen? Ik geloof dat ik beter op mijn eigen gebied iets kan proberen uit te stralen, dan allerlei vage en vluchtige gesprekken waarbij ik ook nog vaak het gevoel heb dat faal. Mijns inziens zit het vaak niet in woorden, maar in daden.
In combinatie met allerlei andere drukke en nuttige werkzaamheden heb ik besloten niet meer te gaan evangliseren bij house-party's. Misschien later nog eens, want ik heb er toch een hele goede herinneringen aan over gehouden.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.