Onderlinge liefde.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Onderlinge liefde.

Berichtdoor japijo » 15 jul 2004 22:47

De scheiding is gevallen.
Er is een PKN en er is een HNHK.
Door velen worden beiden groepen gelukkig geaccepteerd.
Helaas zijn er ook gevallen waar dit niet zo is. Waar de onderlinge liefde zeer ver te zoeken is. Waar vijandschap en ergenis de boventoon voeren. Nu dacht ik aan de gemeente van Middelharnis. In deze gemeente zijn 650 mensen die bezwaard zijn. Er zijn 150 mensen die met de PKN meewillen. De PKN groep wil de herstelden de kerk uitwerken omdat ze zich ergeren aan de herstelden. Het groeten is zo moelijk. De HNHK heeft een kort geding aan gespannen om toch samen gebruik te kunnen maken blijven van het kerkgebouw. Met verbazing en verdriet heb ik dit op me in laten werken. Vandaag kwam de uitslag.

------------------------------------------------------------------------------------

De Hersteld Nederlandse Hervormde Gemeente te Middelharnis mag blijkens de uitspraak van de rechter tot 1 oktober gebruik maken van haar kerkgebouw.


Het positieve van de uitspraak van de rechter is dat de Hervormde gemeente dus niet zomaar van de ene op de andere zondag op straat gezet kan worden, de uitspraak geeft de Hervormde gemeente in ieder geval enige ruimte. Het negatieve is dat de rechter blijkbaar oordeelt dat totdat er een uitspraak is in de verklaring voor recht procedure, de kerkelijke goederen vooralsnog tot de PKN behoren. Verder spreekt de rechter uit dat wanneer er sprake zou zijn van een onhoudbare situatie, deze pas ontstaan is na de interventie van de CBZ. Het medegebruik van de kerkelijke goederen verliep op zichzelf redelijk.



Het is werkelijk ongelofelijk dat het volgens een aantal PKN-gemeenten niet mogelijk is om met de Hervormde gemeenten het kerkgebouw te delen. Zeker als men in aanmerking neemt dat voor 1 mei beide groepen naast elkaar in de kerkbanken zaten, en Psalm 133 zongen. En nu hun eigen broeders weigeren toegang tot het kerkgebouw te geven. Hoe kunnen zij dit verantwoorden? Wij eisen de kerkelijke goederen niet op, wij vragen alleen of we, totdat de rechter een uitspraak doet in de verklaring voor recht procedure, gebruik mogen maken van de kerkelijke goederen. In Middelharnis heeft de Hervormde gemeente zelfs bijgedragen aan het tractement van de PKN predikant, omdat de PKN gemeente dit niet kon opbrengen.



Het is diep droevig om dan te moeten constateren dat de deuren van de sportcomplexen op zondag voor ons open gaan, en het kerkgebouw leeg staat.



Hoewel de kerkelijke en wereldlijke rechter totnogtoe beslissingen nemen die voor ons op het eerste gezicht niet positief uitvallen, strijden de gemeenten voor een rechtvaardige zaak. Het gaat ons om een zuivere belijdenis en grondslag van de kerk.
-------------------------------------------------------------------------------------

Ik voel me verslagen. O mijn God. Hoe moet dit toch verder. Waar is de onderlinge liefde gebleven. Dan kom ik toch bij gezang 159 terecht, waar de ootmoed in doorklinkt en wat ook eindigt in de liefde van God, dat Hij het rustpunt is van ons hart.

Dit is geen vroom gepraat, maar het komt uit de grond van mijn hart. Ik weet niet hoe het verder moet. God weet het. Hij zal uitkomst geven. Hij werkt door alles heen. Dan kunnen we alles vertrouwend in zijn handen leggen.

Laten we toch hopen dat alles zal keren. Dat de liefde terugkeert, want dit kan God onmogelijk goed keuren. Deze onbarmhartige liefdeloosheid roept Zijn toorn op.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 16 jul 2004 08:48

Ik ben het van harte met je eens Japijo. Een paar zaken vallen mij op.

1. Vaak weten HV- en hervormde gemeenten in onderling overleg een oplossing te vinden (zo ook in Middelharnis!).
2. Zo'n overeenkomst wordt direct verbroken zodra de Commissie van Bijzonder Zorg (PKN) zich er mee gaat bemoeien.

Wat ik niet begrijp is dat hervormde broeders zich het hoofd op hol laten brengen door deze oorloghitsers, die maar één doel voor ogen hebben: rechtzinnige hervormden uit elkaar drijven. Hervormd-gereformeerden (GG) zijn immers altijd een behoorlijk machtsblok geweest (tot irritatie van met name de vrijzinnigen). Verstandig zou zijn indien alle hervormd-gereformeerden binnen en buiten de PKN in dit opzicht de handen ineen zouden slaan en deze commissie in iedere gemeente zou weren.

Wat mij minstens zo verbaast is: de Gereformeerde Bond staat er bij, kijkt er naar en doet niets. Onvoorstelbaar. Zijn/waren dit nu de leiders van de rechtzinnig hervormden? Je zou haast denken dat ze zich vermaken nu HV'ers door de rechter uit hun kerken gejaagd worden. Kortom, er is niets nieuws onder de zon. De ellende van 1834 herhaalt zich.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 16 jul 2004 09:00

Het is inderdaad vreselijk en snap ook niet dat mensen zoiets kunnen doen. Als het al christenen zijn die zo bezig zijn, dan zijn ze wel helemaal de weg kwijt.

Ik heb inhoudelijk geen zin om te discussiëren of de herstelden of de PKN "gelijk" heeft (want zo makkelijk ligt dat niet).

Maar wat ik wel vreselijk vind, is dat de liefde wordt gemist. Liefde, het allerhoogste gebod van God wordt met voeten getreden. Dat kan toch nooit goed gaan?

Sterkte Japijo...
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2004 09:04

Ik sta volledig buiten deze kerkstrijd, maar ik heb enkele collega's die PKN zijn.

Als ik hoor hoe zij spreken, zo in de trant van "die Hersteld-Verbanders roepen het onheil zelf over zich af", "Eigen-schuld-dikke-buld", dan denk ik inderdaad :(

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 16 jul 2004 09:06

Omega schreef:... Wat mij minstens zo verbaast is: de Gereformeerde Bond staat er bij, kijkt er naar en doet niets. Onvoorstelbaar. Zijn/waren dit nu de leiders van de rechtzinnig hervormden? Je zou haast denken dat ze zich vermaken nu HV'ers door de rechter uit hun kerken gejaagd worden. Kortom, er is niets nieuws onder de zon. De ellende van 1834 herhaalt zich.


Als cgk'er sta ik er buiten, maar ik heb toch een vraag: is het waar dat de GB er buiten staat? Want in de commissie van BZ zit toch de heer de Graaf als boegbeeld van de GB en een ander lid is toch lid van de GB?

En sta je er dan nog buiten? (By the way ik heb begrepen van een gemeente die advies aan de GB heeft gevraagd dat ze gelijk door verwezen naar commissie van BZ)

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 jul 2004 09:25

Motormuis schreef:Het is inderdaad vreselijk en snap ook niet dat mensen zoiets kunnen doen. Als het al christenen zijn die zo bezig zijn, dan zijn ze wel helemaal de weg kwijt.

Ik heb inhoudelijk geen zin om te discussiëren of de herstelden of de PKN "gelijk" heeft (want zo makkelijk ligt dat niet).

Maar wat ik wel vreselijk vind, is dat de liefde wordt gemist. Liefde, het allerhoogste gebod van God wordt met voeten getreden. Dat kan toch nooit goed gaan?

Sterkte Japijo...


Bedankt, ook voor alle andere reacties.

Zoals jij zegt, wie er gelijk heeft doet er niet toe, ben ik met je eens. Daar heb ik met Optimatimus en met Klaas al verscheidene keren over gediscussieerd en daar kwamen we in redelijkheid en acceptatie van elkaar wel uit. Het gaat nu over de liefde die je moet hebben ten opzichte van je naaste. Die lijkt in sommige plaatsen wel zo ontzettend ver te zoeken. Waar komt dat toch door??? Mensen die zo dicht bij elkaar stonden nu mijlenver van elkaar verwijderd staan! Wat en wie veroorzaakt dat toch?? In andere plaatsen, als ik bijv. kijk naar Elspeet waar de PKN in een duidelijke minderheid is worden ze wel toegelaten. Totdat de CBZ langskomt. Dan moet de meerderheid eruit.
Als ik kijk naar Voorburg, een moderne PKN gemeente waar de bezwaarden gewoon gebruik mogen maken van het kerkgebouw. De PKN gemeente is er daar zelfs blij mee omdat ze nu de kosten samen kunnen delen. Dat is liefde. Je naaste ontvangen in hetzelfde kerkgebouw zonder te mopperen. Maar voor hoelang nog???

Ik hoop dat er nog veel ogen open gaan om te zien dat dit zo echt niet kan. Er moet wat gebeuren. De CBZ moet stopgezet worden, anders gaat het echt fout.

Ds. D Heemskerk verwoord vandaag in het Reformatorisch Dagblad heel duidelijk wat in de harten van de herstelden van Middelharnis leeft; Teleurstelling en verdriet.

-------------------------------------------------------------------------------------


„Het is natuurlijk in ieder geval positief dat de hervormde gemeente (in hersteld verband) niet van de ene op de andere zondag op straat komt te staan”, zegt ds. Heemskerk in een reactie. „Er is nu in ieder geval in tijd weer enige ruimte gekomen. Verder blijkt ook uit deze uitspraak dat de rechter, totdat er een uitspraak is in de ”verklaring voor recht”-procedure, blijkbaar oordeelt dat vooralsnog de kerkelijke goederen de PKN toebehoren. Dat maakt ons voor de toekomst zeker niet blij”, aldus de predikant.
.
Volgens hem is het „werkelijk ongelooflijk” dat het volgens een aantal gemeenten in de PKN niet mogelijk is om gezamenlijk met de hervormde gemeenten (in hersteld verband) van het kerkgebouw gebruik te maken. „Als ik soms de argumenten hoor die aangedragen worden waarom het niet goed zou gaan, dan zie ik dat als het zoeken van spijkers op laag water. Wij eisen de kerkelijke goederen niet op. Wij vragen alleen of we, tot de rechter een uitspraak heeft gedaan in de ”verklaring voor recht”-procedure, gebruik mogen maken van de kerkgebouwen. Het is diep droevig dat je dan moet constateren dat de sportcomplexen hun deuren voor ons openen, terwijl de kerkgebouwen waar we tot voor 1 mei nog kerkten, buiten de PKN-kerkuren om, leegstaan. Hoe kunnen de broeders van hetzelfde huis, met wie we voor 1 mei vaak in dezelfde kerkelijke gemeente zaten, dit verantwoorden?”
.
De predikant uit Garderen zegt dat „hoewel de kerkelijke en de wereldlijke rechter tot nog toe bepaalde beslissingen hebben genomen die voor ons op het eerste gezicht niet zo positief uitvallen, daaruit niet geconcludeerd mag worden dat de gemeenten niet voor een rechtvaardige zaak strijden. Ik ben ervan overtuigd dat we dat wel doen, want wij voeren de strijd om de zuivere grondslag der kerk. Als wij de strijd om het behoud van de goederen uiteindelijk zullen verliezen, dan hoop ik dat wij dan door Gods genade de beroving van onze kerkelijke goederen met blijdschap mogen aannemen, zoals dat staat in Hebreeën 10:34.”
Laatst gewijzigd door japijo op 16 jul 2004 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jul 2004 09:59

het jammere van die CBZ is dat ze ook achter de rug om van kerkenraden omgaat om zo een wig te drijven in gemeentes. het was gister een trieste mededeling, maar aan de andere kant als ik toch eens lees van andere kerkgenootschappen die de deur voor niets of tegen kleine vergoeding openstellen voor de hervormde gemeentes om zo toch de kerkelijke voortgang te verlenen dan zie ik toch een lichtpuntje.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 16 jul 2004 11:01

maar aan de andere kant als ik toch eens lees van andere kerkgenootschappen die de deur voor niets of tegen kleine vergoeding openstellen voor de hervormde gemeentes om zo toch de kerkelijke voortgang te verlenen dan zie ik toch een lichtpuntje.


Dat maakt het extra triest dat broeders van hetzelfde huis dit niet kunnen opbrengen. Gevolg is dat er straks kerken leeg komen te staan en verkocht moeten worden, terwijl er een paar honderd meter verderop voor miljoenen guldens nieuwe godshuizen gebouwd (gaan) worden.

Als ik kijk naar Voorburg, een moderne PKN gemeente waar de bezwaarden gewoon gebruik mogen maken van het kerkgebouw. De PKN gemeente is er daar zelfs blij mee omdat ze nu de kosten samen kunnen delen. Dat is liefde. Je naaste ontvangen in hetzelfde kerkgebouw zonder te mopperen. Maar voor hoelang nog???


In mijn gemeente is zelfs besloten dat hervormden in de PKN en bezwaarden elkaar blijven vasthouden. Zo kan het dus voorkomen dat een HV-ambtsdrager gewoon dienst blijft doen in een PKN-gemeente. Als de CBZ of de synode dit zou horen, dan zouden ze uit woede en haat er alles aan doen om dit ongedaan te maken.

Ik hoop dat er nog veel ogen open gaan om te zien dat dit zo echt niet kan. Er moet wat gebeuren. De CBZ moet stopgezet worden, anders gaat het echt fout.


Laten we een handtekeningenactie beginnen.

Want in de commissie van BZ zit toch de heer de Graaf als boegbeeld van de GB en een ander lid is toch lid van de GB?


Bas Plaisier (zwager van Van de Graaf) was ook ooit een rechtse bonder. Doorschieten naar rechts of -zoals in dit geval- naar links is in kerkelijke kringen niet ongebruikelijk.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 jul 2004 11:20

Omega schreef:
maar aan de andere kant als ik toch eens lees van andere kerkgenootschappen die de deur voor niets of tegen kleine vergoeding openstellen voor de hervormde gemeentes om zo toch de kerkelijke voortgang te verlenen dan zie ik toch een lichtpuntje.

Dat maakt het extra triest dat broeders van hetzelfde huis dit niet kunnen opbrengen. Gevolg is dat er straks kerken leeg komen te staan en verkocht moeten worden, terwijl er een paar honderd meter verderop voor miljoenen guldens nieuwe godshuizen gebouwd (gaan) worden.


Idd. Veel kerken komen straks leeg te staan. De bezwaarden die dan van hun laatste centen een nieuw kerkgebouw hebben laten bouwen kopen het dan niet meer terug. Het gebouw zal overgaan in de handen van een projektontwikkelaar of de PKN met hun financieele schuld blijven er mee zitten en betalen zich blauw.

Als ik kijk naar Voorburg, een moderne PKN gemeente waar de bezwaarden gewoon gebruik mogen maken van het kerkgebouw. De PKN gemeente is er daar zelfs blij mee omdat ze nu de kosten samen kunnen delen. Dat is liefde. Je naaste ontvangen in hetzelfde kerkgebouw zonder te mopperen. Maar voor hoelang nog???

In mijn gemeente is zelfs besloten dat hervormden in de PKN en bezwaarden elkaar blijven vasthouden. Zo kan het dus voorkomen dat een HV-ambtsdrager gewoon dienst blijft doen in een PKN-gemeente. Als de CBZ of de synode dit zou horen, dan zouden ze uit woede en haat er alles aan doen om dit ongedaan te maken.

Dat is idd beter. Elkaar vasthouden. dat is het beste voor de kerkelijke gemeente.

Ik hoop dat er nog veel ogen open gaan om te zien dat dit zo echt niet kan. Er moet wat gebeuren. De CBZ moet stopgezet worden, anders gaat het echt fout.

Laten we een handtekeningenactie beginnen.

:lol: goed plan.

Want in de commissie van BZ zit toch de heer de Graaf als boegbeeld van de GB en een ander lid is toch lid van de GB?

Bas Plaisier (zwager van Van de Graaf) was ook ooit een rechtse bonder. Doorschieten naar rechts of -zoals in dit geval- naar links is in kerkelijke kringen niet ongebruikelijk.


Ik heb wel eens gehoord dat beide heren uit de Gereformeerde gemeente komen. Helaas erg ver naar links opgeschoven.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 16 jul 2004 17:14

Ik sta er wel middenin die
Laatst gewijzigd door Flappie op 16 jul 2004 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 16 jul 2004 17:17

Ik sta er wel middenin die kerstrijd, tenminste bij ons in onze wijkgemeente is er gelukkig intern geen onderlinge strijd geweest. Wel is 1 wijkgemeente niet meegegaan de hnhk in, das de wijkgemeente oost van ds. Kleiberg. Voor zover ik weet hebben ze gewoon het kerkgebouw meegekregen. Andere bezwaarden uit andere wijken hebben zich daarbij aangesloten.
Ik hoop alleen niet dat de commissie van "bijzondere zorg" hier dan ook gaat beginnen. Straks krijgen de herstelde hervormden hier ook nog een tik op de neus. In elk geval zal ik ze als hervormde (onder de pkn) blijven steunen. Ik hoop dat onze centrale kerkenraad dat ook doet.
Ik vind wel dat hoe gerechtigd een procedure bij de rechter ook is in de ogen van de herstelden, het misschien verstandig is het af te blazen. Je ziet toch dat de pkn gelijk krijgt in alle gevallen. Maar aan de andere kant wat is hun keus? Ik begrijp zelf de GB ook niet, ik weet wel dat ze in ieder geval de rechtzaak die de synode van de pkn wilde of nog gaat aanspannen afgeraden hebben. Ik hoop ook dat ze dat met kracht gaan bestrijden. Inderdaad vind ik ook dat we ons als hervormd-gereformeerden ons uit elkaar hebben laten drijven. De GB was een machtsblok in de hervormde kerk, het is algemeen bekend dat over 10 jaar ongeveer de GB meer dan de helft van de kerk zou uitmaken. Dan had een fusie natuurlijk geen kans meer gehad. Je zou Bas en zen vriendjes bijna gaan verdenken dat ze het op de valreep versnelt hebben.
Onze eerste taak is nu als hervormd-gereformeerden de strijdbijl begraven. Die kunnen we beter gebruiken gezamenlijk richting de mensen in de kerk die nauwelijks noch de bijbel als Gods onfeilbaar Woord beschouwen.
Ik vind het mooi omega dat het bij jou zo kan. Toch nog gezamenlijk! Ik wou dat dat overal zo kon!

p.s. in Middelharnis ligt de zaak wel wat gecompliceerder hoor! dat getal van 650 is vertekend. De groepen waren ongeveer even groot, herstelden/pkn'ers. Die 650 is voornamelijk gegroeit doordat er ook mensen van buitenaf bij kwamen, uit buurgemeenten dus. En ze werken nu samen met de bezwaarden uit Sommelsdijk. Dus er is sinds 1 mei daar wel wat scheef gegroeit. We moeten ook eerlijk blijven.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 16 jul 2004 18:41

Mooie aanvulling Flappie.

Ik ken de situatie in Veenendaal enigszins. Ik weet dat de gemeente van ds. Kleiberg voorlopig de kerk mag blijven gebruiken. Maar ongetwijfeld zal de CBZ hier straks ook een stokje voor proberen te steken. Het is dan zaak dat de GB'ers voor hun broeders op de bres springen.

Misschien zouden we als hervormde jongeren (binnen en buiten de PKN) eens een oproep moeten doen naar onze predikanten om die strijdbijl te begraven en elkaar te helpen waar mogelijk. Wat zou dat een overwinning zijn op onszelf en de op synode(s). Je zou b.v. samen zo'n noodkreet kunnen opstellen met bevriende sites als b.v. OSW en Jongerenavonden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 16 jul 2004 21:54

Met verbijstering neem ik kennis wat er allemaal gebeurt is de PKN/NHKHV.
Het valt mij ook op de stilte bij de GB. Deze tijd van vakantie is blijkbaar ideaal om keihard toe te slaan voor de dames en heren van de PKN.
Zelf weet ik niet wat ik moet doen. Ik zit in een kerkenraad die met de PKN is meegegaan, en ook in onze gemeente is de scheur zichtbaar en ook in onze gemeente kunnen de mensen van NHKHV zelfs geen verenigingsgebouw huren. Vooropgesteld dat ik de weg die deze broeders hebben gekozen mijn weg niet is kijk ik met verbijstering naar de gebeurtetenissen. Ik overweeg om me uit het register van de PKN te laten verwijderen. Ik weet echt niet wat te doen.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jul 2004 23:02

Omega schreef:In mijn gemeente is zelfs besloten dat hervormden in de PKN en bezwaarden elkaar blijven vasthouden. Zo kan het dus voorkomen dat een HV-ambtsdrager gewoon dienst blijft doen in een PKN-gemeente. Als de CBZ of de synode dit zou horen, dan zouden ze uit woede en haat er alles aan doen om dit ongedaan te maken.


En dat snap ik dus niet!
Als je uit de PKN gaat, dan kun je in mijn ogen geen dienstdoend ouderling blijven in een PKN gemeente. En andersom, als PKN-er geen dienst doen in een HV-gemeente. Dat je elkaar vasthoudt: Prima! Maar als je eruit gaat moet je de consequenties trekken, en dan kun je niet toch nog in een gemeente blijven, laat staan dienstdoen. Anders had je er niet ui hoeven gaan, toch?
En als die CBZ zo arrogant is, is daar dan niet iets tegen te doen? Want dat is niet naar ps. 133 (eerder al aangehaald door iemand)!
Hoe het ook zij: Het is een grote puinzooi geworden in kerkelijk Nederland. Hoe denken we dat straks te gaan uitleggen aan onze God? :shock: (Dit geldt voor alle partijen...!!!!)
Het is om te janken!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 jul 2004 23:06

Ik wist werkelijk waar niet dat er zoveel positieve reacties zouden komen op dit onderwerp. Blijkbaar staan we allemaal (pkn of niet) niet achter de harde handelwijze van de commisie van bijzondere zorg.
Het verblijd mij dat Flappie en Waarnemer de liefde verkiezen boven de rapporten van de PKN.

Flappie, ik ben het hartelijk met je eens als je zegt dat we eerlijk moeten blijven. Dat getal heb ik ook maar van horen zeggen.
In Veenendaal gaat het ook aardig goed. Komt voornamelijk ook door de vriendelijke opstelling van Ds van Vreeswijk. (nooit van hem gedacht). Alleen de huur schijnt aardig hoog te zijn, maargoed het belangrijkste is dat men gewoon mag blijven in de kerk.

Waarnemer, ik wens je ontzettend veel sterkte in de zeer moeilijke tijd die je moet doorstaan. Het moet je ontzettend veel pijn kosten als je ziet hoe de kerk des Heeren uit elkaar gescheurd wordt en er geen ruimte geboden wordt om hun kerkdiensten te houden voor hen die een andere conclussie namen bij de fusie van de drie kerken. Het moet veel pijn doen als je ziet hoe liefdeloos de een met zijn naaste omgaat. Zouden zij samen schouder aan schouder de Heere kunnen prijzen in de hemel als ze elkaar nu de kerk uitgooien???

De Heere geef je licht en wijsheid en kracht om dit alles te dragen, zo groot als de nood ook zal zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten

cron