Onderlinge liefde.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 21 jul 2004 17:51

Omega,
wij zitten in een zelfde schuitje, jij in de NHHV en ik bij een Hervormde gemeente binnen de PKN. Wat bij jullie mogelijk is, is bij ons niet gelukt.
Ik moet oppassen anders wordt ik cynisch. Onze predikanten hebben zeer lang ons en de gemeente in onzekerheid gelaten in hun keus. Nu ze de keus wel hebben gemaakt ontbreekt iedere nuancering en hebbben ze geen goed woord over voor de broeders die de keuze naar de NHHV hebben gemaakt. Nogmaals de weg naar de NHHV zie ik niet, maar wat er nu gebeurt, daar heb ik geen woorden voor, ik sta echt perplex. Ik zit toch al heel wat jaren in een kerkenraad en het is altijd wat geweest, maar dit had ik voor onmogelijk gehouden en ik snap niet dat de GB (waar ik lid van ben) niet reageert.
Omega, jij ziet nog heil in classis en synode enz, weer een heel kerkelijk systeem, maar ik ben voorstander om het kerkelijk leven heel heel laag te organiseren. Al eeuwen lang heeft het nog nooit wat goeds opgeleverd, alleen maar strijd, ook bij de afgescheiden kerken. Alleen het geloof in de Heere Jezus en liefde tot de heiligen, dat is genoeg.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 21 jul 2004 18:41

Omega, jij ziet nog heil in classis en synode enz, weer een heel kerkelijk systeem, maar ik ben voorstander om het kerkelijk leven heel heel laag te organiseren. Al eeuwen lang heeft het nog nooit wat goeds opgeleverd, alleen maar strijd, ook bij de afgescheiden kerken. Alleen het geloof in de Heere Jezus en liefde tot de heiligen, dat is genoeg.


Dat eerste is waar, maar wel tot op zekere hoogte. Zo zou ik het een goede zaak vinden als er een corrigerend referendum komt dat het mogelijk maakt synodebesluiten terug te draaien. Aan dat referendum zouden dan alleen belijdende leden mogen deelnemen.

Een zekere structuur in de kerk is en blijft nodig, maar je hebt gelijk dat er op dit terrein kerkhistorisch gezien weinig is waar we trots op kunnen zijn.

Ik zit toch al heel wat jaren in een kerkenraad en het is altijd wat geweest, maar dit had ik voor onmogelijk gehouden en ik snap niet dat de GB (waar ik lid van ben) niet reageert.


De GB bevindt zich in een enorme spagaat. Enerzijds is er een linkerflank die weinig moeite heeft met de PKN en samen met de midden-bonders een harde lijn voorstaat richting HV. Aan de andere kant is er de kleinere gematigde rechterkant (Convenant-predikanten). De GB hecht bovendien enorm aan kerkordelijke richtlijnen. Regel is regel. Ik heb daar laatst een mailwisseling over gehad met een -overigens zeer sympathieke- GB-predikant. Over initiatieven buiten de kerkorde valt echter absoluut niet te spreken. Erg teleurstellend. En dan druk mij ik voorzichtig uit.

Als je om je heen kijkt en ziet hoe onze hervormde gemeenten uit elkaar gereten worden, dan zou je er het liefst tussenin willen springen en ze aan elkaar willen smeden. Maar het gezonde verstand en onze christelijke principes hebben plaatsgemaakt voor het eigen ik en eigen belang. Niemand is bereid om ook maar 1 millimeter toe te geven. Een predikant waarmee ik vandaag contact had schreef: "Er zit in alle ontwikkelingen iets van Gods oordeel waar we allen onder zullen moeten leren buigen. Hopelijk maakt ons dit klein en ootmoedig opdat we elkaar in de diepte aan Jezus' voeten mogen hervinden."

Hij gaf ook enkele voorbeelden van het ingrijpen door de CBZ in gemeenten waar men met elkaar wel tot een goede regeling kwam, maar dat dit door de commissie ongedaan werd gemaakt. Men dreigde: "Als de kerkenraad niet op onze eisen ingaat, doen we gaan zaken meer met de kerkenraad en wordt onze invalshoek de gemeenteleden die wel met de PKN wensen mee te gaan".
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 21 jul 2004 20:30

Omega,
Jij hebt wat meer informatie dan ik heb, merk ik uit je reactie. Het is toch erg als je plaatselijk wat regelt dat de CBZ dat ongedaan maakt. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat worden in het najaar. Verwacht jij dat gemeenten zoals Garderen, Kesteren, Maartensdijk, Doornspijk hun bezittingen kwijtraken? Ik geloof dat ik Vergunst maar eens een mailtje stuur, dat lijkt me toch een redelijke man, maar als de GB -zoals jij vermoedt- hun invloed die ze hebben niet willen aanwenden zal het moeilijk worden.
Wat die dominee aan je schrijft dat zijn wel vrome woorden 'aan Jezus voeten komen', maar laten wij dan ook handelen zoals Jezus zou doen, Hij was toch niet onduidelijk, Hij diende, daar is alles mee gezegd. Wat een getuigenis zou het zijn als alle kerkenraden van de HKHV van alle goederen zouden afzien en tegelijkertijd alle PKN kerkenraden hun kerken en gebouwen ter beschikking zouden stellen.

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 21 jul 2004 21:46

waarnemer schreef:Omega,
Jij hebt wat meer informatie dan ik heb, merk ik uit je reactie. Het is toch erg als je plaatselijk wat regelt dat de CBZ dat ongedaan maakt. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat worden in het najaar. Verwacht jij dat gemeenten zoals Garderen, Kesteren, Maartensdijk, Doornspijk hun bezittingen kwijtraken? Ik geloof dat ik Vergunst maar eens een mailtje stuur, dat lijkt me toch een redelijke man, maar als de GB -zoals jij vermoedt- hun invloed die ze hebben niet willen aanwenden zal het moeilijk worden.
Wat die dominee aan je schrijft dat zijn wel vrome woorden 'aan Jezus voeten komen', maar laten wij dan ook handelen zoals Jezus zou doen, Hij was toch niet onduidelijk, Hij diende, daar is alles mee gezegd. Wat een getuigenis zou het zijn als alle kerkenraden van de HKHV van alle goederen zouden afzien en tegelijkertijd alle PKN kerkenraden hun kerken en gebouwen ter beschikking zouden stellen.


Beste Waarnemer,

Ik weet zeker dat bovenstaande gemeenten binnen een jaar al hun kerkelijke goederen kwijt zijn. Helaas. Dat slopende onheilige onchristelijke proces gaat gewoon door.
We moeten nooit teveel waarde hechten aan gebouwen, maar ik kan me goed voorstellen dat het ontzettend pijn doet als je altijd in dat kerkgebouw naar de kerk geweest ben en je voorvaderen ook, dat je er gedoopt ben, belijdenis gedaan hebt, enz. Ik zou echt heel boos worden denk ik als alles zomaar afgepakt wordt.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 22 jul 2004 17:20

Je kunt de GB niet vaak genoeg een mailtje sturen over deze zaak... Als we dat met z'n allen doen, dan wordt men wellicht tot nadenken gedwongen. Later meer...
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 22 jul 2004 17:48

Omega schreef:Je kunt de GB niet vaak genoeg een mailtje sturen over deze zaak... Als we dat met z'n allen doen, dan wordt men wellicht tot nadenken gedwongen. Later meer...


Heeft de GB een mailadres dan? Welke?

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 22 jul 2004 18:47

pjvergunst@filternet.nl

Wees beleefd, maar laat gerust je zorgen blijken. We blijven broeders!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 22 jul 2004 21:53

Omega schreef:pjvergunst@filternet.nl

Wees beleefd, maar laat gerust je zorgen blijken. We blijven broeders!


Dank je

Ik zal zeker beleefd blijven. Als ik zulke mailtjes stuur doe ik dat altijd zeer overdacht.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 23 jul 2004 07:11

Ik had niet anders verwacht ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 jul 2004 13:32

heeft japijo reactie gehad of niet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 30 jul 2004 16:19

johannes1 schreef:heeft japijo reactie gehad of niet?


Ik ben tussendoor even thuis van mijn vakantie.
Heb dus nog niet gereageerd.
Als ik reactie krijg zal ik dat vermelden

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 jul 2004 18:32

ok, houdt ons op de hoogte
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 aug 2004 14:55

johannes1 schreef:ok, houdt ons op de hoogte


Nog steeds geen enkele reactie. Helaas.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2004 00:45

japijo schreef:Beste Waarnemer,

Ik weet zeker dat bovenstaande gemeenten binnen een jaar al hun kerkelijke goederen kwijt zijn. Helaas. Dat slopende onheilige onchristelijke proces gaat gewoon door.
We moeten nooit teveel waarde hechten aan gebouwen, maar ik kan me goed voorstellen dat het ontzettend pijn doet als je altijd in dat kerkgebouw naar de kerk geweest ben en je voorvaderen ook, dat je er gedoopt ben, belijdenis gedaan hebt, enz. Ik zou echt heel boos worden denk ik als alles zomaar afgepakt wordt.


Dat lijkt mij ook heel verdrietig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 aug 2004 05:07

Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen.
Maar wie op Hem betrouwt, op Hem alleen,
ziet zich omringd door Zijn weldadigheen.

Vraag wat de Heere wil, en laat de leiding aan Hem over. Hij is een Waarmaker van Zijn Woord.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten

cron