geloof alleen, en gij zult behouden zijn.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

geloof alleen, en gij zult behouden zijn.

Berichtdoor Willempie » 15 jul 2004 19:17

Om wat voor geloof gaat dit. De duivel geloofd ook, maar is niet behouden.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 jul 2004 19:19

de duivel gelooft (weet zeker) dat God bestaat.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 15 jul 2004 19:25

Maar hij is niet behouden

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 15 jul 2004 19:26

hijwel schreef:de duivel gelooft ...

... en hij siddert. Hij siddert omdat hij weet dat hij verloren is. Hij wilde zelf als God zijn, sterker nog hij wilde God zelf zijn, maar dat kon en mocht niet. Daardoor is hij uit de hemel verbannen.

Het geloof waar op gedoeld wordt is het geloof in Jezus Christus als Verlosser. Geloof je dat Hij voor jouw zonden gestorven is (terwijl jij die straf verdient hebt) en dat dat offer de enige weg tot behoud is? Als je dat gelooft, naast het geloof natuurlijk dat God bestaat en dat Hij de wereld geschapen heeft etc (wat allemaal in de geloofsbelijdenis staat zeg maar), dan is dat tot je behoud. De kern waar het om gaat is het zoenoffer van Jezus Christus.

Dus zet al je vragen en twijfels en vooroordelen die je misschien in de kerk hoort opzij en vertrouw Hem op Zijn woord. Dat is geloven: vertrouwen dat Hij de beloften waarmaakt die Hij oa. bij jouw doop aan je gegeven heeft. De zekere kennis waar zondag 7, vr. en antw. 21 op doelt komt gedurende de tijd. Hoewel, de kennis heb je natuurlijk al vanuit de Bijbel, dus wat dat betreft heb je die kennis al voordat je tot geloof komt. Het vertrouwen van Zijn woord en de beloften daarin kun je dan denk ik zien als een soort "antwoord", of reactie van onze kant richting God.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2004 19:36

Johannes 2 vanaf vers 13. Nadat Jezus water in wijn heeft veranderd tijdens de bruiloft in Kana gaat Hij naar Jeruzalem om daar het Pascha te vieren. Als Hij aankomt in Jeruzalem, het Pascha lijkt nog niet begonnen te zijn, en in de tempel komt, wordt Hij ontzettend toornig. Hij drijft de verkopers van offerdieren uit de tempel en de tafels van de geldwisselaars gooit Hij ondersteboven.
Even later lezen we dat Jezus tijdens datzelfde Pascha nog veel meer tekenen deed. Al die tekenen die Jezus doet leiden er uiteindelijk toe dat velen in Zijn Naam geloofden. Dat lijkt een verheugende mededeling van de apostel die Zijn Evangelie schreef, opdat de mensen tot geloof zouden komen. Toch staat er dan “Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kende, En omdat Hij niet van node had, dat iemand getuigen zou van den
mens; want Hij Zelf wist, wat in den mens was.” Deze Joden geloofden in Jezus, maar Jezus geloofde niet in hun geloof.
Nicodemus (we lezen door in Johannes 3) die in de nacht tot Jezus komt, is er ook zo een. Ook Nicodemus had de tekenen van Jezus gezien, die Hij deed tijdens het Pascha. Ook hij had zo’n geloof waar Jezus zelf niet in geloofde. Wanneer Nicodemus dan tot Jezus komt met zijn belijdenis “Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.” geeft Jezus deze vrome Farizeeër een klap in het gezicht als Hij spreekt: “Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.” Jezus wijst Nicodemus er eens fijntjes op, dat zijn geloof niet het geloof is dat Hij zoekt.
The one thing you can give and still keep is your word.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 jul 2004 19:59

Dit gaat toch over het geloof in Jezus Christus dat Hij je Zaligmaker is? Of verzin ik er dan teveel bij? :|

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2004 20:14

het gaat volgens mij om de vraag wat dat geloof dan precies inhoudt. Wat is het wel en wat is het niet.
The one thing you can give and still keep is your word.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 jul 2004 20:30

het gaat om het geloof in Jezus Christus. Geloof jij dat Hij jou Redder, Verlosser, Middelaar, enzovoort is. De duivel gelooft hier niet in. Geloof jij dat je niet zonder Hem kan? Wil jij je leven aan Hem geven?( en doe je dat ook).

Ik denk dat dat er mee bedoelt wordt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2004 14:07

Precies.

God had de wereld zo lief dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf zodat ik die in HEM gelooft niet verloren gaat maar eewig leven heeft.

Zie ook Romeinen 10:9.

Daar gaat het om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jul 2004 18:08

mw schreef:het gaat om het geloof in Jezus Christus. Geloof jij dat Hij jou Redder, Verlosser, Middelaar, enzovoort is. De duivel gelooft hier niet in. Geloof jij dat je niet zonder Hem kan? Wil jij je leven aan Hem geven?( en doe je dat ook).

Ik denk dat dat er mee bedoelt wordt.

geloof er wel in dat het voor mensen kan.. Maar voor hem is er geen redding meer.

bij mensen kan dit ook..

21 Want het ware hun beter, dat zij den weg der gerechtigheid87) niet gekend hadden, dan dat zij, dien gekend hebbende, weder afkeren van het heilige gebod, dat hun88) overgegeven was.
22 Maar hun is overkomen, hetgeen met een waar spreekwoord gezegd wordt: De hond is wedergekeerd tot zijn eigen uitbraaksel; en de gewassen zeug tot de wenteling in het slijk.

mensen die weten dat er ook redding voor hun mogelijk is, en ook geloven maar de wereld toch leuker vinden en toch weer terug wentelen in het slijk.

het gaat om je hart

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: geloof alleen, en gij zult behouden zijn.

Berichtdoor @mic » 16 jul 2004 18:11

Willempie schreef:Om wat voor geloof gaat dit. De duivel geloofd ook, maar is niet behouden.

Groeten Willempie
zie m'n onderschrift :mrgreen:

Geloof dat God je wil en kan vergeven, en dat ook doet als jij daarom vraagt en je zonden belijdt. (en vervolgens daar natuurlijk dan ook om vragen :wink:).
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: geloof alleen, en gij zult behouden zijn.

Berichtdoor kootje » 16 jul 2004 19:18

Geloven is niets anders dan je vertrouwen op God stellen, totale overgave, God je verdere leven geven, Zijn Zoon Jezus Christus omhelzen als jouw persoonlijke Zaligmaker, en dat: HELEMAAL GRATIS!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 17 jul 2004 00:21

de dikke van dale schreef:ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

nou willempie, wat voor geloof bedoel je?
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

joris

Berichtdoor joris » 18 jul 2004 21:58

Volgens mij legt het de vinger op de zere plek: onze neiging om veel te willen moeten doen voor God om een goed christen te zijn.

God zegt gewoon: geloof in mij.
Ieder die in mij gelooft zal eeuwig leven hebben. Er staat niet: ieder die twee keer naar de kerk gaat, meer dan zijn tienden geeft, nooit vloekt, veel bijbelstudie doet zal eeuwig leven hebben. Nee: geloof.

Geloof alleen.

De discipelen in het bootje (komt joris weer met zijn verhaal) konden de wind niet stil krijgen. Ze probeerden het niet eens. Ze waren bang en riepen om hulp. JEzus zegt alleen:waar wasjullie geloof?

De discipelen konden geen mensen genezen en ze begrepen niet waarom niet. Jezus zei: je geloof is te klein.

Tegen de mensen dieJezus genas zei hij: uw geloof heeft u genezen.

VOlgens mij wordt in de tekst dus gezegd: geloof.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 jul 2004 09:33

net als je aan liefde moet werken moet je ook aan je geloof werken. en daar hebben we de Bijbel voor, zijn er goeie boeken geschreven die de Bijbel uitleggen als je het niet snapt en zijn er kerkdiensten waar Bijbeluitleggers en Evangelieverkondigers zijn die de Boodschap brengen. Bijbelstudie's kunnen ook goed zijn. zo zijn er nog veel meer van plaatsen en 'hulpmiddelen' die je kan gebruiken om te groeien in het geloof.
het belangrijkste is denk ik het gebed. vragen om een sterk geloof en de kracht van de Heilige Geest en dan geloof ik dat al die goede dingen je toegeworpen zullen worden .
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”