Kanselruil tussen GG en CGK?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Kanselruil tussen GG en CGK?

Berichtdoor Race406 » 14 jul 2004 11:57

In de CGK wordt al driftig kanselruil gepleegd met GKV en soms met NGK, en heel soms met de Gereformeerde Bond in de PKN. Wat vind je, moet dat ook met CGK en GG gebeuren?
Ben benieuwd....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 11:59

Helemaal tegen, wij willen onze exclusiviteit behouden.

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 14 jul 2004 12:00

Lijkt me wel een goed plan. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de GG hier niet mee in zal stemmen, maar ik zal het zeker doen... De kerkmuren zullen dan eindelijk wegvallen. Er is tenslotte maar 1 Kerk. WE zijn een in Christus. Laten we niet kijken naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:01

Christa schreef:Lijkt me wel een goed plan. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de GG hier niet mee in zal stemmen, maar ik zal het zeker doen... De kerkmuren zullen dan eindelijk wegvallen. Er is tenslotte maar 1 Kerk. WE zijn een in Christus. Laten we niet kijken naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten.

Kom op zeg, wat een oecumenisch geneuzel. Verschillen zijn er en die verschillen moet je handhaven.
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 jul 2004 12:06

Motormuis schreef:
Christa schreef:Lijkt me wel een goed plan. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de GG hier niet mee in zal stemmen, maar ik zal het zeker doen... De kerkmuren zullen dan eindelijk wegvallen. Er is tenslotte maar 1 Kerk. WE zijn een in Christus. Laten we niet kijken naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten.

Kom op zeg, wat een oecumenisch geneuzel. Verschillen zijn er en die verschillen moet je handhaven.

Oei.... Wordt lastig samenspreken met jou als afvaardiging van de GG.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wil je die verbonden al uitbreiden, of nog steeds niet... :lol:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Kanselruil tussen GG en CGK?

Berichtdoor Speedy » 14 jul 2004 12:08

Race406 schreef:In de CGK wordt al driftig kanselruil gepleegd met GKV en soms met NGK, en heel soms met de Gereformeerde Bond in de PKN. Wat vind je, moet dat ook met CGK en GG gebeuren?
Ben benieuwd....

Onmogelijk dat het officieel gaat worden. Er is herkenning tussen de GG en het behoudende deel van de CGK (De kerken die ook de stichting Bewaar Het Pand steunen).

Wel is goed om te zien dat in sommige bijeenkomsten een GG of CGK predikant voorgaat. Bijvoorbeeld op de zeningsdag in Elburg vorig jaar daar heeft ds. C.Sonneveld gesproken. Of ds Egas tijdens een GBS dienst in 1 van de CGK's of ds. Van Heteren in een GG. En er is samenwerking tussen het LCJ en de jeugdbond van de GG. (En er zijn zelfs CGK'ers die GG zijn geworden :wink: )

Wat ik begrepen heb waren de gesprekken tussen de deputaten van de GG en de deputaten van de GG ook erg goed. (Er zijn zelfs bandjes uitgewisseld en daar is goed over doorgesproken.)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:08

Race406 schreef:
Motormuis schreef:

Oei.... Wordt lastig samenspreken met jou als afvaardiging van de GG.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Heeeeee, je dwaalt af, begin je weer over verbonden :mrgreen: :mrgreen:

Maar eh, nee, dank u, 2 is genoeg :wink:

Ik wil wel samen met de CGK, maar vrees dat een heel deel vanut CGK en GG dit niet wil. Of zie ik dat verkeerd?
Links CGK zal huiveren, rechts GG zal beven. Maar ja, het is in ieder geval wel een ambitieus plan.

Race, wat doe jij vrijdag? Zullen we bij onze moderamen op de koffie gaan om onze plannen te bespreken?
Geen commentaar

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jul 2004 12:10

Helemaal tegen, hebben we straks ds hakvoort op de kansel :mrgreen: (geintjuh) dr zit wel wat in, maar denk niet dat het zal gebeuren dominees uit de gg mogen toch ook niet buiten de gg preken?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 14 jul 2004 12:10

Race406 schreef:
Motormuis schreef:

Valt wel mee hoor er zijn ook CGK'ers die de 2 verbonden hebben .... en de CGK heeft geen leeruitspraken dus voor de CGK geen problemen (al moet ik ook zeggen dat er CGK predikanten zijn die niet eens weten dat er meer dan 1 verbond is .....)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:11

Yael schreef:Helemaal tegen, hebben we straks ds hakvoort op de kansel :mrgreen: (geintjuh) dr zit wel wat in, maar denk niet dat het zal gebeuren dominees uit de gg mogen toch ook niet buiten de gg preken?

Tsjonge jonge, leek......

Waar baseer je dat nou weer op? Kijk, met zo'n opstelling komen we er nooit he. En laat het verleden met dominee Hakvoort nou eens varen. Richt je op de toekomst. Jij met je 20 jaren mag helemaal niet met het verleden bezig zijn man :wink:
Geen commentaar

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jul 2004 12:13

Ik ben cgk-er maar over de 2 of 3 verbondenleer maak me niet meer druk. (heb ik wel gedaan or door die kerkscheuring bij ons.)

Maar persoonlijk zie ik het als uitvloeisel van de vervangingsleer waarin geen plaats is voor Israel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jul 2004 12:14

Motormuis schreef:Tsjonge jonge, leek......

Waar baseer je dat nou weer op? Kijk, met zo'n opstelling komen we er nooit he. En laat het verleden met dominee Hakvoort nou eens varen. Richt je op de toekomst. Jij met je 20 jaren mag helemaal niet met het verleden bezig zijn man :wink:

Was toch ook maar een grapje joh :P hij is van harte welkom :wink:
Laatst gewijzigd door Yael op 14 jul 2004 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 12:14

Yael schreef:Ik ben cgk-er maar over de 2 of 3 verbondenleer maak me niet meer druk. (heb ik wel gedaan or door die kerkscheuring bij ons.)

Maar persoonlijk zie ik het als uitvloeisel van de vervangingsleer waarin geen plaats is voor Israel.

Die mag je ff uitleggen.....Wat zie je als uitvloeisel van de vervangingsleer en waarom?
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 jul 2004 12:17

Motormuis schreef:
Race406 schreef:
Motormuis schreef:

Heeeeee, je dwaalt af, begin je weer over verbonden :mrgreen: :mrgreen:

Maar eh, nee, dank u, 2 is genoeg :wink:

Ik wil wel samen met de CGK, maar vrees dat een heel deel vanut CGK en GG dit niet wil. Of zie ik dat verkeerd?
Links CGK zal huiveren, rechts GG zal beven. Maar ja, het is in ieder geval wel een ambitieus plan.

Race, wat doe jij vrijdag? Zullen we bij onze moderamen op de koffie gaan om onze plannen te bespreken?

Primakassie! Lijkt me strak plan! Zou wel goed zijn als er meer samen werd gewerkt, in plaats van elkaar af te kafferen over verbonden waar het normale volk geen hout van snapt, oude berijming, of Petrus Datheen zingen en noem maar op. SAMEN in de Naam van Jezus!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jul 2004 12:19

Motormuis schreef:Die mag je ff uitleggen.....Wat zie je als uitvloeisel van de vervangingsleer en waarom?

God heeft verbond gesloten met Israel in feite zeg je met de 2 of 3 verbondenleer dat dat verbond niet meer geldig is en dat dit alleen geld voor de uitverkorenen of voor degene die op het erf van het verbond geboren zijn. Voor Israel is dan geen plaats dat is in mijn ogen fout.
Net als iemand eerder zei denk ik dat de verbonden die God heeft gemaakt niet vervallen dus toen God met Abraham Izaak en Jacob een verbond maakte maakte Hij dat met Israel, niet zo zeer met de kerk.
Misschien ben je alleen als gelovige in Jezus Christus deel aan het verbond.

(Momenteel kan ik het iig nog niet zo super goed uitleggen, omdat ik het nog een beetje aan het bestuderen ben zeg maar. :wink: )

Terug naar “Archief”