Niet meer veilig in de kerk?!?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 12:53

Ik vat niks op Elbert, maar ik herhaal wat Jezus letterlijk zegt en wat de Apostelen letterlijk zeggen. Jij bent het die dingen volgens kerkleer opvat; leer die niet door Jezus of Apostelen onderwezen wordt, maar door de RK-kerk is ingebracht onder verkrachting van de Geboden van GOD (afschaffing 2e Gebod, verandering 4e Gebod van Sabbat in zondagsheiliging, aanbidding Maria en heiligen etc).

Jezus zegt dat hij door Zijn Vader - GOD- werd gezonden. Jezus zegt dat hij niet op eigen gezag spreekt, maar op dat van GOD; zijn Vader.

Jezus zegt hiermee overduidelijk, dat GOD zijn vader is en dus bestaat zowel Jezus als GOD. En dat klopt geheel met 1 Cor 8:5-6 eva Bijbelteksten!

Blijf je Jezus ontkennen als Heer van ons of ontken jij GOD als de Vader van Jezus?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 17 aug 2004 13:15

Josh,

wil je die discussie hier ook nog eens voeren?

Alles wat je aandraagt faalt om de Drieeenheid van God te ontkennen.

Bedenk dat je hier op een reformatorisch forum bent waar de Drieeenheid als vaststaand gegeven wordt verondersteld. Op basis daarvan kunnen we discussieren. Als je het er niet mee eens bent, dan stel ik voor dat je op andere forums discussieert waar dat niet een van de uitgangspunten is.

Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Soli Deo Gloria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2003 13:23

Berichtdoor Soli Deo Gloria » 17 aug 2004 13:26

Niet te voorbarig Josh. Lees je Bijbel eens:

1 Johannes 5: 7 'Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.'

gr, Soli
Leef alsof Hij
* gisteren was gestorven
* vandaag was opgestaan
* en morgen zou terugkomen

Zondag
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2004 07:55

Berichtdoor Zondag » 17 aug 2004 13:37

Josh is in elk geval consequent en heeft de kerk van de adventisten verlaten. Ook al promoot hij die kerk nog wel. Want daar leren ze officieel wel de Drie-eenheid.

Maar blijkbaar functioneert de tucht niet tegen mensen die leren dat Jezus of de Heilige Geest niet God zijn.
zie ook http://biblicalresearch.gc.adventist.org/Biblequestions/holyspirit&godhead.htm
De Wet = Liefde. De Wet <> Mozes.

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 13:41

Nee SOLI,

Er staat namelijk 'tot één' niet 'zijn één'. En als je dat door de vele Bijbelvertalingen niet kan opmaken, lees dan 1 Joh 2:1, want daarin staat wat ermee bedoeld wordt. Lees maar eens mee:

1 Joh 2:1 'Mijn kinderen, ik schrijf dit, om u te helpen niet te zondigen. Mocht een van u toch zondigen, weet dan dat we bij de Vader iemand hebben die voor ons pleit en die rechtvaardig is: Jezus Christus.'

We hebben iemand die naast GOD -aan de rechterzijde wel te verstaan- die voor ons pleit. En dat is dus Jezus. Jezus pleit voor ons bij GOD; niet bij zichzelf dus!!!

Nogmaals:
1 Cor 8:5-6 We hebben één GOD [de Vader van Jezus] EN één Heer [Jezus; de Zoon van de eeuwige GOD].

Jezus heeft eeuwig leven, macht en koningschap ontvangen van GOD en wij kunnen aldus het eeuwig leven vinden in Jezus omdat GOD dat zo bepaald heeft!

Echter: Jezus geeft de macht en het koningschap terug aan GOD -zijn Vader- en dan zal GOD in allen zijn zegt de Bijbel! Jezus geeft zichzelf dus geen macht terug, want dan geef je immers niks terug, maar dan hou je iets.

Lees dit maar eens: 1 Cor 15:24-28
Daarna komt het einde; dan zal hij alle heerschappijen en machten en krachten uitschakelen, en zal hij het koningschap overdragen aan God de Vader. Want Christus moet als koning regeren totdat alle vijanden aan hem onderworpen zijn. De laatste vijand die wordt uitgeschakeld is de dood. Want er staat geschreven dat God alles heeft onderworpen. Ja, alles, maar dat geldt natuurlijk niet voor God zelf, die alles aan hem onderworpen heeft. En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn.

Kortom: Jezus onderwerpt zich aan GOD -zijn vader- en Jezus geeft het macht en koningschap aan GOD terug. En dan zal GOD in allen zijn!

Josh :!:

Soli Deo Gloria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2003 13:23

Berichtdoor Soli Deo Gloria » 17 aug 2004 13:49

Josh,

Wij geloven, naar de Schrift, in Een God, onderscheiden en niet gescheiden, in drie goddelijke personen.

In Genenis zegt God door de Heilige Geest al: Laat Ons mensen maken. Dat is meervoud vriend!

Je uitleg van 1 Joh. 5: 7 deugt werkelijk niet. Er staat, zoals je kunt lezen 'zijn Een' en niet 'tot Een'. Ik heb straks de Griekse grondtekst erbij en zal je het vanuit de grondtekst laten zien.

Ik hoop niet dat wat petrus zei van toepassing is op jou: 'Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.'

mvrgr, Soli Deo
Leef alsof Hij

* gisteren was gestorven

* vandaag was opgestaan

* en morgen zou terugkomen

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 17 aug 2004 13:53

Misschien is het handig om in plaats van eindeloos 1 Cor. 8:5-6 te herhalen en dingen te laten zeggen die die tekst niet zegt, eens echt te onderzoeken wat die tekst zegt. Op deze manier schiet niemand er wat mee op.

5 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd9 worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden10 en vele heren zijn),
6 Nochtans hebben wij maar een God,11 den Vader, uit Welken alle12 dingen zijn, en wij tot Hem; en13 maar een Heere,14 Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.16


Hieronder de uitleg van de SV:

9) die goden genaamd
Namelijk van de blinde mensen, die zulke schepselen, of ook hun eigen verzinselen, voor goden hielden; Rom. 1:21, enz.

10) (gelijk er vele goden
Namelijk zodanige versierde goden, of ook die Gods Woord zelf goden noemt, als daar zijn de engelen en overheden; Ps. 8:6, en Ps. 82:1.

11) maar één God,
Namelijk die waarlijk en wezenlijk de eeuwige God is.

12) uit welken alle
Dat is, door wiens schikking en almachtige kracht. Zie dergelijke Rom. 11:36.

13) tot Hem; en
Dat is, tot Zijne dienst en tot Zijne eer; Spreuk. 16:4, en 1 Cor. 10:31.

14) één Heere,
Namelijk die volstrekte macht en gebied over ons en onze conscientiën heeft. Hetwelk de apostel zegt, niet om den Vader en den Heiligen Geest hiervan uit te sluiten, die ook doorgaans in de Schrift onze Heere genaamd worden, maar alleen alle schepselen en versierde goden, gelijk hij tevoren den Vader een God heeft gezegd te zijn, niet om den Zoon en de Heiligen Geest, maar alleen de schepselen en versierde goden daarvan uit te sluiten.

15) door welken alle dingen
Namelijk als een medewerker des Vaders in al Zijn goddelijke werken; Joh. 1:3, en Joh. 5:19.

16) wij door Hem.
Hierdoor verstaat hij het werk der verlossing.


Kortom: volgens de SV worden de Zoon en de Heilige Geest in de Bijbel ook God genoemd en worden de Vader en de Heilige Geest ook Heere genoemd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 13:59

Als Jezus GOD 'zijn Vader' noemt en GOD Jezus 'zijn zoon' noemt...dan lijkt me dat overduidelijke taal! Of wil jij hen tegenspreken daarin Elbert?!

Er is inderdaad maar één GOD; de Vader van Jezus. En Jezus vertelt dus dat hij door deze GOD -zijn Vader- is gezonden tot verlossing van ons.

Jezus brengt het plan van GOD tot uitvoering. En zodra het einde daar is zal Jezus het van GOD gekregen macht en koningschap teruggeven zegt de Bijbel. Teruggeven aan GOD. En dan zal GOD in allen zijn zegt de Bijbel.

1 Cor 8:5-6 Er is één GOD [de Vader van Jezus] EN één Heer [Jezus; de Zoon van de enige GOD] !
Josh

Gebruikersavatar
Ants
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2004 19:22
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Ants » 17 aug 2004 14:22

1 Johannes 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Hier zie je dat de Vader, het Woord (=de Zoon) en de Heilige Geest één zijn. Dus als er gesproken wordt over Jezus als God, word er gesproken over Jezus in Zijn goddelijke drieeenheid.
Er is inderdaad maar één GOD: De Vader, De Zoon en De Heilige Geest.
FORMIDO
Omdat je huis nooit af is.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 aug 2004 18:32

Ik heb geen zin om een vaststaand gegeven te gaan verdedigen. Er is al genoeg over geschreven. Lees daarover het boekje van ds. P. de Vries maar:

Afbeelding
Over de leer van de Drie-eenheid. Het diepste wezen van het christelijk geloof is vreugde over de vergeving van zonden en de verzoening met God, een vreugde in God Zelf. In deze studie laat de auteur zien hoezeer deze vreugde verbonden is met de belijdenis van de Drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest.


Wil toch niet stug gelijk een paard weerstreven,
of als een muil door domheid voortgedreven.

Hield van grote letters, toch?

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 19:25

Wat Jezus zegt, staat vast. Wat Jezus onderwijst staat vast. Wat de Apostelen onderwijzen staat vast.

Zij onderwijzen de drie-eenheid niet. Dat dogma is ontstaan in de 4-de eeuw; de RK-kerk heeft het middels Constantinus in de wereld geholpen. En dát staat écht vast.

Er is niets bijbels of christelijks aan de 3-eenheidleer.

Josh

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 17 aug 2004 19:52

Josh schreef:
Zij onderwijzen de drie-eenheid niet. Dat dogma is ontstaan in de 4-de eeuw; de RK-kerk heeft het middels Constantinus in de wereld geholpen. En dát staat écht vast.
Josh


Nonsens. Constantijn krijgt zo'n beetje de schuld van alles waar men het niet mee eens is. Dan heeft hij de zondag uitgevonden dan de kinderdoop, nu de drie-eenheid. Lees voor de grap eens wat van Tertulianus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 20:57

Constantinus is de grondlegger van de RK-kerk én verantwoordelijk voor het doorvoeren in etappes van de drie-eenheidleer (Nicea 325 & Constantinopel 381).

En inderdaad heeft zonnegodaanbidder Constantinus de zondag van zijn 3-ene-zonnegod doorgevoerd in Nicea. Logisch toch! Bij een 3-ene-zonnegod hoort toch de heilige dag van de 3-ene-zonnegod!

En zogenaamde 'christenen' die Constantinus daarin steunen...die gaan rechtstreeks in tegen wat Jezus en Apostelen onderwijzen:

1 GOD (de Vader van Jezus) én 1 Heer (de Zoon van GOD); 1 Cor 8:5-6.
Ook vertelt Jezus zelf dat hij door Zijn Vader -GOD- naar ons gezonden is en dat hij op gezag van GOD handelt; niet op zijn eigen gezag dus!!!

Het is ook niet verwonderlijk dat de Geboden van GOD het moesten ontgelden; afgoderij.afgodische religies kunnen natuurlijk niet hand in hand gaan met dat wat van GOD en Jezus is....

Graalridder... ook graalridder-verhalen komen uit het katholicisme voort... Volkspraat, magische praat aangevuld met schijn-christelijkheid. Maar...het verkoopt goed in de wereld.

Maar het vormt geen Christenen... maar kennelijk wel 3-ene-zonnegod-aanbidding getuige jouw woorden...

Josh

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 17 aug 2004 21:12

Josh schreef:Constantinus is de grondlegger van de RK-kerk én verantwoordelijk voor het doorvoeren in etappes van de drie-eenheidleer (Nicea 325 & Constantinopel 381).


volgens mij moet je eens wat aan je kerkgeschiedenis gaan doen. Constantijn heeft niets met de grondslag van de RK-kerk te maken, hij heeft geen stem gehad in Nicea, (hij heeft verzocht de boel bij elkaar te roepen ja) tijdens Constantinopel leefde hij al niet meer).

En inderdaad heeft zonnegodaanbidder Constantinus de zondag van zijn 3-ene-zonnegod doorgevoerd in Nicea. Logisch toch! Bij een 3-ene-zonnegod hoort toch de heilige dag van de 3-ene-zonnegod!


En Justinus Martyr heeft nooit geleefd, de brief van Barnabas is nooit geschreven, allemaal veel latere vertalingen. O ja ook Ignatius, Origenes en Tertulianus leefden na Constantijn.

En zogenaamde 'christenen' die Constantinus daarin steunen...die gaan rechtstreeks in tegen wat Jezus en Apostelen onderwijzen:

1 GOD (de Vader van Jezus) én 1 Heer (de Zoon van GOD); 1 Cor 8:5-6.
Ook vertelt Jezus zelf dat hij door Zijn Vader -GOD- naar ons gezonden is en dat hij op gezag van GOD handelt; niet op zijn eigen gezag dus!!!


En ik maar zeggen dat Christenen dat ook geloven. karikaturen bestrijden is best makkelijk.

Het is ook niet verwonderlijk dat de Geboden van GOD het moesten ontgelden; afgoderij.afgodische religies kunnen natuurlijk niet hand in hand gaan met dat wat van GOD en Jezus is....


mee eens.

Graalridder... ook graalridder-verhalen komen uit het katholicisme voort... Volkspraat, magische praat aangevuld met schijn-christelijkheid. Maar...het verkoopt goed in de wereld.


tja, "ik ben een schepsel van God, denk daar nooit te min over"

Maar het vormt geen Christenen... maar kennelijk wel 3-ene-zonnegod-aanbidding getuige jouw woorden...


ik aanbid de schepper van de Zon, de drie-ene God, De Ik-Ben, Ik aanbid mijn Heere en mijn God.


Josh[/quote]
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Josh

Berichtdoor Josh » 17 aug 2004 23:03

Niet alles wat door de RK-kerk is gecannoniseerd is van God. En dat weet jij donders goed! Verberg je maar achter kerkleer en degenen die die leer verdedigen en naar buiten brengen als 'christelijk'.

Ga vooral niet GOD en Gods Woord als uitgangspunt nemen. Zonder doop en Geestesdoop zou je trouwens sowieso al niets kunnen. En dat je op dat gebied een groot gat hebt, blijkt overduidelijk uit wat je verdedigt en ook met welke middelen je dat verdedigt.

Toch wens ik je Gods Zegen toe. Wellicht dat de Heilige Geest dit moment heeft gekozen om met je aan de slag te gaan. Ga onderzoeken en toetsen.

En niet de Bijbel aan de kerkleer, maar de kerkleer aan de Bijbel. En vraag GOD daarbij om hulp.

Josh


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten