reli-wijzer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 12 jul 2004 10:35

Josh,
Ten eerste citeer jij uit de N.W V. die wij niet hanteren, en ten tweede gaat het volgende :
...............................................
Antwoord:Spreuken 8 vertelt dat Jezus voor de Schepping werd geschapen door GOD en dat Jezus bij de Schepping aanwezig was als vertrouweling én medeschepper!!!
................................................
niet over Jezus, maar over de wijsheid, dit is duidelijk de dwaalleer van de Jeh. Get.
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 12 jul 2004 11:49

Wina,

dit heeft op zich niet zoveel met de leer van de Jehova's getuigen te maken hoor. Ook de kanttekenaren van de Statenvertaling verwijzen naar Jezus bij hun commentaar op Spreuken 8. Zie ook http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Sp8.htm en kijk dan bij kanttekening 43.

Groeten,
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 12 jul 2004 15:08

Elbert,Er is door mij voldoende aangedragen dat Jezus beslist niet GOD is maar de Zoon van GOD. De hele Bijbel spreekt over de Zoon van GOD. Zelfs GOD spreekt over 'Zijn Zoon' en dat we naar hem moeten luisteren; lees maar het stuk over de doop van Jezus en wat GOD zegt.[/b] Of lees het stuk over dat de wolk over Jezus komt en wat GOD zegt.

Jezus noemt GOD trouwens zijn Vader. Of zou Jezus tegen zichzelf hebben gepraat?!

Ook vertelt de Bijbel, dat we één GOD [de Vader] hebben EN één Heer [de Zoon van GOD genaamd Jezus]. Lees 1 Cor 8:5-6 nog maar eens goed zou ik zo zeggen.

Als je zegt, dat Jezus niet de Zoon van GOD is, maar 'GOD zelf' is, dan zegt de Bijbel: wie de Zoon van GOD loochent, loochent de Vader die de Zoon zond!

Jezus zit aan de rechterzijde Gods zegt de Bijbel.
Jezus heeft goddellijke macht ontvangen van GOD zegt de Bijbel
Jezus heeft eeuwig leven gekregen van GOD zegt de Bijbel
Jezus kreeg de titel 'Heer' van GOD zegt de Bijbel
Jezus kan ons eeuwig leven geven omdat GOD dat zo besliste zegt de Bijbel
Jezus geeft de ontvangen Goddelijke macht weer terug aan GOD zegt de Bijbel

En dan zal GOD in allen zijn, zegt de BIJBEL!
Josh

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 jul 2004 15:14

Krijg ik hier nog een onderbouwde reactie op Josh??

Misschien hebben wij idd wel de naam: Drie-eenheid verzonnen, maar doet dat af aan dat God uit meerdere Personen bestaat die samen 1 zijn?
Er wordt nooit gesproken in de Bijbel over een absolute eenheid zelfs niet in het Shema: Hoor Israel: de HEERE is onze God; de HERE is een.
En de Engel des HEERE wie is dat dan volgens jouw?
(Genesis 16:7-13, Genesis 48: 15 en 16, Zacheria 1:12, Richteren 6:11,12,14-16) En in Jesaja 63:7-14 wordt gesproken over de HEERE, de Engel en de Geest. Duidelijk over drie verschillende Personen.

Wil nog wel voor je verder zoeken hoor. Maar voor mij is er genoeg bewijs voor dat God niet absoluut 1 is.

Josh

Berichtdoor Josh » 12 jul 2004 15:31

Zou het uitmaken of ik iets nog zou onderbouwen? Wat mankeert er eigenlijk aan jouw mogelijkheden om de Bijbel te bekijken en GOD te vragen in gebed om duidelijk te maken hoe eea in elkaar zit?!

Waarom verwijs je telkens weer naar het OT alsof Jezus niet is gekomen? Waarom neem jij dat wat in het NT staat niet aan?

Als Jezus zegt, dat hij de Zoon van GOD is
Als GOD zegt, dat Jezus zijn zoon is
Als in 1 Cor 8:5-6 staat dat er een GOD is én een Zoon van GOD
Als in 1 Cor 15 staat dat Jezus de macht zal teruggeven aan GOD



Zullen we dergelijke specifieke zeer gedetailleerde teksten dan maar aannemen als waarheid?????

Of wil jij liever de Rooms-Katholieke 3-ene-kerkleugen die in de 4-de eeuw werd gefabriceerd om Christenen te misleiden, aannemen???

Kijk dan maar eens hier en open je ogen:
* knip door moderator *

Josh
:!: :|

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jul 2004 15:41

1 korinthe 8:6 Nochtans hebben wij maar een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.

1 korinthe 15:27 en 28 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft. En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Christus heeft zich voor onze zonden onderworpen aan God.

Waarom verwijs je telkens weer naar het OT alsof Jezus niet is gekomen? Waarom neem jij dat wat in het NT staat niet aan?

omdat de jood geen NT erkend.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 12 jul 2004 15:47

Josh schreef:Elbert,Er is door mij voldoende aangedragen dat Jezus beslist niet GOD is maar de Zoon van GOD. De hele Bijbel spreekt over de Zoon van GOD. Zelfs GOD spreekt over 'Zijn Zoon' en dat we naar hem moeten luisteren; lees maar het stuk over de doop van Jezus en wat GOD zegt.[/b] Of lees het stuk over dat de wolk over Jezus komt en wat GOD zegt.

Jezus noemt GOD trouwens zijn Vader. Of zou Jezus tegen zichzelf hebben gepraat?!

Ook vertelt de Bijbel, dat we één GOD [de Vader] hebben EN één Heer [de Zoon van GOD genaamd Jezus]. Lees 1 Cor 8:5-6 nog maar eens goed zou ik zo zeggen.

Als je zegt, dat Jezus niet de Zoon van GOD is, maar 'GOD zelf' is, dan zegt de Bijbel: wie de Zoon van GOD loochent, loochent de Vader die de Zoon zond!

Jezus zit aan de rechterzijde Gods zegt de Bijbel.
Jezus heeft goddellijke macht ontvangen van GOD zegt de Bijbel
Jezus heeft eeuwig leven gekregen van GOD zegt de Bijbel
Jezus kreeg de titel 'Heer' van GOD zegt de Bijbel
Jezus kan ons eeuwig leven geven omdat GOD dat zo besliste zegt de Bijbel
Jezus geeft de ontvangen Goddelijke macht weer terug aan GOD zegt de Bijbel

En dan zal GOD in allen zijn, zegt de BIJBEL!
Josh


Josh,

je hebt bewezen dat God 1 is en dat Jezus waarachtig mens is. Dat geloof ik ook. Je hebt niet bewezen dat Jezus niet God is.

Te zeggen dat Jezus niet God is maar wel de Zoon van God is net zo onzinnig als te zeggen dat Jezus geen mens is maar wel de Zoon des mensen.

Jezus is dus de Zoon van God en dus waarachtig God en dus de tweede Persoon in de Goddelijke Drieeenheid. 1 Cor 8:5-6 weerspreekt dit niet, integendeel zelfs. Wie met deze tekst probeert te bewijzen dat Jezus God niet is, moet ook zeggen om consequent te zijn dat God de Heer niet is! Er staat trouwens ook dat er maar één Heer is, Jezus Christus. In feite bewijst deze tekst dat Jezus wel God is, anders is Hij niet de enige Heer.

Als Jezus God Zijn Vader noemt, dan spreekt Hij tegen Zijn Vader, dus tegen de Eerste Persoon in de Goddelijke Drieeenheid. Dit zegt de Zoon dus tegen de Vader en is dus wat anders dan het spreken van de Zoon tot de Zoon, zoals je me wil laten zeggen.

Verder staat er in Hebr. 1:8 in het Grieks (zie http://www.blueletterbible.org) Theos als het over de Zoon gaat, dus God.

Maar goed, de discussie tussen ons tweeen draait onderhand een beetje in cirkels denk ik. :( Misschien zou je voor de aardigheid eens de volgende webpagina kunnen bekijken http://gemeente-van-christus.org/Preken/Davison/Roy/godheid.html. Daar worden dezelfde schriftplaatsen die je noemt behandeld en wordt daarin aangetoond dat Jezus zowel Zoon van God (dus God) als Zoon des mensen (dus mens) is.

Groeten,
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 jul 2004 15:49

Josh,

Als je zo denegrerend over de Tenach doet.... :( Het OT/Tenach hoort evengoed bij de Bijbel en als de Drie-eenheid zelfs met het OT bewezen kan worden wat met die teksten die ik gaf duidelijk gebeurd dan is de Drie-eenheid geen gefabriceerde leer verzonnen door de Katholieke kerk.
Johannes 17 heb je dat weleens gelezen? of Hebreen 1?
en 1 Johannes 5 vrs 20: Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en ons verstand heeft gegeven, dat wij de Waarachtige kennen; en wij zijn in de Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God en het eeuwige Leven.

En 1 Johannes 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord (Jezus) en de Heilige Geest; en die drie zijn tot 1.

Maar zonder het Oude Testament kun je het Nieuwe Testament niet begrijpen.

Josh

Berichtdoor Josh » 12 jul 2004 15:55

Johannes, gebruik eens SVV en andere vertalingen inclusief engelse om te komen tot een juiste interpretatie. Bovendien zou het fijn zijn als jullie kerkleerrakkers eens gaan kijken buiten jullie Roomse- of Rooms-verwaterde kerkleer en de Bijbel als uitgangspunt nemen waar je nu je kerkje en kerkvisie als uitgangspunt neemt!

Jezus zegt dat hij de ZOON van GOD is. WILLEN JULLIE ZEGGEN DAT JEZUS GELOGEN HEEFT?????

GOD zegt, dat Jezus ZIJN ZOON is. WILLEN JULLIE ZEGGEN DAT GOD EEN LEUGENAAR IS????

Jullie kunnen vanuit jullie kerkleertje theologiseren wat jullie willen, maar jullie verwerpen wat de Zoon van GOD zegt EN wat de Vader -GOD- zegt. Dan houdt het bij mij op.

Het toont wel aan hoe triest het gesteld is met de kerken en kerkleden en hoe succesvol het systeem is dat in de Bijbel wordt beschreven dat de kinderen van GOD tot misleiding zal brengen....
Zeer triest!

Josh :cry:

Ik ga koken en ik laat de discussie verder voor wat ie is... Overigens...wat was ook alweer het topic waaronder deze discussie is gestart??????

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 jul 2004 16:00

:shock: :shock: :roll: :? :?: je beschuldigt hier mensen van iets wat helemaal niet waar is. Jezus is de Zoon van God ja, dat heb je mij iedergeval nooit horen ontkennen.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 jul 2004 16:03

[
Waarom verwijs je telkens weer naar het OT alsof Jezus niet is gekomen? Waarom neem jij dat wat in het NT staat niet aan?

omdat de jood geen NT erkend.[/quote]

Eerste misverstand: ik ben GEEN Jood :!: En er zijn weldegelijk Joden die het Nieuwe Testament erkennen de Messiasbelijdende Joden.

Tweede misverstand: En ik verwijs naar het OT omdat in het OT ook over de Drie-eenheid gesproken wordt. En ik neem aan wat in het NT staat.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jul 2004 16:43

josh schreef:Johannes, gebruik eens SVV en andere vertalingen inclusief engelse om te komen tot een juiste interpretatie. Bovendien zou het fijn zijn als jullie kerkleerrakkers eens gaan kijken buiten jullie Roomse- of Rooms-verwaterde kerkleer en de Bijbel als uitgangspunt nemen waar je nu je kerkje en kerkvisie als uitgangspunt neemt!

josh, ik gebruik de SV een andere vertaling heb ik niet nodig. het zou fijn zijn als jij de bijbel niet verkettert, zoals amish elders al aangeeft.

Jezus zegt dat hij de ZOON van GOD is. WILLEN JULLIE ZEGGEN DAT JEZUS GELOGEN HEEFT?????

wie zegt dat hij dat niet is. jij trekt dat hier in twijfel.

GOD zegt, dat Jezus ZIJN ZOON is. WILLEN JULLIE ZEGGEN DAT GOD EEN LEUGENAAR IS????

en alweer is niemand die dat heeft gezegd.

Jullie kunnen vanuit jullie kerkleertje theologiseren wat jullie willen, maar jullie verwerpen wat de Zoon van GOD zegt EN wat de Vader -GOD- zegt. Dan houdt het bij mij op.

het houdt op omdat jij de Drieenheid van God in twijfel trekt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 jul 2004 07:30

Ik sluit me aan bij Yael en Johannes1. Je beschuldigt ons van iets wat we nooit beweerd hebben. :(

Blijkbaar is de belijdenis dat Jezus de Zoon van God is en de belijdenis dat Hij waarachtig God is voor jou onverenigbaar met elkaar. Het is voor jou of of, terwijl het juist en en moet zijn. Je legt niet uit waarom je dit vindt, maar je verwijst in plaats daarvan naar bijbelteksten die deze twee belijdenissen niet ontkennen, maar eerder juist ondersteunen. Je reageert verder niet op bijbelteksten die aantonen dat Jezus naast mens ook God is. Daarom kun je hier denk ik ook niet veel mensen overtuigen, omdat je uitgaat van een paar bijbelteksten die je gelijk moeten bewijzen, in plaats van dat je de hele Bijbel laat spreken. :(

Waar ging dit topic ook alweer over? O ja, over de reliwijzer. Als ik de vragen en antwoorden zo lees, dan zijn die zo vaag dat je volgens mij nauwelijks een fatsoenlijke uitslag kunt verwachten. Vaak zit het antwoord dat ik zou geven niet eens bij de keuze antwoorden en daarom vind ik het niet nodig om aan de reliwijzer mee te doen (ik weet toch al dat ik een gereformeerde levensovertuiging heb :wink: ).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Legolas
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mei 2004 13:40

Berichtdoor Legolas » 13 jul 2004 12:45

elbert schreef:Waar ging dit topic ook alweer over? O ja, over de reliwijzer. Als ik de vragen en antwoorden zo lees, dan zijn die zo vaag dat je volgens mij nauwelijks een fatsoenlijke uitslag kunt verwachten. Vaak zit het antwoord dat ik zou geven niet eens bij de keuze antwoorden en daarom vind ik het niet nodig om aan de reliwijzer mee te doen (ik weet toch al dat ik een gereformeerde levensovertuiging heb :wink: ).


Hmm, het is toch wel merkwaardig dat de een netjes bij t protestantisme uitkomt en de ander bij de islam. :roll:

Gebruikersavatar
graankorrel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 jul 2004 20:03

Berichtdoor graankorrel » 13 jul 2004 14:52

Het merkwaardige aan deze test is de hele opzet:
aan de hand van wat je leefstijl is zullen ze wel effe een religie voor je uitzoeken.
het lijkt me dat je levensstijl bepaald/beinvloed wordt door je religie :roll:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten