reli-wijzer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caesar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2004 23:28

RELIWIJZER

Berichtdoor caesar » 09 jul 2004 23:15

Het is echt een dom orakel. k Heb even een klein experimentje gedaan en de reliwijzer de volgende vraag gesteld: 'Wat moet ik doen om behouden te worden?'

Ik kreeg de volgende antwoorden:
Humanisme: Het leven is veel te belangrijk om er serieus over te praten.
Katholicisme: Moge de engelen u naar het Paradijs begeleiden. (RK Dodenliturgie)
Protestantisme: De waarheid zit op de lippen van een stervende man.
Jodendom: Het slechtste leven is beter dan de beste dood.
Islam: Hoewel het Lot je honderd keer belaagt zet het tenslotte een tent voor je op in de hemel.
Boeddhisme: Jullie gaan ook eens dood. Hoe kun je, als je dat weet, nog ruziemaken?
Hindoeïsme: De dood is zeker voor hen die geboren worden. Wedergeboorte is zeker voor de doden. Treur niet om wat onvermijdelijk is.

Oordeel zelf...

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 09 jul 2004 23:29

Protestantisme

Gebruikersavatar
kipje18
Sergeant
Sergeant
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 okt 2003 13:38
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 10 jul 2004 00:23

katholicisme

protestantisme en jodendom

Maar vaak staat mn eigen mening er niet bij en dan moet je maar wat kiezen.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Legolas
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mei 2004 13:40

Berichtdoor Legolas » 10 jul 2004 07:07

Nou, dit had ik niet van mezelf gedacht :oops:

Deze stroming sluit het best aan bij jouw levenswijze: islam.

De volgende religies en stromingen die hieronder staan afgebeeld hebben ook raakvlakken met jouw levenswijze: boeddhisme en humanisme.

:roll:

Gebruikersavatar
Johan81
Moderator
Berichten: 1546
Lid geworden op: 08 dec 2003 22:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 10 jul 2004 13:03

katholicisme

jodendom en protestantisme
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 10 jul 2004 20:18

Aah, we zijn weer terug op het onderwerp. Toch wil ik nog een klein uitstapje maken naar de discussie tussen Josh en Yael.
Josh: lees de bijbelteksten eens die ik gegeven heb in het topic '1 Tim 2:5 & 1 Cor 8:5-6 kloppen niet met kerkleer?!'.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6460&start=105

Ik hoop dat je daaruit kunt zien dat Jezus idd God is. Wij begrijpen misschien niet hoe het kan, dat Jezus aan de rechterhand van God zit, en God is, maar uiteindelijk is God oneindig groot, Hij is de Almachtige, de Eerste, de Volmaakte, en wie zijn wij dat wij Hem begrijpen zouden?
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 jul 2004 21:10

Deze stroming sluit het best aan bij jouw levenswijze: katholicisme.
Raadpleeg de stroming voor meer informatie. Raadpleeg deze stroming Raadpleeg deze stroming De volgende religies en stromingen die hieronder
staan afgebeeld hebben ook raakvlakken met jouw
levenswijze: jodendom en boeddhisme. Raadpleeg de stroming voor meer informatie.


Dat stond er bij mij................ :oops:
Klinkt niet echt gergemmig............... :D
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Gebruikersavatar
Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 jun 2004 20:05
Locatie: Masterdam
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 11 jul 2004 12:38

Josh schreef:Als jullie het 'een hoop stennis' noemen en het 'onbelangrijk vinden'...

Interesseert het jullie niet dat jullie worden samengevoegd met occulte, afgodische religies en levensfilosofieën door jullie eigen Raad van Kerken???

Denken jullie werkelijk dat het niet tijd wordt om jullie ogen te gaan openen en de misleiding te zien die gaande is?!


... ?:|

ten eerste is het niet jullie, het is mij - ik ik ik en alleen ik heb het woord stennis genoemd.

tuurlijk heb ik wel interesse, en gaan mijn ogen open - zkr dankzij jou, maar ook dankzij jou vervaagt interesse. ik vind het zeker niet onbelangrijk (heb ik dat woord uberhaupt in mijn mond genomen?!?), maar langzamerhand vind ik het wel onbelangrijk om op jou nog verder te reageren.
ik denk dat het namelijk niet allemaal zo hard gaat als jij doet voorkomen. tenminste, jij lijkt de haast te hebben alsof een reusachtige komeet de aarde doet wegvagen overmorgen. sorry hoor maar dat vind ik overdreven, plus zinloos. je kunt nog meer woorden aan mij verspillen, maar nogmaals, doe dat bij die makers van die testen, en een ieder die voor dit soort domme dingen verantwoordelijk is.

maar ik begrijp je denk ik nu wel beter, nu ik weet dat je niet in de 3-1-heid gelooft.

ya, anyways, suc6 ermee.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Josh

Berichtdoor Josh » 11 jul 2004 20:41

GOD is één. Maar naast die ene GOD -de Vader- bestaat ook nog eens één Heer.

1 Cor 8:5-6.

Jezus geeft de goddelijke macht die hij van GOD ontving terug. Waarom zou Jezus iets teruggeven als hij zelf die GOD is????

Jezus zit aan de rechterzijde van GOD zegt de Bijbel. Zit Jezus dan naast zichzelf???

GOD spreekt tegen Jezus na de doop en in de wolk op de berg. Sprak Jezus tegen zichzelf of deed hij dan aan buikspreken???

Jezus is Middelaar tussen GOD en de mens zegt de Bijbel; toch niet tussen de zichzelf en de mens?!!??!

Alleen GOD weet wanneer hij Jezus terugzendt; Jezus weet het niet en de engelen ook niet!!!

Volgens mij moet je nu toch wel een beetje gaan begrijpen dat de 3-eenheid beslist niet bijbels is en niet klopt.....

Waarom denk je, dat je na de doop apart nog handoplegging nodig hebt...??????

Zou het misschien zijn omdat er een GOD is en een Zoon van GOD.
Een Geest van GOD en een lichaam van de Zoon van GOD?????

WAT DENK JIJ?????????

Josh

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2004 23:18

Tegenvraag: Hoe kan volgens Johannes 1 Jezus God zelf zijn? Het Woord was God... en vervolgens is het Woord vlees geworden en heeft onder ons gewoond?

Als de Geest de Geest van God is... hoe kan Jezus dan zeggen dat Hij Gods Geest kan zenden als Hij geen God is?

Hoezo heb je na de doop nog een aparte handoplegging nodig? Ik lees dit nergens (zie overigens niet het verband met de vraag of Jezus God is of niet)

Jezus was God en werd mens... Hij vertegenwoordigd dus niet geen van beiden... maar juist allebei omdat Hij God was en mens werd (hoewel Hij God bleef)

Verder moet je niet vergeten dat God een DRIE-eenheid is... Daardoor kan Jezus, hoewel Hij God is, toch praten over de verschillende personen in die eenheid: De Vader, De Zoon en de Geest.

Lees ook eens Johannes 17 waar Jezus het heeft over de EENHEID tussen Hem, God de Zoon.. en God de Vader. En hoe kan het dat de bijbel spreekt over God de Vader als Schepper van de aarde (Genesis 1 vers 1, psalm 104) en tegelijkertijd dat Jezus de Schepper is: (Hebreen 1:2, Johannes 1:1-3)

Ook noemt Johannes 1:14 en 18 en 3:16 dat Jezus Gods eniggeboren Zoon is.

Daarom, omdat de Vader en de Zoon 1 zijn zegt Jezus ook terecht: Wie mij gezien heeft heeft de Vader gezien, en wie mij kent kent te Vader.

Johannes 5:18: De Joden wilde Jezus doden... omdat Jezus zei dat God Zijn Vader was en Hij zich dus gelijk stelde aan God.

Volgens mij moet je nu toch wel een beetje gaan begrijpen dat de 3-eenheid beslist niet bijbels is en niet klopt.....


Je hebt me niet weten te overtuigen... In tegendeel, je hebt me goed in de bijbel laten kijken wat hier over staat en ik ben alleen maar meer tot de overtuiging gekomen dat Jezus echt God is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Josh

Berichtdoor Josh » 11 jul 2004 23:40

Marnix,
Tegenvraag: Hoe kan volgens Johannes 1 Jezus God zelf zijn? Het Woord was God... en vervolgens is het Woord vlees geworden en heeft onder ons gewoond?


Antwoord:
Jezus is geschapen naar het evenbeeld van GOD en geschapen uit de Geest van GOD; vrucht van de Geest wordt Jezus in de Bijbel genoemd.
Daarmee was Jezus in de Geest van GOD -zijn Vader- zoals een kind in een moeder deel uitmaakt van de moeder.

Jezus kwam op Aarde om het karakter van GOD te openbaren en niemand heeft GOD beter meegemaakt, dan de enig geboren Zoon van
GOD die aan diens boezem was, zegt de Bijbel.

Als de Geest de Geest van God is... hoe kan Jezus dan zeggen dat Hij Gods Geest kan zenden als Hij geen God is?

Antwoord:
De Bijbel vertelt dat GOD aan Jezus macht gaf om uit de dood op te staan, maar ook het eeuwig leven, dat ook wij in Jezus zullen vinden omdat GOD dat zo bepaald heeft. Jezus ontving de Geest na de doop.
En Jezus liet ons de Geest na de Hemelvaart.

GOD gaf Jezus macht en daarover kan Jezus beschikken, totdat aan het einde Jezus alle macht weer teruggeeft aan GOD en dan zal GOD in allen zijn, zegt de Bijbel (1 Cor 15:24-28 )

Ook wij kunnen de Geestesgaven ontvangen (handoplegging) en daarmee deel van Gods Geest uitmaken.

Hoezo heb je na de doop nog een aparte handoplegging nodig? Ik lees dit nergens (zie overigens niet het verband met de vraag of Jezus God is of niet)


Antwoord:
Lees Handelingen maar eens goed door en je zal zien dat Paulus en andere discipelen elkaar de handen oplegging om zo de Gaven te ontvangen. Eén gedeelte in de Bijbel laat echter zéér duidelijk zien dat de handoplegging behoorde tot de bijbelse grondbeginselen, namelijk in

Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'

Jezus was God en werd mens... Hij vertegenwoordigd dus niet geen van beiden... maar juist allebei omdat Hij God was en mens werd (hoewel Hij God bleef)


Antwoord:
Onnuist; de Bijbel zegt dat Jezus de eniggeboren zoon van GOD is, vrucht van de Geest. Jezus had van GOD een gestalte overeenkomstig die van GOD gekregen, maar Jezus heeft die gestalte afgelegd en is wederom als vrucht van de Geest geboren uit de mens Maria.

Verder moet je niet vergeten dat God een DRIE-eenheid is... Daardoor kan Jezus, hoewel Hij God is, toch praten over de verschillende personen in die eenheid: De Vader, De Zoon en de Geest.


Antwoord:
De Bijbel zegt in 1 Cor 8:5-6, dat er één GOD is; de Vader. Maar er is ook nog één Heer; Jezus, de Zoon van GOD.

Lees ook eens Johannes 17 waar Jezus het heeft over de EENHEID tussen Hem, God de Zoon.. en God de Vader. En hoe kan het dat de bijbel spreekt over God de Vader als Schepper van de aarde (Genesis 1 vers 1, psalm 104) en tegelijkertijd dat Jezus de Schepper is: (Hebreen 1:2, Johannes 1:1-3)


Antwoord:Spreuken 8 vertelt dat Jezus voor de Schepping werd geschapen door GOD en dat Jezus bij de Schepping aanwezig was als vertrouweling én medeschepper!!!

Ook noemt Johannes 1:14 en 18 en 3:16 dat Jezus Gods eniggeboren Zoon is. Daarom, omdat de Vader en de Zoon 1 zijn zegt Jezus ook terecht: Wie mij gezien heeft heeft de Vader gezien, en wie mij kent kent te Vader.


Antwoord:
Marnix, als de Bijbel zegt, dat Jezus de ZOON is van GOD, waarom loochen jij dat dan?????

Jezus openbaarde het karakter van GOD; liet zien wie de Vader is.

Wij zullen in Jezus zijn, zoals Jezus in GOD is zegt de Bijbel. Eén in de Geest van GOD. Maar daarmee worden wij noch GOD noch Jezus, zoals Jezus hier ook géén GOD mee wordt!!!

1Cor15:24-28...Jezus geeft de macht (=macht door de Geest van GOD) terug aan GOD en dan zal GOD in allen zijn, zegt de Bijbel!
:!:
Josh

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 12 jul 2004 07:38

Marnix,

even ter info: we zijn in de volgende thread ook al tegen dit struikelblok aangelopen: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6633&start=60

Evenals jij ben ik daar ook al voor loochenaar van de Zoon van God uitgemaakt. Het blijkt dat Josh een vrij beperkte Bijbel heeft: alle teksten die aantonen dat Jezus waarachtig mens is voert hij aan als bewijs dat Jezus alleen maar mens zou zijn. Alle teksten die aantonen dat Hij daarnaast ook waarachtig God is (zoals Hebr. 1:8-9, Jesaja 9:5, Joh. 1 en een hele rits andere schriftplaatsen) worden ofwel stelselmatig genegeerd ofwel weggeredeneerd.

Voorbeelden van dat laatste: Josh noemt zowel 1 Kor. 8:6 en Spreuken 8. Met deze twee teksten kun je niet bewijzen dat Jezus God niet is. Integendeel, bij goed lezen kun je eruit opmaken dat deze twee teksten de belijdenis dat Jezus God is juist bevestigen. Bijv. in Spreuken 8:23: "Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest", dus Jezus is niet geschapen, dus is Hij eeuwig, evenals de Vader.

Elbert
Laatst gewijzigd door elbert op 12 jul 2004 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
pugna
Mineur
Mineur
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 dec 2003 16:38

Berichtdoor pugna » 12 jul 2004 08:51

1. protestant

2. katholiek

3. islam.

Een goed lijstje, al zeg ik het zelf. :P
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Legolas
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mei 2004 13:40

Berichtdoor Legolas » 12 jul 2004 08:55

pugna schreef:Een goed lijstje, al zeg ik het zelf. :P


Ja.. ik moet die test nog maar een x doen, lijkt me :? :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2004 10:01

Josh... je bijbelkennis is inderdaad nogal beperkt... Hoe kun je beweren dat Jezus geschapen is als de bijbel toch heel duidelijk zegt dat Hij Gods enigGEBOREN Zoon is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten