samen in oecumene en kerkachtergrond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 09 jul 2004 09:02

Voor de Zoon van GOD -geboren uit de Vrucht van de Geest van GOD én uit de mens Maria- is niets onmogelijk.

De Bijbel zegt trouwens: wie de Zoon loochent, loochent de Vader die Hem zond!

Josh :!:

Josh

Berichtdoor Josh » 09 jul 2004 09:04

Die vlieger gaat niet op, want in die samenkomst zijn geen leiders, kerkleer, tradities of cultuurzaken; slechts Gods Woord.

En kerkgenootschappen hebben juist wel tradities, cultuur, leer en leiders en zij doen niet meer wat GOD in Zijn Woord vraagt.

Een zéér groot verschil dus!

:D Josh

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 09 jul 2004 09:06

Josh schreef:Voor de Zoon van GOD -geboren uit de Vrucht van de Geest van GOD én uit de mens Maria- is niets onmogelijk.

De Bijbel zegt trouwens: wie de Zoon loochent, loochent de Vader die Hem zond!

Josh :!:


Ook voor jou Josh, geldt dat je je aan de Bijbel moet houden. De Bijbel is zonneklaar over de Godheid van de Zoon van God.

Nog een vraag: Jezus wordt in de Bijbel zowel de Zoon des mensen genoemd als de Zoon van God. Zegt dit niet iets over Zijn wezen?
Laatste opmerking: een zoon van mensen is een mens. De Zoon van God is ... God. Dus is Jezus zowel mens als God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 09 jul 2004 09:13

Juist; de Bijbel is daar héél duidelijk over:

1 Korinthe 8:5-6
"Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem."

Let op: 1 GOD [de Vader], maar ook nog eens 1 Heer [Jezus]

Jezus heeft goddelijke macht ontvangen, eeuwig leven en daarmee ook koningschap over ons, maar hij is de eerste mens én Zoon van GOD uit de doden. Wat zou je als Christen anders als 'evangelie' geloven...dat GOD uit de dood opstond...!?!? Wij zijn toch geen 'god'...dus dan zou ons evangelie een leugen zijn!

Jezus geeft echeter aan het einde de ontvangen macht en koninschap terug aan degene van wie hij het kreeg: Zijn Vader GOD. Lees maar:

1Corinthe 15:28 'En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn.'

1 Corinthiërs 15:24 'Daarna komt het einde; dan zal hij alle heerschappijen en machten en krachten uitschakelen, en zal hij het koningschap overdragen aan God de Vader.'

meer lezen: http://www.sign2god.com/folders/God-Jezus/God-Jezus.html

of pak gewoon eens je Bijbel zonder wereldse, onbijbelse kerkleer mee te nemen; vraag de Geest eens om leiding!

Josh :!:

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 09 jul 2004 09:15

Let op: 1 GOD [de Vader], maar ook nog eens 1 Heer [Jezus]


Thomas zegt tegen Jezus: Mijn Heer en mijn God.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jul 2004 09:15

Je spreekt jezelf wel erg tegen josh.
Eerst zeg je dat we de Bijbel moeten lezen en vervolgens moeten we websites gaan lezen die de zogenaamde waarheid zouden vertellen.
Wat moet het nu zijn?
De Bijbel: die hierover al duidelijk is uitgelegd, of die websites?

Josh

Berichtdoor Josh » 09 jul 2004 09:22

Klaas....je moet toch die Bijbeltekst even goed lezen:

1 Korinthe 8:5-6
"Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem."

Er worden er veel 'god' genoemd, maar er is er maar één zegt de Bijbel.

En Joepie... als die webpages letterlijk naar de Bijbel/Bijbelinhoud verwijzen dan spreek ik mezelf dus beslist niet tegen!

Het is makkelijk om iemand onder persoonlijke titel onderuit te halen, dan om te gaan nadenken en bidden he Joepie?! Maar toch is dat wel wat ik jou zou willen adviseren...en natuurlijk om je Bijbel eens te gaan lezen!

Ik ga happen!
Josh

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 09 jul 2004 09:24

Dus Thomas vergiste zich? Hij noemde Jezus God maar dat was eigenlijk een 'beetje dom' {insert maxima-accent}?

Of wacht, misschien ben ik een beetje dom. De 'goden' waar Paulus naar verwijst in 1 Kor.8 zijn afgoden. Dus Thomas ziet Jezus als een afgod. Kijk, dan wordt het allemaal een stuk duidelijker...

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas op 09 jul 2004 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 09 jul 2004 09:27

Josh,

ok, nu alleen de Bijbel:

Genesis 1:26: En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis

Jesaja 9:5: Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

Marcus 12: 29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de Heere, onze God, is een enig Heere.

dit plus de bijbelteksten die je zelf noemde en die anderen noemen kan maar tot de volgende conclusie leiden: Jezus is zowel God als mens en God is 1, waarbij we 3 Personen kunnen onderscheiden.
Ook zegt Jezus in het Johannes evangelie: eer Abraham was, ben Ik (let wel: dit betekende het noemen van de Godsnaam :!: ). Dit toont dus aan dat Jezus niet geschapen is, maar dat Hij de menselijke natuur heeft aangenomen (het Woord is vlees geworden).

zie ook (Hebr. 1, 1Joh 5:20, Joh 1:1, Joh 17:3, Rom 1:3, Col 1:15, Rom 9:5, 1Joh 5:7, Gen 1:2, Jes 48:16, 1Cor 3:16, 1Cor 6:19, Hand 5:3,4)
Laatst gewijzigd door elbert op 09 jul 2004 09:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jul 2004 09:31

Ik lees mijn Bijbel en bid elke dag.
Weet ook zeker dat ik die websites niet moet lezen. Dat heeft de Geest mij zelf ingegeven: Houd u verre van de antichrist.
En wie haalt er hier nu iemand onderuit? Heb je weleens naar jezelf gekeken en hoe je reageert?
Volgens jou is heel Christelijk Nederland al eeuwen op de verkeerde weg en volgen ze dus een waanbeeld. Een antichrist. Maar ik denk dat jij die volgt.
Verder ga je der vanuit dat die Christenen dus de Bijbel niet lezen en niet bidden. Kan je vertellen dat dat bezijden de waarheid is.
Er wordt door de Christenen veel gelezen en gebeden. Geloof dat maar.
En ik weet ook dat daar de Geest bij aanwezig is.

Josh

Berichtdoor Josh » 09 jul 2004 12:06

Klaas nogmaals: je moet toch die Bijbeltekst even goed lezen:

1 Korinthe 8:5-6
"Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem."

Er worden er veel 'god' genoemd, maar er is er maar één zegt de Bijbel.

Spreuken 8 vertelt hoe Jezus werd geschapen door GOD voordat de Schepping plaatsvond. Tevens wordt verteld dat Jezus erbij was met het Scheppen. 'Ons' dus! En natuurlijk bovenstaande tekst, dat alles uit GOD voortkomt en door Jezus is geschapen.

Gelukkig hebben we ook een NT in onze Bijbel, zodat volledig duidelijk wordt wie GOD is [de Vader van Jezus] en wie Jezus is [de Zoon van GOD]. En Jezus spreekt van 'Zijn Vader' en als GOD tijdens het verblijf van Jezus op Aarde spreekt van 'Zijn Zoon' [na doop, in de wolk op de berg] zullen we dan ook maar aannemen dat GOD de Vader van Jezus is??? Of willen jullie de verbijzondering in het NT op het OT weggooien???

Spreuken 8:22-36 'De Heer heeft mij als eerste geschapen, lang geleden, voor al het andere. Ik ben gemaakt in het begin van de tijd, ik was er al voor de aarde bestond. Toen er nog geen oceanen waren, geen bronnen met een overvloed aan water, toen was ik al geboren. Voor de bergen een plaats hadden gevonden, voor er heuvels waren, was ik er al;
voordat de Heer de wijde wereld had gemaakt, voordat hij een zandkorreltje had geschapen.

Ik was erbij, toen hij de hemel zijn plaats gaf, om de oceaan een horizon trok. Toen hij de wolken aan de hemel zette en de bronnen van de oceaan liet stromen, toen hij het water de wet stelde, de zeeën hun grenzen gaf, toen hij de fundamenten voor de aarde legde, was ik aan zijn zijde, ik was zijn vertrouweling. Ik was verrukt, elke dag opnieuw, steeds verheugd in zijn aanwezigheid, ik schiep vreugde in de aarde, ik was blij met de mensen. ¶ Daarom, kinderen, luister naar mij, je zult gelukkig zijn als je mij volgt. Luister naar mijn goede raad, sla hem niet in de wind, dan word je wijs. Gelukkig is wie naar mij luistert, elke dag opnieuw aan mijn deur staat, de wacht houdt bij mijn huis. Wie mij vindt, heeft het leven gevonden, hem heeft de Heer lief. Wie mij niet zoekt, zet zijn leven op het spel, wie mij haat, bemint de dood.

Jezus wordt in de Bijbel ook wel 'de Wijsheid van GOD' genoemd; letterlijk omdat GOD al wist wat er ging gebeuren en figuurlijk omdat Jezus de wijsheid bezit om Gods Plan uit te voeren naar Gods Wil.

Josh

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 09 jul 2004 12:25

Je noemt weer een tekst die je gebruikt om Christus tot schepsel te verlagen. Deze tekst bewijst juist zijn Godheid (Spreuken 8:22) "De HERE heeft mij tot aanzijn geroepen als het begin van zijn wegen, vóór zijn werken van ouds af". Ten eerste is het hier volgens Spreuken 8:22 een personificatie van de wijsheid die spreekt. Ten tweede blijkt het uit het volgende vers dat de wijsheid toch ook altijd heeft bestaan: "Van eeuwigheid aan ben ik geformeerd, van den beginne, eer de aarde bestond". Anders kan het ook niet; want hoe zou God kunnen bestaan terwijl er nog geen wijsheid was! Spreuken, hoofdstuk acht, is een mooi gedicht over het belang van de wijsheid. De opzet van deze tekst is de mensen er op attent te maken dat de wijsheid belangrijker is dan alle wereldse zaken aangezien gans de schepping op basis van wijsheid tot stand werd gebracht. De wijsheid is het begin van Gods wegen.

Het is dus de beschrijving van de eeuwigheid van Christus en derhalve een bewijs van Zijn Godheid. Over een mens kun je dit niet zeggen zoals het in dit bijbelgedeelte staat. Overigens negeer je de andere teksten en ben je niet bereid om schrift met schrift te vergelijken en dat is wel nodig om een goede exegese te kunnen geven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 09 jul 2004 12:31

Elbert...

Zoon van....lijkt me verdacht veel op 'schepsel van'...toch? Of ontken jij Jezus in geheel?

Ik heb de Bijbel niet geschreven; ik citeer er slechts uit... Kennelijk heb jij dus problemen met wat de Heilige Geest mensen ingeeft en wat zij zodoende neerschrijven?!

En exegeses gaan uit van onbijbelse kerkleer. Mijn uitgangspunt is de Heilige Geest terwijl verankerd door de doop in Jezus.

Als er in de Bijbel staat, dat wie de Zoon loochent, de Vader loochent die Jezus zond...wil jij dan toch blijven volhouden dat Jezus niet de Zoon van GOD is????

Dan houdt onze discussie op. Ik kan namelijk niet tegen GOD en GODS WOORD ingaan.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 09 jul 2004 12:37

Klaas nogmaals: je moet toch die Bijbeltekst even goed lezen:
(...) Er worden er veel 'god' genoemd, maar er is er maar één zegt de Bijbel.


En nogmaals: deze tekst gaat over de afgoden die goden genoemd worden maar het niet zijn (vs 4). Je moet teksten wel in hun context lezen. Het is dus onzin om deze tekst op de uitspaak van Thomas te betrekken. Mijn vraag blijft dus staan: wat bedoelt Thomas als hij Jezus Here en God noemt?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 09 jul 2004 12:42

Josh...

ik begrijp echt niet waarom je kan zeggen dat ik niet geloof dat Jezus de Zoon van God is. :shock:

Dat geloof ik juist wel :!: . Als Jezus de Zoon van God is, dan is Hij eenswezens met God en dat geloof ik ook (jij niet blijkbaar). Tegelijk geloof ik ook dat Hij waarachtig mens is, omdat Hij door Zijn geboorte uit de maagd Maria de menselijke natuur heeft aangenomen. Zo spreekt de Bijbel er over en ik heb over dit onderwerp de nodige schriftplaatsen genoemd die dit aantonen.

Als je zegt dat er maar 1 God is, dan zeg ik: Amen, dat geloof ik ook. Maar daarnaast zegt de Bijbel ook dat de Vader God is, dat de Zoon God is en dat de Heilige Geest God is.
Als je zegt dat Jezus mens is, dan zeg ik wederom: Amen, dat geloof ik ook. Maar daarnaast zegt de Bijbel ook dat Hij waarachtig God is.

Jezus is geen schepsel, want schepselen zijn uiteindelijk gemaakt uit niets. Jezus is de Zoon van de Vader die eeuwig is. Dus is de Zoon ook eeuwig. In het Johannesevangelie zegt Jezus: Ik en de Vader zijn een (Joh. 10:30). Iets eerder (Joh. 5:18 ) staat er: "Daarom zochten dan de Joden te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen den sabbat brak, maar ook zeide, dat God Zijn eigen Vader was, Zichzelven Gode evengelijk makende." Dit wordt door Jezus niet tegengesproken. Tenslotte, bij Zijn veroordeling door Pilatus, zeggen de Joodse leiders (Joh 19:7): "Wij hebben een wet, en naar onze wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelven Gods Zoon gemaakt."
Het is een geheimenis en ten diepste niet te bevatten, maar het is wel Bijbels.

Als je de Zoon loochent, loochen je ook de Vader, dat is inderdaad waar. Dat geldt dus ook voor het wezen van de Zoon. De Bijbel zegt dat Hij en Zoon van God en Zoon des mensen is. Dus is Hij zowel God als mens. Dat hebben we dus te geloven. Ik kan niet tegen God en Zijn Woord ingaan. We kunnen het jammer genoeg niet eens worden over wat God in Zijn Woord tot ons zegt.

Een goed weekend toegewenst ('k ben er dus een paar dagen tussenuit),
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten