samen in oecumene en kerkachtergrond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

samen in oecumene en kerkachtergrond

Berichtdoor Josh » 05 jul 2004 10:45

Hoi allemaal,
Het is misschien een diepzinnige vraag, maar ik stel 'm toch, omdat ik hier steeds meer over lees...

Iedereen heeft het tegenwoordig over eenheid en samendoen en oecumene, maar niemand heeft het over de achtergronden van met wie we samendoen en wat die anderen dan doen waarmee we samendoen en of dat wel bijbels is.

Kortom: zou het niet verstandiger zijn om te checken met wie je een eenheid vormt en of die kerk wel een kerk is met bijbelse fundamenten?

Zo las ik recentelijk het volgende over de RK-kerk:
http://www.sign2God.com/folders/vaticaan/vaticaan.html

Maar ik las op een andere webpage ook het volgende over veel andere kerken:
http://devrucht.groeit.nl/Kerken/Kerken.html

Kortom: als je dergelijke kerken met dergelijke werkwijzen samensmelt in een eenheid....wie dient die eenheid dan????

Maak jij je er ook zorgen over, zie jij het ook en vraag jij je ook dit soort dingen af???

Josh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 13:48

Nee, ik maak me daar geen zorgen over. De info op de door jou aangedragen websites vind ik onchristelijk geneuzel.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Josh

Berichtdoor Josh » 05 jul 2004 14:11

Beste Klaas:

De twee webpages die hieronder dus staan maken de aansluiting tussen wat de huidige situatie is en wat het eigenlijk is wat God van ons wil...

Hoe kan jij dat dan 'onchristelijk geneuzel' vinden?

Klaas... kennelijk vind jij het niet nodig om je te verdiepen in wat God van je vraagt en om daarnaar te handelen...

Als die twee pagina's wijzen op de achtergronden van kerken en duidelijk laten zien, dat kerken niet zijn, niet doen en niet vormen tot wat God van zijn kinderen vraagt...zullen we dat dan maar een waarschuwing van een hoog christelijk karakter noemen..!

Terug naar het topic: zijn er meer mensen die nadenken over of het wel gezond is om een eenheid te vormen met kerken die God niet dienen?

Meer info:

http://devrucht.groeit.nl
http://www.sign2God.com/folders/vaticaan/vaticaan.html

Josh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 14:18

Josh:
De twee webpages die hieronder dus staan maken de aansluiting tussen wat de huidige situatie is en wat het eigenlijk is wat God van ons wil...

Ik geloof niet dat dat is wat God van ons wil.

Josh:
Hoe kan jij dat dan 'onchristelijk geneuzel' vinden?

Hoe kun jij geloven dat dat God wil is?

Josh:
Klaas... kennelijk vind jij het niet nodig om je te verdiepen in wat God van je vraagt en om daarnaar te handelen...

En geldt dat dan voor iedereen die het niet met je eens is? Ik hoop dat ze daarboven een klein kamertje voor jou apart hebben...
Helaas voor jou verdiep ik me wel degelijk in wat God van me wil. Ik kom alleen tot andere conclusies dan jij...

Josh:
Als die twee pagina's wijzen op de achtergronden van kerken en duidelijk laten zien, dat kerken niet zijn, niet doen en niet vormen tot wat God van zijn kinderen vraagt...zullen we dat dan maar een waarschuwing van een hoog christelijk karakter noemen..!

Waarschuwen is wat anders dan afschrijven. En dan heb ik het nog niet eens over het niveau van de aantijgingen...

Josh:
Terug naar het topic: zijn er meer mensen die nadenken over of het wel gezond is om een eenheid te vormen met kerken die God niet dienen?

Een eenheid vormen met mensen of kerken die God niet dienen lijkt me nooit goed.

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 05 jul 2004 14:41

Klaas...de Waarheid kent slechts één wijze; de eerlijke, oprechte en gerechtigheid dienende.

De webpages vertellen in Waarheid over wat achtergronden en werkwijzen van kerken zijn en dat die God niet dienen. Als jij dat maar moeilijk vindt, dan is dat jouw persoonlijke visie.

De waarschuwing die zij geven en de spiegel die ze voorhouden, zal voor velen zeer confronterend zijn, maar dat is juist heel goed. Misschien dat mensen tot andere inzichten en wegen komen.

Josh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 16:14

Josh:
Klaas...de Waarheid kent slechts één wijze; de eerlijke, oprechte en gerechtigheid dienende.

1) Je vergeet dat de Waarheid ook Waar dient te zijn. Ik geloof niet dat dat voor alle aantijgingen geldt.
2) Je vergeet verder ook het belangrijkste kenmerk van de Waarheid nl. de liefde. Ik mis vooral de liefde voor de kerk in het hele verhaal.

Josh:
De waarschuwing die zij geven en de spiegel die ze voorhouden, zal voor velen zeer confronterend zijn, maar dat is juist heel goed.

Het is alleen goed als aan bovengenoemde 2 punten voldaan wordt.

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 05 jul 2004 21:07

Beste Klaas,
Wat zou liefde zijn zonder Waarheid en Gerechtigheid....niet meer dan een leugen leidend tot zonde of misleiding.

Gods Woord is Waarheid en derhalve uitgangspunt voor ieder Christen.
Kerken die Gods Woord verlaten, gaan een weg van zonde in. En juist dát is liefdeloos!

En daarom is het juist goed om te wijzen op Waarheid en Gerechtigheid met Gods Woord, Wil en Wat als uitgangspunt. Dan ben je in Liefde en tot Liefde bezig.

Voor ieder die meeleest: stel jij jezelf ook de vraag of het niet uitmaakt of de kerken die meedoen met de oecumene wel doen wat God van hen vraagt door Zijn Woord... ?!

Kijk dan eens op: http://devrucht.groeit.nl/Kerken/Kerken.html
of check eens:http://www.sign2God.com/folders/vaticaan/vaticaan.html

Josh :!:

dingo

Berichtdoor dingo » 05 jul 2004 21:53

Josh schreef:Gods Woord is Waarheid en derhalve uitgangspunt voor ieder Christen.
Kerken die Gods Woord verlaten, gaan een weg van zonde in. En juist dát is liefdeloos!

Christus zegt zelfs in Johannes 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Maar waar deze websites zich mee bezighouden is suggestieve verhalen, halve waarheden, laster en leugens, dingen waar je als christen verre van moet houden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jul 2004 22:17

Ik ken de Rooms-Katholieke Kerk tamelijk goed. Hoewel ik het op een groot aantal punten niet eens ben met die Kerk kan ik niet concluderen dat zij een valse Kerk is. Ik vind die pagina's een verzameling Bijbelteksten die totaal uit hun verband zijn gerukt om Rome zwart te maken en niets anders dan nonsens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 22:18

Josh,

Als ik op devruchtgroeit.nl kijk dan is het eerste wat ik moet doen een keuze maken tussen Jezus en de kerk. Daarmee wordt de kerk tegenover Jezus gezet en daarmee kan ik helemaal niets. De kerk is niet tegengesteld aan Jezus en Jezus is niet 'verkrijgbaar' zonder de kerk. De kerk is het initiatief van God om het evangelie te verkondigen. Een belangrijk kenmerk van de God van de bijbel is dat hij nooit zal laat varen 'het werk Zijner handen'. Ik geloof er dus niets van dat de kerk voor God heeft afgedaan.

Natuurlijk kan de kerk dwalen en ik geloof absoluut dat ze dat ook vaak doet en deed. Dat is echter nog geen reden om haar af te schrijven (of als tegengesteld aan God neer te zetten). Kijk naar het volk Israël, hoe vaak dwaalden zij niet af?

De verschillen tussen de bijbel en de kerk die vervolgens gegeven worden spreken enerzijds van een beperkte visie en anderzijds van een beperkte kennis. Allereerst zijn geen van de genoemde verschillen (op de erkenning van 1 God na) bijbels gezien redenen om de kerk af te schrijven. Gegronde bijbelse redenen om een kerk wel als onbijbels te bestempelen (bv ontkenning van Jezus' mens-zijn) ontbreken zelfs. Ten tweede zijn een aantal zaken die van de kerk beweerd worden domweg niet waar of gelden alleen voor een bepaald (klein) deel van de kerk. Ten derde zijn de genoemde verschillen enkel verschillen in interpretatie. De schrijver van het stuk interpreteert de bijbel op een heel aantal punten anders dan ik en velen met mij dat doen.

De gedachte achter oecumene is dat je nou eens niet je eigen interpretatie als DE Waarheid neerzet. Ondanks verschillen in interpretatie (h)erken je elkaar als broeders en zusters in Christus. Helaas lijk jij daar nog niet aan toe te zijn...

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 05 jul 2004 22:32

Mensen,
Als de kerk niet meer doet wat GOD vraagt....dan zal je inderdaad moeten kiezen tussen wat GOD vraagt of wat de kerk zelf wil.

De webpages laten enerzijds simpelweg de achtergronden van het vaticaan zien. Gewoon historie gecombineerd met het huidige. Daar is beslist geen halve waarheid aan. Hoewel het Vaticaan natuurlijk de grootste afgodische leugen is die er bestaat....

Anderzijds toont het wat ook andere kerken doen in strijd met Gods Woord.

Trouwens: niet de kerken maar GOD en zijn zoon Jezus staan bovenaan.
Als kerken tradities, cultuur en uiterlijkheden belangrijker vinden dan wat GOD van ons vraagt....dan zijn die kerken niet van GOD.

Dan zijn het kerken van de wereld geworden; terwijl GOD ons juist vraagt om afgescheiden voor HEM te staan!

Openbaringen 14:12 De Heiligen houden de Geboden van GOD én hebben het geloof in Jezus!

Josh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 22:40

Mooi verhaal Josh (je valt in herhaling), maar het probleem is dat jij vindt dat bepaalde zaken niet in overeenstemming zijn met Gods woord.Anderen denken daar echter (net zo oprecht als jij) anders over.

Kun je ondanks die verschillen die ander erkennen als broeder of zuster in Christus of moet iedereen eerst meer Josh-gelijkvormig worden?

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 05 jul 2004 22:48

Klaas....
Waarom projekteer jij alles op mij? En waarom doe je alsof ik Gods Woord heb geschreven?

De webpages vertellen ook over wat GOD vraagt en schetsen de complete tegengestelde weg die de kerken gaan; een weg van misleiding en onbijbelsheid....

Je gaat toch niet beweren dat dat bijbels, christelijk is of gezond is toch?

Kijk nog maar eens op: http://devrucht.groeit.nl/Kerken/Kerken.html

En lees maar over wat de kerken doen in tegenstelling met wat GOD van ons vraagt....!

Je kan die problematiek bij mij neerleggen, maar het is juist de bedoeling om te gaan zien, dat de kerken onbijbels bezig zijn en hun eigen wil doen en weg gaan. Dat heet overigens 'zondigen'.

De topic gaat erover dat het misschien wel verstandig is om als Christen niet met kerken samen te smelten in oecumene als kerken niet doen wat GOD van hen vraagt...snappie!
Josh

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 22:56

En ik vertel je nu voor de zoveelste keer dat datgene wat omschreven staat als Gods wil domweg een interpretatie is. Ik geloof op basis van de bijbel niet dat datgene Gods wil is en ik geloof dan ook niet dat de kerken op al die punten dwalen.

Daarmee leg ik het probleem niet bij jou neer (al geloof ik wel dat je een probleem hebt) maar geef ik alleen aan dat die website niet de bijbel is maar enkel een menselijke interpretatie ervan. Als je dat niet wilt of kunt begrijpen houdt het natuurlijk op...

Klaas

Josh

Berichtdoor Josh » 05 jul 2004 23:03

Dus...als jij zegt dat 'de wereld maar een Josh-wereld moet worden' dan ben jij niet zaken op mij aan het projekteren?!

En als kerken besprenkelen ipv dopen, als kerken de zondag heiligen ipv de Sabbat, als kerken geen handoplegging onderwijzen en doen, etc etc etc dan is dat slechts 'een interpretatie-probleem'....

Jij bent grappig zeg...

Zou zondigen tegen GOD ook simpelweg een interpretatie-probleem zijn en zou het ook niet uitmaken omdat 'alles goed is'....?

Voor jouw interpretatie hebben ze ook een andere naam: New Age. Doe-het-lekker-zelf-en-word-je-eigen-god-en-doe-je-eigen-wil.

Ik ben echter opzoek naar oprechte Christenen die wel een boodschap hebben aan wat GOD ons vraagt door Zijn Woord en Geest.

Josh :!:

Terug naar “Archief”