Dominees/ voorgangers universitair???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Dominees/ voorgangers universitair???

Berichtdoor Tijn » 04 jul 2004 14:04

Wat ik altijd een kwalijk punt vind van dominees is dat ze altijd een universitaire/hbo studie gedaan moeten hebben. Waarom kan een timmerman geen dominee worden???
Laat je leiden door Hem!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 04 jul 2004 14:26

Ja, daar sluit ik mij bij aan.

Een zekere mate van studie naar de Bijbelse grondtalen, de cultuur waarin deze geschreven is en iets afweten van de algemene kerkgeschiedenis lijkt me overigens niet overbodig.
De discipelen die later de grootste predikers werden hadden ook geen theologische opleidingen. Maar ze werden van God geleerd.

Ik ben van mening dat als iemand iemand werkelijk door God word geroepen om het Woord te verkondigen, God er ook voor zal zorgen dat hij de bekwaamheid krijgt om dit te kunnen doen.

En dan is worstelen met God op je knieën om uitleg van een tekst misschien wel veel leerzamer dan worstelen met Grieks en Latijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2004 15:47

Het hoeft niet altijd. Ik heb eens wat zitten lezen in de regels van de vrijgemaakte kerk en daar staat in dat in bijzondere gevallen ook andere mensen dominee mogen worden (of iig mogen preken, weet niet precies wat het was), als ze een roeping hebben. Maar ik weet verder niet hoe dat werkt.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 04 jul 2004 16:38

Is het zijn van een leraar (dominee, voorganger, prediker) niet een gave die beschreven staat in de brieven van Paulus. Kun je dan zeggen dat ieder mens die deze gave ontvangt geen studie meer moet doen??? Dat denk ik niet, maar ik denk zeker dat deze mensen in de gemeente van Christus de ruimte moeten krijgen om leraar te zijn en ik neem aan dat deze leraars echt wel studie doen. Een vraag die hier op kan volgen is natuurlijk of de theologische opleidingen nutteloos zijn. En dat weet ik dus niet.
Laat je leiden door Hem!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2004 17:25

Tijn schreef:Is het zijn van een leraar (dominee, voorganger, prediker) niet een gave die beschreven staat in de brieven van Paulus. Kun je dan zeggen dat ieder mens die deze gave ontvangt geen studie meer moet doen??? Dat denk ik niet, maar ik denk zeker dat deze mensen in de gemeente van Christus de ruimte moeten krijgen om leraar te zijn en ik neem aan dat deze leraars echt wel studie doen. Een vraag die hier op kan volgen is natuurlijk of de theologische opleidingen nutteloos zijn. En dat weet ik dus niet.

Bedoel je dan een studie aan een universiteit of mag 't ook zelfstudie zijn? Aan een universiteit kan je ook makkelijk je geloof kwijtraken, omdat er zo kritisch wordt gekeken naar dingen. Kijk maar naar Kuitert bijvoorbeeld...

dingo

Berichtdoor dingo » 04 jul 2004 18:30

Lalage schreef:Het hoeft niet altijd. Ik heb eens wat zitten lezen in de regels van de vrijgemaakte kerk en daar staat in dat in bijzondere gevallen ook andere mensen dominee mogen worden (of iig mogen preken, weet niet precies wat het was), als ze een roeping hebben. Maar ik weet verder niet hoe dat werkt.

Dat staat idd in de kerkorde van de gkv:
Artikel 8 - Toelating zonder theologische opleiding. Editie(s) 1978

Wie geen theologische opleiding hebben ontvangen, kunnen niet toegelaten worden tot het predikambt, tenzij overtuigend blijkt dat zij bijzondere gaven hebben van godsvrucht, ootmoed, ingetogenheid, verstand, onderscheidingsvermogen en welsprekendheid.
Wanneer zulke personen toelating vragen tot de dienst des Woords, zal de classis hen examineren na toestemming van de particuliere synode. Indien het examen naar het oordeel van de classis gunstig verloopt, zal deze een periode vaststellen waarin zij als proponent mogen voorgaan in de kerken van het classicaal ressort. Daarna zal de classis verder met hen handelen zoals naar haar oordeel verantwoord is, volgens de generale regeling die daarvoor door de kerken is vastgesteld.

Dus ja het kan wel.

Aragorn

Re: Dominees/ voorgangers universitair???

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 07:57

Tijn schreef:Wat ik altijd een kwalijk punt vind van dominees is dat ze altijd een universitaire/hbo studie gedaan moeten hebben. Waarom kan een timmerman geen dominee worden???

Omdat dominee een professioneel beroep is. Hij is zielzorger en moet dus het een en ander afweten van de menselijke psyche, hij moet gemeenteleden wijs antwoord kunnen geven op prangende (theologische) vragen, hij moet de bijbel op de juiste manier uit kunnen leggen en dus goede kennis vd grondtalen hebben, etc.

Als je weleens een dominee die niet gestudeerd hebt gehad hebt weet je waarom het zo belangrijk is.. je verliest ook nog eens al je geloofwaardigheid als je in je preken inconsistente en domme opmerkingen maakt.

joris

Re: Dominees/ voorgangers universitair???

Berichtdoor joris » 05 jul 2004 08:03

Aragorn schreef:
Tijn schreef:Wat ik altijd een kwalijk punt vind van dominees is dat ze altijd een universitaire/hbo studie gedaan moeten hebben. Waarom kan een timmerman geen dominee worden???

Omdat dominee een professioneel beroep is. Hij is zielzorger en moet dus het een en ander afweten van de menselijke psyche, hij moet gemeenteleden wijs antwoord kunnen geven op prangende (theologische) vragen, hij moet de bijbel op de juiste manier uit kunnen leggen en dus goede kennis vd grondtalen hebben, etc.

Als je weleens een dominee die niet gestudeerd hebt gehad hebt weet je waarom het zo belangrijk is.. je verliest ook nog eens al je geloofwaardigheid als je in je preken inconsistente en domme opmerkingen maakt.

dit pleit dus voor een hbo opleiding.

Ik vind het een grote fout dat de universiteiten niet meer gewoon theologische hogescholen zijn zoals vroeger lang geleden. Aan een theoloog hebben we in de kerken niet zoveel, net als aan een politicoloog in de tweede kamer.
WE hebben mensen nodig die door Gods Geest vervld zijn en de theorie aan de praktijk kan koppelen en vooral erg menselijk kan zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 08:05

Hm, ja, zonder het te weten heb ik dus voor een HBO-opleiding gepleit. :D

Ik denk dat je wel gelijk hebt joris, het theologische is nu ook weer niet het allerbelangrijkste, dus alleen daarin hoef je niet 6 jaar geschoold te worden. Maar aan de andere kant: hoe hoger niveau hoe beter, dus academisch mag van mij wel. Dan leer je waarschijnlijk ook breder kijken dan wanneer je op de theologische hogeschool van je eigen kerkverband zit.

joris

Berichtdoor joris » 05 jul 2004 08:19

ik heb liever dat de theologie de praktijk van het dchristelijk geloof volgt en niet andersom. Net als de politicologie doet; terugblikken, tendensen tekenene, voorspellingen doen.
Eentheoloog moeten wehebben in de universiteiten of in een eigen thoelogieburo die de bijbel na pluizen, vertaalwerk doen, verklaarwerk doen. Tendensen in de praktijk volgen en kijken hoe bibels ze zijn of juist niet.
Een dominee kan die info dan weer gebruiken in de praktijk van alle dag.

Ik ben zelf hbo-er n mijn collega is een universitair geschoold iemand. De moeilijke zaken schuift ze naar mij omdat ze zegt dat ik ervaring en inzicht heb in situaties. Zij weet alleen hoe het hoort en kan voorspellingen doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 08:23

Ja, je hebt me overtuigd joris. :)

Dominee is natuurlijk ook een praktisch beroep, dus wat dat betreft zou HBO idd beter passen. Problemen krijg je echter wel als die timmerlui die dominee zijn geworden zich met theologie bezig gaan houden..

joris

Berichtdoor joris » 05 jul 2004 08:27

wij hebben een oudste die is electricien, werkt keihard met zijn handen. Maa ris keigoed in het pastoraat en in hetpreken. Geweldige vent, echt vol van Gods Geest.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 jul 2004 16:56

Aragorn schreef:Dominee is natuurlijk ook een praktisch beroep, dus wat dat betreft zou HBO idd beter passen. Problemen krijg je echter wel als die timmerlui die dominee zijn geworden zich met theologie bezig gaan houden..

Volgens mij was Jezus ook de zoon van een timmerman.
Trouwens een van de predikanten die aan de basis van de Gereformeerde Gemeenten en de oprichting van de SGP stond was, totdat God hem riep bootwerker en boerenarbeider.
De man had nooit geen opleiding gehad maar werd van God geleerd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 17:01

Klopt, het KAN ook wel goed gaan, maar in de regel prefereer ik een dominee met een gedegen opleiding.

En idd, uit de reacties van de omgeving op het feit dat Jezus de zoon van een timmerman was blijkt wel zijn wijsheid erg uitzonderlijk was voor iemand zonder opleiding.

Terug naar “Archief”