Moderator: Moderafo's
Tijn schreef:Is het zijn van een leraar (dominee, voorganger, prediker) niet een gave die beschreven staat in de brieven van Paulus. Kun je dan zeggen dat ieder mens die deze gave ontvangt geen studie meer moet doen??? Dat denk ik niet, maar ik denk zeker dat deze mensen in de gemeente van Christus de ruimte moeten krijgen om leraar te zijn en ik neem aan dat deze leraars echt wel studie doen. Een vraag die hier op kan volgen is natuurlijk of de theologische opleidingen nutteloos zijn. En dat weet ik dus niet.
Lalage schreef:Het hoeft niet altijd. Ik heb eens wat zitten lezen in de regels van de vrijgemaakte kerk en daar staat in dat in bijzondere gevallen ook andere mensen dominee mogen worden (of iig mogen preken, weet niet precies wat het was), als ze een roeping hebben. Maar ik weet verder niet hoe dat werkt.
Artikel 8 - Toelating zonder theologische opleiding. Editie(s) 1978
Wie geen theologische opleiding hebben ontvangen, kunnen niet toegelaten worden tot het predikambt, tenzij overtuigend blijkt dat zij bijzondere gaven hebben van godsvrucht, ootmoed, ingetogenheid, verstand, onderscheidingsvermogen en welsprekendheid.
Wanneer zulke personen toelating vragen tot de dienst des Woords, zal de classis hen examineren na toestemming van de particuliere synode. Indien het examen naar het oordeel van de classis gunstig verloopt, zal deze een periode vaststellen waarin zij als proponent mogen voorgaan in de kerken van het classicaal ressort. Daarna zal de classis verder met hen handelen zoals naar haar oordeel verantwoord is, volgens de generale regeling die daarvoor door de kerken is vastgesteld.
Tijn schreef:Wat ik altijd een kwalijk punt vind van dominees is dat ze altijd een universitaire/hbo studie gedaan moeten hebben. Waarom kan een timmerman geen dominee worden???
Aragorn schreef:Tijn schreef:Wat ik altijd een kwalijk punt vind van dominees is dat ze altijd een universitaire/hbo studie gedaan moeten hebben. Waarom kan een timmerman geen dominee worden???
Omdat dominee een professioneel beroep is. Hij is zielzorger en moet dus het een en ander afweten van de menselijke psyche, hij moet gemeenteleden wijs antwoord kunnen geven op prangende (theologische) vragen, hij moet de bijbel op de juiste manier uit kunnen leggen en dus goede kennis vd grondtalen hebben, etc.
Als je weleens een dominee die niet gestudeerd hebt gehad hebt weet je waarom het zo belangrijk is.. je verliest ook nog eens al je geloofwaardigheid als je in je preken inconsistente en domme opmerkingen maakt.
Aragorn schreef:Dominee is natuurlijk ook een praktisch beroep, dus wat dat betreft zou HBO idd beter passen. Problemen krijg je echter wel als die timmerlui die dominee zijn geworden zich met theologie bezig gaan houden..
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten